Pef-arvot flunssan aikana

infektioastma?

Onko normaalia, että pef-arvot laskee flunssassa, vaikka ei ole diagnosoitu astmaa?
Kysessä parikymppinen nainen (pituus 163), jolla flunssan aikana peffit 330-350 (taulukon mukaan normaaliarvon pitäis olla lähemmäs 470).

Kyseinen henkilö on atoopikko. Kärsi lapsena paljon yöyskästä, jota ei silloin tutkittu ja oli usein keuhkoputkentulehduksia.
Yskä meni kuitenkin aikanaan ohitse ja keuhkoputkentulehduksetkin loppuivat, joten asiaa ei otettu koskaan vakavammin.

Flunssan aikana voi ilmeisesti terveellekin tulla jonkinlainen hyperreaktiviteetti, vai?
Miten tämän erottaa infektioastmasta?

Tai entä jos histamiinikokeessa on todettu lievä hyperreaktiviteetti, mutta ei kuitenkaan vielä diagnosoida astmaa. Voiko se kuitenkin altistaa astman kaltaisille oireille flunssan aikana?

4

4847

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6+18

Millaiset pef-arvot sinulla on terveenä?

• infektioastma?

Ei ole koskaan kokeiltu terveenä ollessa. Kysessä ei siis ole minä itse, vaan yksi perheenjäsen.
      Nyt sattui kokeilemaan ihan huvikseen pef-mittaria, kun oli niin tukkoinen olo.
      Yhdellä toisella perheenjäsenellä (alakouluikäinen) on nimittäin infektioastma (ainakin siis lääkärin mukaan, ei kylläkään ole tehty vielä mitään kokeita, seurattu vain peffiä ja kokeiltu lääkitystä ja tehty diagnoosi sen mukaan), joten kotona on pef-mittari.
      Tällä infektioastmaa sairastavalla putoaa arvot flunssan aikana 50-100 pykälää. Asiaa alettiin tutkimaan, kun flunssan jälkeen jäi yskä aina päälle.

Itselläni on kuitenkin myös flunssan aikana usein arvot siinä 400 tuntumassa, myös alle 400:n. Normaaliarvoni on n. 450.
      Flunssa tekee myös usein sellaisen olon, että henki ei kulje. Ventoline nostaa tällöin peffiä ja tekee olon helpommaksi. Yskä on myös usein jäänyt päälle flunssan jälkeen ja muutenkin yskin herkästi.
      Infektioastmaa ei kuitenkaan ole diagnosoitu minulla, eikä muutakaan astmaa. Histamiinikokeessa todettiin kylläkin lievä bronkiaalinen hyperreaktiviteetti ja olen herkkä pölyille (johon sain jossain vaiheessa lääkitykseksi Tiladen ).
      Hengästyn myös helposti ja pakkanen myös ottaa helposti henkeen, mutta tosiaan spirometria oli ihan normaali ja lääkäri oli sitä mieltä, että vaiva on pikemminkin ylempien hengitysteiden herkkyydestä johtuvaa.
      Aamupeffit on kuitenkin alhaisemmat kuin iltaisin.

Mietinkin tässä siis, että onko tämän alakouluikäisen infektioastma lopulta sitten kuitenkaan ihan puhtaasti infektioastma, vai vaan jokin pelkkä yliherkkyystila.
      Miten se raja vedetään?Ja jos peffit voi laskea ei-astmaatikollakin flunssan aikana yhtä paljon yms.

Taulokon mukaan voi olla mitä vaan, et voi sieltä katsoa, jos et ole koskaan terveenä puhaltanut. Minulla on normipuhallus n. 400 ja ilman lääkettä n. 250-300, eli lääkkeelläkään ei nouse yli 400. Vaikka taulukot väittää mitä ja kyllähän se kuntokin vaikuttaa puhallukseen.

• milea maguine

aika paljon laskenut kirjoitajalla.Itsellä normaali arvo ennen oli 400..420 nyt puhallan 320-360 terveenä ,sairaana 220kin...Sain työpaikan sisäilmasta keuhkoon vian..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5294
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4478
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2591
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2274
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2018
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1968
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1617
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1551
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1297
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1204
    Aihe