Israel on agressiivinen roistovaltio

oikea lutsku

jos Israel olisi se kristillinen raamatun mukainen valtio mikä sen pitäisi olla,
ei se suunnittelis hyökkäystä Iraniin.

Suomikin on kristillisempi koska haluaa rauhaa.

No, eipä voi Israel enää vedota Raamattuun.

86

232

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristityt pitäisi karkottaa Suomesta Israeliin. Sinnehän monet helluntailaiset menevät pyhiinvaellusmatkalle ja vievät pienet lapsensakin mukanaan!!

• Totuuden ääni

Minua ei kyllä tarvitsisi karkotaa, muuttaisin ihan mielelläni! Oikeastaan tiedän jo 2:kin mukava paikkaa. Toinen on modernissa Tel Avivissa ja toinen iki-ihanassa Jerusalemissa! Aion käydä niitä katselemassa joka vuosi, jos rahat riittää ( kun pitaa maksella toistaen velkoja!).

• Jos tilanne olis esim. niin että Norja tekis ydinasetta ja sanoisivat: Suomi pois kartalta. Viljavat pellot meille.

Olisiko Suomi agressiivinen roistovaltio, kun suunnittelisi puolustusta?

• just joo

No, suomalaiset eivät ole rakentamassa mitään siirtokuntia Norjaan, eivätkä ryöstämässä heidän rikkauksiaan joten Norjalla ei kai tuohon ole mitään syytä?

• totuuden ääni
        just joo kirjoitti:

No, suomalaiset eivät ole rakentamassa mitään siirtokuntia Norjaan, eivätkä ryöstämässä heidän rikkauksiaan joten Norjalla ei kai tuohon ole mitään syytä?

Eivät juutalaisetkaan ole rakentaneet siirtokuntia ns.lle palestiinalaisalueille. He rakentavat omalle maalleen. Palestiinan arabit saivat Trans-Jordanian, joten heillä on jo maa! Ruokahalu tuntuu kasvavan syödessä! Israelin puolella elävillä arabeilla ns. palestiinalaisilla) on täydet kansalaisoikeudet eivätkä heidän olonsa poikkea millään tavalla juutalaisten oloista. Heitä istuu jopa Knessetissä! Terve menoa katsomaan heidän talojaan ja moskeijoitaan ihan Israelin valtion sisällä ja sitten nokka kiinni!

• ap.

jos tilanne olisi se että suomalaiset kohtelis huonosti ruotsinkielistä vähemmistöään, niin Ruotsi sais suuttua meille.

• ap. kirjoitti:

jos tilanne olisi se että suomalaiset kohtelis huonosti ruotsinkielistä vähemmistöään, niin Ruotsi sais suuttua meille.

Kun ruotsin-, venäjän,- arabiankieliset ym. eivät heittele kiviä ja ohjuksia meidän suomalaisten päälle niin eläkööt tasaveroisina täällä Suomessa.
        -Eivätkä julista esim. Lappeenrannan seutua itsenäiseksi valtioksi.

Olisiko Suomi silloin agressiiginen roistvaltio jos pitäisi puolensa?

• ......
        totuuden ääni kirjoitti:

Eivät juutalaisetkaan ole rakentaneet siirtokuntia ns.lle palestiinalaisalueille. He rakentavat omalle maalleen. Palestiinan arabit saivat Trans-Jordanian, joten heillä on jo maa! Ruokahalu tuntuu kasvavan syödessä! Israelin puolella elävillä arabeilla ns. palestiinalaisilla) on täydet kansalaisoikeudet eivätkä heidän olonsa poikkea millään tavalla juutalaisten oloista. Heitä istuu jopa Knessetissä! Terve menoa katsomaan heidän talojaan ja moskeijoitaan ihan Israelin valtion sisällä ja sitten nokka kiinni!

Olipas selkeä ja hyvä kirjoitus nimimerkillä 'totuuden ääni'! Sitä osaa noin kirjoittaa, kun tietää olosuhteet Israelissa paremmin kuin palstan vinkujat! Kiitos viestistäsi ja siunausta ja rauhaa Israelille!

• .....
        mammsseli kirjoitti:

Kun ruotsin-, venäjän,- arabiankieliset ym. eivät heittele kiviä ja ohjuksia meidän suomalaisten päälle niin eläkööt tasaveroisina täällä Suomessa.
        -Eivätkä julista esim. Lappeenrannan seutua itsenäiseksi valtioksi.

Olisiko Suomi silloin agressiiginen roistvaltio jos pitäisi puolensa?

Hyvä kirjoitus 'mammsselilta'! Jokainen voi ajatella asiaa omalta kohdaltaan. Noinhan se juuri on, sillä tuskin palstan kirjoittajatkaan haluaisivat raketteja niskaansa!

• ao

Sillä katso, niinä päivinä ja siihen aikaan, kun minä käännän Juudan
      ja Jerusalemin kohtalon,
      2. minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin laaksoon ja käyn siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden. Sillä he ovat hajottaneet sen pakanakansain sekaan, ovat jakaneet minun maani
      3. ja heittäneet minun kansastani arpaa; ovat antaneet pojan porttoa vastaan sekä myyneet tytön viinistä, jonka ovat juoneet.
      4. Mitä on teillä sanomista minulle, teilläkin, Tyyro ja Siidon ja kaikki filistealaisten alueet? Tahdotteko te kostaa minulle, mitä minä olen tehnyt, vai itse tehdä minulle jotakin? Nopeasti, kiiruusti minä annan koston kohdata teidän päätänne siitä, mitä olette tehneet,
      5. te, jotka olette ottaneet minun hopeani ja kultani, vieneet minun ihanat kalleuteni temppeleihinne
      6. sekä myyneet Juudan ja Jerusalemin lapsia jaavanilaisille, poistaaksenne heidät kauas omalta maaltansa.
      7. Katso, minä herätän heidät liikkeelle siitä paikasta, johon te olette heidät myyneet, ja annan koston teostanne kohdata teidän päätänne:
      8. minä myyn teidän poikianne ja tyttäriänne Juudan poikien käsiin, ja he myyvät ne sabalaisille, kaukaiselle kansalle. Sillä Herra on puhunut.
      9. Julistakaa tämä pakanakansain seassa, alkakaa pyhä sota, innostakaa sankareita, lähestykööt, hyökätkööt kaikki soturit.
      10. Takokaa vantaanne miekoiksi ja vesurinne keihäiksi. Sanokoon heikko: "Minä olen sankari".
      11. Käykää avuksi, tulkaa, kaikki kansakunnat joka taholta. He kokoontuvat sinne. Anna, Herra, sankariesi astua sinne alas.
      12. Lähtekööt liikkeelle, hyökätkööt kansakunnat Joosafatin laaksoon; sillä siellä hän istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja, joka taholta tulleita.
      13. Lähettäkää sirppi, sillä sato on kypsynyt. Tulkaa polkemaan, sillä kuurna on täynnä ja kuurna-altaat pursuvat ylitse; sillä heidän pahuutensa on suuri.
      14. Meluavia joukkoja, meluavia joukkoja ratkaisulaaksossa! Sillä lähellä on Herran päivä ratkaisulaaksossa.
      15. Aurinko ja kuu käyvät mustiksi, ja tähdet kadottavat valonsa.
      16. Herra ärjyy Siionista ja antaa äänensä kuulua Jerusalemista, ja taivaat ja maa järkkyvät; mutta Herra on kansansa suoja, Israelin lasten turva.
      17. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka asun Siionissa, pyhällä vuorellani. Ja Jerusalem on oleva pyhä, ja vieraat eivät enää kulje sen läpi.
      18. Sinä päivänä vuoret tiukkuvat rypälemehua, ja kukkulat vuotavat maitoa; kaikissa Juudan puronotkoissa virtaa vettä, ja Herran huoneesta juoksee lähde, ja se kastelee Akasialaakson.
      19. Egypti tulee autioksi, ja Edom tulee autioksi erämaaksi väkivallan tähden, jota ne ovat tehneet Juudan lapsille, kun ovat vuodattaneet viatonta verta heidän maassansa.
      20. Mutta Juuda on oleva asuttu iankaikkisesti ja Jerusalem polvesta polveen.
      21. Ja minä julistan heidät puhtaiksi verivelasta, josta en ole heitä puhtaiksi julistanut. Ja Herra on asuva Siionissa.
      Seuraava

• Israelin puolesta

Israel on ainoa maa alueella, joka on demokraattinen, oikeusvaltio ja kunnioittaa ihmisoikeuksia. Kaikki arabimaat ovat vastakotia sille.

Olen sitä mieltä, että Iraninen tulee riisua itsenä ydinaseita ja suostua rauhansopimukseen. Iran on suuri roistovaltio alueella ja joka on koko länsimaiselle demokratialle uhka. Olen Israelin puolella.

• xzcgjzdg

No ei todellakaan ole demokraattinen oikeusvaltio, eikä kunnioita ihmisoikeuksia. Arabit on kakkosluokan kansalaisia, sen monet sivistyneet israelilaisetkin myöntävät. Arabien omaisuutta, maata ja taloja on ryöstetty korvauksetta.

• törkeeetä

Palestiinalaisia pidätetään kyseenalaisin perustein, ja pidetään pidätettynä pitkiä aikoja ilman oikeudenkäyntiä ja mahdollisuutta puolustautua

• ota selvää
        törkeeetä kirjoitti:

Palestiinalaisia pidätetään kyseenalaisin perustein, ja pidetään pidätettynä pitkiä aikoja ilman oikeudenkäyntiä ja mahdollisuutta puolustautua

joo toidella törkeetä, pidätetiinkö ne ennen vai jälkeen rakettien iskemisen ? vai kivittämisen ?

• EL.a .K.IM

oikea lutsku

Ei Kirjoitukset tunne termiä kristillisyys.

Israeli on mainittu useammassakin kohdassa.

Mä todella vakavasti suosittelisin olla keulimatta Israelille!!!

Jos joku Isän silmäterää satuttaa, niin saattaa tulla iso pipi.

Mulle on ainakin ihan sama, vaikka ne ryöstäin koko maailman, jos tekevät Jumalan tahdon.

Elkää vaan erehtykö luulemaan, että Jumala olisi unohtanut Israelin.

Saattaa muuten sataa tulikiveä aika paljon niskaan.

• oikea lutsku sanoi :
      os Israel olisi se kristillinen raamatun mukainen valtio mikä sen pitäisi olla,
      ei se suunnittelis hyökkäystä Iraniin.
      ________
      Iranin presidentti on selkeästi ilmaissut halunsa tuhota Israel.
      Tuota taustaa vasten ennaltaehkäisevä hyökkäys Iranin ydinvoimaloita vastaan on vain itsepuolustusta.
      Sinua taitaa hiukan pelottaa nuo tulevat tapahtumat?

• goddeloos

"Iranin presidentti on selkeästi ilmaissut halunsa tuhota Israel.
        Tuota taustaa vasten ennaltaehkäisevä hyökkäys Iranin ydinvoimaloita vastaan on vain itsepuolustusta.
        Sinua taitaa hiukan pelottaa nuo tulevat tapahtumat? "
        - Kun usko olemattomaan on mukana, miksi ei pelottaisi? Klaanien tappelu mielikuvitusystävän paremmuudesta. Moiset kinat kuuluisi alakoulutasolle alakoululaisille.... 'minun isä on parempi kuin sinun isä...'

• G-D L Y

Nyt kannattaisi oikean lutskunkin tutustua ihan lähi-idän historiaan. Mitä siellä tapahtui, kun Israel perustettiin 1948 ja mikä on ympäröivien maiden suhde Israeliin. Lisäksi kannattaa tutustua Israelin alueen historiaan 1800 -luvun lopulta alkaen. Siinä selviää samalla myös ns. palestiinalaisvaltion kysymys.
      Raamattu kertoo, että kaikki kansat nousevat Israelia vastaan lopulta, ja nythän näin näyttäisi käyvän.

• An-Naas

Kovasti täällä putkinäköiset kristityt taas puolustelevat Israelia. Kyllä, on täysin totta, että Israel harjoittaa totaalista terrorismia lähi-idän alueella. Teurastaa palestiinalaissiviilejä, pitää omaa pikku ghettoansa muslimeille Gazassa jne jne.
      Yrittäkää nyt hyvät ihmiset viimein avata silmänne ja nähdä totuus.

Tässä muuten aika hyvä haastattelu: (niin, ja tämä kaveri sai kenkää Labour partysta, kun uskalsi olla vähän eri mieltä kuin mikä on luvallinen mielipide..)
      http://www.youtube.com/watch?v=G1qIuznkaqE

• näköjoo

Ja kukahan se heittelee ohjuksia, siviilien päälle.. tai kivittää siviilien autoja ? Kyllä sinäkin omaasi puollustaisit. Suomessa uutiset on vain aina Israel vastaisia.

Mutta Jumala suojelee omaa kansaansa ja puollustaa sitä.

• totuuden ääni

Ei Gaza ole Israelin getto, vaan Hamasin, joka on terroriostijärjestö eikä välitä vähääkään kansasta, vaan käyttää sitä täysin välinpitämättömästi omiin tarkoitusperiinsä=Israelin tuhoamiseen. Avaa sinä silmäsi!

• zero_

Ääri-islamisteilla ja kirkosta eronneilla länsimaalaisilla on kova taipumus antisemitismiin.
      Israelin demokratiassa vapailla vaaleilla valitut parlamentin haukat ja kyyhkyset hakevat kompromissia puolustautumiskeinoista.

Palestiinan valtaa pitävä ääri-islamilainen vähemmistö käyttää syyttömiä siviilejä ohjusasemien ihmiskilpinä aikaansaadakseen heille aina vain lisää kärsimystä antaakseen tekosyyn ja saadakseen tukea myös Suomen antisemitisteiltä.

• An-Naas

Valitettavasti realismi pääsääntöisesti leimataan antisemitismiksi. Ja nuo jonninjoutavat höpötykset ihmiskilvistä onneksi osaa jokainen ajatteleva ja tiedostava ihminen jättää omaan arvoonsa.

• totuuden ääni

No sano se sitten Amnesty Internationallekin! kun juutalaiset lähettivät oikein lentolehtisiä,että tyhjentäkää se talo siellä rajalla, kahden päivän päästä se lentää ilmaan, koska sieltä tulee pommeja solkenaan, niin ei, sinne vietiin vammaisia,ja sitten puhuttiin taas juutalaisista julmureista. Tiedostapas se!

• zero_

Palestiinalaisten kärsimykset eivät johdu Israelista vaan ääri-islamistien hirmuvallasta, jotka käyttävät heitä hyväkseen. Rauhan aikoina Israelissa työssä käyvien elintaso on arabimaiden korkein.
      Kaikissa maissa on enemmistö- ja (etnisiä) vähemmistökansallisuuksia, jotka tulevat toimeen keskenään. Merkillistä etteivät länsimaiset ei-kristityt salli sitä Israelissa.

• ap.

Miksi Gaza on aivan helvetin köyhä alue? no koska Israel pitää sen köyhänä. sinne ei pääse edes avustusalukset!

sitten köyhyys synnyttää terrorismia jne jne, eli: Israel on ITSE aiheuttanu ongelmansa.

sitä ei tosin Raamattu kerro koska Raamattu sijottuu hieman vanhempaan aikaan...

• dikduk
        ap. kirjoitti:

Miksi Gaza on aivan helvetin köyhä alue? no koska Israel pitää sen köyhänä. sinne ei pääse edes avustusalukset!

sitten köyhyys synnyttää terrorismia jne jne, eli: Israel on ITSE aiheuttanu ongelmansa.

sitä ei tosin Raamattu kerro koska Raamattu sijottuu hieman vanhempaan aikaan...

Gaza oli köyhä jo Egyptin miehittäessä sitä ja on nyt köyhä pääosin siksi että sen väestön syntyvyys on yksi maailman suurimpia . Toinen syy joka nyt estää kehityksen on Hamasin politiikka älyttömine rakettihyökkäyksineen Israeliin.

Kun Gaza vapautui miehityksestä vuosia sitten, se olisi voinut ottaa järkevän suunnan, gazalaiset olisivat voineet säilyttää työpaikkansa Israelissa, ja rajat pysyä auki, mutta sen asemesta Hamas, jota Iran operoi ja isännöi ,valitsi suunnan joka esti kaiken rakentavan kehityksen.
        Hamasin päämaja on Damaskoksessa josta se varmaan siirtyy kohta Teheraniin, Syyrian kansahan on pääsemässä eroon Assadista ja hänen mullahkavereistaan.

• totuuden ääni
        ap. kirjoitti:

Kyllä sinne pääsevät "avustusalukset", ne vain tarkistetaan ensin, niinkuin viisasta on, kun on kyse terroristeista. Pommitarpeita Gazaan tarvitse päästääkään! Israel lähettää Gaszaan avustuksia enemmän viikossa kuin yksikään "avustusalus" olisi koskaan pystynyt meren yli tuomaan. Ne ovat vain provosointia, että päästään taas juutalaisia haukkumaan . Kun he saivat Gazansa, oli se (juutalaisten jäljitä) hyvintoimiva, vaan kun ei osata asioita hoitaa, pitää vihata! Ei Gaza ollut sen köyhempi kuin mikään muukaan israelin osa, Hamas on sen köyhdyttänyt. Viha on syöpä, joka tappaa.

• totuuden ääni kirjoitti:

Kyllä sinne pääsevät "avustusalukset", ne vain tarkistetaan ensin, niinkuin viisasta on, kun on kyse terroristeista. Pommitarpeita Gazaan tarvitse päästääkään! Israel lähettää Gaszaan avustuksia enemmän viikossa kuin yksikään "avustusalus" olisi koskaan pystynyt meren yli tuomaan. Ne ovat vain provosointia, että päästään taas juutalaisia haukkumaan . Kun he saivat Gazansa, oli se (juutalaisten jäljitä) hyvintoimiva, vaan kun ei osata asioita hoitaa, pitää vihata! Ei Gaza ollut sen köyhempi kuin mikään muukaan israelin osa, Hamas on sen köyhdyttänyt. Viha on syöpä, joka tappaa.

No mitä mieltä olet seuraavasta Leo Mellerin ylistyslaulusta ?

http://www.patmos.fi/mediasoitin/1059/4250ed4b03ad2ef12ffa0aa45305d2cf/

Jos läpiuskovainen saarnaaja suoltaa tuollaista uskontoa ja politiikkaa , niin ketä kän todella palvelee ?

Niinpä niin rahanmahtia ja lisäksi hän on jämähttänyt viimevuosituhannelle noine ajatuksineen.

• Katsomaan, kuulemaan
        epikuros kirjoitti:

No mitä mieltä olet seuraavasta Leo Mellerin ylistyslaulusta ?

http://www.patmos.fi/mediasoitin/1059/4250ed4b03ad2ef12ffa0aa45305d2cf/

Jos läpiuskovainen saarnaaja suoltaa tuollaista uskontoa ja politiikkaa , niin ketä kän todella palvelee ?

Niinpä niin rahanmahtia ja lisäksi hän on jämähttänyt viimevuosituhannelle noine ajatuksineen.

Hyvä linkki. Ja kannattaa katsoa ja kuunnella Patmoksen nettiarkiston muutkin ohjelmat.

• G-D LY

An-Naas, kannattaa lukea muitakin uutisia, kuin suomalaisen vihervasemmistolaisen median tuottamaa palestiinalaispropagandaa.
      Kaikki ei aina mene niin kuin sinulle media syöttää. On totta, että osa palestiinalaisista kärsii, mutta se nimenomaan johtuu esim. Hamasista ja muista ääriliikkeistä, joiden agendana on hävittää Juutalaiset maan päältä.

• An-Naas

Kuules g-d ly, nythän on niin että oma tietämykseni perustuu aivan muuhun, kuin suomalaisen median tuottamaan ns. tietoon. Kas kun tätä maailmaa tulee katsottua aika paljon hieman eri suunnasta. Suosittelisin sinullekin, voisi ymmärrys lisääntyä.

• esther

OIKEISTOKAAN ei nykyään hyväksy vähemmistöjen huonoa kohtelua. vrt Suomen hallitus.

• Mirka ...

Koko lähi-itä on hyvä esimerkki uskontojen tuomasta HULLUUDESTA.
      Siellä ei tervettä järkeä käytetä mihinkään.

• iota-iota

Ihmeellistä että uskovaiset puoltavat sotaa ? Minkälainen se teidän sodanjumala on , lupaako se varmaa voittoa - tunnetteko olevanne voittajan puolella ?
      Mitä se teidän jumala sanoo tappamisesta ? Perus hihhulia - mammselia -mukaillen " Jos Norja kehittele ydinasetta , niin kai te iskette ensin " Outoa ... kovin outoa.. mitä noi vetää , ja mistä sitä saa ?

• agnus D

Fundisuskovat, ei me kaikki!

• :))

Rauha lähi-itään saadaan kun palestiinalaisten juutalaisviha on pienempi kuin oman maan kansalaisten hyvinvointi :))

• zero_

Israelin parjaajat ja Hamaksen ylistäjät ovat tälläkin palstalla ateisteiksi julistautuvia. Mistä se kertoo?

• Gavin-Mavin

Ateistina näen, että rauha on kahden kauppa.
        Viha on juurtunut alueella niin syvälle, ettei rauhaan ole mahdollisuuksia vuosikymmeniin.

Rauhan ainoa toivo on Israelin ja Palestiinan lapset ja näiden lapset. Jos vihan ja epäluulon kierre katkaistaan, jos alueelle syntyy itsenäinen Palestiinan valtio, jos terroristijärjestöt sulkevat ovensa, jos siirtokuntien rakentaminen loppu...

jos ja jos.

• zero_
        Gavin-Mavin kirjoitti:

Ateistina näen, että rauha on kahden kauppa.
        Viha on juurtunut alueella niin syvälle, ettei rauhaan ole mahdollisuuksia vuosikymmeniin.

Rauhan ainoa toivo on Israelin ja Palestiinan lapset ja näiden lapset. Jos vihan ja epäluulon kierre katkaistaan, jos alueelle syntyy itsenäinen Palestiinan valtio, jos terroristijärjestöt sulkevat ovensa, jos siirtokuntien rakentaminen loppu...

jos ja jos.

Rauhanneuvotteluja on käyty yli puoli vuosisataa. Rauhansopimuksia on tehty kymmeniä. Kaikki ne ovat päättyneet ääri-islamistien iskuihin vastoin rauhaa haluavan palestiinalaisten enemmistön tahtoa.

• oikea lutsku

Täällä ei ole KUKAAN ylistänyt Hamasia.
        avaa silmäs.

• Koitin löytää tästä ketjusta zeron mainostamaan Hamaksen ylistystä , ainut joka Hamaksesta on kirjoittanut on multinikki zero_. Zero - oletko sekaisin , näetkö teksteissä jotain mitä muut ei nää ?
      Miksi krisselit pitävät tappamisesta ? Miksi se on niin oikeutettua ?

• zero_

Tarkennetaan sen verran että palstan ateistit ovat niitä, jotka haluaisivat hartaasti, että palestiinalaisten rauhantahtoinen enemmistö ajattelisi samoin kuin heitä sortava ääri-islam. Kuten:

" Kyllä, on täysin totta, että Israel harjoittaa totaalista terrorismia lähi-idän alueella. Teurastaa palestiinalaissiviilejä,... "

• dfgdsfgdsfgdsfgd

joo Israel on just mitä sanot.... ja mä niiden salainen AGENTTI.

• Miss Mossad.

Mitä tuohonkin aloitukseen sanoisi. En sano mitään, sillä niin olen kyllästynyt näiden tyhjäpäiden jupinoihin Israelista. Ottakaa OIKEASTI asioista selvää. Israel on hyvä maa, jonka ainoa tavoite on pystyä elämään rauhassa idioottien keskellä.

• tfghjk

Gazaan viedään Israelin puolelta ruokaa ym. joka pv rekkalasteittain.
      Kun Israelin hävittäjä kone näkee gazalaisten ohjusten laukaisupaikalla lapsia ihmiskilpenä, niin ei ammu.

• zero_

Niin olikohan se peräti 200g ruokatarvikkeita / asukas/ viikko ! Israilin on pakko kuskata Gazaan ruokaa, muuten niiden toiminta näyttäisi natsien keskitysleiri meiningiltä - kyse ei todellakaan ole mistään hyväntekeväisyydestä.

• zero_
        zero_ kirjoitti:

Niin olikohan se peräti 200g ruokatarvikkeita / asukas/ viikko ! Israilin on pakko kuskata Gazaan ruokaa, muuten niiden toiminta näyttäisi natsien keskitysleiri meiningiltä - kyse ei todellakaan ole mistään hyväntekeväisyydestä.

Varmasti luotettavaa tietoa nikin varastaneelta.

• totuuden ääni
        zero_ kirjoitti:

Israelin ei ole ollenkaan pakko kuskata Gazaan ruokaa. He saivat, mitä halusivat, viljelisivät ruokansa itse! Sen tekivät juutalaiset siellä asuessaan ja palestiinalaisetkin voivat hyvin ihan samaisessa Gazassa! Pommitehdas koko Gasa!

• zero_

Nikki zero_ on vapaasti käytettävissä , sitä ei ole rekattu, ei tarvinnut varastaa.

• zero_

Hyvä kun tunnustit iota iota

• totuuden ääni

Luuletko tosiaan, ettei Israel halua rauhaa?!Kyllä he haluavat. Sen olemassaoloa uhataan joka taholta!Olin paikanpäällä pari viikkoa sitten, Lehtimajajuhlilla,eikä rauhallisempaa maata olekaan! Israelilla on oikeus puolustautua, jos pommeja tippuu,ja niitähän tippuu! Agressiivinen roistovaltio on Hamasin Gaza. Kansa, joka on nostanut suosta ja aavikosta sankkoja taatelipalmu- ja banaanipuu(?)metsiä, kilometrikaupalla kaikkia hedelmäpuita ja kasvihuoneita pelloista puhumattakaan, ts, on omavarainen ruokatuotannossaan (toisinkuin me peltojen paketoijat), ansaitsee hatunnoston! Muuten, kaikki tämä 60:nessä vuodessa! Jos emme toivota rauhaa Israelille, emme voi odottaa sitä itsekään Suomellemme!

• ap.

Ja aseita yhtä paljon kuin hedelmäviljelyksiä, made in USA.

tulit suoraan propangandatehtaalta, etkä edes huomaa sitä????

Koomista.

• multinikki "totuuden ääni"
      Mitä sodanjumalasi sanoo tappamisesta - onko hän niitä "silmä silmästä" hurjimuksia, vai " iskekää niin kovaa että ei tee toiste mieli iskeä ! " tyyppiä. Onko hän voittajien jumala ?

• Se multinikki!

Minulla ei ole sodan jumalaa. Minun Jumalani on rauhan Jumala. Tässä maailmassa ei tapahdu Jumalan tahto , vaan syntiinlangenneen ihmisen tahto. Älä unohda, että kaikki ovat syntiin langenneita tällä hetkellä, niin palestiinalaiset kuin juutalaiset. Puolustautuminen= oman kansan suojeleminen, on kuitenkin oikeutetumpaa kuin hyökkääminen, minun mielestäni. On tässä ajanmittaan käynyt selväksi, että juutalaiset haluavat rauhaa, mutta on mahdotonta neuvotella vastapuolen kanssa,joka ei halua olemassaoloasi.Juutalaiset ovat palanneet Luvattuun Maahansa, niinkuin kirjoitettu on, sitä ei muuta mikään. Maailma saa vouhottaa miten paljon tahtoo! Jumalan tahto tapahtuu lopulta kuitenkin.
        Mitä tarkoittaa "multinikki"?

• esther

Vaikuttaa enemmän islamin allahilta tää vanhoilisten "Jumala"

tai siis julmala...

• totuuden ääni
        esther kirjoitti:

tai siis julmala...

Mistäs niin päättelet? Oletko ylipäätänsä edes avannut Raamaattua ? ålä puhu raamatun Jumalasta ja islamin Allahista edes samana päivänä!

• confus..
        esther kirjoitti:

tai siis julmala...

Kannattaisi tustustua Tv-pappi Zakariaan haastetteluun http://www.irr-tv.fi/uutiset/12/148-tv-pappi-zakaria. Siinä selviää Islamin uskon olemus ja ennenkaikkea se kuinka kaukana se on Raamatun Jumalasta.

• PSARI

oikea lutsku,
      ei Israel ole kristillinen maa, vaan juutalainen maa. Juutalaiset vainosivat aikoinaan kristittyjä, eivätkä hyväksy näitä tänäkään päivänä. Juutalaisten viha kristittyjä kohtaan johtuu siitä, että kristityt varastivat juutalaisten omat tekstit heidän Raamattuunsa ja muuntelivat VT:n tekstit omiksi kirjoituksikseen.

Israelilaissotilaat ampuvat palestiinalaisia säälittä, kuten erään Suomeen paenneen 19 vuotiaan pojan isovanhemmat, vanhemmat ja aivan pienet 2-8 vuotiaat sisarukset. Poika oli menossa kotiin yliopistolta, kun hän näki, kuinka hänen perheensä oli tuotu heidän kotitilansa talosta ulos pihalle ja sotilaat ampuivat koko perheen siihen pihalle vain siksi, että Israel tarvitsi tämän perheen vuosisatoja suvun hallussa olleen tilan maahanmuuttien juutalaisten uudisrakennuksien tontiksi. Sekö on kristinuskoa?!?

Juutalaiset pitävät Aabrahamia esi-isänään, mutta Aabrahamin kotimaa ei ole suinkaa Israeli, vaan Etelä-Irak ja Kaldean Ur, josta Aabraham on kotoisin. Aabrahamin kotimaa oli myös juutalaisten Luvattu Maa ja nyt he ovat ainoastaan valoittajakansana Israelin alueella, minne he eivät kuulu.

Aabrahamin uskonto oli Kuunjumala Nannan palvonta. Hänen isänsä oli Baalin pappi, joka uhrasi elävältä ihmisiä ja paistoi heidät elävältä uunissa.

Palestiinalaiset ovat asuttaneet tuota maata jo yli 10 000 vuotta, mutta israelilaiset vasta noin 3000 vuotta, jolloin he tulivat Mooseksen johdolla Egyptistä tappaen alkuperäiskansan lähes sukupuuttoon. Raakaa touhua, mitä historiallisista teksteistä saamme lukea asiasta. Mooseksen johdattama Jumalan Kansa oli tummaihoisia orjia, jotka tuotiin Siinain kalkkikivikaivoksille sekä muinaiselle tulivuorelle kaivamaan turkooseja sekä muita jalokiviä tuliperäisestä maasta. Työtä ei voinut tehdä kuin vesisateella ja talvella, koska maanuumenet olivat kuumia kuin pätsi.

• Kun tunnut tietävän tätä historiaa, niin osaatko kertoa miksi nämä jotkut uskovat eivät osaa erottaa toisistaan Israelin valtion politiikkaa ja uskontoa toisistaan?

On vain niin vaikeaa ymmärtää, että miksi toisen hirmutekoja ihannoidaan ja toisen demonisoidaan. Tosiasiassa molemmat osapuolet tekevät aivan samoja asioita! En ole kyennyt ymmärtämään tätä 30 vuoteen.

Miksi joidenkin on niin vaikeaa hyväksyä sitä, että vain ulkomaiden raha on se, joka ylläpitää sotaa. Kuinka uskovia vedetään 10 – 0 talouden talutusnuorassa. Eiväthän uskovat voi olla noin sokeita, etteivät totuutta näe?

Tämä tekee aina niin murheelliseksi, alan menettää uskoni näihin uskon kumppaneihin. Eikö enää ole mitään väliä sillä, mitä Jeesus opetti?

• luminarsku

PSARI,

Palestiina on suuri valhe. Koskaan ei ole ollut olemassa Palestiinan valtiota tai sen nimistä kansaa. Kun roomalaiset tuhosivat Jerusalemin temppelin v. 70 jKr., häpäisynä he antoivat Jerusalemille nimen Aelia Capitolina ja maalle nimen Syria-Philistae filistealaisten mukaan. Filistealaiset olivat Israelin muinaisia vihollisia, he eivät olleet edes arabeja vaan luultavasti kreikkalaisia.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Filistealaiset#Filistealaisten_alkuper.C3.A4

Nimi Palestiina on pelkkä arabien poliittinen ja taktinen keino. Jasser Arafat on myöntänyt, että palestiinalainen kansallisuusaate on petos ja tarkoitettu Israelin tuhoamiseksi.

Juutalaisia on asunut alueella 3700 vuotta, filistealaiset saapuivat alueelle 1170 eaa. Kaftorista (Kypros, Kreeta tai Anatolia), taistelivat 40 vuotta israelilaisia vastaan häviten historian hämärään uusbabylonisen ajan jälkeen, ei kuitenkaan asuen alueella yli 10 000 vuotta, kuten väität.

Kaldean Ur ei ole juutalaisten luvattu maa, vaan paikka, josta Abraham muutti Kanaanin maahan Jumalan kehotuksesta. Maassa asui tuohon aikaan kanaanilaisia.

Eero Junkkaala on tehnyt väitöskirjan israelilaisten maahanmuutosta arkeologian valossa. Junkkaala on Suomen parhaita Raamatun maiden arkeologian tuntijoita.
        "Varhaisin Israel asutti ensin maan vuoristoseudut ja huomattavasti myöhemmin vasta rannikkotasangon ja Jisreelinlaakson alueen. Tämän päivän kartassa tuo muinaisen Israelin ydinalue on lähes tarkalleen sama kuin Länsirannaksi kutsuttu palestiinalaisalue. Tästä syystä monet kyseisen alueen kiisteltyjen juutalaissiirtokuntien asukkaista eivät mistään hinnasta luopuisi oikeudestaan raamatulliseen perintömaahan. He ovat oikeassa siinä, että kyseessä on muinaisen Israelin ydinalue. Ovatko heidän vaatimuksensa alueen asuttamiseen muuten oikeutettuja, on aivan eri asia. Kiista kuitenkin kertoo ihmiskunnan pitkästä muistista. Muinaiset sodat ovat lähempänä meitä kuin arvaammekaan."
        http://www.teolinst.fi/luennot/files/EJ220107.htm

• Totuuden ääni

Kyllä he kuuluvat (juutalaiset) ja juuri Israeliin.Sen Israelin rajat voit tarkistaaHesekielen kirjan luvusta47:13 ja eteenpäin ja sen he tulevat saamaan. Vai ovat palestiinalaiset asuttaneet sitä 10000 vuotta?! Aabraham lähti Kaldean Uurista juuri Israelin Jumalan kehoituksesta, kehen hän siis uskoi? Mihin hänen isänsä uskoi, on hänen asiansa!
        Juutalaiset olivat lähteneet Jaakobin aikana nälänhätää pakoon Egyptiin, jossa oli ruokaa. Syy heidän menoonsa oli Joosef, jonka veljet kateuksissaan myivat ismaelilaisille (Aabrahamin toinen poika, äiti egyptiläinen Haagar), orjaksi. Koska hän osasi selittää faaraon unet, pääsi hän suosioon ja lopulta faaraon oikeaksi kädeksi, ja tuli siten pelastaneeksi oman kansansa nälkäkuolemalta. Mutta faaraotkin kuolevat, ja uusi faarao ei tiennyt mitään Joosefista. Kun tuli uusi nälänhätä, juutalaiset joutuivat myymään kaiken ostaakseen ruokaa. ja kun muuta ei enää ollut, heistä tuli faaraon orjia. Heistä tuli orjia olosuhteista johtuen, alunperin he eivät niitä olleet. Heidät Mooses pakotti, Jaakobin Jumalan voimalla,faaraon päästämään lähtemään. Taivuttelukeinoista voit lukea 2:nen Mooseksen kirja 7:14 ja eteenpäin. Heidän ihonväristään en tiedä! Orjia olivat, mutta vapaina lähtivät, eikä heitä minnekkään kaivostöihin viety, vaan vapaan ihmisen vapaaseen elämään. Tässä ovat juutalaisten sukujuuret, sanokoot historialliset teoksesi mitä tahansa! Ala lukea Raamattua, jottas totuuden löydät!
        Juutalaiset eivät usko Jeesukseen, he odottavat messiastaan yhä. Heidän syntinsä, niinkuin kaikkien muidenkin, jotka eivät usko, synti pysyy. Juutalaisten pahat teot ovat siis yhtä pahoja kuin muidenkin. Kaikki ovat pahoja ilman Jeesusta, mutta vain juutalaisia haukutaan!
        Juutalaiset eivät minun tietääkseni ole koskaan vainonneet kristittyjä, vaan asia on ihan päinvastoin, nimikristityt ovat vainonneet juutalaisia.
        Kristityt eivät ole muunnellet Vanhaa Testamenttia mieleisekseen, vaan meillä on Uusi Testamentti,Uusi Liitto Jeesuksen nimessä. Hän jätti meille evankeliumin.Ne kuuluvat ennen kaikkia muita myös juutalaisille. Ja kun Herran kansa ne löytävt ja ymmärtävät, niin alkaakin uusi aika.
        Muuten , palestiinalaisetkin ovat tappaneet ja tappavat juutalaisia säälittä. Olisit kirjoittanut senkin tasapuolisuuden mimissä.

• luminarsku
        mummomuori kirjoitti:

Kun tunnut tietävän tätä historiaa, niin osaatko kertoa miksi nämä jotkut uskovat eivät osaa erottaa toisistaan Israelin valtion politiikkaa ja uskontoa toisistaan?

On vain niin vaikeaa ymmärtää, että miksi toisen hirmutekoja ihannoidaan ja toisen demonisoidaan. Tosiasiassa molemmat osapuolet tekevät aivan samoja asioita! En ole kyennyt ymmärtämään tätä 30 vuoteen.

Miksi joidenkin on niin vaikeaa hyväksyä sitä, että vain ulkomaiden raha on se, joka ylläpitää sotaa. Kuinka uskovia vedetään 10 – 0 talouden talutusnuorassa. Eiväthän uskovat voi olla noin sokeita, etteivät totuutta näe?

Tämä tekee aina niin murheelliseksi, alan menettää uskoni näihin uskon kumppaneihin. Eikö enää ole mitään väliä sillä, mitä Jeesus opetti?

mummomuorille:

Kristinuskon viholliseltako sinä sokea kyselet? Tuskin osaa kun ei tuo historiakaan ole niin hallussa vaikka tekstiä tulee solkenaan kuin viihderomaanin sivuilta.

En usko, että kukaan kristitty ihannoi hirmutekoja. Kyse on vaan tietämättömyydestä eli mitä vähemmän on tietoa, sen sokeampia ollaan sille tosiasialle, että myös Israel sortuu pahoihin tekoihin. Ja koska kristittyä kehotetaan siunaamaan Israelia, sen varjolla siunataan myös sen tekemät synnit. Näinhän ei saisi olla. Sanot että molemmat osapuolet tekevät samoja tekoja. Tuskin ihan samoja kuitenkaan; Israel ei käytä lapsia, naisia ja vanhuksia ihmiskilpinään kuten Hamas ja Fatah vastoin kansainvälisiä sopimuksia. Netistä löytyy kuvia palestiinalaisten ihmisoikeusrikkomuksista omia kansalaisiaan vastaan, mitä pöyristyttäviä tekoja Israel ei tee. Hamas käyttää kouluja, yksityiskoteja, sairaaloita ja moskeijoita ammusvarastoinaan, piiloutuu siviiliväestön joukkoon ampuen sieltä israelilaisiin siviileihin ja näin toimii vastoin kansainvälisiä lakeja, sieppaa YK:n ambulansseja ja käyttää niitä omiin tarkoitusperiinsä. Israel ei aivopese lapsiaan kuten Hamas, joka lastentarhasta lähtien opettaa lapsensa vihaan juutalaisia vastaan. Miten koskaan palestiinalaiset voisivat oppia elämään rauhassa juutalaisten kanssa, kun heidät opetetaan vihaamaan ja tappamaan lapsesta lähtien.

Entisten arabiterroristien haastattelusta:
        .."tätä ei länsimaissa ymmärretä: on kyse paljon laajemmasta ilmiöstä: kaikilla sosiaalisen elämän alueilla - kouluissa, moskeijoissa, Temppelivuorella, kaduilla, seinäkirjoituksissa - tapahtuvasta kollektiivisesta kiihotuksesta, jonka kohteena ovat miljoonat ja miljoonat lapset." Linkki ei enää toiminut, joten en voi linkittää haastatteluun.

Hamasin ydinajatuksena on: "Israel on olemassa ja jatkaa olemassaoloaan vain siihen saakka, kunnes islam hävittää sen, aivan niin kuin se hävitti muut ennen sitä. Aloitteet ja niin sanotut rauhanomaiset ratkaisut ja kansainväliset neuvonpidot ovat ristiriidassa Hamasin periaatteiden kanssa."

Sotaa ylläpitää islam. Siinä on kaiken rähinän ydin. Ja kiistan kahden veljeksen välille kertoo Raamattu Ismaelista, josta periytyy arabit: 1. Moos.16:12 "Hänestä tulee mies kuin villiaasi: hänen kätensä on kaikkia vastaan, ja kaikkien käsi on häntä vastaan, ja hän on kaikkien veljiensä niskassa."

Lähi-Idän konfliktin ymmärtämiseksi on välttämätöntä ymmärtää islamin sisältöä. Islam on ensi sijassa hallintojärjestelmä maailmaa varten eikä siihen kuulu länsimainen käsitys ihmisoikeuksista ja omantunnon vapaudesta.
        13-osainen tietopaketti islamista Mitä lännen tulee tietää:
        http://www.youtube.com/view_play_list?p=4CB24A73810D8000

Jos palestiinalaiset lopettaisivat rakettien ammuskelun ja vihanpidon juutalaisia kohtaan, ei juutalaisillakaan olisi tarvetta puolustaa itseään. Mutta kun palestiinalaisten koko valtiohanke kohdistuu Israelin tuhoamiseksi, miten tällaiselta pohjalta mikään valtio voi elää rauhassa.

• PSARI
        Totuuden ääni kirjoitti:

Kyllä he kuuluvat (juutalaiset) ja juuri Israeliin.Sen Israelin rajat voit tarkistaaHesekielen kirjan luvusta47:13 ja eteenpäin ja sen he tulevat saamaan. Vai ovat palestiinalaiset asuttaneet sitä 10000 vuotta?! Aabraham lähti Kaldean Uurista juuri Israelin Jumalan kehoituksesta, kehen hän siis uskoi? Mihin hänen isänsä uskoi, on hänen asiansa!
        Juutalaiset olivat lähteneet Jaakobin aikana nälänhätää pakoon Egyptiin, jossa oli ruokaa. Syy heidän menoonsa oli Joosef, jonka veljet kateuksissaan myivat ismaelilaisille (Aabrahamin toinen poika, äiti egyptiläinen Haagar), orjaksi. Koska hän osasi selittää faaraon unet, pääsi hän suosioon ja lopulta faaraon oikeaksi kädeksi, ja tuli siten pelastaneeksi oman kansansa nälkäkuolemalta. Mutta faaraotkin kuolevat, ja uusi faarao ei tiennyt mitään Joosefista. Kun tuli uusi nälänhätä, juutalaiset joutuivat myymään kaiken ostaakseen ruokaa. ja kun muuta ei enää ollut, heistä tuli faaraon orjia. Heistä tuli orjia olosuhteista johtuen, alunperin he eivät niitä olleet. Heidät Mooses pakotti, Jaakobin Jumalan voimalla,faaraon päästämään lähtemään. Taivuttelukeinoista voit lukea 2:nen Mooseksen kirja 7:14 ja eteenpäin. Heidän ihonväristään en tiedä! Orjia olivat, mutta vapaina lähtivät, eikä heitä minnekkään kaivostöihin viety, vaan vapaan ihmisen vapaaseen elämään. Tässä ovat juutalaisten sukujuuret, sanokoot historialliset teoksesi mitä tahansa! Ala lukea Raamattua, jottas totuuden löydät!
        Juutalaiset eivät usko Jeesukseen, he odottavat messiastaan yhä. Heidän syntinsä, niinkuin kaikkien muidenkin, jotka eivät usko, synti pysyy. Juutalaisten pahat teot ovat siis yhtä pahoja kuin muidenkin. Kaikki ovat pahoja ilman Jeesusta, mutta vain juutalaisia haukutaan!
        Juutalaiset eivät minun tietääkseni ole koskaan vainonneet kristittyjä, vaan asia on ihan päinvastoin, nimikristityt ovat vainonneet juutalaisia.
        Kristityt eivät ole muunnellet Vanhaa Testamenttia mieleisekseen, vaan meillä on Uusi Testamentti,Uusi Liitto Jeesuksen nimessä. Hän jätti meille evankeliumin.Ne kuuluvat ennen kaikkia muita myös juutalaisille. Ja kun Herran kansa ne löytävt ja ymmärtävät, niin alkaakin uusi aika.
        Muuten , palestiinalaisetkin ovat tappaneet ja tappavat juutalaisia säälittä. Olisit kirjoittanut senkin tasapuolisuuden mimissä.

Totuuden ääni,
        vetoat Hesekieliin kirjoituksesi alussa, mutta tiedätkö sitä, että Hesekiel oli mukana juutalaisten pakkosiirtolaisuudessa ja palasti Jerusalemiin pakkosiirtolaisuuden päätyttyä v. 586, joten Hesekielin tekstit ovat liian nuoria verrattuna Aabrahamin aikaan. Juutalaiset pitävät Aabrahamia esi-isänään, joten kannattaa tutustua Aabrahamiin ja hänen sukuunsa.

Hesekiel nimi tarkoittaa Jumala vahvistaa, hepreaksi Yəḥezqel ja hän oli yksi Israelin profeetoista. Hän oli papin poika ja toimi itsekin pappina Jerusalemin temppelissä. Hänet vietiin muun kansan mukana pakkosiirtolaisuuteen Babyloniin vuonna 597 eaa. Hänen nimissään on Raamatun Vanhan testamentin Hesekielin kirja, joka on Hesekieliä koskevien tietojen päälähde. Kuten muidenkaan Raamatun profeettojen kohdalla, Hesekielinkään ei voida varmuudella sanoa olleen historiallinen henkilö.

Vähän lisävalaistusta myös Aabrahamiin.

Muinaistutkimuksessa löydetyissä ja tulkituissa nuo-lenpääkirjoituksissa on kuvattu samanlaiset tapahtumat kuin 1. Moos. 14. luvussa. Luvussa kerrotaan Kedorlaomerin ke-ra olleiden kuninkaiden ja Abrahamin välisestä taistelusta. Abraham oli Terahin poika ja lähtöisin muinaisesta Babyloniasta. Hallitsijalta eli Jumalalta saamansa neuvon mukai-sesti Abrahamin piti jättää perheensä ja muuttaa Kanaanin maahan. Hän asettui Mamren tammiston lähelle asumaan. Raamatun mukaan Abraham lähti Urista n. v. 2 100 eaa. Sii-hen aikaan kaupunki oli meren rannalla, mutta nykyään maan kohoamisen vuoksi merenranta on huomattavasti kauempana kaupungista.

Raamatun Abrahamin tarina alkaa Irakin alueella sijainneesta Urista. Se eli kulta-aikaansa Sumerin kuninkaan Urnammun perustaman kolmannen dynastian aikana vuosina 2 000-1 900 eaa. Abraham lähti Urista ja taivallettuaan lähes 1 000 kilometriä saapui pohjoisessa Mesopotamiassa olevaan Harraniin.

Pohjois-Mesopotamiassa sijainneen Nuzin kaupungin raunioista on löydetty savitauluja 1 400-luvulta eaa. Kirjoitusten mukaan lapsettoman vaimon aviomiehen oli tapana hankkia lapsia vaimonsa palvelijatteren kanssa. Aabrahan ja Jaakob tekivät ainakin näin. Kuolinvuoteella siunaaminen Jaakobin tapaan oli yleistä ja tapahtumaa pidettiin peruuttamattomana siunauksena, ja jos ihminen ei kuollutkaan, siunaus jäi voimaan ja uutta ei tarvittu tehdä uudestaan kuolinvuoteella.

Abraham oli vanhin Terahin kolmesta pojasta. Hän murskasi isänsä epäjumalapatsaat ja ajoi epäjumalan palvojia tiehensä, jotteivat nämä päässeet uhraamaan eläviä ihmisiä. Temppeleiden uhrialtarilla oli matala pöytä, johon uhri kiinnitettiin selälleen alasti.

Tarinan mukaan palvelijatar toi Abrahamille vadilla jauhoja, jotka tämän piti uhrata epäju-malille, mutta hän ottikin vadin palvelijalta ja murskasi sen avulla epäjumalien patsaat. Sitten hän haki kepin, jonka laittoi ylimpänä jumalana pidetyn epäjumalan käteen ja selitti isälleen Terahille, että ylin epäjumala oli hajottanut muut patsaat kepillään. Terahin ja Nimrodin kerrotaan heittäneen pojan rankaisuksi tuliseen uuniin, jossa uhratut ihmiset paistettiin elävältä ja sen jälkeen syötiin, mutta Abraham selvisi hengissä uunista. Abraham ja hänen veljensä että äitinsä oli-vat Kuun palvojia eli Nanna jumalan palvojia.

Vuodet vierivät ja sukupolvi vaihtui toiseen, kunnes alueelle koitti suuri nälänhätä. Abraham lähti sukuineen ensin Hebronia kohti, kun se oli vasta rakenteilla ollen siellä kaksi vuotta. Terah, Abrahamin isä, kuoli matkalla Kaanaan Harranissa 205 vuotiaana.

jatkuu

• PSARI
        PSARI kirjoitti:

Totuuden ääni,
        vetoat Hesekieliin kirjoituksesi alussa, mutta tiedätkö sitä, että Hesekiel oli mukana juutalaisten pakkosiirtolaisuudessa ja palasti Jerusalemiin pakkosiirtolaisuuden päätyttyä v. 586, joten Hesekielin tekstit ovat liian nuoria verrattuna Aabrahamin aikaan. Juutalaiset pitävät Aabrahamia esi-isänään, joten kannattaa tutustua Aabrahamiin ja hänen sukuunsa.

Hesekiel nimi tarkoittaa Jumala vahvistaa, hepreaksi Yəḥezqel ja hän oli yksi Israelin profeetoista. Hän oli papin poika ja toimi itsekin pappina Jerusalemin temppelissä. Hänet vietiin muun kansan mukana pakkosiirtolaisuuteen Babyloniin vuonna 597 eaa. Hänen nimissään on Raamatun Vanhan testamentin Hesekielin kirja, joka on Hesekieliä koskevien tietojen päälähde. Kuten muidenkaan Raamatun profeettojen kohdalla, Hesekielinkään ei voida varmuudella sanoa olleen historiallinen henkilö.

Vähän lisävalaistusta myös Aabrahamiin.

Muinaistutkimuksessa löydetyissä ja tulkituissa nuo-lenpääkirjoituksissa on kuvattu samanlaiset tapahtumat kuin 1. Moos. 14. luvussa. Luvussa kerrotaan Kedorlaomerin ke-ra olleiden kuninkaiden ja Abrahamin välisestä taistelusta. Abraham oli Terahin poika ja lähtöisin muinaisesta Babyloniasta. Hallitsijalta eli Jumalalta saamansa neuvon mukai-sesti Abrahamin piti jättää perheensä ja muuttaa Kanaanin maahan. Hän asettui Mamren tammiston lähelle asumaan. Raamatun mukaan Abraham lähti Urista n. v. 2 100 eaa. Sii-hen aikaan kaupunki oli meren rannalla, mutta nykyään maan kohoamisen vuoksi merenranta on huomattavasti kauempana kaupungista.

Raamatun Abrahamin tarina alkaa Irakin alueella sijainneesta Urista. Se eli kulta-aikaansa Sumerin kuninkaan Urnammun perustaman kolmannen dynastian aikana vuosina 2 000-1 900 eaa. Abraham lähti Urista ja taivallettuaan lähes 1 000 kilometriä saapui pohjoisessa Mesopotamiassa olevaan Harraniin.

Pohjois-Mesopotamiassa sijainneen Nuzin kaupungin raunioista on löydetty savitauluja 1 400-luvulta eaa. Kirjoitusten mukaan lapsettoman vaimon aviomiehen oli tapana hankkia lapsia vaimonsa palvelijatteren kanssa. Aabrahan ja Jaakob tekivät ainakin näin. Kuolinvuoteella siunaaminen Jaakobin tapaan oli yleistä ja tapahtumaa pidettiin peruuttamattomana siunauksena, ja jos ihminen ei kuollutkaan, siunaus jäi voimaan ja uutta ei tarvittu tehdä uudestaan kuolinvuoteella.

Abraham oli vanhin Terahin kolmesta pojasta. Hän murskasi isänsä epäjumalapatsaat ja ajoi epäjumalan palvojia tiehensä, jotteivat nämä päässeet uhraamaan eläviä ihmisiä. Temppeleiden uhrialtarilla oli matala pöytä, johon uhri kiinnitettiin selälleen alasti.

Tarinan mukaan palvelijatar toi Abrahamille vadilla jauhoja, jotka tämän piti uhrata epäju-malille, mutta hän ottikin vadin palvelijalta ja murskasi sen avulla epäjumalien patsaat. Sitten hän haki kepin, jonka laittoi ylimpänä jumalana pidetyn epäjumalan käteen ja selitti isälleen Terahille, että ylin epäjumala oli hajottanut muut patsaat kepillään. Terahin ja Nimrodin kerrotaan heittäneen pojan rankaisuksi tuliseen uuniin, jossa uhratut ihmiset paistettiin elävältä ja sen jälkeen syötiin, mutta Abraham selvisi hengissä uunista. Abraham ja hänen veljensä että äitinsä oli-vat Kuun palvojia eli Nanna jumalan palvojia.

Vuodet vierivät ja sukupolvi vaihtui toiseen, kunnes alueelle koitti suuri nälänhätä. Abraham lähti sukuineen ensin Hebronia kohti, kun se oli vasta rakenteilla ollen siellä kaksi vuotta. Terah, Abrahamin isä, kuoli matkalla Kaanaan Harranissa 205 vuotiaana.

jatkuu

tässä loput

Aabrahamin isä Terah oli ammatiltaan epäjumalia palvova pappi kuuluen Haamin pojan pojan Nimrodin Baalin kulttiin. Terahin sanottiin olleen läpeensä paha ja häntä pelättiin, kun hän uhrasi elävältä kaiken ikäisiä ihmisiä ja eniten vastasyntyneitä. Terah pappeineen söi ihmisiä.

Terah Baalin pappeineen vainosi Aabrahamia, koska tämä oli Kuun jumala Nannan palvoja äitinsä suvun kanssa, jolloin Kaldean Urin jumala eli hallitsija kehotti Aabrahamia lähtemään äitinsä suvun kanssa toiseen maahan.

Saavuttuaan Kanaanin maahan Abraham ja Saara lähtivät sieltä kohti Egyptiä, Abrahamin kuultua, että Egyptissä on runsaasti syötävää, joten on paljon mahdollista, että Abraham sukuineen olivat Egyptin valloit-tajia, hyksoja.

Beni Hasanista, Egyptissä on löytynyt v. 1 900 eKr. oleva hautamaalaus, jossa kuvataan maahan tulleita seemi-läisiä. He ovat hyvin pukeutuneita miehiä, naisia ja lapsia soittimineen, tavaroineen ja aaseineen.

Jos israelilaissotilaat tulisivat ja ampuisivat sinun perheesi ja lapsesi ja lapsenlapsesi ympäriltäsi silmiesi edessä, niin etkö sinä tuntisi halua kostaa ja tappaa samalla tavalla niille, jotka perheesi ampuivat silmiesi edessä ja jättivät sinut suremaan tapettja lähiomaisiasi, joista nuorin olisi vielä ollut vastasyntynyt potkien vaipoissaan kehdossa kuten tälle minun tuttavalleni tehtiin.

Tämän päviän uutisissa oli tällainen tieto

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/11/israelilaissotilaat_ampuivat_siirtokuntalaisen_-_luulivat_palestiinalaiseksi_3019567.html

Näitä israelilaissotilaiden ampumisia selitellään vahingoiksi, vaikka he ampuvat aivan tahallaan palestiinalaisia tai heiksi luulemiaan ihmisiä.

• PSARI
        Totuuden ääni kirjoitti:

Totuuden ääni,
        sinulla tuntuu tuo Raamatun historia olevan vähän hakusessa, joten tarkenna tietojasi vaikka tästä tuon Joosefin suhteen, joka oli Jaakobin ja Raakelin poika kuten Benjaminkin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Jaakob_(Iisakin_poika)

Mitä tuohon Jumalan valittuun kansaan tulee, niin heidät vietiin orjiksi Al-Fayyumin suolle, jota kuivattiin suureksi vilja-alueeksi. Sinne rakennettiin samanlainen kastelujärjestelmä, millainen oli ollut jo aiemmin käytössä Tigris- ja Eufratjoissa. Kastelukanavien vesi otettiin Niilijoen sivuhaarasta Joosefein tieksi kutsutusta luonnonmukaisesta kanaalista, joka johti Moerisjärvelle. Sen läheisyydessä oli temppeli, joka oli omistettu Thot jumalalle ja myöhemmin Isiksen palvontaan.

Mooseksen merenhalkaisu tapahtui Joosefin tien kanaalissa, jossa oli kaksi patosulkua ja vesirattaat, joilla vettä ohjattiin välillä Moerisjärvelle ja välillä Niilin suuntaan. Mooses johdatti orjat pois Al-Fayyumin suolta sulkemalla Moerisjärven puoleisen patosulun ensin ja tyhjentämällä vesirattaiden avulla veden pois kanaalista ja sulki sitten toisenkin patosulun.

Raamatussa lukee, että vesi oli aivan kuin korkeina seininä pakenijoiden kahta puolen eli vesi seisoi patosulkujen takana kahta puolen ja orjat ylittivät tuon 5 m korkean kanaalin kuivin jaloin kiiveten karkuun sen toisen seinämän kautta.

No historia on tylsää, joten en kirjoita enempää tästä asiasta. Olen kirjoittanut nämä Moosekseen liittyvät asiat Psari-kirjaani. Lukekaa sieltä, jos kiinnostaa.

• PSARI kirjoitti:

tässä loput

Aabrahamin isä Terah oli ammatiltaan epäjumalia palvova pappi kuuluen Haamin pojan pojan Nimrodin Baalin kulttiin. Terahin sanottiin olleen läpeensä paha ja häntä pelättiin, kun hän uhrasi elävältä kaiken ikäisiä ihmisiä ja eniten vastasyntyneitä. Terah pappeineen söi ihmisiä.

Terah Baalin pappeineen vainosi Aabrahamia, koska tämä oli Kuun jumala Nannan palvoja äitinsä suvun kanssa, jolloin Kaldean Urin jumala eli hallitsija kehotti Aabrahamia lähtemään äitinsä suvun kanssa toiseen maahan.

Saavuttuaan Kanaanin maahan Abraham ja Saara lähtivät sieltä kohti Egyptiä, Abrahamin kuultua, että Egyptissä on runsaasti syötävää, joten on paljon mahdollista, että Abraham sukuineen olivat Egyptin valloit-tajia, hyksoja.

Beni Hasanista, Egyptissä on löytynyt v. 1 900 eKr. oleva hautamaalaus, jossa kuvataan maahan tulleita seemi-läisiä. He ovat hyvin pukeutuneita miehiä, naisia ja lapsia soittimineen, tavaroineen ja aaseineen.

Jos israelilaissotilaat tulisivat ja ampuisivat sinun perheesi ja lapsesi ja lapsenlapsesi ympäriltäsi silmiesi edessä, niin etkö sinä tuntisi halua kostaa ja tappaa samalla tavalla niille, jotka perheesi ampuivat silmiesi edessä ja jättivät sinut suremaan tapettja lähiomaisiasi, joista nuorin olisi vielä ollut vastasyntynyt potkien vaipoissaan kehdossa kuten tälle minun tuttavalleni tehtiin.

Tämän päviän uutisissa oli tällainen tieto

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/11/israelilaissotilaat_ampuivat_siirtokuntalaisen_-_luulivat_palestiinalaiseksi_3019567.html

Näitä israelilaissotilaiden ampumisia selitellään vahingoiksi, vaikka he ampuvat aivan tahallaan palestiinalaisia tai heiksi luulemiaan ihmisiä.

Kun vihan pito on mennyt jo yli äyräiden, aletaan nähdä vihollisia joka paikassa. Enää on jäljellä vain silmitön tuhoaminen. Tässä toteutuu selvästi sanoma, ken miekkaan tarttuu, hän miekkaan hukkuu.

• luminarsku kirjoitti:

mummomuorille:

Kristinuskon viholliseltako sinä sokea kyselet? Tuskin osaa kun ei tuo historiakaan ole niin hallussa vaikka tekstiä tulee solkenaan kuin viihderomaanin sivuilta.

En usko, että kukaan kristitty ihannoi hirmutekoja. Kyse on vaan tietämättömyydestä eli mitä vähemmän on tietoa, sen sokeampia ollaan sille tosiasialle, että myös Israel sortuu pahoihin tekoihin. Ja koska kristittyä kehotetaan siunaamaan Israelia, sen varjolla siunataan myös sen tekemät synnit. Näinhän ei saisi olla. Sanot että molemmat osapuolet tekevät samoja tekoja. Tuskin ihan samoja kuitenkaan; Israel ei käytä lapsia, naisia ja vanhuksia ihmiskilpinään kuten Hamas ja Fatah vastoin kansainvälisiä sopimuksia. Netistä löytyy kuvia palestiinalaisten ihmisoikeusrikkomuksista omia kansalaisiaan vastaan, mitä pöyristyttäviä tekoja Israel ei tee. Hamas käyttää kouluja, yksityiskoteja, sairaaloita ja moskeijoita ammusvarastoinaan, piiloutuu siviiliväestön joukkoon ampuen sieltä israelilaisiin siviileihin ja näin toimii vastoin kansainvälisiä lakeja, sieppaa YK:n ambulansseja ja käyttää niitä omiin tarkoitusperiinsä. Israel ei aivopese lapsiaan kuten Hamas, joka lastentarhasta lähtien opettaa lapsensa vihaan juutalaisia vastaan. Miten koskaan palestiinalaiset voisivat oppia elämään rauhassa juutalaisten kanssa, kun heidät opetetaan vihaamaan ja tappamaan lapsesta lähtien.

.."tätä ei länsimaissa ymmärretä: on kyse paljon laajemmasta ilmiöstä: kaikilla sosiaalisen elämän alueilla - kouluissa, moskeijoissa, Temppelivuorella, kaduilla, seinäkirjoituksissa - tapahtuvasta kollektiivisesta kiihotuksesta, jonka kohteena ovat miljoonat ja miljoonat lapset." Linkki ei enää toiminut, joten en voi linkittää haastatteluun.

Hamasin ydinajatuksena on: "Israel on olemassa ja jatkaa olemassaoloaan vain siihen saakka, kunnes islam hävittää sen, aivan niin kuin se hävitti muut ennen sitä. Aloitteet ja niin sanotut rauhanomaiset ratkaisut ja kansainväliset neuvonpidot ovat ristiriidassa Hamasin periaatteiden kanssa."

Sotaa ylläpitää islam. Siinä on kaiken rähinän ydin. Ja kiistan kahden veljeksen välille kertoo Raamattu Ismaelista, josta periytyy arabit: 1. Moos.16:12 "Hänestä tulee mies kuin villiaasi: hänen kätensä on kaikkia vastaan, ja kaikkien käsi on häntä vastaan, ja hän on kaikkien veljiensä niskassa."

Lähi-Idän konfliktin ymmärtämiseksi on välttämätöntä ymmärtää islamin sisältöä. Islam on ensi sijassa hallintojärjestelmä maailmaa varten eikä siihen kuulu länsimainen käsitys ihmisoikeuksista ja omantunnon vapaudesta.

Jos palestiinalaiset lopettaisivat rakettien ammuskelun ja vihanpidon juutalaisia kohtaan, ei juutalaisillakaan olisi tarvetta puolustaa itseään. Mutta kun palestiinalaisten koko valtiohanke kohdistuu Israelin tuhoamiseksi, miten tällaiselta pohjalta mikään valtio voi elää rauhassa.

Ei se tee vihollista, jos ajattelee eri tavoin!
        Enemmän luotan sellaisen kertomaan jota ei oma kiihko sokaise liikaa.

Galatalaiskirje:
        5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.

Olen käynyt vähän muistelemassa historiaa, koska en ole jaksanut paneutua siihen. Se on murheellista luettavaa, sillä en kykene näkemään kummassakaan osapuolessa syyttömyyttä. Ehkä Palestiinalaiset ovat olleet aktiivisempia rauhan tahdossaan. Juuri muuta eroa ei ole.

”Sharonin vankkumaton linja vetäytymisen eteen oli herättänyt arvostelua jopa pääministerin omassa Likud-puolueessa. Sharon kyllästyi puolueen jyrkkään oikeaan siipeen ja päätti jättää Likudin, Israelin johtavan puolueen, jota hän oli ollut perustamassa 70-luvulla. Sharon perusti oman puolueensa, … Sen asialista rakentui lähes yksinomaan Sharonin tavoitteille hänen rauhaan tähtäävän Lähi-idän visionsa toteuttamiseksi.”
        http://www2.hs.fi/kronot/palestiina/28.html

”Israel moitti tiistaina egyptiläistä televisioasemaa vapautetun israelilaissotilaan haastattelusta. Shalit toivoi haastattelussa, että vankienvaihto edistäisi rauhaa Israelin ja palestiinalaisten välillä.”
        http://www.hs.fi/ulkomaat/Israel suuttui vapautetun sotilaan televisiohaastattelusta/a1305547469055
        http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina

”PLO:n poistuttua palestiinalaisten pakolaisleirit jäivät vaille suojaa. 16.-18. syyskuuta libanonilaiset oikeistokristityt falangistit hyökkäsivät Israelin joukkojen ympäröimiin Sabran ja Shatilan pakolaisleireihin Länsi-Beirutissa ja tappoivat eri arvioiden mukaan 800–2 000 palestiinalaista. Israelin armeija ei puuttunut teurastukseen.”
        http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina/artikkeli/Israelin hyökkäys Libanoniin 1982/1135228331668

”Lopulta Israel päätti kukistaa kansannousun asein. Näin uhrien määrä kasvoi huomattavasti eikä tilanne ollut palestiinalaisten eikä israelilaisten hallinnassa. Palestiinalaisten kiihkoislamilaisille sissiliikkeille tilanne oli otollinen ja ne lisäsivät terrori-iskujaan…. Tuhat palestiinalaista kuoli Israelin armeijan toimesta ja yli 265 israelilaista siviiliä aseellisten palestiinalaisryhmien toimesta.”
        ”Israel sai osakseen kansainvälisen vastalauseiden vyöryn hyökkäämällä operaation aikana Jeninin pakolaisleiriin. Arviot kuolleiden määrästä vaihtelivat joistakin kymmenistä useisiin satoihin.” ”Avustustyöntekijöiltä kiellettiin pääsy alueelle ja Israel ilmoitti itse hautaavansa kuolleet.”
        http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina/artikkeli/Oikeistohallitus palaa valtaan 2001 ja vastaa kovin ottein/1135228427587

”Taistelut saivat monet elintärkeät järjestelmät romahtamaan kokonaan. Energiaa tai puhdasta vettä puuttui monilta, terveydenhuolto lamaantui. YK ei kyennyt enää toimittamaan riittävästi ruoka-avustuksia perille, koska se oli huolissaan työntekijöidensä turvallisuuden puolesta.
        Kuolleiden palestiinalaisten määrä kipusi muutamassa viikossa yli tuhannen. Tiheään asutulla ja kaupunkimaisella alueella siviiliuhrien määrä ylitti surmansa saaneiden taistelijoiden määrän nopeasti, ja satojen kuolleiden kerrottiin olleen lapsia.
        Israel menetti samassa ajassa kymmenkunta sotilasta, muutamia siviilejä menehtyi raketti-iskuissa. ”
        http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina/artikkeli/Saarrosta humanitaariseen kriisiin/1135242779890

• luminarsku kirjoitti:

mummomuorille:

Palestiina taas vaivaa vahvat äärijärjestöt. Ne terrorisoivat laajasti ja näyttävästi.

”Kesäkuussa 2007 Hamas otti nopeasti valtaansa koko Gazan kaistaleen. Fatahin turvallisuusjoukot pakenivat Länsirannalle. … Presidentti Mahmud Abbas julisti palestiinalaisalueille hätätilan ja nimitti väliaikaishallituksen, johon Hamasia ei enää huolittu. Sen johtoon valittiin länsimielinen Salam Fayyad.
        Israel avasi jälleen virallisesti yhteydet palestiinalaishallintoon. Myös Yhdysvallat ja EU tukivat väliaikaishallitusta. Hamas sen sijaan ilmoitti, että se pitää edelleen Ismail Haniaa pääministerinä.

http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina/artikkeli/Sisällissodan uhka palestiinalaisalueilla/1135228755137

”Israel on voittanut sodat ja laajentanut elintilaansa rakentamalla juutalaissiirtokuntia miehitetyille alueille. Vastarinta miehitystä kohtaan on saanut osan palestiinalaisista turvautumaan väkivaltaan. Israel on vastannut itsemurhaiskuihin pommittamalla palestiinalaisalueita ja pakolaisleirejä.
        Yksi pysyvän rauhan este ovat Israelin äärijuutalaiset.”
        http://www2.hs.fi/kronot/palestiina2/01.html

”Palestiinalaisten Israeliin suunnattu vastarinta kulminoituu ennen kaikkea Israelin miehityksen vastustamiseen. Palestiinalaiset vaativat Palestiinan valtion perustamista vuoden 1967 rajoilla. Toinen tärkeä kiistakysymys koskee pakolaisina eläviä palestiinalaisia.
        Palestiinalaisten keskuudessa on ääriliikkeitä – muun muassa Hamas, Islamilainen jihad, al-Aqsan marttyyrien prikaatit – jotka eivät tunnusta Israelia”
        http://global.finland.fi/public/default.aspx?contentid=70166

Kun kummallakin puolella on samankaltaisia ehdottomia jääriä, niin ei tuo sota lopu ennen kuin nuo molemmat ovat tuhonneet toisensa – ja siinä sivussa syyttömät kansalaisensa. Kyllä se on niin että molempien on lopetettava, kumpikin on yhtä väärässä, jos ajatellaan sitä, mitä Raamatussa kehotetaan.

• luminarsku
        mummomuori kirjoitti:

Ei se tee vihollista, jos ajattelee eri tavoin!
        Enemmän luotan sellaisen kertomaan jota ei oma kiihko sokaise liikaa.

Galatalaiskirje:
        5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.

Olen käynyt vähän muistelemassa historiaa, koska en ole jaksanut paneutua siihen. Se on murheellista luettavaa, sillä en kykene näkemään kummassakaan osapuolessa syyttömyyttä. Ehkä Palestiinalaiset ovat olleet aktiivisempia rauhan tahdossaan. Juuri muuta eroa ei ole.

”Sharonin vankkumaton linja vetäytymisen eteen oli herättänyt arvostelua jopa pääministerin omassa Likud-puolueessa. Sharon kyllästyi puolueen jyrkkään oikeaan siipeen ja päätti jättää Likudin, Israelin johtavan puolueen, jota hän oli ollut perustamassa 70-luvulla. Sharon perusti oman puolueensa, … Sen asialista rakentui lähes yksinomaan Sharonin tavoitteille hänen rauhaan tähtäävän Lähi-idän visionsa toteuttamiseksi.”
        http://www2.hs.fi/kronot/palestiina/28.html

”Israel moitti tiistaina egyptiläistä televisioasemaa vapautetun israelilaissotilaan haastattelusta. Shalit toivoi haastattelussa, että vankienvaihto edistäisi rauhaa Israelin ja palestiinalaisten välillä.”
        http://www.hs.fi/ulkomaat/Israel suuttui vapautetun sotilaan televisiohaastattelusta/a1305547469055
        http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina

”PLO:n poistuttua palestiinalaisten pakolaisleirit jäivät vaille suojaa. 16.-18. syyskuuta libanonilaiset oikeistokristityt falangistit hyökkäsivät Israelin joukkojen ympäröimiin Sabran ja Shatilan pakolaisleireihin Länsi-Beirutissa ja tappoivat eri arvioiden mukaan 800–2 000 palestiinalaista. Israelin armeija ei puuttunut teurastukseen.”
        http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina/artikkeli/Israelin hyökkäys Libanoniin 1982/1135228331668

”Lopulta Israel päätti kukistaa kansannousun asein. Näin uhrien määrä kasvoi huomattavasti eikä tilanne ollut palestiinalaisten eikä israelilaisten hallinnassa. Palestiinalaisten kiihkoislamilaisille sissiliikkeille tilanne oli otollinen ja ne lisäsivät terrori-iskujaan…. Tuhat palestiinalaista kuoli Israelin armeijan toimesta ja yli 265 israelilaista siviiliä aseellisten palestiinalaisryhmien toimesta.”
        ”Israel sai osakseen kansainvälisen vastalauseiden vyöryn hyökkäämällä operaation aikana Jeninin pakolaisleiriin. Arviot kuolleiden määrästä vaihtelivat joistakin kymmenistä useisiin satoihin.” ”Avustustyöntekijöiltä kiellettiin pääsy alueelle ja Israel ilmoitti itse hautaavansa kuolleet.”
        http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina/artikkeli/Oikeistohallitus palaa valtaan 2001 ja vastaa kovin ottein/1135228427587

”Taistelut saivat monet elintärkeät järjestelmät romahtamaan kokonaan. Energiaa tai puhdasta vettä puuttui monilta, terveydenhuolto lamaantui. YK ei kyennyt enää toimittamaan riittävästi ruoka-avustuksia perille, koska se oli huolissaan työntekijöidensä turvallisuuden puolesta.
        Kuolleiden palestiinalaisten määrä kipusi muutamassa viikossa yli tuhannen. Tiheään asutulla ja kaupunkimaisella alueella siviiliuhrien määrä ylitti surmansa saaneiden taistelijoiden määrän nopeasti, ja satojen kuolleiden kerrottiin olleen lapsia.
        Israel menetti samassa ajassa kymmenkunta sotilasta, muutamia siviilejä menehtyi raketti-iskuissa. ”
        http://www.hs.fi/juttusarja/palestiina/artikkeli/Saarrosta humanitaariseen kriisiin/1135242779890

mummomuorille:

Kiihkoa ei ole totuuden puolustaminen, vaikka sitten pitkiksikin venähtäneissä ketjuissa. Jotkut asiat ovat musta-valkoisia.

Jos kirjoittaa Raamattua uusiksi ja on kaikessa kristinuskoa vastaan, on käsittääkseni kristinuskon vihollinen. En sanonut, että sinun vihollinen. Omanlaisensa 'kiihko' on kyllä havaittavissa Psarissakin, joka kirjoittaa miesäänen saneluna päässään kirjan parissa viikossa hyvinkin näennäisesti 'historiaa' pursuten. Ja on osoittanut selvää vihakiihkoa minua kohtaan tähän tyyliin: "osoittaa sinun olevan täysin vailla ajatusmaailmaa", "tuli mieleen tekstiäsi lukiessa, että siinä yksi apina kirjoittaa taas jotain ajatelematta loogisesti ja järjellä", lisäksi sanoo, että nimimerkkini näkeminen aiheuttaa hänessä puistatuksia. Se siitä kiihkosta.

Kiihkoa löytyy Lähi-Idästä ihan sen mukaan, kumman puolen kiihkoiluja haluaa linkittää. Netistä löytyy valtavasti aiheesta, propagandan poisseulominen onkin sitten eri juttu.

Itse haluan mennä enemmän juurille, ymmärtää mistä vihanpito juontuu. Laitan pari videota, jotka oikaisevat virheellisiä käsityksiä konfliktista.

Videolla Give peace a chance valotetaan Israelin ja palestiinalaisten rauhanpyrkimyksiä, mm. San Remon konferenssin pöytäkirjoista vuodelta 1920, jotka ovat tulleet julki hiljattain. Videossa on suomenkielinen tekstitys, jos se ei ole päällä, sen saa esiin CC-painikkeesta alariviltä.

http://www.youtube.com/watch?v=oVsjNzXojCM&feature=player_embedded#!

Toisessa videossa The truth about the West Bank ei valitettavasti ole suomenkielistä tekstitystä, mutta tekstitys on englanniksi, joten videon voi pysäyttää ja lukea rauhassa tekstin.

http://www.youtube.com/watch?v=XGYxLWUKwWo&feature=player_embedded

Itselläsi lienee ateismin juurilta enemmän mieli kallellaan juuri palestiinalaisia kohtaan ja totuus israelilaisista on ehkä vajaa siitä johtuen.

Suosittelen lukemaan jo toisaalla ketjussa suositellun kirjan Hamasin poika, myös Pekka Sartolan kirjoissa on paljon asiantuntevaa tietoa Lähi-Idän konfliktista.
        http://www.ajanteos.com/kirjat.htm

Lasten aivopesuun pitäisi jo YK:nkin puuttua:

http://www.youtube.com/watch?v=eTGbP55HGi8&feature=player_embedded

Juutalaiset ovat apinoita ja sikoja, Allah sanoo niin, vastaa 3-vuotias arabityttö.

http://www.youtube.com/watch?v=YeTqheFnBM0&feature=related

Apinoita, apinoita, sellaisiksihan se Jumalan vihollinen haluaa ihmiset luokitella...

• luminarsku kirjoitti:

mummomuorille:

Kiihkoa ei ole totuuden puolustaminen, vaikka sitten pitkiksikin venähtäneissä ketjuissa. Jotkut asiat ovat musta-valkoisia.

Jos kirjoittaa Raamattua uusiksi ja on kaikessa kristinuskoa vastaan, on käsittääkseni kristinuskon vihollinen. En sanonut, että sinun vihollinen. Omanlaisensa 'kiihko' on kyllä havaittavissa Psarissakin, joka kirjoittaa miesäänen saneluna päässään kirjan parissa viikossa hyvinkin näennäisesti 'historiaa' pursuten. Ja on osoittanut selvää vihakiihkoa minua kohtaan tähän tyyliin: "osoittaa sinun olevan täysin vailla ajatusmaailmaa", "tuli mieleen tekstiäsi lukiessa, että siinä yksi apina kirjoittaa taas jotain ajatelematta loogisesti ja järjellä", lisäksi sanoo, että nimimerkkini näkeminen aiheuttaa hänessä puistatuksia. Se siitä kiihkosta.

Kiihkoa löytyy Lähi-Idästä ihan sen mukaan, kumman puolen kiihkoiluja haluaa linkittää. Netistä löytyy valtavasti aiheesta, propagandan poisseulominen onkin sitten eri juttu.

Itse haluan mennä enemmän juurille, ymmärtää mistä vihanpito juontuu. Laitan pari videota, jotka oikaisevat virheellisiä käsityksiä konfliktista.

Videolla Give peace a chance valotetaan Israelin ja palestiinalaisten rauhanpyrkimyksiä, mm. San Remon konferenssin pöytäkirjoista vuodelta 1920, jotka ovat tulleet julki hiljattain. Videossa on suomenkielinen tekstitys, jos se ei ole päällä, sen saa esiin CC-painikkeesta alariviltä.

http://www.youtube.com/watch?v=oVsjNzXojCM&feature=player_embedded#!

Toisessa videossa The truth about the West Bank ei valitettavasti ole suomenkielistä tekstitystä, mutta tekstitys on englanniksi, joten videon voi pysäyttää ja lukea rauhassa tekstin.

http://www.youtube.com/watch?v=XGYxLWUKwWo&feature=player_embedded

Itselläsi lienee ateismin juurilta enemmän mieli kallellaan juuri palestiinalaisia kohtaan ja totuus israelilaisista on ehkä vajaa siitä johtuen.

Suosittelen lukemaan jo toisaalla ketjussa suositellun kirjan Hamasin poika, myös Pekka Sartolan kirjoissa on paljon asiantuntevaa tietoa Lähi-Idän konfliktista.
        http://www.ajanteos.com/kirjat.htm

Lasten aivopesuun pitäisi jo YK:nkin puuttua:

http://www.youtube.com/watch?v=eTGbP55HGi8&feature=player_embedded

Juutalaiset ovat apinoita ja sikoja, Allah sanoo niin, vastaa 3-vuotias arabityttö.

http://www.youtube.com/watch?v=YeTqheFnBM0&feature=related

Apinoita, apinoita, sellaisiksihan se Jumalan vihollinen haluaa ihmiset luokitella...

Olen pahoillani, mutta en katsele videolinkkejä. Se johtuu aivan siitä, että teen tässä välissä aina muutakin. Mutta jos aikaa löytyy (ja netti suo :) ), katsellaan. Samoin en mielellään lue muuta kun suomenkielistä tekstiä, ellei ole ihan pakko. Yksikertaisesti kielitaito ei riitä, etenkin kun sanastoissa on paljon joko uskontoon tai politiikkaan liittyvää jargonia.

Olen aikoinaan lukenut aika tavalla kirjallisuutta, joissa noita syitä ja seppiä on käsitelty. En kutienkaan paneutunut niihin kovin syvällisesti. (Ehdottomasti mielenkiintoisimpia olivat kasvatustieteeseen liittyvät , jotka kertoivat kibbutseissa kasvavista lapsista. ) Myös niitä Israelin puolella olevia. Tässä kun on seurannut liki 40 vuotta, niin yhä on sama malli. Kummankin osapuolen tukijat vähättelevät niitä rikoksia joihin se ”oma puoli” syyllistyy ja suurentelee toisen osapuolen rikoksia. Ei siis mitään uutta nytkään.

Tuota, olen kyllä yrittänyt hakea tietoa tasapuolisesti. Teidän että Israelin kansassa on paljon hyviä ja rauhantahtoisia ihmisiä, nyt puhuinkin noista valtaapitävistä johtajista ja poliitikoista. Aivan samalla tavalla Israelissa tavallinen kansa kärsii kuin Palestiinassakin.

Tuosta Sartolasta koetin etsiä tietoja, mutta kovin yksipuolisia juttuja löytyi. Hän ei ilmeisesti ole valtiollisella tasolla kovinkaan paljon mukana? Mieluummin haen tietoja riippumattomien toimittajien ja asiantuntijoiden tekeminä, mutta jos ei muuta ole, niin silloin täytyy olla eri suuntien kirjoittajia rinnakkain, jotta voi todentaa paremmin mikä se todennäköinen totuus sitten voisi olla.

Aivopesuun täytyy puuttua, oli se kumman puolen tekemää tahansa. Eikö se ole ihan selviö? Missä sitten kulkenee sotaan liittyvä tyypillinen propagandan ja aivopesun raja?

Minusta on aika yhdentekevää se, kumpi aloitti, se on tärkeämpää että jompikumpi lopettaa ensin! Näin olen opettanut myös lapsianikin. Siihen saakka en ole kummankaan puolella ja tavallaan molempia vastaan.

• Jeesus tuo rauhan

Ja rauhanaktivistit vievät laivoillaan hurskaana lannoitteita Gazan alueelle, "hyvää tarkoittaen",sitten terroristit tekevät ammuksia ja syytävät "hyviä tekojaan" Israeliin. Ollessani Israelissa 70-luvulla terrorit hyökkäs Telavivin rantatiellä linja-autoon,ja tappoivat ihmiset.Tämän jälkeen Israel hyökkäs eka kerta Libanoniin, meni tuhoamaan terrorin pesäkkeitä, kun muutkaan maat eivät välitä.Terrorit syytivät siitä Libanonin vuorelta alas Kiriat smonan kylään raketteja, oli kerrostalo jossa lasten leikkikenttä, sielläkin meni kolmattakymmentä lasta ja hoitajia. Sieltä vuorilta kun terrorien oli helppo ihan paljain silmin nähdä koko kylä, tämä näytettiin silloin suomen tv.ssäkin, mutta eipä ollu tietoa raketeista.Se siitä terrorien hurskaudesta. Muuten on palestiinalaisia, jotka haluaisivat elää sovussa Israelin kanssa, mutta jos joku tietää siitä hänet tapetaan. On vain pakko vihata, heidän perustuslaissaan kun on niin jo kirjoitettu.

• ap.
      • totuuden ääni

Ja entäs sitten? Sekin on Raamattuun kirjoitettu, Vanhaan testamenttiin vieläpä. Mutta törmäävät siihen "kulmakiveen" ja ruhjovat pahasti itsensä. "Meillä ompi voitto", on ollut jo yli 2000 vuotta! Tiedätkös, kenen nimessä?
        Länsi niinkuin itäkin voivat pitää ,mistä lystää.

• Rauha Akti

Rauhanaktivistit eivät halunneetkaan näitä lasteja Gazaan. Israel lupasi viedä ne kaikki Gazaan, mutta lopulta niitä ei sinne haluttukaan.

• adrs

Raamatunkin mukaan perusteeton ja loputtomiin verukkeisiin perustuva vuosisatainen Israel-viha on lähtöisin paholaisesta ja hänelle kuuluvista, jotka eivät tunnusta Jeesusta. Uskovilta kristityiltä tämä viha puuttuu huolimatta siitä, että messiaanisia (Jeesukseen uskovia) juutalaisia on vain 1 %. Prosenttiluku on muuten yhtä suuri kuin säännöllisesti jumalanpalveluksiin osallistuvien määrä Suomen kirkkoon kuuluvista. Tämä maallistuminen Suomessa selittää myös monta muuta huolestuttavaa aikamme ilmiötä, ei vähiten Helsingin seudulla.

• dikduk

Se on paljolti lähtöisin kristinuskosta joka alkoi vainota juutalaisia heti päästyään valtainstituutioksi Euroopassa. Juutalaiset olivat muka jumalantappajia jotka ansaitsivat tulla vainotuiksi , joka puolella papit sättivät ja saarnoissaan haukkuivat juutalaisia. Kun tämä jatkui satoja vuosia, niin kyllä kovapäisinkin kristitty ymmärsi että oli hyviä ihmisiä ja sitten juutalaisia.

• dikduk kirjoitti:

Se on paljolti lähtöisin kristinuskosta joka alkoi vainota juutalaisia heti päästyään valtainstituutioksi Euroopassa. Juutalaiset olivat muka jumalantappajia jotka ansaitsivat tulla vainotuiksi , joka puolella papit sättivät ja saarnoissaan haukkuivat juutalaisia. Kun tämä jatkui satoja vuosia, niin kyllä kovapäisinkin kristitty ymmärsi että oli hyviä ihmisiä ja sitten juutalaisia.

Näin olen ymmärtänyt, että juutalaiset olivat halveksuttuja kristittyjen keskuudessa vuosisatoja. He eivät tunnustaneet Jeesusta sekä heitä syytettiin Jeesuksen tappajiksi. Silloin todellakin ”isien pahat teot” kostettiin ties monenteenko polveen. Tuon ajan kristityt olisivat varmaan ihmeissään tästä nykyisestä muutoksesta. Juutalaisia syytettiin siihen saakka siitä, mistä nyt kristityt syyttelevät toisiaan. He olivat ”tapauskovia” eli heille erilaiet lait ja säädökset olivat tärkeämpiä kuin usko Jumalaan.

Asiat taisivat keikahtaa toisinpäin vasta II maailmansodan jälkeen, vai muistanko väärin.

En tällä tarkoita että mitään vainoa tai vihaa täytyisi juutalaisia kohtaan pitää, päinvastoin. Tarkoitan vain että näin se on ihmiskunnan muisti lyhyt! Tässä koetetaan pestä nyt kristittyjen käsiä puhtaiksi…

• tottahan tuo
        mummomuori kirjoitti:

Näin olen ymmärtänyt, että juutalaiset olivat halveksuttuja kristittyjen keskuudessa vuosisatoja. He eivät tunnustaneet Jeesusta sekä heitä syytettiin Jeesuksen tappajiksi. Silloin todellakin ”isien pahat teot” kostettiin ties monenteenko polveen. Tuon ajan kristityt olisivat varmaan ihmeissään tästä nykyisestä muutoksesta. Juutalaisia syytettiin siihen saakka siitä, mistä nyt kristityt syyttelevät toisiaan. He olivat ”tapauskovia” eli heille erilaiet lait ja säädökset olivat tärkeämpiä kuin usko Jumalaan.

Asiat taisivat keikahtaa toisinpäin vasta II maailmansodan jälkeen, vai muistanko väärin.

En tällä tarkoita että mitään vainoa tai vihaa täytyisi juutalaisia kohtaan pitää, päinvastoin. Tarkoitan vain että näin se on ihmiskunnan muisti lyhyt! Tässä koetetaan pestä nyt kristittyjen käsiä puhtaiksi…

"Asiat taisivat keikahtaa toisinpäin vasta II maailmansodan jälkeen, vai muistanko väärin."

Kyllä näin on. Vasta juutalaisten joukkotuhoaminen sai kristillistenkin toimijoiden kollektiivisen omatunnon heräämään ja entisestä hyveestä, juutalaisvastaisuudesta tuli kristinuskonkin parissa pahe.

Juutalaisvastaisuus oli vielä Suomessakin hyvissä voimissaan II maailmansodan aikaan, ja monet juutalaisvastaisuutta lietsovat henkilöt olivat kristinuskon edustajia.

• PSARI

ards,
      sinulla on mielipiteessäsi paha tietovirhe sanan messiaanisia kohdalla.

Sana messiaaninen tarkoittaa ammoin olleita virkoja Jeesuksen aikaan, joihin valittu voideltiin ja kirkastettiin eli pään voitelun jälkeen päähän asetettiin kullattu kruunu.

Jeesuksen aikaan nämä 3 messiaanista virkaa olivat kuninkaan, profeetan sekä ylipapin virka. Virkaan valittu sai käyttöönsä myös mustan kaavun, jota käytti virkansa merkkinä.

Messiaaniseen virkaan valitusta käytettiin nimitystä Messias ja virkaan valittu sai lisäksi arvonimen jumala, profeetta tai pyhä henki. Mooseksen lait kielsivät jumala arvonimen omaavaa henkilöä kutsumasta nimeltä kuolemanrangaistuksen uhalla, ja siksi Raamatun teksteissäkin on yleensä käytetty yksistään jumala arvonimeä ilman hallitsijan nimeä.

Profeetta ei ennustanut tulevia tapahtumia, vaan kertoi hallitsijan lähimmän virkamiehen ominaisuudessa kansalle ja muille virkamiehille ne suunnitelmat, mitä hallitsija kulloinkin suunnitteli tai teki. Profetoiminen ei merkitse siis minkään asian ennustamista tai ennenunia, kuten uskovaiset virheellisesti luulevat, vaan Jeesuksen ajan profetointi oli asioiden suunnittelemista, jonka asian profeetan tehtävänä oli kertoa eteenpäin.

Israelia ei kukaan vihaa, jos he menevät Jumalan kansana sinne, mikä on heidän oma maansa eli Etelä-Irakiin Kaldean Urin alueelle pois miehittämästään ja valloittamastaan Israelin valtiosta, joka oikeutetusti kuuluu sen alkuperäiskansalle palestiinalaisille.

Palestiinalaiset ovat alun pitäen edustaneet samaa uskontoa kuin israelilaiset, mutta heidät pakotettiin sodilla ja väkivallalla islamilaisiksi sen leviämisvaiheessa. Islaminhan keksi Muhammad vasta v. 613 jKr. varastettuaan Barnabbaan evankeliumitekstit sekä juutalaisten pyhät kirjoitukset, joiden pohjalta kehitti oman uskontonsa ja kirjoitti Koraaninsa.

Paholaista ei ole olemassakaan. Kehottaisin lukemaan enemmän tietoja tosiasioista internetistä kuin uskomaan olemattomiin olentoihin.

• Jeesus tuo rauhan

Jos pahaa ei olis olemassa, niin miksi sinäkään Psari opetat sitten jälleen syntymiä, mitä nyt tarkoitat ihmisen kiertokululla? Eikä ihmisen sitten kerta heitolla pitäs päästä "paratiisiin" kuolemansa jälkeen?

• PSARI

Jeesus tuo rauhan,
        minä en opeta mitään, enkä ole missään vaiheessa maininnut mitään jälleen syntymistä tai ihmisen kierotkulusta.

Ihminen ei pääse mihinkään helwettiin tai paratiisiin, koska niitä ei tuonpuoleisessa ole.

• luminarsku
        PSARI kirjoitti:

Jeesus tuo rauhan,
        minä en opeta mitään, enkä ole missään vaiheessa maininnut mitään jälleen syntymistä tai ihmisen kierotkulusta.

Ihminen ei pääse mihinkään helwettiin tai paratiisiin, koska niitä ei tuonpuoleisessa ole.

Koko ajanhan sinä opetat kirjoituksillasi.

Opetusta esimerkiksi:
        "ards, sinulla on mielipiteessäsi paha tietovirhe sanan messiaanisia kohdalla." Mitäs muuta tuo on kuin opetusta kun oikaiset omasta mielestäsi väärää tietoa.

• Jeesus tuo rauhan
        PSARI kirjoitti:

Jeesus tuo rauhan,

Mutta kun Jeesuksellekaan et anaa sitä arvoa minkä Raamattu sanoo, ja mistä puhuu?

• confus..

Palestiinalaispakolaisten ongelma ei niinkään ole Israelin valtio vaan ympäröivät arbimaat, jotka pakottivat heidät asumaan leireissä.

Suomalaismediat kuten monet länsimaiset mediat levittävät naiviisti vain arabiväritteistä propaganda, joka demonisoi Israelin valtion, joka on ainoa demokrattinen valtio koko alueella. Kannattaisi lukea Mosab Hassan Youseffin kirja Hamasin poika (kirjoittaaj on erään Hamas-johtajan poika), jotta saisi jonkinlaisen kuvan alueen todellisuudesta.

Islamin synnystä ja olemuksesta saa tietoa esimerkiksi seuraavasta linkistä: http://www.irr-tv.fi/uutiset/12/148-tv-pappi-zakaria

• ao

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      52
      2100
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1436
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1394
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1014
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      982
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe