Pienen asunnon osto yksityiseltä? (1h - 2h + k)

Myyntiin asunto

Asustelen pääkaupunkiseudulla ja itselläni olisi nyt lähdössä myyntiin parvekkeellinen KT yksiöni, mutta mietin onko ostajilla suurempi kynnys ostaa yksityiseltä ja jos niin missä määrin? Mitkä seikat tulee olla selvillä ja kunnossa, jotta harkitsisitte ostoa yksityiseltä?

Itse ainakin pystyy nyt myymään jo 1-2 ke halvemmalla tiukan paikan tullen joten kyllä se sinäänsä olisi sekä myyjän että ostajan etu jos ilman välittäjiä homma voidaan hoitaa. Ainakin luulisi, että tällaiset perusasunnot (pienet KT asunnot) ei nyt niin kummoista paperityötä tarvitsisi myynnin onnistumiseen tavalliseltakin ihmiseltä? = )

5

244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-Lkv

"Ainakin luulisi, että tällaiset perusasunnot (pienet KT asunnot) ei nyt niin kummoista paperityötä tarvitsisi myynnin onnistumiseen tavalliseltakin ihmiseltä? = ) "

Juuri niin: LUULISI. Monet viimeiset lauseet alkavat: "Luulin, että..."

• dcds<cs<c

Hyvä että olet ex-lkv
        Noilla kommenteilla et varmaankaan myynyt yhtään asuntoa.

Kerros-, pari- tai rivarin myyminen käy jokaiselta, joka osaa lukea ja tulostaa paperit netistä, siihen ei tarvita ketään välistävetäjää/ puolesta puhujaa ja
        säästöt 100 000 tonnin kämpästä 3 -5 tonnia

Omakotitalo on hieman kimurantti, koska yleensä siihen liittyy maaomistusta ja mahdollisia lainhuudatuksia.
        Nekin paperit esim pankki tekee parilla sataa eli ei suuria ongelmia itse myynnissä

• kokenutsamaaa

Mieluummin ostavat välittäjän kautta.
      Välittäjällä myös iso vastuu.

Paperit kuntoon ja kaikki liitteet ym jne.
      Tarkkana rahansiirron ja kauppakirjan kanssa.
      Käytä pankkisi maksullista apua jos KUN ET voi hallita asiaa koska täällä kyselet.
      Hyvä, että otat selvää.

• itse myynyt

Myin kerrostaloasuntoni itse, koska tiesin asunnosta oleelliset asiat (olinhan asunut siinä melkein kymmenen vuotta). Myös naapureista ja muista osasin kertoa ostajakandidaateille. Esittelyjä pidin noin kymmenen, kunnes ostaja teki tarjouksen (johon sain heti sanoa vastatarjouksen).

Tarvittavat paperityöt olivat:
      - tarjouslaput, jossa oli esikaupan ehdot (löytyy netistä pohja)
      - kauppakirja (löytyy netistä pohja)

Sain 3000 euroa enempi kuin välittäjä hinnaksi arvioi (siis hinnasta olisi vielä mennyt välittäjänkin palkkio). Säästöä kertyi siis muhkea määrä ja työmäärä oli melko pieni.

• Ainahan joku voittaa lotossakin, joten miksi asuntokauppa poikkeaisi muista tuuripeleistä?

Tosiasia on kuitenkin, että vain n. 15 % asunnon itsemyyntiä yrittäneistä onnistuvat myymään sen itse, loput 85 % turvautuvat välittäjän apuun. Tämä 15 % osuus on tietenkin hyvin äänessä kun välittäjän tarpeellisuutta arvioidaan, sen sijaan välittäjän apuun turvautuneet kokevat näiden "lottovoittajien" rinnalla häpeää omasta kyvyttömyydestään ja ovat hiljaa.

Tiesitkö muuten, että kauppakirja ei ole pakollinen asunto-osakekaupassa? Lisäksi tuo maallikon "nettipohjalle" väsäämä tekele saattaa olla jopa vaarallisempi molemmille osapuolille kuin pelkällä kädenpuristuksella ja siirtomerkinnällä tehty kauppa.

Toinen sitkeä myytti on pankin antama "turva". Se että pankkitäti lukee kauppakirjan ei takaa kaupan turvallisuutta, koska pankkitäti ei 95 % tapauksissa tunne asunto- ja kiinteistökauppaan liittyvää lainsäädäntöä kuin pintapuoleisesti (jos edes sitäkään). Nuo pankin parilla sadalla laatimat kauppakirjat ovat todella sitkeä myytti. Ystäväni möi tuossa runsas vuosi sitten omakotitalonsa tutulleen, ja minä tein kauppakirjat ystävänpalveluksena, ei siinä mitään. Samainen ystävä päätti sitten ostaa seuraavan kiinteistönsä suoraan puolitutulta myyjältä, joka oli erään osuuspankin "kaikkien bonusten asiakas". Kyseinen myyjä maksoi alennuksineen 750 € pankille kauppakirjan laadinnasta, sai sitten siitä hyvästä kauppakirjan jossa ei ollut yhtään ymmärrettävää tai lainmukaista lausetta (tein sitten senkin kauppakirjan ystävänpalveluksena. Jos taas kyseinen myyjä olisi teettänyt pelkän kauppakirjan välitysliikkeessä, niin hän olis saanut asianmukaisen kauppakirjan puolet halvemmalla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3347
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe