2 perhosorkideani kukkavanoissa , kun ne ovat n.10 cm mittaisia alkaa päähän tulla pisara kuin siirappia ja kasvu tyrehtyy nyt yksi alkanut lykätä haaraa vähän alapuolelle kutistuneen pään ? Ei tätä ole ilmennyt aiemmin on n. 10 kasvia jotka ovat olleet monta vuotta ja kaikki lykkää nuppuvanaa yhdessä jopa 3.Vanhuuskaan ei voi olla syynä , kun yksi sairastuneista on poikanen ja ensimmäinen vana kasvamassa.
MISSÄ VIKA ?
5
221
Vastaukset
- perhonen
Onkohan liian märkää, kuinka usein kastelet ja kuinka ?
Mulla on kastelun väliä joskus kolme-neljä viikkoa. Kastelen siten että laitan ruukun johonkin kippoon missä on vettä, imee siinä vettä parituntia, sitten otan pois.- APUVA
Kyllä kastelu on samanlaista ollut nämä vuodet ,sama systeemi upotus ja tauko. Kirvojakin olen hakenut ,mutta ei löytynyt .
- jos ei ole tuholaisi
Eiköhän nuo pisarat ole ihan normaalia, niin orkideassa kuin muissakin kukissa, esimerkiksi kultaköynnöksillä ja vehkakasveilla.
- APUVA
Nämä pisarat , mitä nyt on ollut jo kolmessa vanassa tyrehdyttää kasvun ja kuivattaa pään. Aikaisemmissa ja nyt kasvussa olevissa muissa vanoissa ei ole tällaistä ollut. Nyt on 9 vanaa vielä " terveenä " ja pelko ,että nämäkin menehtyvät en kyllä ymmärrä mitä pitäis tehdä.Surku vaan katsella tuhoa jos se leviää.
- orkideoitsijatar
Otahan suurennuslasi ja katso kaikki lehtihankaset sekä lehtien alapuolet, löytyykö
sieltä ötököitä tai "valkeaa" ainetta. Sain itse neuvon sumuttaa ympäriinsä
Bayerin imevien hyönteisten torjunta-aineella, kun oli villakilpikirvoja, jotka ulostivat
kukkavanoihin sitä tahmeaa ainetta.
Pidin sitten upoksissa koko kasvin 3 tuntia ja hammastikun sekä kostutetun talouspaperin avulla puhdistin kaikki raot.Ötökät kiipesivät kukkien takapuolelle latvaan.Useana päivänä puhdistin piiloyksilöitä kukkalatvasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427135
- 323988
- 503448
- 412988
- 172756
- 372248
- 162216
- 412183
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472167- 442133