SAS oli karu pettymys

Älä välitä otsikosta

Kannattavuusongelmista kärsivä Blue1 jatkaa Euroopan lentojensa kokonaan lopettamista. Tähän mennessä Blue1 on lakkauttanut reittinsä Lontooseen, Pariisiin, Amsterdamiin, Müncheniin ja Tallinnaan. Sen sijaan Tukholmaan ja Kööpenhaminaan lennetään entistä useammin. On siis vain ajan kysymys, koska myös kotimaan reittiverkostoa supistetaan. Ainoina järkevinä kotimaan kohteina tähän mennessä on todettu Kittilä ja Kuusamo jonne lennetään talvikaudella. Oli siis todella järkevää hommata uudet Boeing 717 koneet... En ymmärrä tätä Pulun "lentokalusto politiikkaa".

9

497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvi Lind

      Uutisista, hyvää iltaa.

    • MLlaaaa

      Mitä hiton väliä sillä on, miten kannattava yhtiö Blue1 on? Ehkä sen perimmäinen tehtävä ei olekaan tuottaa voittoa vaan olla SAS:n apuyhtiö syöttöliikenteessä? Syöttölentoyhtiöt harvoin ovat kovin kannattavia. Helsinki-Oulu reitillä kilpailu on kovaa. Tarjontaa on nyt liikaa kysyntään nähden. Ihan varmasti joku joutuu vähentämään. Se voi tosin olla myös Finnair, joka on kaikista kallein ko. reitillä.

      Uuden strategian mukaan reittejä Blue1:n suoria Keski-Eurooppaan on karsittu. Ne tarjotaan yhteistyössä SAS:n ja Lufthansan kanssa.

      • 615T

        Huono johtotiimi tässä firmassa. Kilpailu ei kohdistu ainoastaan Puluun. Mutta kilpailusta huolimatta esim. Norwegian avaa uuden basen Norjassa ja siis laajentaa edelleen. Monet Pulun kotimaan reitit on jo ulkoistettu ja ne lentää Golden Air. Myös tanskalainen DAT on usein nähty vieras Hki-Vantaalla lentämässä Pulun lentoja.Nykyiset muutamat reitit voisi SAS itse hoitaa yhtälailla.Mikähän tällä hetkellä on "uusi strategia"? Niitä kun taitaa tulla päivittäin uusia.


      • Tjaaah

        ”Karsittu” on aika lievästi sanottu, kun Blue1:n euroopan valloitus hankkeesta on jäljellä enää Zyrich ja Bryssel. Kuinkahan niidenkin käy, ei taida Blue1 Premium (toinen suuri strategia jonka varaan kannattavuutta on laskettu) niin hirveästi vetää.

        ”Yhteistyössä” on lentoyhtiöiden kikkailua. Sillä yritetään selittää reittien lopettamista. Tässä tapauksessa SAS ja Lufthansa jatkavat kuten ennenkin mutta Blue1 myy niiden lentoja Blue1:n lennonnumeroilla (ja samaan t. vähän korkeampaan hintaan kuin SAS ja Luftis itse).

        Kehtaavat vielä väittää kuulutuksissa, että lento lennetään yhteistyössä sen ja sen kanssa, vaikka lennon hoitaa tasan tarkkaan operoiva yhtiö. Code sharing on silkkaa markkinointia ja myyntiä. Tai vain myyntiä, eihän Blue1 taida mitenkään markkinoida esimerkiksi LOTin Varsovan-lentoja vaikka niitäkin myydään Blue1:n lennonnumerolla.

        Code sharingista ei ole *asiakkaille* kuin harmia, sekaannusten takia ja siksi, että lentoasemilla ei tahdo saada selvää lentotiedoista kun lennonnumerona näytetään vuorotellen eri yhtiöiden tunnuksia ja numeroita.

        Myös ”strategia” taitaa olla tässä turhan hieno sana. Nyt on pantu pillejä pussiin koska SAS on käskenyt, ja SAS odottaa vielä, miten syöttölentoyhtiö onnistuu karsimaan rönsynsä ja selviämään sen jälkeen.


    • travelbag

      Joo, lensin Ateenasta suoralla lennolla Helsinkiin, tosin yolento vaan 135 E yksinpaintulo, joten OK.
      Nyt haluan kavaista Ateenasta, vaan Helsingista ei paase mitenkaan suoralla lennolla, Blue1 ei lenna ennenkuin taas kevaalla. JOS sitten lentavat ollenkaan...... !!

      • KFxxx

        Jotkut kohteet ovat sesonkikohtaisia. Joka kohteeseen ei ole kysyntää tarpeeksi kaikkina vuoden aikoina. Ateenaan ei ole menijöitä tarpeeksi talviaikaan eikä Kittilään kesällä. Näin toimivat kaikki lentoyhtiöt tiettyjen kohteittensa kanssa, ei vain Blue1.Jos Blue1 ei lennä ensi kesänä niin eiköhän Norwegian ainakin.Paras kai aloittaa vironkielen kurssi ajoissa.


    • Halba keel räägiä

      Joo, virolla ja venäjällä pärjää koneessa jos lentää Norwegianilla.
      Englannillakaan ei miehistö osannut kommunikoida,kamalaa takeltelua ja mongerrusta.

      • eitajuuu

        Mitä helkutin väliä sillä on vaikka puhuisivat siansaksaa.


      • tajuuvaan
        eitajuuu kirjoitti:

        Mitä helkutin väliä sillä on vaikka puhuisivat siansaksaa.

        Millään ei ole mitään väliä. Ensin suitsutetaan miten tärkeää matkustamohenkilökunnan työ on turvallisuuttakin ajatellen jne. Sitten ei osata englantia...

        Onhan sillä nyt väliä. Tiedät sen varmasti itsekin, mutta halusit nyt vain taas sanoa jotain. Täällä sentään joku lukee ja -oho- kommentoikin, kaverit ovat varmaan jo kyllästyneet viisauksiisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6905
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3898
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3280
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2662
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      37
      2082
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2047
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      37
      1952
    Aihe