OO:n calc

Tein taulukkoa jossa oli tietoa vuosittain päivämäärineen muodossa XX.XX.XXXX. Kopioin taulukon sen takia että saan eri vuosien asiat eri taulukkoihin. Kuitenkin pvm:t ja vuodet olivat heittäneet päin h----toa. Pvm siirtyi yhden päivän taaksepäin, kk. pysyi samana, mutta vuosiluku siirtyi 4 (neljä) vuotta taaksepäin!. Eihän tällaiseen taulukko-ohjelmaan voi mitenkään luottaa. Käyttis on WinXP.
Pitäisikö pvm:t sijoittaa tekstinä taulukkoon, vai miten teen?

6

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyse on todennäköisesti lähde- ja kohdetaulukkojen erilaisista nollapäivistä. Esimerkiksi Excel lisää "kummituskarkauspäivän" vuodelle 1900. Syyksi väitetään virheen toistamisen tärkeyttä:
      "Microsoft Excel käsittelee vuotta 1900 kuitenkin karkausvuotena, jotta se on yhteensopiva muiden ohjelmien kanssa. "

Ja kun Excelin nollapäivä on vuodella 1.1.1900 (muistaakseni) ja Openofficen 30.12.1899, niin pieni virhe syntyy helposti kopioitaessa päivämääriä (jotka ovat koneella nollapäivästä laskettuja juoksevia numeroita).

Kannattaa ainakin tarkistaa, kuinka nollapäivät ovat määriteltyjä taulukoissa. Calc-taulukoissa voi olla myös vuodelle 1904 osuva peruspäivä.

• Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta. Ensimmäisen kerran tuli eteen termi: nollapäivä. Mikä se on ja miten sen saan tarkistettua? Minulla ei ole koneessa Exceliä, johon olin töissä tottunut ja luotin siihen täysin.
        Voinhan tietysti kirjoittaa nuo pvm:t uudestaan, mutta kopiointi olisi helpompi.
        Joskus aikaisemmin kysyin tällä palstalla samoja asioita, eli tein taulukkoa, missä oli henkilöiden syntymäaikoja, muodossa esim. 11.12.19xx. Näissä kävi niin, että muutamat päivät siirtyivät edelliseen päivään, mutta kk. ja vuodet pysyivät oikeina.

• einari5 kirjoitti:

Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta. Ensimmäisen kerran tuli eteen termi: nollapäivä. Mikä se on ja miten sen saan tarkistettua? Minulla ei ole koneessa Exceliä, johon olin töissä tottunut ja luotin siihen täysin.
        Voinhan tietysti kirjoittaa nuo pvm:t uudestaan, mutta kopiointi olisi helpompi.
        Joskus aikaisemmin kysyin tällä palstalla samoja asioita, eli tein taulukkoa, missä oli henkilöiden syntymäaikoja, muodossa esim. 11.12.19xx. Näissä kävi niin, että muutamat päivät siirtyivät edelliseen päivään, mutta kk. ja vuodet pysyivät oikeina.

Ohjeesta löytyy tuolla termillä.

• Löytyihän se nollapäivä, kiitos vaan. Saa nähdä kun huomenna avaan koneen, ovatko päivämäärät kohdallaan.

• Entinen OO käyttäjä

Unohtakaa moinen Open Office! Microsoftin Office on keksitty. OO toimii päin helvettiä ja jumittaa

• Minkälaisia kokemuksia sinulla on OO:n ohjelmista? Pelkästään kielteisiä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5474
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4810
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2721
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2344
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2008
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1647
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1591
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1462
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1429
    Aihe