Korvapuustit uunista ulos

LitsLäts

Nyt tympii....miksi aina kun teen korvapuusteja, ne on kauniita ja kohonneita otettaessa uunista ulos. Ja sit LÄTS!, ne lässähtää mataliksi ja vähemmän houkuttelevan näköisiksi. Maku onneksi ihan ok. Mutta se rulla ei ikäänkuin ole kohonnut yhteen ja ne on kun kerroksittain kasattua pullataikinaa. Suututtaa niin kovin, ettei osaa enää sanojakaan löytää.
Kiltit jauhopeukalot auttakaa. Ois kiva antaa poikaystävälle komeita pullia!

10

2948

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leipurihiiva.

Näin ensiksi olisi hyvä tietää, MITEN teet pullataikinan. Eli resepti ja työvaiheet ihan alusta asti siihen, kun pullat on otettu pois uunista.

• leipuri mummo

Käytitkö kuivahiivaa korvapuustien leipomiseen? Leivoin puusteja pitkästä aikaa ensimmäisen kerran käytin kuivahiivaa puustit läsähti juuri kuten kerroit. En osaa muuta omien leivonnaisten kohdalla "syyttää" kun hiivaa lätsähtämiseen.

• ei syy ole

hiivassa vaan leipojassa olen käyttänyt kuivahiivaa siitälähtien,kun se tuli kauppoihin.

• lepuri mummo

Miten valmistat pullataikinan? Valmistin taikinan jauhopussissa olevan reseptin mukaan kuten tavan hiivallakin. Lämpimään noin 42 asteiseen maitoon. Silti lätsähti. Mikähän meni pieleen?

• leipuri mummo

Nyt sitten tein pullan tuoreesta hiivasta ja hyvää tuli. En tiedä mikä meni pieleen kuivahiivasta tehdyssä pullasta kun se läsähti.

• Yksi arvaus

Oisko liian kuuma uuni, jolloin paistoaika jäi liian lyhyeksi kun puustit uhkasivat liikaa ruskistua? Uuneissa on eroja.

• leipuri mummo

Sama uuni on ollut jo pitkään ei ole syy läsähtämiseen. Ainoaksi syyksi siis arvelen edelleen kuivahiivaa.

• Kokeilua?

Jospa kuivahiivalla leivottua yrittäisi paistaa hieman pienemmässä lämpötilassa ja paistoaikaa voisi siten pidentää?

• Anonyymi

Mietin myös itse samaa, ja netistä löytyi tällaisia vaihtoehtoja:
      - uuni on liian kylmä
      - kohotus on kestänyt liian kauan
      - taikina on liian löysä

• Anonyymi

Itse poikamiehenä leivon(paistan) pakaste korvapuusteja.

Niidenkin paistossa on tullut opittua niksejä parhaan tuloksen aikaansaamiseksi.

Pakastepuustit laitetaan pellille jäisinä ja sipaistaan päälle 1/4 tl voita.

Uuni laitetaan minimiteholle ylä ja alalämpö päällä.

Annetaan puustien lämmetä ja kohota n. 25min.

Paistetaan kohonneet puustit vähän alle suosituslämmön (175)

n.20 min kuluttua on nautittavana rapeakuorisia ja hyvin-nousseita maukkaita korvapuusteja.

En voi kuvitella että itse taikinan tekemisellä on mitään parantavaa vaikutusta asiaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5134
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      25
      4308
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2461
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2234
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1998
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1908
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1587
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1521
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1247
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1164
    Aihe