Kesällä olisi tarkoitus kiertää reissu venäjänpuolella. kysyisin nyt että missä kunnossa uhtua---> kostamus välinen tie oikein on. Monen näköistä tietoa on että sitä oltaisiin remontoimassa parasta aikaa???
kostamus --> kalevala (uhtua)
28
1469
Vastaukset
- zemzuzina
Dobroje utra!
Harmi, kun kukaan asiantuntija ei nyt ole jakamassa tietojaan sinulle vastauksena!
Suulaana naisena minun on sitten pakko kirjoittaa, vaikka en oikein mitään tiedäkään..
Viime kesänä heinä-elokuun vaihteessa, kun bussissa olin kyydissä, tie oli kyllä ihan siedettävä. Kuoppainen tosin, joten täristystä riitti, mutta kun oli kuivaa ja vauhti rauhallinen niin hyvin kyydin kesti.
Jonkinlaista tietyötä oli myös tekeillä (levennystä?), mutta se ei matkaa haitannut.
Ainoastaa Uhtualta lähtiessämme, kun piti mennä Röhönrantaan, ilmeni painorajoitettu (8 tn?) silta(työmaa), josta käännyimme takaisin (siis bussia ei olisi kestänyt ja kuorma-autot myös näyttivät kääntyvän takasin).
En osaa paikannimiä enkä muista kilometreja (olinhan ensimmäistä kertaa)!
Reittimme kulki Kostamuksesta Uhtualle Jyskyjärven kautta.
Toivotan kuitenkin mukavaa reissua ja mielenkiintoista siellä ainakin on; aikaa vaan pitäisi olla runsaasti (itse vain puoli päivää kummassakin kaupungissa viipyneenä, mikä on aivan liian vähän)!Mitä sinä hyvä ihminen sielä.
Oliko ryhmämätka vai ihan paikallisliikenteen linja-auto?
Olen aikoinaan käynyt Kostamuksessa ja joskus miettinyt josko kävisin uudestaan katselemassa paikkoja.
- usein kulkenut
http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/84275-karelia-enpi-cbc-vienan-karjalan-valtavayla
Tuosta linkistä voi lukea tiehankkeesta, jonka tarkoitus on parantaa nimenomaan Vuokkiniemen ja Vuonnisen kautta Uhtualle menevää tietä. Kostamuksesta Uhtualle pääsee nyös Jyskyjärven kautta, matka tosin on noin 80 km pitempi. Kumpikin reitti on aina ollut ajettavassa kunnossa milloin olen kulkenut. Se on asennekysymys.- zemzuzina
Jyskyjärven maisemat vaan olivat niiiin ihanat, että pidempi matka nitshevoo!
Millaiset lie Vuokkiniemen kautta..?
Ja tuo asennekysymys onkin aina tärkeä, mielestäni Vienankarjalassa varsinkin!! - Lumiska
Ilmari on armoton tehopakkaus, mihin ryhtyy, niin alkaa tapahtua. Niinkuin nyt tämäkin tiesavotta.
- Tietiedusteluraport
Olisi erinomaisen hienoa, jos aloittaja "15 e" ja muut Kostamus-Vuokkiniemi-Vuonninen-Uhtua -tiellä liikkuvat raportoisivat tieinfoa lisää tälle palstalle.
Osuuden kunnostustyö aloitettiin viime syksynä Kostamuksen suunnasta ja muutamat alkukilometrit saatiin valmiiksi. Tämän kevään ja kesän aikana projektia jatketaan.
Koska kunnostettavaa osuutta on noin 140 kilometriä, ja työ etenee ehkä yhden kilometrin päivässä, vasta syksyllä koko osuus voi olla valmis.
Mutta olisi kiintoisaa saada tilannetietoja myös pitkin kesää 2012.
Eli ryhdy tuumasta toimeen ja lykkää raporttia, niin päästään alkuun tietietojen päivittämisessä!.
- Vienan tiet
Kuljin viime kesänä reitin Uhtua-Vuonninen-Ponkalahti-Vuokkiniemi-Kostamus bussikyydillä.
Vuonnisesta etelään, Ponkalahteen vievä 25 kilometrin mittainen tie on haasteellinen. Jyrkät mäet, kiperät mutkat, satunnaiset sortumat sekä yllättävät vastuuntulijat vaativat tavanomaista enemmän tarkkaavaisuutta. Etenkin keväällä lumien sulettua pitää olla varovainen, sillä virtaamat ovat saattaneet nakertaa teitä paikoin.
Koko tie Vuonninen–Vuokkiniemi–Kostamus on röykkyisää hiekkatietä, 20–60 km/h.
Yleistä:
- kuivalla kelillä Vienan tiet pölyävät paljon, ja tiestö on pääosin viitoittamatonta
- tiet ovat pääosin hiekkateitä. Eräin paikoin voi alle ilmestyä kulunutta asvalttiakin
- yläkyltit ovat enimmäkseen venäjänkielisiä
- kirjoituspöydän ääressä tiestön kunnon arvioi helposti väärin ja suunnittelee liian pitkiä päivätaipaleita
- päivämatkaksi Vienassa riittää varsin hyvin parisataa kilometriä etenkin, jos haluaa tutustua kyliin, paikkoihin ja kohteisiin
- IKEA Swedwoodilla on huonekalutehdas Kostamuksessa ja laajat 250 000:n kuutiometrin hakkuuoikeudet Vienassa. Tämä tarkoittaa sitä, että teitä pyritään pitämään kunnossa puuhuollon turvaamiseksi. Toisaalta raskas liikenne voi muuttaa tienpinnan nimismiehen kiharoille.- Kostamus, Viena
Rajalta, Vartiuksesta on matkaa Kostamukseen Fregat-hotellin kohdalle noin 28 km, päällystetty tie. Hotellin ympäristöön on tullut vähitellen lisää majoitustiloja, uusia mökkejä ja rivitaloja sekä alueen opastustaulut.
Kostamuksen kaupunki on suomalaisten vuosina 1977-85 pääosin rakentama taajama. Rakennusprojektilla oli merkittävä työllistävä vaikutus Kainuussa. Kaupungin yleisilme muistuttaa suomalaista lähiötä elementtikerrostaloineen. Asukasmäärä nykyään on 28000.
Pääelinkeino on kaivosteollisuus, mutta Kostamuksen elinkeinorakennetta ja monipuolista yksityisyrittäjyyttä alihankintayrityksineen pidetään Karjalan tasavallan lupaavimpana kehityssuuntana ja esimerkkinä myös muille paikkakunnille.
Kaivosalue, josta louhitaan rautaa, on Kostamuksen pohjoispuolella. Siellä on ison paperitehtaan kaltainen laitos, vuoriteollisuuskombinaatti, jossa on kolme pitkää savupiippua. Kaivos tuottaa korkealaatuisia rautapellettejä.
Kaivostoiminnasta syntyneet kuonakasat ja louhintajätevuoret näkyvät myös pitkälle. Ympäristökysymykset aiheuttavat huolta Vienassa. Kaivoksen lieteallas on täyttynyt ja tihkuu osin yli äyräittensä Kuittijärven vesistöön ja sitä kautta vähitellen laajemmalti Vienan vesiin. Kombinaatista syntyy myös rikkipäästöjä seutukunnalle.
Kostamuksen malmin arvioidaan riittävän vielä vuoteen 2090 asti. - Karjalan Pelletti
Kostamus, Viena kirjoitti:
Rajalta, Vartiuksesta on matkaa Kostamukseen Fregat-hotellin kohdalle noin 28 km, päällystetty tie. Hotellin ympäristöön on tullut vähitellen lisää majoitustiloja, uusia mökkejä ja rivitaloja sekä alueen opastustaulut.
Kostamuksen kaupunki on suomalaisten vuosina 1977-85 pääosin rakentama taajama. Rakennusprojektilla oli merkittävä työllistävä vaikutus Kainuussa. Kaupungin yleisilme muistuttaa suomalaista lähiötä elementtikerrostaloineen. Asukasmäärä nykyään on 28000.
Pääelinkeino on kaivosteollisuus, mutta Kostamuksen elinkeinorakennetta ja monipuolista yksityisyrittäjyyttä alihankintayrityksineen pidetään Karjalan tasavallan lupaavimpana kehityssuuntana ja esimerkkinä myös muille paikkakunnille.
Kaivosalue, josta louhitaan rautaa, on Kostamuksen pohjoispuolella. Siellä on ison paperitehtaan kaltainen laitos, vuoriteollisuuskombinaatti, jossa on kolme pitkää savupiippua. Kaivos tuottaa korkealaatuisia rautapellettejä.
Kaivostoiminnasta syntyneet kuonakasat ja louhintajätevuoret näkyvät myös pitkälle. Ympäristökysymykset aiheuttavat huolta Vienassa. Kaivoksen lieteallas on täyttynyt ja tihkuu osin yli äyräittensä Kuittijärven vesistöön ja sitä kautta vähitellen laajemmalti Vienan vesiin. Kombinaatista syntyy myös rikkipäästöjä seutukunnalle.
Kostamuksen malmin arvioidaan riittävän vielä vuoteen 2090 asti.Kostamuksen vuoriteollisuuskombinaatin omistaa OAO Karelski Okatyš -niminen yhtiö ("Karjalan Pelletti"), joka on Kostamuksen merkittävin työnantaja.
Yhtiö työllistää suoraan noin 6 500 ihmistä. Yhtiö kuuluu Severstal-konserniin.
Kostamuksessa tuotetaan 30 prosenttia Venäjän rautapelleteistä. - Invest.rahoitus 2012
Karjalan Pelletti kirjoitti:
Kostamuksen vuoriteollisuuskombinaatin omistaa OAO Karelski Okatyš -niminen yhtiö ("Karjalan Pelletti"), joka on Kostamuksen merkittävin työnantaja.
Yhtiö työllistää suoraan noin 6 500 ihmistä. Yhtiö kuuluu Severstal-konserniin.
Kostamuksessa tuotetaan 30 prosenttia Venäjän rautapelleteistä.Karjalan tasavallan tiedotteen mukaan (17.5.2012) Kostamuksessa on rakenteilla puupellettitehdas. Tehdas tuottaa puupurusta valmistettua polttoainetta, jota voidaan käyttää alue- ja kaukolämpölaitoksissa.
Toinen investointihanke, joka on saanut tasavallan rahoituksen: yritys OOO Jagody Karelii (Ягоды карелии, Karjalan Marjat) suunnittelee mehutehtaan rakentamista Kostamukseen. Investoinnin suuruus on noin 15 miljoonaa euroa (600 miljoonaa ruplaa). - Rautaa Suomeen
Karjalan Pelletti kirjoitti:
Kostamuksen vuoriteollisuuskombinaatin omistaa OAO Karelski Okatyš -niminen yhtiö ("Karjalan Pelletti"), joka on Kostamuksen merkittävin työnantaja.
Yhtiö työllistää suoraan noin 6 500 ihmistä. Yhtiö kuuluu Severstal-konserniin.
Kostamuksessa tuotetaan 30 prosenttia Venäjän rautapelleteistä.Kostamuksen kombinaatti on sopinut Rautaruukin kanssa rautapellettitoimituksista.
Severstal-konserniin kuuluva kostamuslainen yhtiö on ilmoituksensa mukaan aloittanut rautapellettien toimituksen Suomeen toukokuussa.
Severstalin mukaan yhteistyö tulee tyydyttämään noin 20 % Rautaruukin koko rautapellettitarpeesta. (RIA Novosti 14.5.2012)
- Venehjärvi, Viena
Venehjärvelle lähtee Ponkalahdesta 12 kilometriä pitkä ja erityisen hyväkuntoinen, ”punkaharjumainen” hiekkatie. Se kulkee järvien ja lampien välissä. Alkupäässä tietä, sen eteläpuolella, on Peililampi, kirkasvetinen suuri lähde.
Tien pinta on sileä ja hyvälaatuinen siksi, että Venehjärvellä asuvat Lesoset ylläpitävät tietä muun muassa vetämällä traktorin perässä suuria traktorin renkaita lappeellaan tietä pitkin. Kun tällä metodilla tien ajaa säännöllisesti päästä päähän, kelpaa siinä isoillakin busseilla kulkea.
Venehjärvi on vanha tietäjien ja karhunkaatajien kylä ja avara vaaramaisema järven rannalla. Muun muassa I. K. Inha kuvasi Venehjärveä siellä käydessään vuonna 1894.
Venehjärvi on Lesosten suvun kotikylä.
Kylän primus motoreina ovat pariskunta Santeri ja Nina Lesonen.
Jos matkalainen haluaa syötävää ja juotavaa, tarjolla on etukäteen tilattavissa kahvia tai ruokaa sekä kotimajoitusta max 50 hengelle. Santeri Lesosen puhelin: 7 921 4502 152 (välillä kentän ulkopuolella), ja siitä alkaa järjestyä.
Mutta Venehjärvelle voi mennä ilman etukäteisilmoitusta tai ostopakkoa paikkaa vaan silmittelemään.
Kylässä on tsasouna ikivanhassa pyhässä männikössä sekä kalmisto toisaalla niemessä.
Vanhaa pokkouhrijuhlaa, jossa pässi nyljetään ja veri vuodatetaan tsasounan portailla, vietetään joka vuosi elokuussa 27. päivänä. Kyse on puolipakanallisesta rituaalista (ja kyläjuhlasta), johon kokoonnutaan laajemmalta alueelta, nuoret ja vanhat.
Rituaalissa pokon eli pässin lihat keitetään padassa. Vain miehet saavat syödä lihoja. Naisille on varattu perunaa, muikkuja, suolaa ja vihanneksia.- harakanvarvas
Tien kunnossapitomenetelmät kyllä vahvistavat uskoani siihen, että naapurilla tuota neuvokkuutta riittää, puutteelliset olot nostavat esiin monenlaisia luovuuden hulikuptereita, jotka riemastuttavat/kauhistuttavat satunnaistakin matkailijaa.
- Tollonjoki, Viena
- Tollonjoki, Vuokkiniemi -
Kostamuksesta noin 45 kilometriä ja yhdeksän kilometriä ennen Vuokkiniemeä tie ylittää Tollonjoen. Sillan kohdalla, joen rannalla on vanha kalmisto (kalmismaa, kalmismua), jota kannattaa käydä vilkaisemassa.
Vienassa yleisesti kalmismaan merkkinä ovat taaja ja korkea kuusikko tai männikkö, joka on jätetty vainajia suojaamaan. Kalmismaa sijaitsee yleensä yksinäisellä paikalla vesien äärellä, mutta kuitenkin asutuksen välittömässä läheisyydessä.
Kalmismaalla vainaja laitettiin ja laitetaan maan pinnalle puusta tehtyyn pieneen ”majaan”, josta hän siirtyi osaksi muuta luontoa.
Pientä puumajaa sanotaan grobnitsaksi tai kropnitsaksi tai grobuksi.
Sen itäpäässä on risti tai pylväs.
Tollonjoen kalmismaalla kaikki matalat kummut ovat maatuneiden grobnitsojen paikkoja. On kohteliasta ja hienotunteista olla tallomatta niitä tai seisomatta niillä. Grobnitsa ja vainaja sen sisällä maatuvat yhdessä - siis maan pinnalla - noissa vanhoissa kummuissaan.
Yleiskuva Tollonjoen maisemasta on seuraavassa kuvassa. Kalmismaa on tien ja joen kainalossa lähimpänä katselijaa:
http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=15&with_photo_id=58178526&order=date_desc&user=6270345
Tollonjoen uusi silta:
http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=58&with_photo_id=17146876&order=date_desc&user=748824 - Grobu eli grobnitsa
Grobu eli grobnitsa on puusta rakennettu pientä majaa muistuttava hautamuistomerkki.
Tavallisesti grobu rakennetaan samalla tavalla kuin perinteiset hirsirakennukset. Hirret salvostetaan ja räystäslaudat koristellaan erilaisilla puuleikkauksilla. Tollonjoen grobuja:
http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=3&with_photo_id=11530501&order=date_desc&user=1536381
http://www.panoramio.com/photo_explorer#view=photo&position=4&with_photo_id=11530393&order=date_desc&user=1536381
Alun perin grobulla lienee ollut myös käytännöllinen tarkoitus.
Se suojasi kuolleen ruumiin siihen saakka, kunnes pappi tuli kylään ja vainaja voitiin siunata. Grobu suojasi ruumista villieläimiltä, ja samalla ruumista voitiin säilyttää ulkona poissa sisätiloista, missä se olisi pian haissut ja mädäntynyt. - Vuokkiniemi
Vuokkiniemellä on vajaat 500 asukasta. Pääosa heistä on vienankarjalaisia.
Ns. Onitsin museotalo sijaitsee harjun takana. Talo on entinen kestikievari. Onitsin talolle menevän tien varrella sijaitsee harjun itäpäässä Miihkali Perttusen runonlaulajapatsas, kuva:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3111730.jpg
Kyseessä on kopio, jonka Arhippa Perttusen Säätiö pystytti Vuokkiniemelle vuonna 1991. Alkuperäinen patsas on Joensuussa, Karjalantalon edustalla.
Perttusen patsaan on veistänyt Alpo Sailo valokuvan perusteella.
Sama Sailo on tehnyt Sortavalan jyhkeän Runonlaulajapatsaan.
Vuokkiniemen kyläkauppa ja torimyymälä ovat keskustassa.
Siellä notkuvat myös vanhat juoppolallit pummailemassa.
Vuokkiniemen kohdalta lähtee tieura länteen, kohti Raatetta ja Suomussalmea. Kyseistä uraa pitkin vihollisdivisioonat tulivat Talvisodassa Suomeen.
Jatkosodassa samaa uraa pitkin itään hyökkäsi Suomen armeijan
urhollinen 3. Divisioona. Eteneminen jatkui Vuokkiniemeltä ohti Uhtuaa, ja kaukotavoitteena oli Vienan Kemi.- Sailon tekemä patsas
Kuva Sortavalan Runonlaulajapatsaasta:
http://www.mhy.fi/apu/Kuvagalleria/fi_FI/1139216709477/_files/74659729935433950/default/Sortavalassa,-runonlaulaja-.jpg
Alpo Sailon muotoilema Pedri Shemeikan patsas valmistui vuoden 1935 Kalevalan satavuotisjuhliin.
- Lunkreenin kanttiini
Kostamuksesta on noin 150 kilometriä Uhtualle, ja noin 55 kilometriä ennen Uhtuaa on Vuonnisen kylä. Se sijaitsee Kuittijärven lahden pohjukassa.
Kylä määriteltiin Neuvostoliiton aikana perspektiivittömäksi, eikä sen infrastruktuurin eikä palveluiden ylläpitoon satsattu. Entisen kylän alueella onkin nyt jäljellä vain isohkot niittyaukeat.
Vuonnisen ”keskustassa”, vanhan kalmismaan päällä, on sodan jälkeen rakennettu kulttuuritalo ja entinen rajavartiolaitoksen kasarmi.
Tie Vuonnisesta Uhtualle on kovapintaista hiekkatietä. Kylästä noin 13-14 kilometrin päässä on Korpijärvestä laskevan joen ylittävä maantiesilta.
Sillalta 15,5 kilometriä Uhtuan suuntaan on ”Lotta Lunkreenin kanttiini”, eli sodanaikainen sotilaskoti.
Kanttiini oli aika iso, noin 40 metriä pitkä rakennus, joka oli osaksi kaivettu maan sisään. Paikka löytyy siis em. matkan päästä sillalta, kun pienen hakkuuaukean laidasta lähtee etelään vanha metsäautotie. Tätä tietä kun kulkee 200 metriä, kanttiinin kuoppa jää vasemmalle puolelle (ennen tien varressa olevaa hakkuuaukkoa oikealla).
Karttakuva kohteesta, tarkka paikka on keskellä ruutua valkean ristin kohdalla:
http://wikimapia.org#lat=65.2561317&lon=30.7634783&z=15&l=17&m=b
Lunkreenin kanttiinilta pari kilometriä Uhtualle päin on tien eteläpuolella puolen kilometrin - kilometrin päässä Eldankajärvi.
Noin 15 kilometriä ennen Uhtuaa ovat Kis-Kis –kukkulat.
Niiden tasalla kulkivat asemasodan rintamalinjat Jatkosodassa.
Tukikohdat ”Makkara” (suomalaisten) ja ”Muna” (venäläisten) ovat näillä main, tien eteläpuolella. - Eldankajärvi
Sota-ajan laulusta tuttu Eldankajärvi (Озеро Верхнее Елланка) näkyy tässä karttakuvalla:
http://wikimapia.org#lat=65.2444893&lon=30.8099556&z=12&l=17&m=b
Järvessä sinällään ei ole mitään ihmeellistä; se on tavanomainen pusikkorantainen erämaajärvi. Meille suomalaisille Eldankajärvellä on kuitenkin iso nostalgia-arvo.- mikäeldanka
"Meille suomalaisille Eldankajärvellä on kuitenkin iso nostalgia-arvo."
Et edusta "meitä suomalaisia". Harvat suomalaiset tietävät siitä järvestä mitään. Minulle koko järvi ei merkitse muuta, kuin että siellä saattaa ehkä olla jollekin kalastajalle pyydettävää. - Kiukkuinen-Siiderivalas
mikäeldanka kirjoitti:
"Meille suomalaisille Eldankajärvellä on kuitenkin iso nostalgia-arvo."
Et edusta "meitä suomalaisia". Harvat suomalaiset tietävät siitä järvestä mitään. Minulle koko järvi ei merkitse muuta, kuin että siellä saattaa ehkä olla jollekin kalastajalle pyydettävää.Eldankajärvi kuuluu normi-ihmisen yleissivistykseen.
- Vienan Karjala Net
Vienan Karjalaa koskevaa tietoutta on tullut mukavasti nettiin.
Netin aarrearkusta kukin matkailija voi ammentaa evähiä tarpeensa mukaan.
Kostamus-Vuokkiniemi-Vuonninen-Uhtua -tietä reissaava voi hyötyä suuresti Vuokkiniemi-seuran sivustosta. Seura järjestää myös matkan Vuokkiniemeen elokuussa 2012. Lisäksi sivustolle koottu linkkilista voi olla hyödyllinen monille:
http://www.vuokkiniemi.net/
Laajemmin Vienan Karjalaa esittelee tämmöinen sivusto:
http://www.vienankarjala.net/
Tuumasta toimeen, matkaan vaan ja lykkää raporttia sitten tänne. - Menossa Uhtualle
Median mukaan tie Kostamus-Vuonninen on ollut parannustöiden kohteena.
Uutta pintaa syntyy kuulemma kilometri päivässä:
http://yle.fi/uutiset/vienan_paavayla_kunnostuu_kilometrin_paivassa/6236401
Kuka on kulkenut tuolla suunnalla viime viikkoina, millaista valmis osuus on henkilöautonäkökulmasta? Millä paikkeilla suurinpiirtein työn painopiste on näinä päivinä? - käynyt
Jos kuka haluaa vuokkiniemeen mennä ja särkeä mahdollisesti autonsa, ellei osaa vauhtia hillitä... Nimittäin melko kavala tie. Isoja kuoppia, siellä täällä, välillä pidemmänkin matkaa parempaa. Ei tie mahdottomassa kunnossa ole, mutta en suosittele ajamaan enempää, kuin 60km/t, ellei tie näytä hyvältä. Aurinkoisella säällä kuoppia ei puiden varjojen takia edes kunnolla näe. Liikennettä tiellä ihan kohtuullisesti. Sillalla kannattaa ajaa suht hiljaa. Lähellä vuokkiniemeä oli tiessä ainakin elokuussa 2016 jonkinmoinen railo, ja jyrkemmässä alamäessä lähestyttäessä tehdasaluetta vesi uurtanut tietä. Mietin muuttaisiko tien asfaltointi mitään, ja olisiko se kannattavaa.
- tienkunto
Tuon päivämäärän ja kellon ajan perusteella taisi olla lähellä soittaa johonkin hätänumeroon kohta?
- loistavapropustus
Tällaisia tiedustelijoita tarvitaan enemmänkin.
Meinaatko ihan itseksesi ajella vai millaisella porukalla?
- iiilpo
Itse oon ajattelut lähteä helmikuussa Uhtualle. Porista oon lähös
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738