Todellinen kulutus Hyundai 1.7 diesel manuaali 100kw

mites muilla

Lipuissa ja lapuissa annetaan kulutukseksi 4,1 l/100km maantie. 5,6 kaupunki ja n.4,8 keskikulutus.
Nyt olen ajanut n. 5000km (suurimmaksi osaksi maantieajoa 80-90km/h). Tietokone näyttää 5,4l ja tankkauksesta laskettuna 6,0l/100km.

Eikö tuo n, 2 litraa maantieajossa ole jo liikaa valehdeltu? Ymmärrän talvikelit, talvirenkaat mutta mutta...??
Aikaisemmat menopelit ovat muutaman prosentin antaneet ymmärtää alakanttiin mutta ei näin hurjasti.

27

2772

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k0upp3

      maantieajon kulutus mitataan keskinopeudella 67km/h, joten tiputa nopeutta ;D
      ..ja kesätiellä ilman ilmastointia.

      Mutta juu, ainahan noissa on heittoa ja nykyverotuksella teknisiin tietoihin nipistetään mahdollisimman alhaiset luvut, kuluttajan kannalta toki ikävää ettei luvattuihin lukemiin päästä.. itse en kyllä olisi uskonutkaan että tuommoinen auto millään 4litran lukemilla liikkuisi.


      http://www.hyundaiclubfinland.com

      • pohjanmaalta

        Kyllä tämä kulutusten ilmoittelu on siinä mielessä automerkkikohtaista, että toisilla merkeillä ilmoitetut lukemat pitävät paikkansa ja toisilla merkeillä eivät pidä paikkaansa. Vaikka ne mitattaisiinkin jossakin laboratoriossa. Itselläni uudehko Skoda Octavia Green Tech diesel. Ilmoitettu kulutuslukema maantieajossa 3,6 L/100km. Tämä toteutuu esim vakionopeusaäädin ajossa helposti. Esim nopeus 80km/h--85km/h niin kulutus 3,2 L/100 km----3,4 L/100km eli aika paljon alle ilmoitetun. Nämä lukemat tietysti kohtuullisen hyvissä olosuhteissa, mutta useaan kertaan todettu.


      • Nähtäväksi jää.
        pohjanmaalta kirjoitti:

        Kyllä tämä kulutusten ilmoittelu on siinä mielessä automerkkikohtaista, että toisilla merkeillä ilmoitetut lukemat pitävät paikkansa ja toisilla merkeillä eivät pidä paikkaansa. Vaikka ne mitattaisiinkin jossakin laboratoriossa. Itselläni uudehko Skoda Octavia Green Tech diesel. Ilmoitettu kulutuslukema maantieajossa 3,6 L/100km. Tämä toteutuu esim vakionopeusaäädin ajossa helposti. Esim nopeus 80km/h--85km/h niin kulutus 3,2 L/100 km----3,4 L/100km eli aika paljon alle ilmoitetun. Nämä lukemat tietysti kohtuullisen hyvissä olosuhteissa, mutta useaan kertaan todettu.

        Nythän tulevassa Tuulilasilehdessä on tulossa vuosittainen ekoautovertailu jossa mainitsemasi eco-Octavia on yhtenä autona mukana kisassa. Saas nähdä kuinka lähelle ammattilaiset saavat sekalaisessa ajossa ja muiden kanssa yhdenmukaisissa olosuhteissa Skodan lukemat vastaamaan kieltämättä aika huikeita tehdasarvoja. Lisäksi vertaamaan pääsee samalla tekniikalla varustettua Golf blue motionia.

        Autoja ajetaan testissä hyvin monenlaisilla eri nopeuksilla, taajamissa ja maantiellä, myös kylmäkäynnistyksiä tehdään, joten joku tasaisella maantiepätkällä yrittämällä saatu lukema ei vaikuta tuloksiin. Hallinnassa pitää olla monet muutkin kulutukseen liittyvät seikat. Mielenkiintoista lukea, mukana on Astraa, Mondeoo, Focusta, Aurista d4d koneella yms. uusia ecomalleja.

        Tästä ei ole kauaa, kun kyseisessä lehdessä oli artikkeli valmistajien antamista utopistisista kulutus-arvoista. Suomessa käytännön olosuhteissa harvoin päästään noihin lukemiin. Noin litran luvattua suurempi kulutus on aivan normaalia, ei toki hyväksyttävää vääristelyä. Ongelmia aiheuttaa Suomen kylmissä olosuhteissa nimenomaan sekakulutus. Maantiellä useimmilla päästäänkin varovaisella kaasujalalla jo selvästi lähemmäksi tehtaan arvoja.


      • pohjanmaalta
        Nähtäväksi jää. kirjoitti:

        Nythän tulevassa Tuulilasilehdessä on tulossa vuosittainen ekoautovertailu jossa mainitsemasi eco-Octavia on yhtenä autona mukana kisassa. Saas nähdä kuinka lähelle ammattilaiset saavat sekalaisessa ajossa ja muiden kanssa yhdenmukaisissa olosuhteissa Skodan lukemat vastaamaan kieltämättä aika huikeita tehdasarvoja. Lisäksi vertaamaan pääsee samalla tekniikalla varustettua Golf blue motionia.

        Autoja ajetaan testissä hyvin monenlaisilla eri nopeuksilla, taajamissa ja maantiellä, myös kylmäkäynnistyksiä tehdään, joten joku tasaisella maantiepätkällä yrittämällä saatu lukema ei vaikuta tuloksiin. Hallinnassa pitää olla monet muutkin kulutukseen liittyvät seikat. Mielenkiintoista lukea, mukana on Astraa, Mondeoo, Focusta, Aurista d4d koneella yms. uusia ecomalleja.

        Tästä ei ole kauaa, kun kyseisessä lehdessä oli artikkeli valmistajien antamista utopistisista kulutus-arvoista. Suomessa käytännön olosuhteissa harvoin päästään noihin lukemiin. Noin litran luvattua suurempi kulutus on aivan normaalia, ei toki hyväksyttävää vääristelyä. Ongelmia aiheuttaa Suomen kylmissä olosuhteissa nimenomaan sekakulutus. Maantiellä useimmilla päästäänkin varovaisella kaasujalalla jo selvästi lähemmäksi tehtaan arvoja.

        Tosi mielenkiintosta. Nämä Octavian kulutuslukemat mittailin syksyn lämpöisillä keleillä enkä väitäkkään, että ne joka kerta toteutuvat. Mutta auto on siinä mielessä positiivinen yllätys, että jos haluaa ajaa pihistellen niin on mahdollista ajaa valmistajan ilmoittamien kulutuslukemien mukaisesti. Vauhti tietysti vaikutti kulutukseen, mikäli nopeutta nostaa yli 100km/h nopeuksiin niin rupeaa Octaviankin kulutus nousemaan. Tällä hetkellä (talvella) ainakin yhdistetyn kulutuksen lukemaa on vaikea saada toteutumaan, koska ajot tällä hetkellä vain pätkäajoa. Toinen automerkki, joka yllätti minut positiivisesti oli Peugeot. Siinä myös valmistajan ilmoittama toteutui. Omistin myös aikoinaan Hyundai i30. Siinä ilmoitettu kulutuslukema 4,2 L/100 km oli hiukan optimistinen. Ennätykseni Hyundailla oli 260 km matkalla 4,3 L/100km mikä kyllä oli aika likellä valmistajan ilmoittamaa. Mutta Hyundaissa oli muuta hyvää sitten. Vaihteet pelitti erinomaisesti ja varustelu Ok.


    • Ajotapa

      Kävin tuollaista automaattia koeajamassa, sen kummemmin yrittämättä kulutuslukemat olivat 5l/100km. Kyse oli kuitenkin koeajosta, ei talousajosta. Uskoisin ajavani helposti tehtaan automaatille lupaamaan 4.8l/100km lukemaan hieman rauhallisemmalla ajotavalla.

      Manuaalilla saa kyllä kulutukseen paljon heittoja, jos esim. vaihtaa isommille vaihteille turhan myöhään. Tuo kone kyllä jaksaa vääntää.

      Siihenkin olen törmännyt joskus, että pieni nopeuden nosto matka-ajossa johtaakin alhaisempaan kulutukseen.

    • i40

      Meillä automaattidieselin keskikulutus on ollut ajotietokoneen mukaan 6,2 - 6,5l/100km ensimmäisten 2500 km:n matkalla. Ajo on ollut pääsääntöisesti moottoritie- ja taajama-ajoa pääkaupunkiseudulla, varsinaista kaupunkiajoa melko vähän. Ajotietokoneen paikkansapitävyyttä ei ole tullut tarkistettua, mutta ihan siedettävänä pidän lukemia. Valmistajan ilmoittama yhdistetty kulutus on tasan 6l/100km.

      • mites muilla

        Yhdistetty kulutus meidän mallissa on ilmoitettu 4,5l. Automaatti hörppää siis ilmoitettujen lukemien perusteella 1,5l (yhdistetty) enemmän. Mistä noin suuri ero tulee?

        Olen pyrkinyt mahdollisimman taloudelliseen ajoon. Tasaiseen 80-90 nopeuteen, moottorijarrutuksiin, rengaspaineet on tarkistettu, joten en usko että ajotyylini selittää lähes 2 litran heittoa luvattuun.

        Kuten jo aiemmin tuli kirjoitettua, 0,5-1,0 litraa heittoa ymmärrän mutta nykyinen ihmetyttää.

        Voiko vika olla tekniikassa? Säädöissä?


      • i40
        mites muilla kirjoitti:

        Yhdistetty kulutus meidän mallissa on ilmoitettu 4,5l. Automaatti hörppää siis ilmoitettujen lukemien perusteella 1,5l (yhdistetty) enemmän. Mistä noin suuri ero tulee?

        Olen pyrkinyt mahdollisimman taloudelliseen ajoon. Tasaiseen 80-90 nopeuteen, moottorijarrutuksiin, rengaspaineet on tarkistettu, joten en usko että ajotyylini selittää lähes 2 litran heittoa luvattuun.

        Kuten jo aiemmin tuli kirjoitettua, 0,5-1,0 litraa heittoa ymmärrän mutta nykyinen ihmetyttää.

        Voiko vika olla tekniikassa? Säädöissä?

        Automaatin kulutuslisä tulee automaatin toimintatavasta: vaikka laatikko onkin uusi ja kuusivaihteinen, se luistattaa momentinmuunninta melko runsaasti. Mukavuuden kannalta oivallinen asia, kulutuksen kannalta ei niinkään. Laatikko myös vaihtaa herkän puoleisesti pienempää kiihdytettäessä eikä anna vedättää väännöllä (paitsi manuaaliasennossa).

        Me emme ole erityisesti pyrkineet pihistämään, moottoritienopeutena käytössä näin talvisin n. 105 km/h vakkarilla.

        En usko, että autossasi on mitään vikaa tekniikassa tai säädöissä. Pahempiakin eroja normikulutusten ja todellisuuden välillä on olemassa aivan ehjillä uusilla autoilla. Moottorinohjaukset pyritään tietysti optimoimaan mahdollisimman alhaisten normikulutusten mukaan eivätkä ne aina ole optimaalisia tavallisen autoilijan arkiajoon.


    • manuaali crdi

      Manuaali crdi alla ja kuluttaa 1.0 litraa yli ilmoitetun yhdistetyn. Edellinen bensa-Vectra samoissa ajoissa kulutti 0.7 litraa alle ilmoitetun.

    • nzsdj

      Kerrataampa kerran. EU-kulutukset ajetaan laboratoriossa rullilla, ensin kiihdytetään pikkuvaihteilla pikkunopeuksilla kaupunkinopeuteen ihanneajotyylillä kulutuksen kannalta. Ja pysähdytään. Toistetaan tämä kolmesti. Maantieajoa jäljittelevä suoritetaan myös kolmesti. Autoinsinööri kerran selitti että osaava kuski jopa alittaa eu-syklikulutuksen, mutta käytännön ajossa lumessa ja loskassa kulutus usein suurempi. Kuinka paljon suurempi niin kuskista kiinni. Tuulilasin kestotestiauton vättivän menevän maantiellä reilusti alle viiden ja taajama/kaupunkikulutuksenkin olevan alle kuuden. Yksittäisen ihmisen kannattaa verrata erilaisia autoja samanlaisessa ajossa ja verrata niitten kulutuksia. Tämä nykyisin helppo todeta jo koeajolla.

      • mites muilla

        Meillä 1. "uusi" auto oli vuoden 2006 accord 2,2 ctdi koneella. Sille luvattiin 4,5l/100 ja se piti paikkaansa. Samoilla työmatkoilla mitä nyt ajan, pääsi kulutuksissa jopa tuonkin alle, kun malttoi pysyä 90 km vauhdissa.

        Tästä syystä olen todella pettynyt tähän uuteen valintaani. Hyundai (ja kaikki muutkin) pitäisi laittaa samalle viivalle, eikä kikkailla laboratorioilla.


      • ...............
        mites muilla kirjoitti:

        Meillä 1. "uusi" auto oli vuoden 2006 accord 2,2 ctdi koneella. Sille luvattiin 4,5l/100 ja se piti paikkaansa. Samoilla työmatkoilla mitä nyt ajan, pääsi kulutuksissa jopa tuonkin alle, kun malttoi pysyä 90 km vauhdissa.

        Tästä syystä olen todella pettynyt tähän uuteen valintaani. Hyundai (ja kaikki muutkin) pitäisi laittaa samalle viivalle, eikä kikkailla laboratorioilla.

        Itse ajan diesel Sonata automaatilla tehtaan ilmoittamiin lukemiin ja toisinaan jopa alle matka-ajossa. Ei se auton valmistajasta ainakaan kiinni ole.

        Jos vika ei löydy omasta ajotavasta niin sitten säädättämään autoa, etenkin jos muut pääsevät lähelle tehtaan lupaamia lukemia.

        Monet kyllä sanovat autojensa vievän vähemmän nyt käytettynä kuin aivan uutena, saattaa olla joissain merkiessä tarkoituksella eri säädöt käytössä tiettyyn km asti.


      • hyvin menee
        mites muilla kirjoitti:

        Meillä 1. "uusi" auto oli vuoden 2006 accord 2,2 ctdi koneella. Sille luvattiin 4,5l/100 ja se piti paikkaansa. Samoilla työmatkoilla mitä nyt ajan, pääsi kulutuksissa jopa tuonkin alle, kun malttoi pysyä 90 km vauhdissa.

        Tästä syystä olen todella pettynyt tähän uuteen valintaani. Hyundai (ja kaikki muutkin) pitäisi laittaa samalle viivalle, eikä kikkailla laboratorioilla.

        Hondan jälkeen Hyundai varmasti tuntuu pettymykseltä.

        Minulla on 2.0 diesel.Kulutus pyörii nyt talvella 5,8l/100km.Tehdas ilmoittaa yli kuutta litraa.Autolla painoa yli 1600kg.


      • pohjanmaalta

        Nämä laboratoriotestit ilmeisesti eivät ota huomioon esim käyttäytymistä tien mutkissa eli kurveissa ajamista. Kuluttaa se ohjauskin hiukan energiaa. Itselläni i30 nosti kulutustaan esim mutkaisella tiellä ajettaessa. Tämän huomasi seuraamalla kulutusmittaria mutkan kohdalla. Lisäksi ilmanvastuskerrointa ilmeisesti ei mitata testissä vaan sen ilmoittaa valmistaja itse jollakin kertoimella. Lisäksi sähkön kulutuslaitteet eivät kaikki ole kytkettynä toimintaan.


    • iuydxggl

      Hyundai on suurikulutuksinen auto ollut aina.Itselläni 1.1 Getz ja alle 7 litran pääseen vain maantiellä tasa nopeudella.Sonata 2l vei kymmenen.

      • Jukka_

        Meillä on perheessä Getz 1,1L ja i30CW 1,4L. Sekalaisessa ajossa Getzillä menee noin 5,5L/100km ja i30:llä noin 6L/100km. Tarkkailemalla ajotapaa pääsee helposti alle tehtaan ilmoittaman lukeman.
        Aikaisemmin ajoin 2,0L bensa-Sonatalla ja kulutus oli kutakuinkin 7L/100km.


      • miukliukis

        Minkään lehden testi ei väitettä tue ainakaan i-sarjan osalta, vanhemmat mallit kylläkin vievät vähän enemmän vaikkakin muuten ihan kelpo pelejä. Vaikka uusin TL:n testi jossa Veloster muitten kilpakumppaneiden seurassa, pienin kulutus selvästi vaikka suorituskyky BMW:n bensaturbon tasolla. Alfa selvästi riuskakulkuisin mutta bensakin sitten palaa sen mukaisesti. Itsellä bensa i 30:nen ja kulutus pienimmillään alle eu-kulutuksen, koko syksyn ja alkutalven keskikulutus 6,7-6,8, tossa se pyörii. Saa palamaan helposti vaikka kymmenen kunhan ajaa niin mutta normaaliajoa se ei ole. Samassa lehdessä i40:sen kestotestiväliraportti jossa kiittelivät auton pieniruokaisuutta toimintasäteen muodossa, tosin kehuivat laatuakin joka yltää pintaa syvemmälle.


    • gfjödlhsglfj

      Autohan on vielä sisäänajossa. Kulutus normalisoituu vasta 20k jälkeen.

      Lisäksi talvikulutuksia on ihan turha vertailla ilmoitettuihin lukemiin.

      Päinvastoin kuin monilla muilla valmistajilla, hynyn koneet eivät ole "valmiiksi väljiä", ja vaativat yllättävän pitkän tekeentymisen ennekuin suorituskyky ja kulutus ovat kohdallaan. Vähän kuin Saabin H-koneet aikoinaan ja Volvon B200.

      Mutta eipä ne sitten viekään öljyä litrakaupalla vaihtovälillä uutenakin niinkuin VAG-tuotteet.

      Auto joka tehdään 5 vuoden takuuta varten on hieman eri tavalla rakennettu kuin auto jonka täytyy kestää vain 2 vuotta...

      • i40

        Nämä "Hynyn koneet sitä ja tätä"-jutut ja erityisesti 20 tkm sisäänajot menevät kyllä -anteeksi vaan- kategoriaan vanhojen äijien tarinoita. i40:n dieseleillä ei ole mitään tekemistä vaikkapa Getzin bensakoneiden kanssa eikä moottoria todellakaan voi tehdä siten, että se vaatisi tuollaisen sisäänajomatkan.

        i40:n diesel, kuten muutkin Hyundain dieselit, on muuten vahvasti omaa sukuaan VM Motori, italialainen dieselspesialisti, jonka kanssa Hyundai ja myös Daewoo ovat tehneet yhteistyötä.

        Eikä autoja myöskään "rakenneta takuuta varten", ei viiden eikä kahden vuoden...


      • 412 S
        i40 kirjoitti:

        Nämä "Hynyn koneet sitä ja tätä"-jutut ja erityisesti 20 tkm sisäänajot menevät kyllä -anteeksi vaan- kategoriaan vanhojen äijien tarinoita. i40:n dieseleillä ei ole mitään tekemistä vaikkapa Getzin bensakoneiden kanssa eikä moottoria todellakaan voi tehdä siten, että se vaatisi tuollaisen sisäänajomatkan.

        i40:n diesel, kuten muutkin Hyundain dieselit, on muuten vahvasti omaa sukuaan VM Motori, italialainen dieselspesialisti, jonka kanssa Hyundai ja myös Daewoo ovat tehneet yhteistyötä.

        Eikä autoja myöskään "rakenneta takuuta varten", ei viiden eikä kahden vuoden...

        No ilmankos ne volkkarin nokkaketjut laukeilee jo ennen takuuajan päättymistä.


    • lotisija2

      2 litraa ylikulutusta tuntuu aika isolta. Mulla oli noilla alkukilometreillä ylikulutusta noin litra. Kulutus tosiaan pieneni sitten kun oli yli 10 000 ajettu ja vastaa nyt tehtaan ilmoittamaa.

    • testattu on

      suursyömäreitä hyundailla on jo liiaksi.Tekisvät joskus normaalikulutuksisen auton,niin voisi vaikka ajatellakkin.

      • tuntuumutu

        Toiset testaa työkseen. Auto Bild 2 2009 Hyundai i30 1,6b cw 7,4 l/100 km VW Golf Variant 1,4 tsi 7,6 Skoda Octavia 1,4 tsi 7,4 Peugeot 308 SW 8,0 Opel Astra Wagon 8,0 Ford Focus 8,1
        Auto Bild 4 2011 Hyundai i30 CW 6,9 Opel Astra 1,4T 7,2 Renault Megane 7,6 Noi oli bensakoneisia farkkuja. i40:stä on yksittäiskoeajoja mutta jotain voi päätellä Tuulilasin testin ja pari numeroa aiemmin testattujen perhefarkkujen mittauksista viimevuodelta. Ei vaikuta Hyundai suuriruokaiselta saatikka sitten huonokulkuiselta. Mutut on asia erikseen.


    • ,xcasd.w

      Todellinen kulutus ja eu-kulutuksen ero selviää hyvin vaikkapa autolehtien testeissä. Talven 2011 TL:n ekovertailussa jossa oli pienikulutuksia ekoautoja niin siellä vaikutti normaalilta että maantiellä paloi 2 litraa enemmän ja kaupungissa jopa 3 litraa enemmän kuin viralliset arvot oli. Mm. TDI-koneiset ja vaikkapa Toyotan Prius. Huijataako sitten asiakasta, vai mahdollisesti jotain muuta. Auton hintaan ja vuosittaiseen käyttömaksuun se vaikuttaa ainakin pienentävästi, eli vero on pienempi. Itse en moista niin pahana koe, tietenkin jos moraali alkaa kolkuttaa niin voihan verottajalle tehdä ylimääräisen lahjoituksen.

    • Tyytyväinen

      Mulla on i40 1,7crdi aut. style, sain auton 5.1.2012 ja nyt mittarissa on 8700km, pitkällä matkalla olen päässyt 5,75-5,87 kulutuksiin 6km ylinopeuksilla navigaattorin mukaan mutta todellisuus paljastuu vasta n.50tkm ajon jälkeen mutta uskon että menee automaattikin kesällä alle 5litran, auto on toiminut moitteettomasti ja on nyt kovilla pakkasilla pirun lämmin ja hyvä lämpenemään, lähti tällä viikollakin pari kertaa 25 asteen pakkasesta kun kesällä käyntiin kun eberi ei suostunut käynnistymään.

      • Tänttärä

        Täällä toinen tyytyväinen. Mulla on i40 1.7 dieseli manuaali. Ajoa takana 6500 km. Keskikulutus on ollut 5,3-5,7 l/100 km suksiboksin kanssa. Ajo maantieajoa etupäässä. Ilman pääsi 4.5-4.7 kulutukseen. Töissä piti kulkea pakkasellakin ja vaikka täällä pohjosessa pakkanen oli pahimmillaan -40 astetta. Auto toimi moitteettomasti ja lämpöä piisasi. Kovimmilla pakkasilla tosin kulutus pomppasi hetkellisesti 6.2-6,4. Että silleen.


    • Anonyymi

      Surullinen elämä jos 2l heitoilla on väliä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4554
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3685
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      405
      2417
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2121
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2014
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1969
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      35
      1784
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1698
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1497
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1351
    Aihe