4-VEDON JÄRKEVYYS ?

onko sillä järkeä

Tuossa olen mietiskellyt uutta autoa ja kovasti halututtais katumaasturia. Nelivetohan se olisi poikaa, mutta onko siinä järkeä ?
Kulutus nousee, mutta kuinka paljon ?
Kiihtyvyys laskee, mutta kuinka paljon ?
Ajettavuus parenee, mutta miten se eroaa käytännössä 2-vetoon ?

84

7090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2-vetomies

      Tiet on kyllä huonot ja huonommiksi vaan menee...lompakolle saattaa käydä, jos nelivedossa esiintyy ongelmia.

    • nelistään

      "Tuossa olen mietiskellyt uutta autoa ja kovasti halututtais katumaasturia.
      Nelivetohan se olisi poikaa, mutta onko siinä järkeä ?"

      Onhan se, riippu nelivedosta.

      "Kulutus nousee, mutta kuinka paljon ?"

      Nousee vai, mihin verrattuna.


      "Kiihtyvyys laskee, mutta kuinka paljon ?"

      Mihin verrattuna, omassani aivan riittävä, n10 sek sataseen, auton omapaino yli 2 tn.


      " Ajettavuus parenee, mutta miten se eroaa käytännössä 2-vetoon ?"

      Neliveto päällä on tietenkin tukevampi ja tanakampi tuntuma tiehen.

      • Kotikontu

        Tukevampi ja tanakampi ote tiehen. Mihinkähän tuokin perustuu? Mihin tarvitset nelivetoa Kotikonnuntiellä?


      • Fysiikan lakeja

        noudattaen se tanakampi tuntuma tiehen on synonyymi sille, että löytävät sinut pidemmältä lepikosta kun se "tanakampi" pito kirpoaa.

        Yksi selkeä etu nelivedosta on; pääset huonoissa olosuhteissa kohteeseen todennäköisemmin kuin yhdeltä akselilta vetävät ja sinne minne jäät kiinni sinua ei saada ylös kuin nostokurjella tai juhannuksena.

        Itsellä neliveto ja ainut etu edeltäneisiin etuvetoisiin on käytännössä ollut se, että hiilijalanjälkeni tulee olemaan merkittävästi suurempi kun aika jättää.


      • four wheel
        Fysiikan lakeja kirjoitti:

        noudattaen se tanakampi tuntuma tiehen on synonyymi sille, että löytävät sinut pidemmältä lepikosta kun se "tanakampi" pito kirpoaa.

        Yksi selkeä etu nelivedosta on; pääset huonoissa olosuhteissa kohteeseen todennäköisemmin kuin yhdeltä akselilta vetävät ja sinne minne jäät kiinni sinua ei saada ylös kuin nostokurjella tai juhannuksena.

        Itsellä neliveto ja ainut etu edeltäneisiin etuvetoisiin on käytännössä ollut se, että hiilijalanjälkeni tulee olemaan merkittävästi suurempi kun aika jättää.

        ei sovi mahtailla,ja pyrkiä parempaan kuin naapurilla!!moottorin teho/auton paino pitää suhteuttaa jarkevästi.ja kuitenkin ajat aina hyvillä teillä,niin 4WD hlö.auto malli on paras valinta.neliveto on yliveto meillä täällä pohjoismaissa,varsinkin talvella.


      • Lexsa-63
        Fysiikan lakeja kirjoitti:

        noudattaen se tanakampi tuntuma tiehen on synonyymi sille, että löytävät sinut pidemmältä lepikosta kun se "tanakampi" pito kirpoaa.

        Yksi selkeä etu nelivedosta on; pääset huonoissa olosuhteissa kohteeseen todennäköisemmin kuin yhdeltä akselilta vetävät ja sinne minne jäät kiinni sinua ei saada ylös kuin nostokurjella tai juhannuksena.

        Itsellä neliveto ja ainut etu edeltäneisiin etuvetoisiin on käytännössä ollut se, että hiilijalanjälkeni tulee olemaan merkittävästi suurempi kun aika jättää.

        Työhommissa 4-vetoa ajaneena voin kertoa, että kun 4-veto karkaa käsistä se TODELLA menee minne haluaa. Tuokin on totta; minne sillä kiinni jäät tarvitaan traktori pois vetämään.
        ABC-kortilla v.sta 1981 ajettu noin 1,2 milj. km


      • kaverin slougani

        "Nelivedolla pääset jumiin sellaisiin paikkoihin, joihin ei 2-vedolla ole asiaa"

        :D


    • Kulutus nousee vähän tai vähemmän. Riippuu onko jatkuva neliveto vai ei.
      Kiihtyvyys laskee, mikäli sutimista ei esiintyisi ilman nelivetoa. Esimerkiksi liukkaalla liikkeellelähdössä kiihtyvyys kyllä luultavasti paranee.
      Ajettavuus ei minun kokemuksieni mukaan parane sinänsä, onpahan vain erilainen kuin etuveto tai takaveto. Ja nimen omaan se tuntuma tiehen on minusta huonompi tuossa... Mutta ehkä jos siihen tottuu, niin tilanne muuttuu.

      Kalliimpi se on. Siinä varmaankin se suurin syy siihen, etteivät kaikki autot ole nelivetoisia (ja pikkuautossa kardaani vie yllättävän paljon tilaa).

      • ei rotan sukua

        Pitikö se taas tulla saitille lässyttämään kun ei tunne asiaa, sinulla on ihme hinku puuttua kaikkeen vaikka ei ymmärrä asiasta sen enempää kuin sika hopelusikasta.


      • ei rotan sukua kirjoitti:

        Pitikö se taas tulla saitille lässyttämään kun ei tunne asiaa, sinulla on ihme hinku puuttua kaikkeen vaikka ei ymmärrä asiasta sen enempää kuin sika hopelusikasta.

        Kiitos ansiokkaasta ja informaatiosisältöisestä viestistäsi. Olen otettu asiantuntemuksesi tasosta ja viiltävästä kritiikistäsi. Pyydän nöyrimmästi anteeksi olemassaoloani ja pahoittelen, että olen aiheuttanut kaltaisellenne nerolle mieliharmia.
        [/sarkasmi]


      • f4åjgtråworgjekerpmb
        The_Rat kirjoitti:

        Kiitos ansiokkaasta ja informaatiosisältöisestä viestistäsi. Olen otettu asiantuntemuksesi tasosta ja viiltävästä kritiikistäsi. Pyydän nöyrimmästi anteeksi olemassaoloani ja pahoittelen, että olen aiheuttanut kaltaisellenne nerolle mieliharmia.
        [/sarkasmi]

        HIENOA The Rat !! HYVÄÄ KEVÄTTÄ!!!


      • 1+19
        f4åjgtråworgjekerpmb kirjoitti:

        HIENOA The Rat !! HYVÄÄ KEVÄTTÄ!!!

        Rotalla on kyllä harvinaisen osuvat ja hyvät kommentit näköjään joka aihepiirissä.

        Täytyy melkein jo perustaa Fan-Clubi


    • munamankeli-kuski

      "Tukevampi ja tanakampi ote tiehen"

      Just, painopiste korkeammalla ja yleensä tavallista korkeampiprofiilinen rengastus alla...Mitä vielä?

      No sanotaan, että näkyvyys yleensä parempi ja sillä päsee pahempaan paikkaan ja syvemmälle kaivautumaan jumiin...

      4X4 Renkaat yms. ylläpitoon liittyvä ylipäätään kalliimapaa.

      • Jotenkin epäilen, ettei mikään noista liity nelivetoon, vaan siihen sittariosastoon... Itse ajamissani nelivedoissa oli maastoautoja lukuunottamatta tietääkseni ihan normirenkaat ja painopiste kenties jopa matalammalla kuin muuten...


      • huojuva torni
        The_Rat kirjoitti:

        Jotenkin epäilen, ettei mikään noista liity nelivetoon, vaan siihen sittariosastoon... Itse ajamissani nelivedoissa oli maastoautoja lukuunottamatta tietääkseni ihan normirenkaat ja painopiste kenties jopa matalammalla kuin muuten...

        No kyllä mitä noita cittareita on radalla katsonut, niin kyllä ne on kallistelee kovin. Katumaasturistahan tuo ketjun aloittajakin oli kiinnostunut.


      • huojuva torni kirjoitti:

        No kyllä mitä noita cittareita on radalla katsonut, niin kyllä ne on kallistelee kovin. Katumaasturistahan tuo ketjun aloittajakin oli kiinnostunut.

        Mutta nimen omaan nelivedosta kyseli. Minun tulkintani mukaan on ostamassa sittaria etuvedolla tai nelivedolla. Tehdäänkö niitä edes etuvetoisina? Samapa tuo... Minulla on mökkitie vielä sen verran hyvässä kunnossa, että pääsee ilman sittariakin. :)

        Kaupungissa kyllä nelivedolla olisi välillä tarvetta.


      • joten hei vaan
        The_Rat kirjoitti:

        Mutta nimen omaan nelivedosta kyseli. Minun tulkintani mukaan on ostamassa sittaria etuvedolla tai nelivedolla. Tehdäänkö niitä edes etuvetoisina? Samapa tuo... Minulla on mökkitie vielä sen verran hyvässä kunnossa, että pääsee ilman sittariakin. :)

        Kaupungissa kyllä nelivedolla olisi välillä tarvetta.

        Sinun tulkintasi on mitä milloinkin, niillähän ei ole käytännössä mtiään merkitystä, joten voisitko taas lopettaa arvailut kun niistä ei ole palstalaisille kuin humoristisia vaikutuksia.


      • Eiuunoille

        Eikös autoihin aina vaihdeta koko kierros kerralla? Ne uunot jotka vaihtavat vain 2 rengasta kerralla pitäis kortti ottaa pois!


    • viherkommari

      Järkevää se on vain jos sille on oikeasti tarve, eli jos ajaa auraamattomia huonokuntoisia teitä. Muutoin se ei ole fiksua, useimmat pärjäävät ilman nelivetoa. Hyvät talvirenkaat on hyvä lähtökohta.

      terv. reservin maastokuorma-autonkuljettaja

      • Lexsa-63

        OIKEASSA OLET !!!!
        sinä res. maasto KA-kuski


    • geezer4x4

      Käsitin kysymyksestäsi että haluat ns. katumaasturin mutta pähkäilet että nelivedolla vai ilman. Monella valmistajalla löytyy jo tästä autoluokasta samaa mallia sekä vajaavetoisena että nelivedolla.

      Kulutus vastaavaan kaksivetoiseen verrattuna ei nelivetoisella hirveästi nouse. Varsinkin jos kyseessä on nykyaikainen älykäs automaattineliveto. Jos moottori
      ja vaihteisto pysyy samana kulutusero saattaa pyöriä 0.5 - 0.7 litran haarukassa.
      Tietysti eri automalleilla on eroja.

      Kiihtyvyyshän on nelikolla yleensä käytännön ajossa jopa parempi, varsinkin talvikeleissä. Sopivasti takapainoinen nelikko lähtee täyskaasulla polkaistessa kesäkelissäkin esim. märällä asfaltilla iloisesti toisin kuin etuvetoinen joka pyrkii sutimaan keulan keventyessä.

      Ajettavuudeltaan nelikko etenee yleensä vakaammin eikä hae uria kiihdytyksissä. Talvella lumisella tiellä ohitus sujuu rivakasti kiihdyttäen vakaammin kuin vajaavetoisella...takatuuppari pyrkii tarjoamaan perää sivuille ESP:n korjaillessa minkä ehtii ja etuvetoisen tehot pyrkii karkaamaan sutimiseen.

      Itse en oikein näe syytä miksi hankkia vajaavetoinen katumaasturi...jos haluaa vain istua korkeammalla liikenteessä muitakin vaihtoehtoja löytyy hiukan korkeammalla maavaralla.

      Katumaasturi hyvällä nelivedolla ja riittävällä maavaralla on näihin pohjolan vaihteleviin keleihin ja kinoksiin loistava autotyyppi...höpöttäkööt mistään tietämättömät viherpiiperöt mitä lystäävät ;)

      • viherkommari

        >>Katumaasturi hyvällä nelivedolla ja riittävällä maavaralla on näihin pohjolan vaihteleviin keleihin ja kinoksiin loistava autotyyppi

        On toki. Mutta kannattaako siitä maksaa ylimääräistä jos on epävarma tarvitseeko sellaista?

        >>mitä polttoaineen kulutukseen tulee,niin vie ihan yhtä paljon,oli nelikko päällä tahi ei.

        Yleensä nelivetoinen on painvampi ja maksaa enemmän kuin kaksivetoinen. Mutta näkyy niitä liikenteessä, eli jos tarvitsee sellaisen niin ostaa sellaisen.


      • Eipä tuohon ole paljoa lisättävää. Tekstisi ei myöskään sisällä minkään laisia arvailuja. Selvästi kokemus puhui. Minulla on menossa neljäs nelivetoinen, joista ensimmäinen on luettava maasturiksi, taisi olla maastoautona rekisteröitykin Vitara. Loput ovatkin olleet jatkuvalla nelivedolla.

        Korostaisin, jos on tarvetta esim. veneen vetelyyn, niin neliveto on ainut oikea ratkaisu. Neliveto on itse koettava suolatuilla sohjoisilla teillämme kaistan vaihdossa. Sen jälkeen ei katsele enää kaksivetoisia. Jos mielii nelivedon liian kalliiksi kukkarolle, niin voihan ostaa aina vuoden vanhemman, siinä kuittautuu nelivedon "lisähinta".


      • Täpinä kirjoitti:

        Eipä tuohon ole paljoa lisättävää. Tekstisi ei myöskään sisällä minkään laisia arvailuja. Selvästi kokemus puhui. Minulla on menossa neljäs nelivetoinen, joista ensimmäinen on luettava maasturiksi, taisi olla maastoautona rekisteröitykin Vitara. Loput ovatkin olleet jatkuvalla nelivedolla.

        Korostaisin, jos on tarvetta esim. veneen vetelyyn, niin neliveto on ainut oikea ratkaisu. Neliveto on itse koettava suolatuilla sohjoisilla teillämme kaistan vaihdossa. Sen jälkeen ei katsele enää kaksivetoisia. Jos mielii nelivedon liian kalliiksi kukkarolle, niin voihan ostaa aina vuoden vanhemman, siinä kuittautuu nelivedon "lisähinta".

        Sekaannuksen välttämiseksi kirjoitukseni on tarkoitettu
        geezeder4x4:lle. Hoopo tämä nykyinen esitystapa, ei selvästi näy kenelle vastaa.


      • Minn Kota
        Täpinä kirjoitti:

        Sekaannuksen välttämiseksi kirjoitukseni on tarkoitettu
        geezeder4x4:lle. Hoopo tämä nykyinen esitystapa, ei selvästi näy kenelle vastaa.

        OT:

        Kyllä kunnon takaveto lukkoperällä irtoaa rannasta venetraileri perässä monesti ihan riittävästi jopa ns. luonnon rannassa. Etuvetoisen kanssa onkin sitten toinen juttu kokonaan ja raskas vene perässä aiheuttaa helposti sutimista ja apujoukkoja helposti tarvitaan.

        Toki neliveto on tässä omaa luokkaansa, mutta nelivedoissakin on huikeita keskinäisiä eroja.
        Sama juttu a-vaunun kanssa esim. märällä nurmella. Takaveto SOPIVASTI aisapainoA ja nousu ylämäkeen on suht vaivatonta.

        Asuntoautoista suurin osa on etuvetoja, mutta esim. mersu-alustaiset takavedot mäennuosuissa on omaa luokkaansa pahoissa paikoissa.

        Ja vielä oma mielipide 2-vetosista "maastureista" on se, että ovat lajissaan aika turhakkeita.


    • nelikko

      mulle siitä ei ainakaan ole ollut haittaa,että auto on neliveto.on jo toinen peräkkäinen.seuraavakin on.mitä polttoaineen kulutukseen tulee,niin vie ihan yhtä paljon,oli nelikko päällä tahi ei.(kirjoitan nyt vain omasta autosta) nelivedot on siitä ihmeellisiä laitteita,että niistäkin pitää valita se tarkoituksen mukaisin! 50/50 veto suhde sopii parhaiten todella vaikeisiin olosuhteisiin. sitten on niitä jotka antavat TARVITTAESSA voimaa esim.taka-akselille,jos etupyörät lyövät tyhjää.sitten on niitä,joissa nuo ovat kaikki vakiona,(esim suzuki sx4 cross over)tässä vain pari esimerkkiä mainitakseni.käyttötarkoitus kuitenkin ratkaisee,mikä niistä on omiin käyttötarkoituksiin sopiva.

      • Oikeestiko joo?

        Monta kertaa, monta kilometriä olet oikeesti tarvinnut nelivetoa?


      • Känni Josh
        Oikeestiko joo? kirjoitti:

        Monta kertaa, monta kilometriä olet oikeesti tarvinnut nelivetoa?

        Onko sulla turvavyöt autossa? Montako kertaa olet tarvinnut?


    • jatkuva neliveto

      Minulla on 4-vetoauto ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Ostin sen alunperin siksi, että saan vedettyä raskaasta venettäni liukkailta ja jyrkiltä rampeilta ja muutenkin tulee venhoa traileroitua. Kahtena viime talvena on ollut todella mukava olla nelivetoisen reilummalla maavaralla varustetun auton omistaja. Välillä talvella ihan säälitti katsoa takseja ym. kalliita 2-vetoautoja, jotka olivat aivan pulassa runsaan lumen johdosta. Itselläni ei ollut mitään ongelmaa etenemisen suhteen pahimmissakaan lumimyräköissä. Mökillekkin pääsee vaikka tietä ei ole juuri aurattu jne. Jokainen valitsee auton tarpeensa mukaan.

    • driveability

      ei se ajettavuus mihinkään parane automaattisesti,

    • Ei maasturia mulle

      Keskiverto katumaasturin neliveto huonontaa ajettavuutta, jos se on oikeasti päällä. Auto on kankea kääntymään ja liukkaalla pyrkii liukumaan tien kaltevuussuunnassa ojaan.

      Lisäksi katumaasturit huojuvat ja keinuvat.

      Kannattaa ostaa 2-veto ja säästyneellä rahasummalla saa pidettyä renkaat hyvinä.

      Hyviä nelivetoja löytyy Mitsubishi Lancer Evosta ja Subaru Impreza -ralliversiosta. Myös Lanci Delta Integrale oli aikoinaan hyvä neliveto. Käykää kokeilemassa minkälainen on oikeasti hyvä neliveto. Se ei ole katumaasturi.

      • aina 4-veto

        Ja höpö höpö. Ei se nelivetoinen ole tippaakaan kankeampi kääntymään, vaikka siinä olisi jatkuva neliveto. (useimmissa nelivetoisissa ei kyllä ole jatkuvaa nelivetoa, vaan se kytkeytyy vain tarvittaessa) Joistain malleista löytyy 100% keskitasauspyörästän lukko, jota käytetään vain todella vaikeakulkuisessa paikassa. Vain silloin kun tämä lukko on päällä on jyrkkä kääntyminen kankeampaa. Normaalisti sitä ei tarvita ja useimmissa citymaastureissa sitä ei edes ole. Kyllä se neliveto nimenomaan parantaa sitä ajettavuutta. Auto on vakaampi ja pysyy paremmin tiellä, eikä jää sutimaan. Tiensuuntaisten lumivallien ylittäminen käy paljon turvallisemmin ja vakaammin. Eikä tosiaan valu ojaan. 2- vetoisella sinne ojaan ennemminkin päätyy. Eivät myöskään huoju eivätkä keinu, koska painopiste on riittävän alhaalla. Renkaistakin mainitsit. Nelivetoisessa renkaat kuluvat kaikki yhtä tasaisesti. Minulla on ollut sekä taka-ja etuvetoisia autoja ja nyt jo kolmas 4-vetoinen alla. 2-vetoiseen en enää koskaan vaihda.


    • nou turhapuro

      ja siihen vetävä kärry ja vekseliveto,vähempään en tyytyis kun ajan tratktorilla

    • konemies

      Menishän se näillä pöhrökeleillä. Pääsis ainakin valoista ja risteyksistä ripeämmin liikkeelle eikä soutelisi puolelta toiselle muutenkaan niin herkästi. Muuten ei käyttöä jos ei rämmi maastossa. Enemmän liikkuvia osia ja kustannukset nousee.

      • Mulla Lada Niva,,hakkaa noi nyky nelivedot mennen tullen.


    • Mukautuvasti

      Siirtyminen etuvedosta "tarvittaessa" nelivedolle menevään ( ignis) pikku katumaasturiin oli ongelmaton.
      Olen ajanut sillä 200 000 ja sen maantieominaisuudet riittävät minulle. Kalastan, marjaston käyn sienestämässä enkä ole vetoapua tarvinnut
      Kulutus on mikä on.
      Minun on pakko pitäytyä vastaisuudessakin nelivedossa niin vaiovattomasti se lähtee liikkeelle, että etuvedolla sutiessa ajaisin rekan eteen.

    • Tarve sen

      hankinnan pitäisi määrittää, ei se, että naapurilla on.
      Lisää tekniikkaa ja akseleita auton alle, mikä tietää lisämassaa ja polttoaineen kulua samankokoiseen ja tehoiltaan vastaavaan moottoriin. Huonoissa huolloissa ja kustannuksetkin kasvavat, vaikkakin nelaritekniikka onkin jo vanhaa ja luotettavaksi havaittua.
      Nelivedon hankinnan mielekkyys kiihtyvyyden näkökulmasta perustuu kasseissa tuntuvaan puristukseen talvikeleillä, lähtee kuin rusakko makuulta siinä vaiheessa kun se luistonestoilla varustettu BMW sutii vielä minuutin niissä valoisssa. Toisaalta, talvi on yhtä lyhyt kuin kesä ja tiet suolassa joten se BMW saattaa ehtiä ensin.
      Molemmat pysyvät tiellä kun nopeus ja ajotyyli sallivat. Ajettavuus ei parane, kyse on lähinnä siitä mikö auto kintaaseen mukavammin istuu.
      Oletko seljennyt talvista tähän asti ilman nelaria? Jos vastaus on kyllä ja ilmaston lämpenemisen huomioit, niin jatka ilman nelaria,,,maailma pelastuu. Jos lunta tulee kerran kaksi vuodessa niin että autoilu on hieman tuskaisempaa kuin kesällä, niin mielestäni se ei ole riittävä syy nelivedon hankintaan. Jos asut tiettömien taipaleitten takana, niin sitten kaupoille.

    • KulutusVetoOsat

      Yks asia on varma sitten ku nelivedosta alkaa vetopuolelta jotakin hajota iän myötä
      sen korjaaminen tulee...tosi tosi kalliiksi et sellasesta maaturista kannattaa hankkiutua eroon ennen ku vetopuoli tai ees laatikko hajoo moottorit yleensä
      kestää eikä maksa paljon..
      Eli nimenomaan alustasta vaihteistosta sekä vetojärkästä löytyy järkyttävän
      arvokasta osasta kun ne menee rikki (vaikka onki suunniteltu "kovaankäyttöön") aidosta tai city maastoajoneuvosta

      • Känni Josh

        Ihan totta joo. Kaksvetoinen auto kun tulee vanhaksi, niin korjaaminen on todella halpaa!!! Minäkin olen köyhä, ja tuhraan etuvedolla tuolla hangessa, mutta yritän olla kamalsati itkemättä täällä sitä jos jollain toisella on nelivetoinen auto.


    • 3.2 DID

      Itselläni on nyt toinen 4 veto maasturi, enkä muuta enää huoli. Kannattaa ottaa huomioon tarvitseeko maasturia vai SUV autoa. Niillä on kutenkin ero kuin yöllä ja päivällä, kun mennään huonolle tielle.

      Onhan se ajaminen hieman kalliimpaa, kuin ns. vakio autolla, mutta jos siihen on varaa niin ei muuta kuin maasturi kauppaan, niin huomaa mikä on ero talviautoilussa verrattuna noihin pikkukinnereihin.

      • Osta jos haluat

        Itte tässä kattelemassa 4 vetoa mut tosi vanhaa ,romua ..Vittuuntunut takavetosiin ja etuvetosiin kun ei niillä pääse mihinkään,vedät tai menet johonkin huonommalle tielle,mökkitielle tai vedät traileria .Siihen kait se pittääs sopia parhaiten .
        Toki on kokemusta toyota landruiserista ja Nissan patrollista,mut toyota oli kyl jo mennen talven lumille tarkoitettu kun jäin mökille kiinni vajaaseen 30cm lumeen ,enkä sit tahtonut sitä sieltä saada pois kuin puskemalla kaverin kans ,jos niin surkeita on noi 4 vedotkin niin taidan sit ostaa traktorin heti kättelyssä.Nissan oli myös vanha 1988 mallinen ja minusta sillä pääsi paremmin lumessa ,mut oli niin vähän aikaa et enmpä sit osaa sanoo tekeekö kummallakaan sen kummemmin mitään.Kertokaas mikä 4 veto pääsee umpihankeen ?
        Kun hilux menee kuin kesällä nää nykyajan vehkeet ,ei lumi hidasta menoo.Mikä olis näistä vanhemmista hyvä esim.mökki tai piha käyttöön ,tarkoitus aurausvarustuksella sellainen peli hommata.Mitenkähän nää nykyiset 4 vedot sit niistä ei kyl minkaanlaista tietoa ,mut varmasti joka tarvii huonommille teille sellasta ja jos vetää paljon ,tarpeen on .Mitsusta hajoo aina kone .


      • Offisialll
        Osta jos haluat kirjoitti:

        Itte tässä kattelemassa 4 vetoa mut tosi vanhaa ,romua ..Vittuuntunut takavetosiin ja etuvetosiin kun ei niillä pääse mihinkään,vedät tai menet johonkin huonommalle tielle,mökkitielle tai vedät traileria .Siihen kait se pittääs sopia parhaiten .
        Toki on kokemusta toyota landruiserista ja Nissan patrollista,mut toyota oli kyl jo mennen talven lumille tarkoitettu kun jäin mökille kiinni vajaaseen 30cm lumeen ,enkä sit tahtonut sitä sieltä saada pois kuin puskemalla kaverin kans ,jos niin surkeita on noi 4 vedotkin niin taidan sit ostaa traktorin heti kättelyssä.Nissan oli myös vanha 1988 mallinen ja minusta sillä pääsi paremmin lumessa ,mut oli niin vähän aikaa et enmpä sit osaa sanoo tekeekö kummallakaan sen kummemmin mitään.Kertokaas mikä 4 veto pääsee umpihankeen ?
        Kun hilux menee kuin kesällä nää nykyajan vehkeet ,ei lumi hidasta menoo.Mikä olis näistä vanhemmista hyvä esim.mökki tai piha käyttöön ,tarkoitus aurausvarustuksella sellainen peli hommata.Mitenkähän nää nykyiset 4 vedot sit niistä ei kyl minkaanlaista tietoa ,mut varmasti joka tarvii huonommille teille sellasta ja jos vetää paljon ,tarpeen on .Mitsusta hajoo aina kone .

        No on se yhtäpaljo siitä lumen laadustakin kiinni, kuin maasturimerkistä. Viimetalvena ajelin runsaassa pakkaslumessa pajerolla ja meni kuin vettä vaan. Viikkoa myöhemmin parin suojasääpäivän jälkeen ei sitten mennykkää hankeen, kun kaksi auton mittaa ja siihen istahti. Ei auttanu maavarat, eikä lukot. Katurenkaat on myös kehno valinta maastoajoon.


    • takaisinkutsu 2012

      Osta Corolla, se ei ole mikään joutava neliveto vaan suorastaan yliveto. Kiihtyy jopa yllättävän ripeästi ja joskus pyytämättä. Kuin entisen miehen vaimo.

    • vw syncro

      Pakko oli kommentoida...Itsellä on vanha volkswagen caravelle bussi syncro vm.-89 2.1 bensa takatuupparilla. Uusilla hakkapeliitoilla ja jatkuvalla nelivedolla. voin sanoa että niin huonoa keliä ei kyllä ole vielä suomessa edes tullut että olisi yrittänyt metsään mennä. Kummasti nuo sadantonnin citymaasturit tulevat takana kiltisti :) Ne mitään oikeita maastureita ole. Muuten tyytyväinen autoon mutta pirun kylmä. Ei ihan turhasta tuo nimi: Natsipakastin :)
      Vedimme faijan etuvetoisella uudella autolla tyhjää kärryä tuossa pihassa jossa oli lievä ylämäki, niin eiköhän se kuopinut koko pihan. Itse vedin kärryn missä oli ajettava ruohonleikkuri kyydissä. Ei tarvinnut edes hidasta ykköstä laittaa silmään ja johan tuli ylös nin että renkaan kuvioista sai koko matkalta selvää...
      Nämähän on aina makuasioita.
      Mutta itsellä ei tulisi edes mieleen vaihtaa autoa niin kauan kun siinä henkipihisee.
      Ei mulla muuta :)

    • lka.....

      Minulla, vanha Subaru, on kyllä verraton talviauto, se on sitten toinen juttu useinko kelit ovat niin huonot, että todella tarvitsee sitä jatkuvaa nelivetoa.
      Kärryn vetäjänä kyllä toimii ympäri vuoden.
      Ja nykyään noita 4x4 autoja on pienempiäkin, joten polttoaineenkulutuskin pienenee.

    • Nissani aina

      Tarpeen mukaan. Ainakin muualla kuin suolatuilla teillä on neliveto yliveto verrattuna kaksivetoon. Uutena kalliimpi hankkia ja käytettynä kalliimpi pitää. Kaikki autot kuluttaa polttoainetta. Sitten kun on joku kärry perässä niin neliveto on taas yliveto. Minulla jo toinen maasturi alla. Oli välillä etuveto mutta kun sillä ei pärjänny, niin ostin Terranon, käytettynä. Itäsuomi

    • kannatan

      Ilman muuta kannattaa, me just tänään ostimme vähän käytetyn nelivedon. Tiet on meidän suunnalla sellaiset että vois kaittaa kyltin "ei talvikunnossa pitoa"

      • AudiA6quattro3.0TDIA

        On järkeä, jos haluaa parempaa (lue myös turvallisempaa) ajettavuutta. Ja tämä pätee ympäri vuoden, ei vain pahimmilla talvikeleillä.
        Eikä tarvitse olla citymaasturi.
        Aivan tavallinen Audi quattro tai MB 4matic tai bmw xdrive riittää.

        En ole kenenkään kaverini kuullut sanovan, että se olisi heidän käytössään jotenkin huonompi kuin etu- tai takavetoinen. Ja samaa mieltä olen itsekin.

        Auto on saksalainen ja noissa on malleissa valinnanvaraa paljon.


    • AaNelkku

      Erityisesti huonoilla keleillä neliveto on todella paljon kaksivetoisia parempi etenijä. Liikkeellelähtö liukkaassa risteyksessä käy kuin kesäkelillä, eikä paksussa sohjossa ajaminen mene lainkaan tuskaiseksi. Myös peräkärry seuraa perässä huomattavan nöyrästi vajaaavetoiseen verrattuna.

      Kulutusero riippuu hiukan nelivedon tyypistä (jatkuva vs. kytkeytyvä), mutta henkiöautoilla tai katumaastureilla se pyörii alle litrassa sadall kilometrillä. Kiihtyvyys voi kesäkelillä jäädä hiukan vastaavasta kaksivetoisesta, mutta talvella tilanne on täysin päinvastainen, silloin neliveto pyyhkii vajaavetoisella lattiaa.

      Ajettavuus ei hyvissä kelioloissa juuri eroa vajaavetoisesta. Huonoissa oloissa nelivetoisen suuntavakaus on parempi, koska jokainen pyörä vie autoa eteenpäin haluttuun suuntaan.

      Ylläpito on hiukan kalliimpaa, esmes dieselvero on hiukan isompi auton suuremmasta painosta johtuen. Myös huollot ja korjaukset ovat vajaavetoisia kalliimpia, mutta onhan nelivedon voimansiirrossa enemmän kuluvia osia.

      Itse olen summaillut nelivedon hyödyt haittoja suuremmiksi, ja olen ollut valintaan tyytyväinen.

      • suberb nelikkö

        käy koeajolla, niin tiedät eron. Kerran neliveto .....aina neliveto.


    • Olen nyt ajellut tuolla torsen-nelivedon (jatkuva) omaavalla henkilöautollani 18 kuukautta, se millä tapaa tuo käyttäytyy on että et 'huomaa' sitä, liukkaasta risteyksestä lähdet sutimatta (ongelmitta/ mulla on nastarenkaat), liukkaalla voimanjako on tasainen ja näin perän/keulan luisuunmeno on epätodennäköisempää, reippaammissa kesäkelin kiihdytyksissä ei kumi kiljahda .... hieman taitaa mennä kyllä löpöä enemmän mutta olen kyllä valmis maksamaan sen tuosta lisääntyneestä varmuudesta/turvallisuudesta, mutta pitää muistaa että neliveto ei paranna sen auton pysähtymistä ei sitten ollenkaan. ;-)

      Vahvasti myös epäilen että 'joudun' jatkossakin ajamaan nelivedolla.

    • tiguan1

      Kolmen vuoden kokemus ja olen tyytyväinen....Diesel ja kulutus puolittui ja auton ajomukavuus loistava..ei tarvii maata maanpinnalla ja eka kertaa tunnen olevani turvalllisessa menopelissä.....Suosittelen!

    • yksjukkis

      Keväällä ja syksyllä neliveto on hyvä, vielä sekin onko se jatkuva tai lukittava.
      Jos on vanhanajan niin nelivedossa ilman lukkoja vetää vain 2 pyörää yhtaikaa, nykyvehkeissä kaikki 4 saa yleensä kytkettyä. Nelivedolla pääsee aina alkuun ja siinä se vaaranpaikka on, luulee, että tie pitää, ja jarrutukseen se ei juuri vaikuta.
      Sitten kun kaarteeseen ajaa liian lujaa ja alkaa sivuluisu sen hallinta kokemattomalle on vaikea, sen saa oikeentumaan kaasulla, kannattaa jossai jäällä testata ennenkuin todellisessa tilanteessa. Pikkasen menee löpöö tai bensaa enemmän mutta ajotavasta riippuu sekin paljon.
      Suosittelen loskaan ja liukkaalle, pakkasella ja kesällä ei sellaista hyötyä ole, ellei aja sillä rallia. Katumaasturi kaupungissa on turhake, noita saa nelivetoja ihan tavallisiakin autoja, vaikka tiet huononee kokojan, ei tarvii vielä maasturia, vaikka asuis maaseudulla.
      Tuohon jatkuvaan nelivettoon on huomattava, että renkaat pitää olla aivan samaa kaliperia ja samanverran pintaa. Muutoin alkaa murtamaan ja renkaat kuluu nopeesti. Minulla on ollut subarun neliveto ja nyt paku,heheh paku ilman kuormaa, hyvä kun pääsee liukkaalla edes alkuun. Siihen pitäs olla ehdottomasti neliveto.

    • Katumaasturi

      Nelivedolla varustettu sedani se vasta turhake on. Katumaasturi
      ei missään olosuhteissa ole turhake. Jokapäiväisessä käytössä autoon "nouseminen" ja poistuminen on tosi helppoa.

      Katumaasturi on yleensä sopivampi ulkomitoiltaan kuin esim. nelivedolla varustettu farmari. Autotalliin jää tilaa vielä sille mopollekin.

      Yleensäkin sedani on turha korimalli, soveltuu ainoastaan valtiovieraiden kuskaamiseen ilman matkatavaroita. Mutta jos joutuu säästämään muutaman tonnin auton hinnassa, niin pakkohan se on sedaniin tyytyä.

    • hyi sittari

      ei kannata.ota mieluummin kunnon takaveto saksalainen.niillä pääsee nykyään paremmin valoista kun etuvetoiset jää raapimaan paikoilleen.
      ja on hyvä ajaa verrattuna kaatuvaan ja korkeaan koppiin.

    • Minulla juurikin nelivetoinen sedan, enkä voi sanoa sen olevan turhake, luulenpa että enemmistö niitten citymöykkyjen ajajista omistaa turhakkeen ( eli 'ylimitoitetun' auton). Mitä vielä itse nelivedontoteutukseen tulee niin kyllä se jatkuva-toimintoinen on se hieman turvallisempi, haldex-tyyppinen viskolla toimiva VOI olla hieman arvaamaton ( ja paino sanalla voi).

      Miksi minun 95% yksin autoa ajavan pitäisi omistaa joku möykky kun tässä sedanissakin on tilaa ja toimivuutta ainakin puolet liikaa ? Omistaako joku muuttoauton siksi että muuttaa 5 vuoden välein ? Se se vasta turhake olisi.

    • 4x4=enempi kuin 2+

      Testatkaa ensin, ennenkuin kommenttia annatte, varsin hyvin huomaa vastanneista,
      kenellä on kokemusta nelikoista,
      takapotku/etuveto kuskit ei tykkää, eikä näille merkkiä antaneet,,,
      ihan oli hyviä kulkuvälineitä parina viime talvena Tikkurilan auraamattomilla teillä ja
      parkkipaikoilla, puhumattakaan siitä, kun maakuntamatkalle/mökkiteille lähti..
      Nyt pärjää ihan hyvin kotona ilman nelivetoa, kun ei ole autolle käyttöä..
      Tulkoon talvi, vielä on matkaa ikkunalautaan lumella (3krs)
      Oikeasti kiinnostuneille, testatkaapas 4x4 autom. Jos ei ennestään ole kokemusta.

      • Katumaasturi

        Kyllä sedani on turhake, olipa mikä veto tahansa. Kyllä saman merkin sedanit ja farmarit ovat pitempiä kuin katumaasturimalli.


    • Tulin.

      Äskettäin kotiin,ajettuani 400km etuvetoisella autollani. En huomannut minkäänlaisia ongelmia ajossa,vaikka lunta satoi voimakkaasti ja teillä oli paikoin pöperöistä. Olen ajellut n.30 vuotta etuvetoisilla autoilla,enkä ole nähnyt tarpeelliseksi hankkia nelivetoista autoa. Jos renkaat ovat kunnolliset merkkirenkaat ja auto koko luokkaa keskitaso,ei suomen teillä ole ongelmia ajella etuvetoisella autolla.

      • Katumaasturi

        Miksi pitää aina selitellä, että jos on hyvät renkaat, niin selviää?
        Katumaasturilla selviää, kunhan on kumit. Turhaa se selittely on
        nelivetoisen ominaisuuksista, se vaan pitää kokea. Sen jälkeen ei kaksivetoisia kaipaa. Minä olen ajanut kohta 20 vuotta nelivetoisilla ja niin tekevät kaikki, jotka katsovat voivansa laittaa autoonsa tuon kymppitonnin lisää.


    • Tarvekartoitus

      Nelivetoisten (=keskiverto citymaasturi) pääasialliset huonot puolet:
      - nelivetoauto on 10.000 € kalliimpi uutena ostaa
      - vie 1-2 litraa enemmän bensaa satasella, dieseleissä ero pienempi mutta
      ajettava enemmän (yli 35t./v.)
      - yleensä pieni tavaratila.

      Suurin osa meistä pärjää halvemmalla ja tilavammin ilman nelivetoja. Jos on tarvetta mennä kivisille ja erittäin kuoppaisille teille niin muutamia senttejä korkeammasta maavarasta on hyötyä. Auraamattomilla teillä on vielä tähän päivään asti pystynyt ajamaan nelivetoisella kun lunta on etelässä vain parikymmentä senttiä. Kenellä nyt sitten on tähän tarvetta. Minulla on ja tämä onkin lähes ainoa syy nelivetoisella ajamiseeni. Myös parina viime talvena kun lunta on ollut kaupungeissakin kaaokseen asti on nelivetoisella pärjännyt niissäkin oloissa jotenkuten jos on ollut pakko mennä sekaan sotkemaan.

      Kaikki tämä on todettu jo aikaisemmissakin kirjoituksissa. Korostan vielä, että kirjoitukseni koskee vain citymaastureita, joista alkuperäinen kysyjä ilmeisesti oli kiinnostunut. Lantikka-, Jeeppi- ym. miehet älkööt tämän takia vaivaudu. Silloin puhutaan ihan eri asioista.

      • lct6 hml6åä

        10 tonnin hintaero samas mallis johtuneen vaik audi a6 tapaukses ettei sitä nelikkkoa saa 2.0tdi malliin vaan pitää ottaa 3.0tdi.Samoin bemari pakko myy isompaa konetta vaikka 184hv 2.0 riittäs vallan mainiosti,yoki sen saa x3 mut 5 sarjaan nelikko 525d eli 3.0 litran kone.Sen sijaa köyhän preemium sokota suberb se nelikko maksaa alle n 2500e


    • Kari Jukka

      Kun on yhden talven ajanut nelivedolla, ei halua enää vaihtaa takaisin 2-vetoon.

    • 99

      Viimetalvena Helsingin lumikaaoksessa oli nelivedosta aivan konkreettista hyötyä. Kadut olivat tulvillaan lunta. Sitä ei saatu riittävästi poistettua, kun taivaalta satoi jatkuvasti lisää. Paikoin eteneminen ei onnistunut kaksivetoisella ollenkaan. Nelivetoisella mitään ongelmia etenemisen suhteen ei ollut. Se on mukava olla olemassa kun on asioita hoidettavana ja jonnekkin on mentävä kaikilla keleillä.
      Ehkäpä tuolla maantiellä siitä nelivedosta ei ole aivan niin paljon hyötyä. Tuopahan se kuitenkin vakautta ja varmuutta ajoon sielläkin. Ja jos jotain pitää olla hinauksessa on neliveto tietysti ylivoimainen.

    • hapitus

      Itsellä X3 bmw xDrive ja en vaihtaisi pois mistään hinnasta. 0-100 km/h kestää 7.7h ja kulutus noin 8l / 100km.
      Pääosin olen ajanut nelivedolla, Subaru, Audi, Jeep ja Bmw, välillä oli etuvetoisia ja yksi takaveto, niin kerran kun omistat nelivedon et siitä enää luovu.
      Neliveto tuo turvallisuutta tienpäälle edellyttäen, että järki pysyy myös päässä.
      Vajaavetoiset pitäisi kieltää lailla talviaikana...

    • areetus84

      Talossa on kaksi nelikkoa V70 volvo ja A3 audi, ja ennenkun kukaan kerkeää vittuilemaan niin tämä näiden "neliveto".. no käytännössä voidaan puhua avustetusta etuvedosta. Auto on sitten neliveto kun tasauspyörästö voidaan lukita sekä edestä että takaa (niin ja se jakovaihteisto myös).

      Jokatapauksessa ajonvakauteen tuolla nelivedolla etuvetoon verrattuna on ihan konkreettinen ero, etuvetoinen auto pystyy ajonvakautuksessa korjaamaan luistotilanteissa ainoastaan jarrulla, kun nelivedolla voidaan käyttää auton suoristamisessa myös vedon jakamista tarpeellisena määränä eri pyörille.

      Täällä korvessa kun tiet aurataan milloin satutaan jaksamaan niin tuosta nelivedosta on kyllä iso hyöty lumessa kahlatessa.

      Katumaasturi taasen on yksi turhanpäiväsemmistä laitoksista mitä koskaan on keksitty, juuri noiden lukkojen puuttumisen takia.

      Kulutuksista V70 ottaa 2.5L turbokoneella semmosen 10-11L sataselle bentsiiniä. Audi puksuttelee 2.0TDI koneella 5.4-5.9L kulutuslukemissa.

      • nitrolla mennään

        Niin nuo kaksi etuvetoa ovatkin petoja menemään hangessa, tuskin cittarilla perässä edes tulee. Hehehehehheeee


      • xtraileri

        X-trailissa ainakin sähköiset lukot, jos tarvii. Auto-moodia käytettäessä ajossa, takapyörät auttavat tarvittaessa esim. liikennevaloista lähdössä näillä keleillä. Siellä taas tampereen sipulikirkon kohdalla jäänyt mäkeen muutamia etuvetoisia. Nelkulla vaivattomasti ohi ja ajoissa perillä.


      • x-trail-09
        xtraileri kirjoitti:

        X-trailissa ainakin sähköiset lukot, jos tarvii. Auto-moodia käytettäessä ajossa, takapyörät auttavat tarvittaessa esim. liikennevaloista lähdössä näillä keleillä. Siellä taas tampereen sipulikirkon kohdalla jäänyt mäkeen muutamia etuvetoisia. Nelkulla vaivattomasti ohi ja ajoissa perillä.

        x-trailissa ainoat sähkölukot on ovissa.nissanissa ei ole tasauspyörästön lukkoja,ei edessä,keskellä eikä takana.


      • ggsgdgd

        "Kulutuksista V70 ottaa 2.5L turbokoneella semmosen 10-11L sataselle bentsiiniä."
        Täyttä tuubaa... menee maantiellä kevyesti 7-8l satasella, kaupunki ajos hörppii enenpi...
        ei taida pojalla olla omia kokemuksia kyseisestä ruottin volgasta.....


    • ei perseaukiset

      meillä on awd volvo 2,5 dieselinä hevoskopin vetoautona ja huononkelin varana.aika pätevä siihen tarkoitukseen.v70 bensana kakkosautona kumpikin automaattilaatikolla koska ajamisestakin täytyy saada nauttia.

    • olen tykänny

      Jos haluttaa hankkia neliveto tai tarvii sellaisen, niin tietysti se silloin kannattaa hankkia :)

      Itse vetelin etuvetoisella farkulla muutaman vuoden hevostraileria aina silloin töllöin ja aina sai jännättä että pääseekö märältä nurmelta liikkeille ja sohjolumessa sai olla jo aika varma että ei pääse liikkeille.

      Kun pistää autohakuun ehdoksi 2000kg jarrullisen kärryn ja nelivedon, niin sittareitahan siihen listan halvempaa päähän alkaa ilmestyä.

      Kun vaihdoin bensafarkkuni diesselsittariin, niin kulutus laski ja kiihtyvyys parani ja liukkaalla kiihdys parani vallan hurjasti.

      Likkkeillelähdöt liikennevaloista ja liukkaisiin ylämäkiin tapahtuu aina kuin olisi kesä.

      Plussana sanoisin vielä että korkeampaa sittariin on kivempi istahtaa ja siitä on helpompi nousta, ei se tietenkään terveelle ole mikään varsinainen etu, mutta mainitaan nyt kuitenkin.

      Ja kyllä se neliveto tuo vakautta sohjoisella tielllä, auto menee ihan eleettömästi yli kaistojen välisest sohjopalteet, kun etuvetoisen kanssa sai tunnnustella kaasun kanssa että koska alkaa sutimaan.

    • legasy

      kannattee laittaa subaru kulutus vähän nousee ja kiihtyvyydessä ei ole suuria eroja ja niihin on aika halvat varaosat ja et jää ainakaan niin helposti sutimaan paikoilleen niinkuin 1-vetoiset..... suosittelen

    • kitkalukko

      Osta kitkalukolla oleva taka tai etuveto niin päihittää monet maasturit

    • joo joo

      Tottakai kannattaa.

    • nelikolla ajanut

      Ihtellä oli muutaman vuoden neliveto vectra josta sai sähköisesti valittua etu/nelivedon. Pakko sanoa että talvella oli erittäin hyvä auto ajaa. Ei tarvinnut miettiä pääseekö sillä eteenpäin vai jääkö paikoilleen. Bensan kulutus ei juurikaan eronnut normaalista vectrasta ja kesällä kun ajeli etuveto päällä niin ei se paljoa vähempää kuluttanut. Mutta tosiaan nelivedot vaativat enemmän huoltoa ja tulevat muuten kalliimmaksi mutta nytten kun tämän talven ajellut etuveto corsalla niin mieluummin ajaisin nelivedolla.... Tietysti etuvedolla/takavedolla et myöskään jää kovin helposti kiinni jos vaan löytyy tasauspyörästön lukko, itsellä kyseinen kapine on ostoslistalla ensi talveksi uudet renkaat.

    • Jake_46

      Ajelin ite noin 400000 neliveto Hiluxilla ja ja pitää todeta että eihän nelivetoa mikään voita talvi menossa eikä maastossa.Ajotyyli tosin pitää olla hiukan erillainen kuin tavallisessa ajossa,pieni raakuus auttaa kummasti eli kurveissa raakasti lisää kaasua niin menee kuin juna liukkaallakin,ainoa huono puoli on että pitää ymmärtää että jarrutuksiin neliveto ei auta eli fysiikan lait samat kaikilla autoilla.Dieseliä tosin hörnäsi noin 13 litraa mutta kai nämä uudemmat hiukan pienemmäl menee kun on turbo koneita.Noi katumaasturit nyt on tosin hiukan pilipali vehkeitä mutta kaupunkiin ne onkin pääasiassa tarkoittu eikä metsään.Mitä sitä siis miettimään,rahat tiskiin ja nelivetoa persiin alle.

    • Inkkari.

      Ei ole Jeepin voittanutta!
      -Jeep Grand Cherokee, ihmettelen miksen ole aiemmin ostanut tälläistä autoa!
      Jeeppi ei vaihdu, kun ehkä uudempaan. Kerran neliveto, aina neliveto.

    • VW-caravelle...

      Eiköhän se kerro jo paljon mitkä autot armeijalla, rajavartiolla ja pelastuslaitoksilla on käytössä :) Ympäri maailmaa...

    • Moi, itsekin samaa pohtinut viime aikoina ja kun pääsin ajamaan neliveto hiacea vm.2000, viime viikolla niin olihan se eri planeetalta kuin vanha takavetoiseni.
      Näissä uusissa nelivedoissa kun on vielä ajonvakautus ja luistonesto, niin ovat varmasti talvella eri maailmasta kuin vanhat etu- tai takavetoiset ilman mitään apulaitteita. Kuitenkin olen sitä mieltä että ellei ole tarvetta ajaa metsissä, tai asu auraamattomien teiden takana niin neliveto on aika turha, itse pärjään hyvin vanhalla takaveto volvolla.

      • dacia td

        Mites viime talvena Helsingin keskustassa kun ne trendikkäät autot olivatkin mahastaan kiinni joka paikassa , niin että kaupunki ei päässyt edes tekemään tarpeellisia lumitöitään. Olisi ollut nelivedoilla tilausta yllin kyllin.


    • Anonyymi

      Nyt kun taas takatalvi yllätti ja lunta on taas maassa 20cm olipa se kiva ajaa quattrolla. Samalla parkkipaikalla vajaavetoinen jumissa kaltevalla pinnalla. Liikennevaloissa ja risteyksissä enempi tai vähempi jumissa olevia vajaavetoisia. Quattrolla ei mitään ongelmia...no ainoa vika liian pieni maavara A4:ssa kun aurausvallit ja kaistan keskisohjot aurautuu.

      • Senpä takia aloittelija silloin seitsemän vuotta sitten varmaan citymaasturia mietti.

        Tai sitten ongelma voi olla sinun päässsäsi. Minulla ei ole ollut takavetoisella ongelmia vuosikausiin. Ehkä jos kesägummeilla yrittäisi talvikeleissä...


    • Anonyymi

      Ihan sama kuinka moni pyörä vetää, jos on keliin nähden väärät renkaat. Meillä on kaksi autoa, joissa molemmissa ainakin kaksi pyörää vetää, toinen edessä ja toinen takana. Toisessa on valittavissa myös hidas neliveto ja se on ehdoton kun kiskoo venettä luonnon rampeista.
      Neliveto henkilöauto on kiva talvella, kiihtyy normaalisti eikä sutimisen merkkivalo palaa joka risteyksessä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4953
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      672
      4188
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1461
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1164
    10. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1144
    Aihe