Elikkäs olen 21 vuotta juuri täyttävä nuorukainen..
Homma alkoi pikkuhiljaa.. huomaamatta.. itseltänikin ehkä salakavalasti yläasteelle siirryttäessä, 14-vuotiaana. Ensin harmitonta maistelua kavereiden kans kylän pultsareilta, sitten kyläläisten amisten avustamana omine pulloineen pusikaljaa litkien.
Viikosta toiseen, aina perjantain koittaessa puhelin kouraan, sekä soittoa kohti kylän parikymppisiä bemarikuskeja, kymppi hakuja, ja mäyräkoira reppuun!
Tuosta tavasta ei eroon päässyt, ei edes armeijan ajaksi, sillä eihän niillä nykyää ollu varaa juuri vkl kiinni pitää..
Nyt kännättyä tulee n.3 kertaa/viikko, riippumatta oliko töitä vai ei.
Olen alkanut huomaamaan jo vaikutuksia, verenpaineen alapaine nykyisin 95 jatkuvasti, vaikka ylipainoa ei ole grammaakaan. Tupakkaakin menee liki aski päivässä.
Osaisiko joku neuvoa tien irti alkoholista? Mitään katkoja, tms en ole kokeillut, mutta voisin olla jo valmis sellaiseenkin lähtemään mikäli tarve vaatii. Vaikka joka ikinen vkl vannon etten seuraavana ryyppää, jo keskiviikkona löydän itseni alkon tiskiltä, sekä aamuyön hämyisinä tunteina baaritiskiin nojailemasta.
Toivon todellakin että saataisiin asiallinen keskustelu aikaan.
Nuorena rappiolle?
28
442
Vastaukset
- TEWRTGF
itsekki tullut dokailtua välistä aivan hemmetisti. 15 ikäsenä otettiin kuppia vkl, nykyään aikaa kulunu siitä 8 vuotta ja nykyään alkoholi määrät on ollut melkein tappavia. Ihme ku hengis oon.
avuks vaan on siihen että hakee apuu, tai jos oma nuppi kestää itsekurilla olla ilman viinaa, niin paras se. Jätä kaikki känni kaverit. eti fiksuja tilalle. Rupee urheilee, käy lenkillä, treenaa lihaksia ja yms. Sitten katsele ja ota opiksi mediasta, ja internetistä maailman menosta. Lue ajan kuluksi vaikka netistä alkoholin haitoista, myös röökinkin. Eli itse opiskelua.
Vie ajatuksesi pois pullosta, niin ei se tee mieli. Eka vkl ku menee ilman, niin siitä se raittius lähtee. Agressiot pura treenaamisella. Päihteet on siinä mielessä myös kalavia, ku ärsyttää nii dokataa, hetkellinen helpotus, mutta loputon ongelma jos ei asialle tee mitään.
Itse osaan olla ilman viinaa, ku kuritan itseäni erilaisilla aktiviteeteilla, sekä sitten otan myös rennosti. Kuuntelen musaa, katson leffoja, syön hyvin, kuuntelen musaa. luesken jne. Pääasia on että on muuta tekemistä ku kiskoo bissee ja kossuu naamarin.
itse huomasin että on vähennettävä tätä dokaamista ku otin joskus 4 norm ihmisen annokset alkoholia. Meinas sydän pysähtyy 10 kertoja. Elä hyvin, elä huonosti. - ====
Helppoa oikotietä ei ole riippuvuudesta eroon pääsemiseksi.
Päätöksen lopettamisesta voit tehdä vain sinä itse, ja se vaatii mielenhallintaa, lujaa tahtoa, ja itsekuria, joilla luja oma päätös myös pidetään.
Toivon menestystä, sillä mahdollisuuksia vielä on, koska olet ajatteleva.
Tarpeeksi kauan juomista jatkamalla elämän vaihtoehtojen pohdinta jää taka-alalle, koska päällimmäiseksi tulee, mistä saan seuraavaksi juomaa? - veteli
itsehän olen vetelistä kotoisin oleva nuorimies ja asiat menee aikalailla samaten, en valita vielä mutta saatan valittaa muutaman vuoden kuluttua :-/
- Näin on.
Olet parantumattomasti sairas alkoholisti. Ainoa, mitä voit tehdä, on ottaa välittömästi yhteyttä lähimpään AA- ryhmään ja rukoilla jumalaa. Et voi parantua enää koskaan, mutta AA.n kautta voit toipua sairaudestasi, koko loppuelämäsi, päivä kerrallaan.
- Ei tosikoille
Voi rassu, täällä ei kaivata saarnaa vaan jaetaan käyttäjäkokemuksia ja suksia. Jos on kova tarve päteä niin suosittelen potalla käymistä pyrkiä järjestysmieheksi tai hiippanaxi.
- Ei tosikoille
Voi rassu, täällä ei kaivata saarnaa vaan jaetaan käyttäjäkokemuksia ja suksia. Jos on kova tarve päteä niin suosittelen potalla käymistä pyrkiä järjestysmieheksi tai hiippanaxi.
- rgtgr
Opettele juomaan hallitusti, ja harvemmin, ei tarvitse kuunnella noita AA kerhon hörhöjä jotka eivät itse kykene pitämään rajojaan kurissa. Ei alkoholismi ole sairaus, alkoholismi on vain ominaisuus jota voi myös kutsua huonoksi itsehillinnäksi.
- ...
Etkö tajua, että edellinen "Näin on"-nimimerkki on edelleenkin sama palstalla jatkuvasti roikkuva vajaapäinen juoppo, jonka elämän sisältö on täällä provoilu?
Keksinyt omasta mielestään uuden herjaformaatin. - Nekku ja naukku
... kirjoitti:
Etkö tajua, että edellinen "Näin on"-nimimerkki on edelleenkin sama palstalla jatkuvasti roikkuva vajaapäinen juoppo, jonka elämän sisältö on täällä provoilu?
Keksinyt omasta mielestään uuden herjaformaatin."näin on" -nimimerkki valotti AA:n keskeisiä periaatteita. Miksi koet niiden julkituomista herjana?
- Heh heh..
Nekku ja naukku kirjoitti:
"näin on" -nimimerkki valotti AA:n keskeisiä periaatteita. Miksi koet niiden julkituomista herjana?
Eli siinä taas sama "Näin on" puolustamassa omaa provoiluaan.
- h2oh5¨
Plah voi ku saiski kuolla alkoholimyrkytykseen.
- keppanaaaaa
terve, aloitin juomaan väh ennen armeijaa 19v sen jälkeen joka v-loppu ja sitten noin 25v oli viikolla aina alkoi torstaina tai keskiviikkona ja loppuin maanantaina krapulaan mutta kun useasti oli nuita putkia jotka pitkittyi kokoajan niin yhtenä iltana aloin nähdä kärpäsiä ja kuulin ääniä lähdin kotoa pakoon ja jouduin sairaalaan nukkumaan tuo on toistunut jo 3 kertaa, nyt 30v on vähempiä putkia ja pystyy nukkumaankin. mutta ote on työttömänä alkanut taas pikkuhiljaa lipsua kun tulee otettua keskellä viikkoa, se pelottaa ja mietityttää
- Kärpäle 4
Mielenkiintoista, millaisia ne kärpäset olivat: hirvikärpäsiä, kakkakärpäsiä, kalliokärpäsiä, paarmoja, ampiaisia, heinäsirkkoja vai sininen vilahtava pikkupiste?? Tämä on tärkeää koska silloin voi käyttäjä tarkenta mitä merkkejä juo.
Minä vaihdoin konjakin grappaan kun eukko rupes näyttää niin rumalta vihreät sontakärpäset turvallaan, nyt hää on piirun verran siedettävämpi parin heinäsirkan turvin. Korbin bling koi pekkupyh, sin glogemati fritt!
- Maroolofi
Mäkin näin yksi aamu kamalan ison kärpäsparven kun heräsin, mutta se haihtui samantien kuin joku aave. Ja samaten mulla törrötti puukko rinnassa kun katsoin syrjäsilmällä, mutta kun käänsin katsetta, niin se puukko hävisi ja ikään kuin sulautui seinällä olevaan mattoon.
Aika pelottavia nuo tuommoset jutut. Mutta en silti usko että ne johtuu pääasiassa alkoholista, vaikka siinä olikin tullut otettua pidempään. Eiköhän ne johdu ennemminkin muista mielenterveyden ongelmista, vaikka mitään diagnoosia en ole saanutkaan.- ftyghuijkol
Kyllä ne nimenomaan johtuu alkoholista, ja sen vaikutuksesta aivojen kemioihin, yhdistettynä ruoan ja unenpuutteeseen.
- yksinkertasta
Ja tehokasta:korkki kiini!
- Maroolofi
Juomisen lopettaminen on helppoa: jos ei halua juoda, niin ei ota alkoholia ja lopettaa kuin seinään.
- jeppisjepulis.....
Eipä se kyllä ihan noin helppoa ole.
Alkoholismi on sairaus. Ajan kanssa tulee pakon omanen tarve juoda, vaikkei itse edes haluais.
Ainut keino päästä eroon, on oikeesti hakea apua.
Pitkän putken jälkeen seinään lopettaminen on kaikkea muuta kun hyvä ja terveellinen vaihtoehto.
- Ihmiskunta Sinde
"Haluaisin tähän vielä jonkun teksti-sarjan."
Tarkoititko tätä teksti-sarjaa, jota et ollut mahdollisesti tunnistanut tai tunnustanut.
Suomenmielenterveys-seura: Terveys on kyky sopeutua ja selviytyä.
V***t saada. unohtunut osallistua toimintaan.
Käytetäänpä tätä mielenterveys-seuran iskulausetta otsikkona alaviittein:
- Kristillisistä perheistä toiminnan kopioiminen. Sakki Sydänmaa haluaa kysyä, miksi nämä ovat kristillisiä perheitä?
- Tutankhamoneista asioiden ja toiminnan kopioiminen. Osoituksellisen ohjauksen takia, joka hänelle ja hänestä on näkymätöntä. Siis voidaan puhua kansan hengestä ja näkymättömistä henkien äänistä. Näkymättömissä henkien äänissä, ei abstrakti ole normaali, yhteiskuntaa ajatellen. Aivan kuin hänen sukunimessäkään.
Yleensä kansa vastaa siten: Että mihinkään ei voi mennä, jos abstrakti ei ole normaali. Tussu-lääkäri on mieleltään Push-toiminnassa, ihan yksin. Hänellä on poikkeava mieli abstraktin ja modernin osalta, ja hän usein turvautuu moderniin. Se on pakkomielteisyys käsitellä silmiä, eli esim. vertikaalia ja LSD:tä. Niitähän käytetään pareittain, ei pakkomielteisesti. Virhe hänen päässään johtuu ohjauksellisesta osoituksesta, kuten ihan syyttä suotta painostaviksi koetut Jumalkäsitykset, jopa pelkkä sana Jumala. Psykologia kuvaa hänen mieltään seuraavilla sanoilla: "Pakkomielteinen tapa käsitellä silmiä." Jopa usein... Entä miten tämä käsittelee alkoholismia?- Sindermann vm-82
Olin unohtanut opetella kehoni tähän.
En ole unohtanut, en ole se LSD jolla saat pakonomaisesti toimia. Esittäen esim. kotona ja perheellesi Tussu-lääkärin mielen Push-toimintaa. Myös hän kokee itsensä loukkaantuneeksi ja loukatuksi.
1. Osoituksellinen ohjaus
2. Omistuksellinen osoitus
3. Ohjauksellinen omistajuus
4. Osoituksellinen omistus
5. Ohjauksellinen ohjaus (en saakaan kunnasta järjestää palveluja psykoosissa)
6. Omistuksellinen ohjaus (vrt. yrittäjyys, psykologia, kansa ja hallusinogeenit)
7. Ohjauksellinen osoitus
Käsitetään yleensä vaino- ja pakkomielteisyytenä. Vain raha on tärkeää, kunhan vain saan omaa apuani, ja oma-apuohjelmani eli valtikan vertikaalin sijaan kriiseihini. Mitä sitten vaikka muut sairastuvat statuksen tavoittelu toiminnastani? Mä yritän tällä hetkellä auttaa väestöä tämän Sakki Sydänmaan omistuksellisen ohjauksen jäljiltä. Sakki Sydänmaa ei pysty tuottamaan fokusaatiota tai laukaisemaan assosiaatiota. Sitä siitä sitten, että toiminta on korjattava sekä korvattava myös minulle. Psykoosissa toimiminen ei auta ketään ohjauksellisen osoituksen takia, joka tarkoittaa mielen Push-toimintaa, joka on nykyhetken eli sukupuolitautitestisarjojen ja reaalin takia suppea ja statuksen ja aseman tavoittelun takia, koska keho ei ole tarpeeksi hallinnassa ja hallittu amorinkaaren sekä niihin sisältyvien vektoreiden ja vertikaalien takia.
Sir Arthur ja pyöreäpöydän ritarit ovat myytti alkoholismista.
Sir Arthur ja pyöreänpöydän ritarit ovat myytti kielistä.
Sir Arthur ja pyöreäpöydän ritarit kertovat kielien väkivallasta ja vainosta.
Sir Arthur ja pyöreänpöydän ritarit olivat vaarallisesti psykoosissa Jumalan vainotessa heitä sukupuolelta.
Sir Arthur ja pyöreäpöydän ritarit ovat ihan maitokaupassakin myyty frustraatio sanoista, tappamisesta ja väkivaltaisuudesta.
- pikkuviinapiru
Jos oikeasti haluat irti alkoholihuuruisesta elämästä, niin siihen ei liene muita vaihtoehtoja kun hankkia joku toinen elämä tilalle. Jos vain pyristelet irti, niin tilalle tulee tyhjyys, joka ajaa sinut aika nopeasti takaisin baariin, siellä kun on - ainakin näennäisesti - tuota elämää.
Hanki oikea elämä, on siis vastaus kysymykseesi. Ala urheilemaan, ulkoile, aloita uusia harrastuksia, tutustu raittiisiin ihmisiin, käy kirkossa tai muussa hiljaisessa paikassa hiljentymässä, osta kitara, sivistä itseäsi, kirjoita runoja, hanki tyttöystävä, jne. Aloita vaikka sillä, että pakotat itsesi jokaisen potentiaalisena baari-iltana johonkin muuhun hommaan, joka kestää niin myöhään, ettet jaksa enää lähteä baariin.
Kirjoita sopivana hetkenä paperille mitä oikein elämältä haluat, ketä ihailet, mistä haaveilet jne. Baarivietin iskiessä kaiva tuo paperi esille ja lue, mistä oikeasti haaveilet ja mieti mitä olet sillä hetkellä tekemässä. Näe, että sinulla on eri haaveet kuin viinanhimollasi ja kiellä sitä käskemästä sinua.
Olet vielä nuori ja elämä edessä. Kunnioita sitäkin, että sinulla on vielä mahdollisuus, joka niiltä kylän pultsareiltasi luultavasti jo puuttuu. Tsemppiä! - Maroolofi
En minä juo baareissa. En ole niin tyhmä. Mieluummin ostan halpaa olutta ja viinaa ja juon kämpillä.
- joupp
mäkin aloitin juomaharrastuksen siin 15v kieppeillä tosin join aina silloin tällöin... mutta nykyään kun on ikää jo lähes 30v. joka vkl menee kännätessä lonkeroa ja vähintään yks viinapullo siihen kylkeen ja sit baariin...mut vielä porskutetaan se on tärkeintä että ei vedä kännejä viikolla...ennen ei tullu ihan joka vkl kännättyä ku oli töitäkin mutta sitten kun tuli taantuma niin potkut perseelle ja hellät tunteet..mutta näin jokainen meistä on oman onnensa seppä.... niin riemu ja ratto kuin lentävä matto mua juhlista juhliin vei.....
Kuin omaa tarinaansa nykyaikaan siirrettynä lukisi.
Veikko Huovinen kirjoitti novellissaan "Kahden juopon joulu" ("Ronttosaurus"):
"Molempien juoppojen tausta on varsin samanlainen. Nuorempana on oltu kohtalaisilla asemapaikoilla yhteiskunnassa. On ollut toimeentuloa, omaisuutta, perhe ja vähän vaikutusvaltaakin yhteisissä asioissa. Mutta kuin huomaamatta alkoholi hiipi elämänkuvioihin ja alkoi ottaa yhä isomman osan päivien kulusta. Pitkään kesti viinan uuvutusvaihe, vaan viimein se otti pitävän puolinelsonin ja nujersi Aatun ja Iivarin maahan. Työhommat jäivät yhä vähemmälle, perhe kasvoi ulos talosta, katkeroitui, häipyi maailmalle. Myötiin talot, myötiin autot, kaikki myötiin. Kaikki meni. Mutta yhä vain oli kädellä taipumus kohottaa viinalasia, ja halulline kita siemaili kerran vauhtiin päästyään hellittämättä ryyppyjä.
Kaikki kulki ennalta suunniteltua rataa, sillä viina on sinänsä suunnitelma, ja sen luonnonopilliset raiteet ovat vankat..."
Teksti on vakavaa, vaikka Huovista on totuttu pitämään humoristisena kirjailijana.
Tuossa elämänvaiheessa jossa sinä, avaaja, elät, viinalla on vielä pelottavan paljon hyväksi miellettävää annettavaa; siksi siitä on tavattoman vaikea päästä. Normaalisti viinan viemä ihminen kypsyy lopettamiseen hitaasti ja - kuten minä - lukuisten yritysten ja kompastusten jälkeen. Tai sitten ei kypsy ja vie juopon katkeran tien katkeraan loppuun. Minulta lopettaminen onnistui lähes 14 vuotta sitten, melkein viisikymppisenä, kyllästyneenä, väsyneenä ja katkerana. Juomisen jättäminen on helpompaa, kun omat kokemukset ovat kovat, ja on nähnyt monen, läheisenkin, ystävänsä tuhoutuvan psyykkisesti, fyysisesti ja lopullisesti. Minulta on mennyt kymmenkunta ystävää, paria heistä kutsuin parhaiksi ystävikseni.
Tunnetko ketään alkoholin kanssa kamppaillutta, joka olisi päässyt siitä eroon? Jos tunnet, kannattaa ottaa asia puheeksi hänen kanssaan; kertoa oma tilanne ja kysyä neuvoa. Harva kieltää apuaan ja sellaisen ihmisen neuvot ovat kullanarvoisia.
Jos paikkakunnallasi on AA, voit mennä sinne ja kuunnella, mitä heillä on sanottavaa. Sieltä saat "kummin", joka on ollut samassa, tai pahemmassakin tilanteessa kuin sinä, tukee, opastaa, eikä tuomitse.
Tai voit tutustua pariin kirjaan, joista ainakin minulle on ollut apua:
Raimo O. Kojo:"Eroon viinasta"
AA:n "Iso kirja"
Raitistuminen on pirunmoinen prosessi. Entinen seurapiirisi tekee parhaansa vetääkseen sinut takaisin maailmaansa, ulkopuolisetkin kettuilevat ja ovat ihmettelevinään, tällä palstallakin esiintyy monta elämänsä pilannutta tai sitä parhaillaan pilaavaa, jotka kernaasti näkevät muidenkin epäonnistuvan.
Elämän sisältö muuttuu, kun viina jää. Maailmaa ei enää jäsennä viina/viinattomuus-akselilla, vaan muut arvot ja toimet nousevat edelle; viina jää omaan lokeroonsa kemialliseksi yhdisteeksi muiden joukkoon.- Maroolofi
Niinhän se on. Mulla varastettiin puhelin, mutta se on vaan hyvä. Enpähän nyt ainakaan saa niihin spurgukavereihin yhteyttä. En edes halua puhelinta, koska selvinpäin en halua puhua ihmisten kanssa puhelimessa.
- ergber
MOro!
Ite olin sun ikäinen kun alkoholistinen juomiseni alkoi. Kymmenen vuotta myöhemmin olin korkeakoulutettu asunnoton ja työtön kolmikymppinen puli.Nyt raitistunut ja asunot ja työkin on.Normaalia elämää mikä on ihanaa.Sellaisesta ei ollut ennen tietoakaan. - Rappi Olle Kukkulall
Rappiolle voi päätyä jo hyvin nuorena. Olet sinne johtavalla tiellä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465347Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5481899Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748