Metson/teeren pyrstö muistoksi!

Pers sulka

Kerokaapa te oikeat metsästäjät miten valmistelette metson tai teeren pyrstön niin että se kestää koristeena vaikkapa hamaan tappiin saakka???
Olen parikymmentä vuotta kerännyt vanhempien ukkolintujen pyrstöt talteen. Niitä nyt on kertynyt läjäpäin. Vanhemmat tais kuivua aikanaan liian vähän ja pudotti sulkansa ja pari laatikollista pyrstöjä söi hiiret varastossa pilalle.
Mulla nyt silti sattuu olemaan liuta vielä "valmiita" pyrstöjä seinillä ja kaappien päällä koristeena.
Viikolla tässä huomasin vain kaappeja siivotessa että ilmeisesti kesän aikana on kärpänen muninut useamman pyrstön tyveen ja toukka järsinyt kuivuneen lihaosan kokonaan ja löyty kuorineen hyllyn päältä.
Alko menemään hermot että vinttaan joka ainoan pyrstön hut kettuun ja lopetan koko keräilyn kun aina menee pilalle jos ei hiirien takia niin kärpästen.
Miten homma kuuluu oikeasti tehdä niin että pyrstö säilyy???
Itse olen leikellyt lihan niin vähiin puukolla kuin mahdollista, levittänyt pahville ja laittanut päälle runsaasti merisuolaa. Parhaillaan pyrstöt ovat olleet tässä asennossa jopa vuoden ennenkun seinälle laitan mutta pilalle tuntuvat menevän silti. Onko mitään kunnon keinoa saada muistot säilymään pilaantumatta?

4

8546

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täyttö

Kaikkein pisintä ja parhainta kestoa varten nahat pitää parkita, oli kyseessä sitten lintu tai nisäkäs. Helpommalla kuivamenetelmällä valmistettu "täyttö" kestää parhaimmassa kunnossa joitakin kymmeniä vuosia. Riittävässä kunnossa varmaankin ikuisesti.

Kuivamenetelmästä:

Tärkeintä on saada nahasta, niin paljon lihaa pois, kuin vain mahdollista, vahingoittamatta kuitenkaan nahkaa tai sulkien tyviä. Sopivia työkaluja tähän ovat kirurginveitsi/ askarteluveitsi ja pieneet sakset, tyyliin kokoa kynsisakset.
      Vaativa ja tärkeä puhdistuskohde linnuilla on pyrstösulkien kohta, koska jos sitä ei puhdista kunnolla, niin usein pyrstösulat tippuvat pois.

Puhdistuksessa kannattaa käyttää apuna esim. perunajauhoja, jotka imevät nahasta rasvaa. Lopuksi nahka pestään kevyesti vedessä, käyttäen esim. väritöntä ja hajutonta astianpesuainetta, huuhdellaan ja kuivataan.
      Tämän jälkeen nahkaan voi laittaa esim. Eulania ötököitä törjumaan.

Lopuksi nahka laitetaan kuivumaan haluttuun asentoon ja sulkia kannattaa tukea esim. kapealla maalarinteipillä, jotta ne pysyvät oikeassa asennossa kuivumisen ajan.

• Pers sulka

Ok. Kiitos vastauksestasi! Onko mahdollista "pelastaa" jo tekemiäni pyrstöjä vaikkapa lakkaamalla tyvi tai jotain?

• täyttö

Tuholaistentorjunta on oikeastaan ainoa asia mitä jo valmiille pyrstöille kannattaa tehdä.

Eulania voi vähän sivellä nahkaan esim. pienellä siveltimellä.

http://www.tayttotarvike.fi/kemikaalit/eulan-spa-01.html

http://www.lietsala.net/raimo/

Jos välttämättä haluaa, niin kuivatut nahat ovat kyllä liotettavissa taas pehmeiksi ja työstettäviksi, mutta lopputuloksesta ei ole mitään takeita. Olen kerran liottanut pahoin pakkasen kuivaaman sorsan nahan, mutta vaikka se olikin hyvin koppura, niin ei kuitenkaan täysin kuiva.

• nyt kävi näin

oltiin juuri suunnittelemassa että miten sen metsön pyrstön voisi laittaa. kunnes vähänajanpäästä huomasimme kuinka koiramme repi pyrstöä.No.. eipähän tarvi laittaa pyrstöä mitenkään. vaikka olisihan se hieno ''koriste''/muisto seinällä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7545
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4163
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3675
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2456
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2378
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40