Miten tehdään yksikkötarkastelu voiman yhälölle F=ma? Lisäksi täytyisi johtaa mitä yksikkö N on perusyksiköitä käyttäen. olen ollut koulusta poissa näitä asioita läpikäydessä ja koe vaanii parin päivän päästä. En osaa en ymmärrä.
hukassa
6
3848
Vastaukset
- mkonjibhu
Tässä tarvittavia perusyksiköitä ovat metri (m), kilogramma (kg) ja sekunti (s). Kiihtyvyyden (a) yksikkö on m/s^2, massam (m) yksikkö on kg, mistä saadaan voiman (F) yksiköksi kgm/s^2, mitä merkitään myös newtonilla (N).
- tuuleee
Elikkäs tässä yksikkötarkastelu voiman yhtälälölle :
[F]=[m]*[a]=kg*m/s^2=N (Newton)
ja tässä siis massan m yksikkö on kg ja kiihtyvyyden a yksikkö on m/s^2 eli metriä per sekunti toiseen. Yksikkötarkastelussa käytetään siis tunnuksena noita hakasulkeita. Kaikki yksiköt löytyy taulukkokirjasta, jos ei muista noita.
Onko vielä kysyttävää? Autan mielelläni jos on jotain epäselvää.- fysiiikka
Kiitos tämä auttoi minun todella paljon.
Tämmöistä olisin vielä kysäissyt. eli kappalaeen tasaisesta liikkeestä?
onko silloin kappaleella aina nopeus vakio, ja voimien summa 0? - Anonyymi
fysiiikka kirjoitti:
Kiitos tämä auttoi minun todella paljon.
Tämmöistä olisin vielä kysäissyt. eli kappalaeen tasaisesta liikkeestä?
onko silloin kappaleella aina nopeus vakio, ja voimien summa 0?On.
- 4 + 17
On. Kunhan kappaleen massa on vakio. Jos massa on muuttuva niin siitä kyllä aina mainitaan, muuten se oletetaan vakioksi.
Jos esim joku ampuu uutena vuotena ilotulitusraketyin taivaalle, niin raketin massa pienenee nousun aikana ulosvirtaavan kaasun pienentäessä raketin alkuperäistä massaa. Itse en käyttäisi tällaisessa tilanteessa raketista ilmaisua kappale. Jos tuollaisen raketin ampuu jäällä vaakasuoraan, voisi voimien summa teoriassa olla nolla vaikka raketti ei ole tasaisessa liikkeessä, sillä massa ei ole vakio.
Mutta jos käytetään jotain muuta samantapaista ilmaisua, kuten esim "tasaisessa pyörimisliikkeessä" niin silloin vauhti on vakio, mutta nopeus ei ole vakio ja voimien summa on sama kuin tarvittava keskihakuvoima eikä suinkaan nolla. Tällaisesta tilanteesta ei koskaan pidä käyttää ilmaisua "tasaisessa liikkeessä" sellaisenaan.- Anonyymi
Johan pääsi lässykin selittämään tietojaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225294- 254478
- 282591
- 342274
- 372018
- 151968
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191617- 121551
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211297Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101204