Mitä kirjaa ehdottaisitte?

-SONJA-

Pitäis lukea joku dekkari täs kuukauden sisällä! Olisko kellään mitään hyviä dekkari ehdotuksia?:)

7

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ????

Ole nyt kerrankin ajan hermolla ja lue tuo Vuoden johtolanka palkinnon saanut Pekka Hiltusen: Vilpittömästi sinun.

http://www.dekkariseura.fi/

Varsinkin jos tästä täytyy jokin esitelmäkin tehdä, niin nyt kannatta ottaa lehdistä kaikki talteen mitä tästä nyt juuri tänään kerrotaan. En minä itse sitä ole lukenut, enkä aiokaan, mutta lue sinä...

• 3+5

Jos ei jaksa itse lukea, niin miksi suositella. Itse suosittelisin jotakin paikallisuuteen liittyvää siis pohjoismaisia dekkareita.

• 0976

Woolrich: Aavenainen

• Mustat kalat

Onko "pakottaja" äidinkielenopettajasi? Jos on, suosittelisin Eeva Tenhusen dekkaria Mustat kalat vuodelta 1964. Nimittäin ainakin vielä 1970-luvulla opettajat luetuttivat tuon teoksen lähes Suomen jokaisessa lukiossa. Ehkä siitä sitten johtuukin, että Helsingin Sanomien lukijat äänestivät kymmenisen vuotta sitten Mustat kalat parhaaksi suomalaiseksi dekkariksi kautta aikojen.

Mustat kalat sijoittuu 60-luvun alun Olavinlinnaan ja sen päähenkilöt ovat siellä kesätöissä olevia yliopisto-opiskelijoita. Miljöö on kiehtova, mutta meitä 70-luvun lukiolaisia vain muutamaa vuotta vanhempien nuorten keskinäiset suhteet teitittelyineen tuntuivat oudoilta. Aivan kuin olisi katsonut jotain hassua mustavalkoista Suomi-filmiä vuosikymmenten takaa.

Tarina on kuitenkin itsessään hyvä. Rakenteeltaan Mustat kalat on vanhan ajan dekkari, jossa ei ole kuvattua väkivaltaa, vaan murhat ilmaantuvat eteen yllättäen mutta samaan aikaan jotenkin oudon luonnollisesti. Syyllinen paljastuu vasta viimeisillä sivuilla. Lepotaukoa jännityksen keskelle tuo taustalla kytevä romanttinen rakkaus ja sen vanhanaikaisuudenkin voi ottaa hauskana elämyksenä.

• suosittelen (;

Lue John Verdonin "Numeropeli". Paras lukemani kirja!!

• dekkarifani

pirkko arhipan ja maria langin dekkarit ovat helppolukuisia eivätkä liian pitkiä aloittelevalle. molemmat ovat kiitettyjä kirjailijoita. arhipalla myös tuoreita, mutta langilla vanhempia.

• öoy i9+,

Paras mahdollinen dekkari tässä vaiheessa olisi sinulle joku Mauri S a r i o l a n dekkari, vaikkapa Napapiirin prinsessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4974
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      4025
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2351
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2174
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1968
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1858
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1557
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1205
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1134
    Aihe