Mikä tässä on niin vaikeaa, jos tietää planeettapyörästön?

Se moottorimies

e.d.k
10.2.2012 10:38

"Siis duopropia nykymuodossaan ei ole mahdollista toteuttaa yhdellä planeettapyörästöllä, haukuipa palstan hörhölauma mitä hyvänsä".

Kerran vielä.

Aurinkopyörä pyörii vastapäivään ja sama akseli jatkuu. Planeettarattaat kiinni -ovat runkorakenteessa. Ulkokehä siis pyörii myötäpäivään ja sen putkimaisen akselin sisällä on aurinkopyöräakseli, jossa takimmainen propelli. Ulkokehässä on etummainen propelli. Paketti laakeroitu kahdesta kohtaa runkoon ja öljykylpy tihkuaa. Yleensä kolmirattainen planeetta ja pyörimissuhteet 1:1,6 - 1,4.

Sitten inittämään a.k.o. nimellä ja lopuksi välittäjänä se kookleviisaus Suorat Putket. En jaksa nauraakaan........

28

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et siis vieläkään ymmärrä !

      Molempien potkureiden pitää pyöriä (ja pyörivät) samalla nopeudella, joka esittämälläsi tavalla ei ole mahdollista.

      • ai kun ahistaa

        Ja sitten se perustelusi?


      • Googlaa..
        ai kun ahistaa kirjoitti:

        Ja sitten se perustelusi?

        Niin ymmärrät.


    • Olet ihan pihalla

      Planeettapyörästössä rattaiden pyörintäakselit ovat samansuuntaisia ja voima duopropissa tulee 90 asteen kulmasta, jolloin samalla kartiohammaspyöräparilla saadaan voima käännettyä ja jaettuua, mitään planeettapyörästöjä siellä ei ole, usko jo.

      • Välittäjä LKV

        Kartiohammaspyörästö pyörii ja keskenäiset akselit siis ovat kulmissa ja öljy on lattialla tai pilsissä, mutta sillä ei ole väliä, kun se tekee hyvää. Lopeta jo !


      • Odotettu muutos
        Välittäjä LKV kirjoitti:

        Kartiohammaspyörästö pyörii ja keskenäiset akselit siis ovat kulmissa ja öljy on lattialla tai pilsissä, mutta sillä ei ole väliä, kun se tekee hyvää. Lopeta jo !

        Moottorimies siirtyi taas normaaliin kirjoitustyyliinsä.
        Niin sitä pitääkin, ei tarvitse sotkeutua enää syvemmälle asiasuohon.


    • Kulmavaihde

      Jos siis puhutaan ns. normi duopropista joita Volvo ja Mercruiserkin käyttävät niin linkistä
      http://www.marinepartseurope.com/fi/volvo-penta-cat-7744570.aspx
      ja siinä kuvista "Upper vertival shaft" ja "propellershaft" näkyvät "yläkulmavaihde" ja "alakulmavaihde". Ei siellä kyllä mitään planeetavaihteistoa ole ! Eri asia on sitten se voisiko sen toteuttaa planeettapyörästöjen avulla.!

    • poiuytrew

      Ei voi planeettapyörästöä tehdä pullataikinasta ainakaan. Se kulmakammarin ovi ei mene lukkoon ja akselit jäivät Viertolaan.

      • Äläs nyt ...

        Moottorimies enää.
        Kyllä me vähän säälitään, ei kannata riehaantua enempää.


      • Pullataikinasta vain

        Ja kulmavaihteen siis voi tehdä pullataikinasta, vai ? Onkohan sulla kaikki kotona ?


    • se moottorimies

      e.d.k
      10.2.2012 11:52

      "Molempien potkureiden pitää pyöriä (ja pyörivät) samalla nopeudella, joka esittämälläsi tavalla ei ole mahdollista."

      Viimeisen kerran. Mitä hyötyä on pyöriä peräkkäin kaksi samanlaista potkuria samalla nopeudella, samalla akselilla? Ei mitään, koska takimmainen ei siirrä jo liikkeessä olevaa vesimassaa, vaan jarruttaa sitä.

      Siksi potkurien pitää olla erilaiset, pyöriä eri nopeudella ja erilaisella leikkauksellakin, jos niistä hyötyä haetaan. Mitään tosi hyötyä duo- järjestelmästä ei ole, vaan se on puhdas kaupallinen ilmiö typeryksille.
      Sen hyödyn olisivat laivasuunnittelijat käyttäneet valtamerilaivoissa jo 70 vuotta. Sellaista ei ole!
      Tämä tästä taas. Nyt en ainakaan jaksa nauraa ketjun sisällölle ja näiden ihmispoloisten tiedoille.

      • No niin
        Kirjoituksesi paljastisitten asian, sinulla ei ole harmainta aavistustakaan duopropin ideasta ja sen tuomista hyödyistä/haitoista.

        Suosittelen vaikka googlausta, en jaksa selittää asiaa uudelleen ja uudelleen.
        Sen verran valaisen, että mieti suurinousuisen potkurin lavasta suuntautuvan virtauksen suuntaa suurilla luistoilla, niin saatat ymmärtää mikä tehtävä on sillä takimmaisella vastakkaiseen suuntaan pyörivällä potkurilla ja miksi siinä on oltava sama nousu ym. ja missä vaiheessa se muodostuu haitaksi.

        Osaltani tämä saa riittää, voitte jatkaa keskustelua keskenänne.


      • iuyjtre
        e.d.k kirjoitti:

        No niin
        Kirjoituksesi paljastisitten asian, sinulla ei ole harmainta aavistustakaan duopropin ideasta ja sen tuomista hyödyistä/haitoista.

        Suosittelen vaikka googlausta, en jaksa selittää asiaa uudelleen ja uudelleen.
        Sen verran valaisen, että mieti suurinousuisen potkurin lavasta suuntautuvan virtauksen suuntaa suurilla luistoilla, niin saatat ymmärtää mikä tehtävä on sillä takimmaisella vastakkaiseen suuntaan pyörivällä potkurilla ja miksi siinä on oltava sama nousu ym. ja missä vaiheessa se muodostuu haitaksi.

        Osaltani tämä saa riittää, voitte jatkaa keskustelua keskenänne.

        sitten kehään a.k.o tai välittäjä skitsokolmikostanne, vai estääkö narsismi sen nyt?


      • Nolo nolo he he
        iuyjtre kirjoitti:

        sitten kehään a.k.o tai välittäjä skitsokolmikostanne, vai estääkö narsismi sen nyt?

        Voi voi


      • SPjsikw9

        -potkurit eivät ole samanlaiset.
        -valtamerilaivoissa asia onkin hoidettu riittävän suurella potkurin halkaisijalla.


      • Contra Rotating Prop

        "Mitään tosi hyötyä duo- järjestelmästä ei ole, vaan se on puhdas kaupallinen ilmiö typeryksille.
        Sen hyödyn olisivat laivasuunnittelijat käyttäneet valtamerilaivoissa jo 70 vuotta. Sellaista ei ole!
        Tämä tästä taas. Nyt en ainakaan jaksa nauraa ketjun sisällölle ja näiden ihmispoloisten tiedoille."

        http://www.google.fi/search?q=contra rotating propeller&hl=fi&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ljE1T4WBCcKk4AS46LWuAg&ved=0CFQQsAQ&biw=1760&bih=832

        Katteleppa tuosta aikasi kuluksi...


      • Ämmän mies
        Contra Rotating Prop kirjoitti:

        "Mitään tosi hyötyä duo- järjestelmästä ei ole, vaan se on puhdas kaupallinen ilmiö typeryksille.
        Sen hyödyn olisivat laivasuunnittelijat käyttäneet valtamerilaivoissa jo 70 vuotta. Sellaista ei ole!
        Tämä tästä taas. Nyt en ainakaan jaksa nauraa ketjun sisällölle ja näiden ihmispoloisten tiedoille."

        http://www.google.fi/search?q=contra rotating propeller&hl=fi&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ljE1T4WBCcKk4AS46LWuAg&ved=0CFQQsAQ&biw=1760&bih=832

        Katteleppa tuosta aikasi kuluksi...

        Taas yksi ymmärtämätön kooklaa ja esittää viisasta? Ilma-aluksessa on eduksi, että vastavoimat kumoavat toisensa. Kun moottori kääntää propellia vaikkapa 800 Nm voimalla kääntää moottori konetta toisaalle 800 Nm.
        Täällä joku kirjoitti, että peräkkäinen kaksoispotkurirakenne on tylsimyksiä -varakkaita tylsimyksiä varten ei sillä saada mitään muuta, kuin puhetta klubilla ja laiturilla.


      • Contra Rotating Prop
        Ämmän mies kirjoitti:

        Taas yksi ymmärtämätön kooklaa ja esittää viisasta? Ilma-aluksessa on eduksi, että vastavoimat kumoavat toisensa. Kun moottori kääntää propellia vaikkapa 800 Nm voimalla kääntää moottori konetta toisaalle 800 Nm.
        Täällä joku kirjoitti, että peräkkäinen kaksoispotkurirakenne on tylsimyksiä -varakkaita tylsimyksiä varten ei sillä saada mitään muuta, kuin puhetta klubilla ja laiturilla.

        Jos katsot oikein tarkkaan, saatat löytää kuvista myös laivojen propulsiolaitteita. Yritäppä.


      • ppä

      • anti rotating

        Eipä noissa kuvissakaan juuri argumentteja ollut, vaikka sadan lentokoneen joukossa pari kolme laivainstallatiotakin oli. Potkurikoneiden aikakaudella potkurin vääntö oli huomattava haitta, mm. monta Messerschmittiä meni pöpelikköön sen takia. Keskusteluhan lähti alunperin liikkeelle siitä jonkun suomalaisen patentista, jolla hyötysuhdetta pystyttiin prosentin pari parantamaan. Yksi prosentti lisää hyötysuhdetta laivassa onkin merkittävä taloudellinen etu. Veneen mittasuhteissa merkityksetön asia, joka ei ole kustannusvastaava.


      • Contra Rotating Prop
        anti rotating kirjoitti:

        Eipä noissa kuvissakaan juuri argumentteja ollut, vaikka sadan lentokoneen joukossa pari kolme laivainstallatiotakin oli. Potkurikoneiden aikakaudella potkurin vääntö oli huomattava haitta, mm. monta Messerschmittiä meni pöpelikköön sen takia. Keskusteluhan lähti alunperin liikkeelle siitä jonkun suomalaisen patentista, jolla hyötysuhdetta pystyttiin prosentin pari parantamaan. Yksi prosentti lisää hyötysuhdetta laivassa onkin merkittävä taloudellinen etu. Veneen mittasuhteissa merkityksetön asia, joka ei ole kustannusvastaava.

        Niin, jos ymmärsit, vastasin tuohon viestiin, jossa todettiin, että kyseessä on muoti-ilmiö, jota ei laivasovelluksissa käytetä. Näitä ivallisia paskanjauhatus-juttuja näyttää pulpahtavan tavan takaa jonkun idiootin toimesta, ja en ole niitä kaikkia seurannut, enkä ota enempiä paineita mahdollisista aiemmista keskusteluista.

        Tosiasia kuitenkin on, että useampi vakavasti otettava telakka sekä propulsiolaitteiden valmistaja on katsonut aiheelliseksi valmistaa näitä erilaisia vastakkaipyöriviä potkurisovelluksia, joten lienee ideassa jonkinasteinen hyöty. Mitään muuta en ole asiasta väittänyt, enkä vaitäkään.


      • Älä Googlaa!
        Contra Rotating Prop kirjoitti:

        Niin, jos ymmärsit, vastasin tuohon viestiin, jossa todettiin, että kyseessä on muoti-ilmiö, jota ei laivasovelluksissa käytetä. Näitä ivallisia paskanjauhatus-juttuja näyttää pulpahtavan tavan takaa jonkun idiootin toimesta, ja en ole niitä kaikkia seurannut, enkä ota enempiä paineita mahdollisista aiemmista keskusteluista.

        Tosiasia kuitenkin on, että useampi vakavasti otettava telakka sekä propulsiolaitteiden valmistaja on katsonut aiheelliseksi valmistaa näitä erilaisia vastakkaipyöriviä potkurisovelluksia, joten lienee ideassa jonkinasteinen hyöty. Mitään muuta en ole asiasta väittänyt, enkä vaitäkään.

        sitten vähän nimiä ja tietoja niin alan uskoa sinua Aku Ankka!


      • katsoitko?
        Contra Rotating Prop kirjoitti:

        Niin, jos ymmärsit, vastasin tuohon viestiin, jossa todettiin, että kyseessä on muoti-ilmiö, jota ei laivasovelluksissa käytetä. Näitä ivallisia paskanjauhatus-juttuja näyttää pulpahtavan tavan takaa jonkun idiootin toimesta, ja en ole niitä kaikkia seurannut, enkä ota enempiä paineita mahdollisista aiemmista keskusteluista.

        Tosiasia kuitenkin on, että useampi vakavasti otettava telakka sekä propulsiolaitteiden valmistaja on katsonut aiheelliseksi valmistaa näitä erilaisia vastakkaipyöriviä potkurisovelluksia, joten lienee ideassa jonkinasteinen hyöty. Mitään muuta en ole asiasta väittänyt, enkä vaitäkään.

        Katsoitko noiden linkkien taakse edes sen vertaa, että tietäisit, miksi kaksoispotkuriratkaisuihin on päädytty? Onko mahdollisesti sillä tavalla saatu runkoa muotoiltua paremmin joko virtauksen tai rahtitilan kannalta? Lentokoneissakin kaksoispotkureihin ajoi suuriksi kasvaneet moottoritehot ja sen mukanaan tuoma iso vääntö ja useammallakin tapaa haitallisen iso potkurin halkaisija. Se, että vakavasti otettavat telakat ovat jotain ratkaisuja tehneet, ei kerro ratkaisun yleispätevästä hyödyllisyydestä.


    • juuri noin pitää

      E.d.K.in ajatus on, että laittamalla polkupyörään vierekkäin kaksi takapyörää ja kahdet ketjut saa enemmän vauhtia vähemmällä polkemisella? Samaahan vois ajatella laittamalla puutarhaletkuun Y-kappaleen ja väittämällä, että vettä tulee tuplaten enemmän.
      Duop ratkaisusta on hyötyä vain silloin, kun vene on köysillä kiinni laiturissa ja täydellä kaasulla hölmö antaa kierroksia. Ei muussa.

    • Flipper 760

      Kun 80 luvulla tuplapotkulaite tuli pääsin kokeilemaan samanlaista venettä samanlaisella koneella mutta erilaisilla vetolaitteilla. Tuplapotkurin eduksi totesin silloin plaaniinnousukyky parempi ja kesti enemmän kuormaa veneessä ,ohjaus pysyi suorassa ei puoltanut, pysyi plaanissa pienemmillä kierroksilla ja varmaan muitakin juttuja ei muista kun itellä akselivetoinen jo yli 20 vuotta

      • Flipper 760

        Unohdin tossa äsken että tuplapotkuri on vanha keksintö sillä torpedossa on käytetty samaa jotta saatiin kulkemaan suoraan


      • huono ihminen
        Flipper 760 kirjoitti:

        Unohdin tossa äsken että tuplapotkuri on vanha keksintö sillä torpedossa on käytetty samaa jotta saatiin kulkemaan suoraan

        Torpedossa vain on potkurin pyörähdyspinta-ala suurempi kuin torpedon otsapinta-ala. Siksi on jotenkin järkevää kaksoispotkuri. On kylläkin mm. ruotsalainen malli, joka sallii koko helahoidon rungon pyörimisliikkeen matkan loppuvaiheella.
        Perävetolaitteessa väännön ottaa vastaan suuret pinnat ja pysty rakenne.

        Venäläiset etenkin Antonovin tehtaat rakensi 1970- luvulla nelimoottorisia turbiinikoneita, joissa kaksoispotkurit. Nyttemmin ei enää niillä leikitä, kun se "hyöty" menee rakenteen raskauteen, huoltotarpeeseen ja rikkoutumisherkkyyteen. Natolle sellaista kai suunniteltiin ja onko yksi tehtykin Saksan vaakunaan?

        Mitä tulee veneajeluihin, niin olen itse ajanut kokeessa samaa venerunkoa akselivetoisena ja perävetoisena. Perävetoinen oli eetvartti satamassa ja ahtaassa paikassa, mutta tuulisella avomerellä ei ruorista käsiä kannattanut irrottaa. Piti ohjata ja ohjata etenkin, kun keluapintaa nousi tuulelle saaliiksi.


    • Flipper 760

      kirjoitin epäselvästi ,tarkoitin että testasin normaalilla vetolaitteella ja tuplapotkurilla olevaa 760 Flipperiä sama kone kummassakin. Yhdellä potkurilla olevalla vetolaitteella on taipumus puoltaa ohjausta mutta tuplapotkuri menee suoraan. Mulla oli 80 luvulla tuplapotkurilaite veneessäni joka oli pienempi kuin tuo 760 Flipper ajoin sillä monta kautta ja siirryin sitten isompaan akselivetoiseen, en vaihtaisi enää perävetolaitteelliseen kun jo huoltokin tuottaisi vaikeuksia sillä parta on pahasti harmaantunut mutta koitan silti ite pitää paatin kunnossa

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4923
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      661
      4109
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2291
    4. Harmi että

      Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2057
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

      No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1858
    6. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1696
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

      Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1441
    8. OP Kaskimaa

      Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1208
    9. Viimeiset helmiterveiset

      kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94
      1134
    10. Ajattele miten

      Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      87
      1131
    Aihe