4k turbotus (corolla)

turbo dx

eli mitä kaikkea pitäs ottaa huomioon kun lähtee 4koota trubottamaan

olis tarkotus saada ahtoja 0.5bar. turboksi tulisi joku pikku garret. öljyn saa otettua suht helposti putsarilta ja öljynlauhduttimeksi tulisi 12x25x5cm. kaasarin ajattelin ottaa vanhasta 1,8l bensasherpasta.

joten pitääkö olla vielä erillinen imuilman jäähdytys? nakuttaako? paljonko tulisi heppoja lisää kun 65 on aika vähän. kestääkö kuinka hyvin?

peltisatsin ajattelin tehdä turbolle itte mutta miten tuo kannattaisi tehdä 4-2-1 vai 4-1. ja onko väliä kuinka pitkä/missä muodossa putkien pitäs olla?
olisi myös yksi 4a-fe kone tiedossa mutta en tiedä mikä takavetolaatikko siihen käy.. ainoastaan muutama k sarjan laatikko löytyy

ja käykö dx:n perään mitkään muut vetarit kun kuullemma menee aikas helposti poikki

tarkotus olisi saada 120-140 hp irti

18

3222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoni on
    • >>TurbotOn<<

      Ihan oikeesti ja ilman vittuiluja mutta mitä ihmeen järkeä on jotain pientä Corollan konetta alkaa ahtamaan?? Parilla tonnilla saat jo valmiin vanhan turboauton jossa on valmiina se 140hv! 140hv on nykyään todella vähän turbotetusta autosta. Niillä tehoilla auto ei juuri liiku mihinkään. Ensin sä ostat osat joihin menee hintaa 1500-2000Euroa,sitten alat itse osia tekemään ja ilman mitään kokemusta ja suurempaa tietomäärää ilmeisesti. Itse tekemällä saat vain sinnepäin tehdyn turbomoottorin jossa tehoa ei ole juuri mitään mutta epäluotettavuus ja huono toiminta aiheuttaa sen että joka päivä saat säätää ja ruuvata sitä että se edes kävisi kunnolla. Bensa-ja öljyliitokset ovat tulipaloriskejä ym. Ei järjen hiventä koko hommassa. Sitten vielä se ettei kukaan jätä ahtoja alle Barin jos autossa turbo on mitä pystyy säätämään. Se on ihan varma juttu! Aina tarvii kokeilla että mitä jos pikkasen sitä painetta nostaa ja kohta taas lisää nostetaan ja lopulta moottori korkkaa ja vanha auto on tullut monta kertaa omaa arvoaan kalliimmaksi.

      Ei ei,vaikka kuinka ihailee turbotettuja autoja ei sellaista itse kannata ensimmäiseksi alkaa rakentamaan. Valmis turbo jossa kaikki on luvallista on paljon halvempaa,helpompaa,turvallisempaa ja eteenkin kannattavempaa sillä sellaisen voi jo teoriassakin saada liikkumaan jotenkin. 500Euron auto jossa parin tonnin itsetehdyt turbohärpäkkeet kiinni....ei järjen hiventä!! Usko pois!

      Ja itse kysymyksiin että alle 0.7Barin paineilla ei välijäähdyttäjästä ole suuresti hyötyä.

      0.5 Barilla ei matalapuristeinen kunnossa oleva moottori vielä nakuta.

      Pakosarja voi hyvin olla 4-1 tyyppinen. Se on parasta pitää mahdollisimman lyhyenä. Pakosarja kannattaa tehdä mahd. pienestä putkesta jotta pakokaasujen virtausnopeus pysyy mahd. korkealla että turbon "herääminen" olisi nopeampaa. Moottoripyörissä on 28-mm pakosarjalla mitattu yli 400 hv:n tehoja!

      Ihan lopuksi unohda moinen homma ja osta valmis turboauto ja ala sitä rakentamaan jos vakio ei riitä!!

      • lycka till.

        osittain tuo on tottaki. Mutta jos mielenkiintoa riittää niin ala opiskella turbottamista, moottorin perusteita, huomioon otettavia seikkoja ja ennenkaikkea ohjelmoitavaa moottorinohjusta. Megasquirtti on hyvä tee-se itse miehelle. Rahaa tässä harrastuksessa palaa ja saat oikeasti vaikka vanhasta bemarista jossa on 170-280hv alitehoinen motti vakiona, tuplaten kestävästi irti. Sitte se on vasta turboauto jolla kehtaa ajella. Laillisuus on yks tekijä, ota asiat huomioon. Toyotiin en oo tuttavuutta tehny mutta ainaki supraa ja muuta niillä on. Harrastuksena tää on mielenkiintoista puuhaa.


      • höppöööpöö

    • helposti

      siis enisnnäkin budetti on 200e ja turbon saan kaverilta ja yks 3k kone on tuolla autotallin nurkassa, että siltä männät ja veivit, peltisatsin tekee helposti itte kun kotona on mikki ja rälläkkä.. koulusta saa putket nii ei ole ongelmaa.. ja
      öljyn saa turbolle hyvin yksinkertasesti suodattimelta

      • Amikset taas vauhdissa

        Juuri näin. Kun lähtee siltä linjalta liikkeelle että ostanpa kaverilta turbon ja budjetti on luokkaa jolla ei edes rikkinäistä ahdinta saa korjattua niin kyllä mahtaa tulla hyvä ja toimiva peli. Juu ja tehokaskin vielä. Ai niin tuleehan siitä vielä siistikin kun todellinen pro-kaveri alkaa sitä työstämään!! Hehe


      • Viikate-mies
        Amikset taas vauhdissa kirjoitti:

        Juuri näin. Kun lähtee siltä linjalta liikkeelle että ostanpa kaverilta turbon ja budjetti on luokkaa jolla ei edes rikkinäistä ahdinta saa korjattua niin kyllä mahtaa tulla hyvä ja toimiva peli. Juu ja tehokaskin vielä. Ai niin tuleehan siitä vielä siistikin kun todellinen pro-kaveri alkaa sitä työstämään!! Hehe

        Corollassa 140 heppaa erittäin huonot ajoominaisuudet = KUOLEMA


      • Turboja vaan amiksille..
        Viikate-mies kirjoitti:

        Corollassa 140 heppaa erittäin huonot ajoominaisuudet = KUOLEMA

        Ja vieöä kun amis-Petteri lippis päässä bassojumputuksen säestämänä päättää näyttää 140 hv. turbo-Corollalla menemisen mallia niin se on suora kutsu viikatemiehelle!!


      • urpoooturpoooo
        Amikset taas vauhdissa kirjoitti:

        Juuri näin. Kun lähtee siltä linjalta liikkeelle että ostanpa kaverilta turbon ja budjetti on luokkaa jolla ei edes rikkinäistä ahdinta saa korjattua niin kyllä mahtaa tulla hyvä ja toimiva peli. Juu ja tehokaskin vielä. Ai niin tuleehan siitä vielä siistikin kun todellinen pro-kaveri alkaa sitä työstämään!! Hehe

        tossa on sitä oikeata rakentamisen meininkiä eikä mitää pappabetala bimmerijuppi touhua, takapihoilla ne hauskimmat laitteet tehdään!


    • 11
    • rakentelija.

      Ei sitä valmista turboautoa ole pakko ostaa. Mietippä jos rakennat tuon onnistuneesti niin saat kipinän siirtyä eteen päin :) Tulee muitakin projekteja, mutta älä sitte osta yli 92-vuoden autoja jos haluat laillisesti rakentaa, ei kannata mistään vitun vtt-päästö shaissi todistuksista maksaa tuhansia. Tuo Eu-shaissi on pilannu kaiken hauskan tähän liittyen. Mutta on siinä se, että jos ostat valmiin paketin jossa valmistaja lupaa päästöjen alittuvan niin niitä saa kuulemma asentaa. Esim BMW Mosselman, jne.

      • Garret 1.5Bar

        Ei vuosi -92 tuo mitään konkreettista vaikeutta turbon iatsastukseen. Monta autoa on leimattu ihan sillä että tehot on säädetty lailliseksi ja päästöt mitattu samalla lailla kuin peruskatsastuksessakin. Siinä vaiheessa kun alkaa rakentamaan turboa autoon jossa on katalysaattori ja se on nk. vähäpäästöinen alkaa homma vaikeutumaan. Siinä tilanteessa myös VTT voi olla tarvetta ottaa mukaan kuvioihin. TUV-hyväksyntä taas helpottaa hommaa selvästi siis jos turbosarjalle on olemassa TUV-hyväksyntä.


      • holsetti.
        Garret 1.5Bar kirjoitti:

        Ei vuosi -92 tuo mitään konkreettista vaikeutta turbon iatsastukseen. Monta autoa on leimattu ihan sillä että tehot on säädetty lailliseksi ja päästöt mitattu samalla lailla kuin peruskatsastuksessakin. Siinä vaiheessa kun alkaa rakentamaan turboa autoon jossa on katalysaattori ja se on nk. vähäpäästöinen alkaa homma vaikeutumaan. Siinä tilanteessa myös VTT voi olla tarvetta ottaa mukaan kuvioihin. TUV-hyväksyntä taas helpottaa hommaa selvästi siis jos turbosarjalle on olemassa TUV-hyväksyntä.

        Dynojuttuun oli tullu muutoksia aika vasta taas eu-paskakasasta. Pitää ottaa 1000rpm välein käyttäytyminen. Mutta taidan muutenkin säätää kiekat aika alas megalla ku en tee 5500-6500rpm mitään. Eli siihen 5500rpm niin saakohan se olla siinä sitten jos on mega-squirt asennettuna. Tuo ohjausyksikköhän saa vanhassa autossa olla paikoillaan, mutta uudemmissa taas ei :D


      • Garret 1.5Bar
        holsetti. kirjoitti:

        Dynojuttuun oli tullu muutoksia aika vasta taas eu-paskakasasta. Pitää ottaa 1000rpm välein käyttäytyminen. Mutta taidan muutenkin säätää kiekat aika alas megalla ku en tee 5500-6500rpm mitään. Eli siihen 5500rpm niin saakohan se olla siinä sitten jos on mega-squirt asennettuna. Tuo ohjausyksikköhän saa vanhassa autossa olla paikoillaan, mutta uudemmissa taas ei :D

        Ärsyttävää kun eripuolilla maata ohjeistetaan aivan eri tavalla. Kertomasi mukaista ohjetta en ole missään päin muuta maata kuullut. Vain dynokäppyrä jossa ilmenee tehot on minulta kysytty. 2000-vuoden ja sitä vanhempien autojen katsastuksen yhteydessä päästötkin on mitattu kuten normaalissakin vuosikatsastuksessa..!


    • oldskooltoyo

      Ehdottomasti kannattaa sijoittaa KE-70 corollaan. Saat kunnon koneen vielä siihen niin sitä alkaa turbottaan. Hyi hemmetti noita mr2:sia esim minkä näköisiä ne on.

      • kilpailijan asiakas

        Ensimmäisen ja kolmannen sukupolven MR2:et ovat kyllä rumia.

        Kakkossukupolven MR2 on se ainoa oikea, hieno peli ja myös tehokkain turbolla.


    • gnbgngferrrr

      Jep jep. Joskus ollut itelläkin ahettu deksteri. Pieniä vinkkejä, että vaihda koneenkorvat keskenään, niin saat moottorin suoraan ja jää enemmän tilaa sinne vasemmalle puolelle. Laturin siirrät oikeallepuolelle, siellä on kyllä lohkossa paikka telineelle- pidemmän hihnan vaan tarvitset.

    • megatuunaaja.

      Tämä turbotusharrastaus menee mielenkiinnoltaan aivan uudelle tasolle kun asentaa megasquirtin autoon. Innovaten laajakaistan avulla sitten säätelee käyntiä sopivaksi kartoista. Kolme tärkeintä mittaria pitää olla sitten, ahto, öljynpaine ja laajakaista lambdan mittari.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6993
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe