Mitä auton akkulaturin ampeerimittarin pitää näyttää kun akku on

..

täynnä ? Nyt on ollu 8 tuntia latauksessa. Ja ampeeri on tippunu kymmenestä kahteen ja puoleen mittarin mukaan. Se 2 ja puoli oli vaan viimeksi 2 tuntia sittenkin kun katsoin. Onkohan se tuossa 2 ja puolessa nyt sitten täynnä ? Jostain luin että nollalle se ei menisi ikinä. Ihan sillä kysyn kun ei viitsisi loppuyötä valvoa turhan takia kun auto lämpötolpassa ja pitää 2 tunnin välein aina lisätä aikaa

13

25015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      auton akku on siis ollut tuon aikaa latauksessa. Mutta se nyt varmaan on selvä asia vaikka tuosta tekstistäni "akku" puuttuukin.

      • Anonyymi

        eikös otsikossa lue AKKU Pässi sokee viisastelija...........


    • 14

      Mittaa jännite akun napojen välillä (luonnollisesti laturii irti):
      tässä yksi taulukko

      12.60 V 100%
      12.35 V 75%
      12.10 V 50%
      11.95 V 25%
      11.70 V 0%

      • Anonyymi

        Akun jännite ei kerro mitään, jos akkuun ei kohdisteta kuormitusta. Sama homma paristojen kanssa. Mittaamalla napojen jännite kuormittamattomassa tilassa ei kerro lopulta mitään. Akku/paristo pitää olla kuormitettuna (käytössä), jotta jännitteestä pystytään lukemaan jotakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akun jännite ei kerro mitään, jos akkuun ei kohdisteta kuormitusta. Sama homma paristojen kanssa. Mittaamalla napojen jännite kuormittamattomassa tilassa ei kerro lopulta mitään. Akku/paristo pitää olla kuormitettuna (käytössä), jotta jännitteestä pystytään lukemaan jotakin.

        Noin minäkin käsittäisin, että kuormaa tarvitaan akun kunnon mittaamisessa (vaikka kuormitustesteri).
        Pelkkä jännitteen mittaaminen kertoo lepojännitteen, joka voi tyhjässä, ehkä jo rikkinäisessä akussa pudota nollaan heti kun akkua kuormitetaan, jolloin esim. starttaaminen on täysin mahdotonta.


    • ...

      Ei mulla mitään muuta mittaria oo kuin mikä mittari on tuossa akkulaturissa itsestään ja se näyttää nyt 2,5 ampeeria

      • latausaddikti

        Mulla on olleet 6A Terrier ja 4A modernum. Kyllä niissä putoo lataus sinne 1A:n kohdalle kun akku on täynnä eli ei oikein enää ota mitään vastaan.
        Voihan se olla että 10 A:n laturissa voisi jäädä vähän korkeammalle, mutta saattaa akussakin olla jotakin pientä sisäistä häikkää. Vasta kuormituskoe tai todelliset käyttöolosuhteet kertovat onko akku vielä kunnossa vai tarviiko jo uutta.


    • ilkka

      Tuo on silkkaa sähkötekniikkaa. Kun akku on täysi virta on 0!

      • Anonyymi

        Tuoo oli silkkaa tyhmän tynnyrin kolinaa.

        Virta riippuu latausjännitteestä. Kyseessä lie joku muinainen laturim, missä on vain muuntaja ja tasasuuntaussilta. Näissä "tyjäkäyntijännite" (kun virta 0 A) voi olla hyvin korkea (tyyliin 18 V), joten tällainen laturi pukkaa väkisin virtaa täynnä olevaan akkuun, aiheuttaen ylilatauksen/akun kiehumisen. Näitä ei missään nimessä voi pitää koko ajan kiinni akussa, toisin kuin nykyaikaisia äly/ylläpitolatureita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuoo oli silkkaa tyhmän tynnyrin kolinaa.

        Virta riippuu latausjännitteestä. Kyseessä lie joku muinainen laturim, missä on vain muuntaja ja tasasuuntaussilta. Näissä "tyjäkäyntijännite" (kun virta 0 A) voi olla hyvin korkea (tyyliin 18 V), joten tällainen laturi pukkaa väkisin virtaa täynnä olevaan akkuun, aiheuttaen ylilatauksen/akun kiehumisen. Näitä ei missään nimessä voi pitää koko ajan kiinni akussa, toisin kuin nykyaikaisia äly/ylläpitolatureita.

        Kun akku on täynnä, niin se ei enää ota vastaan latausta/virtaa. Aika lähelle nollaa tippuu virta tällöin. Täysin nollaan ei kenties mene, mutta melko lähelle sitä.


    • Anonyymi

      Tuo 2A on ihan hyvä lukema.

    • Anonyymi

      Jollain 4 ampeerin laturilla hyväkuntoista akkua ladattaessa latauksen loppuvaiheessa kennojännite nousee lähelle 2,7 volttiin joten akun jännite on yli 16 volttia. Tämä siis perinteisellä lyijyakulla.
      Alin kennojännite saa kyseisellä akkutyypillä laskea 1,85 volttiin jolloin akku on purkautumisrajalla. Akku on tuolloin syytä ladata . Varsinkin kuormitusvirtoja ollessa päällä saattaa akku tyhjätilassa lähteä tuhoutumaan ja akun jännite saattaa syöksyä nollaan.
      Kun täyteen ladattu akku irroitetaan latauksesta akun kennojännite laskee huippulukemasta jonkin ajan kuluttua 2,0 - 2,1 volttiin. Akun kokonaisjännitteen ollessa 12-13 voltin välillä.

    • Anonyymi

      Onko auton akku täys kun mittari näyttää 1.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7735
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4283
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3765
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2906
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2636
    7. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2518
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58
      2469
    9. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40
      2349
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2306
    Aihe