Tervehdys kaikille! Ongelmana on mercruiserin (vm) dieseli johon laitoin öljyn jäähdyttimen lämpöongelman vuoksi. No paine hieman laski kuten lämmöt myös,lämpö tosin olisi saanut laskea enemmänkin. Eli asiaan,jos laitan toisen samanlaisen (n.30 cm pitkän) jäähdyttimen,niin voisikohan paine jopa nousta tai edes pysyä samana viileämmän öljyn johdosta? Lämmönvaihtimet on putsattu muutama vuosi sitten. Ja alkuperäinen syy lämpenemiseen taitaa olla alitehoisuus...
Öljyn paineen lasku
15
525
Vastaukset
- xxx-xxx
Ainakin joissakin VM-moottoreissa on öljytermostaatti, joka vikaantuessan sallii öljyn kierron osittain ohi jäähdyttimen. Itselläni termostaatin vaihto lisäsi öljynpainetta lähes 1 bar.
- kuumana
Kiitti vinkistä,minkälaisia paineita siellä pitäisi olla? Omassani on 110 asteisena n 4 kiloa vai baria ja 120 asteessa ei enää paljoa. Sitten pitää melkein jo tiputtaa plaanista ja antaa jäähtyä. Tämä siis silloin kun merivesi on 25 ja vähän vastatuulta,myötäiseen ei lämpeä niin paljon. Toivottavasti termostaatin vaihto auttaa.
- R K-S
kuumana kirjoitti:
Kiitti vinkistä,minkälaisia paineita siellä pitäisi olla? Omassani on 110 asteisena n 4 kiloa vai baria ja 120 asteessa ei enää paljoa. Sitten pitää melkein jo tiputtaa plaanista ja antaa jäähtyä. Tämä siis silloin kun merivesi on 25 ja vähän vastatuulta,myötäiseen ei lämpeä niin paljon. Toivottavasti termostaatin vaihto auttaa.
Mikä moottori sinulla on ja missä veneessä? Mitä öljyä käytät? Onko konetilan ilmanvaihto riittävä? Paljonko on öljynpaine kuumana ja tyhjäkäynnillä?
- Välittäjä LKV
R K-S kirjoitti:
Mikä moottori sinulla on ja missä veneessä? Mitä öljyä käytät? Onko konetilan ilmanvaihto riittävä? Paljonko on öljynpaine kuumana ja tyhjäkäynnillä?
mulla on Suorat Putket siis Vannasputket ilman tiivisteitä pohjan läpi suoraan konehuoneeseen, jossa asun.
- kuumana
R K-S kirjoitti:
Mikä moottori sinulla on ja missä veneessä? Mitä öljyä käytät? Onko konetilan ilmanvaihto riittävä? Paljonko on öljynpaine kuumana ja tyhjäkäynnillä?
Moottori on 3.6 litrainen 180 hv kutonen 2455 beikussa,öljy teboilin super hpd 15w40, ilmanvaihto on riittävä koska luukun avaaminen ei vaikuta kuin meteliin ja öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana n. 1 kylmänä en nyt muista mutta enempi se oli. On kyllä käynyt mielessä että mittari näyttäisi väärin,mutta taitaa olla toive-ajattelua..
- MoottoriAsiantuntija
kuumana kirjoitti:
Moottori on 3.6 litrainen 180 hv kutonen 2455 beikussa,öljy teboilin super hpd 15w40, ilmanvaihto on riittävä koska luukun avaaminen ei vaikuta kuin meteliin ja öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana n. 1 kylmänä en nyt muista mutta enempi se oli. On kyllä käynyt mielessä että mittari näyttäisi väärin,mutta taitaa olla toive-ajattelua..
Et tiedä näköjään moottoritilan ilmanvaihdon riittävyydestä mitään tuon kirjoittamasi perusteella ja samoin nuo kertomasi öljyn ja jäähdytysveden virtaussuuntien tiedot on näköjään "mutua".
Laitapas konetilasi ja jäähdytykset kuntoon näin:
Hihnavetoinen riittävän tehokas puhallin joka vaihtaa moottoritilan ilman niin tehokkaasti että saat sen tilan lämmön pysymään n. 40 astetta max.
Sähköä ei ole niin paljon käytettävissäsi että sähköpuhaltimen teho riittäisi.
Moottorin paloilman kanavisto ottamaan ilma suoraan ulkoa riittävän suurella kanavalla, ettei tule turhia vastusta, koska jos otat (kuten lienee nyt) paloilman moottoritilasta se on liian lämmintä, ja moottori lämpenee edelleen liikaa.
Näihin asioihin löytyy moottoritekniikan kirjallisuudesta hyvinkin tarkat tiedot kun etsit. - kkkwww
kuumana kirjoitti:
Moottori on 3.6 litrainen 180 hv kutonen 2455 beikussa,öljy teboilin super hpd 15w40, ilmanvaihto on riittävä koska luukun avaaminen ei vaikuta kuin meteliin ja öljynpaine tyhjäkäynnillä kuumana n. 1 kylmänä en nyt muista mutta enempi se oli. On kyllä käynyt mielessä että mittari näyttäisi väärin,mutta taitaa olla toive-ajattelua..
Älä vaan rupea virittelemään mitään hihnakäyttöisiä puhaltimia MoottoriAsiantuntijan neuvojen mukaan. Kyllä tuon kokoiselle moottorille on järjestettävissä riittävä ilmankierto muutenkin.
Moottori sinällään toimii erittäin tehokkaana imurina. Viileä ilmaa kannattaa ohjata ilmansuodattimen läheisyyteen. On toki myönnettävä, että veneissä on ilman kierron järjestäminen aina jonkin verran haasteellista, mutta tuollainen puhallinhomma on tässä tapauksessa liioittelua. Jos pystyt ohjaamaan ulkoilmaa esim. 8:lla halkaisijaltaan 75 mm ilmaletkulla (ilman jyrkkiä mutkia), katsoisin sen riittävän hyvin. Ei uusissa tehdasvalmisteisissakaan veneissä juuri runsaampaa ilmankiertoa ole järjestetty.
En usko, että kuumenemisongelmasi johtuvat ilmankierron puutteista. Luukkujen avaamisen vaikutuskin kertoo osaltaan tästä. Epäilen jotain ongelmaa jäähdytyspuolella.
- Yanmarilla
Kai sulla on öljyn virtaus vastaan veden virtaukseen nähden, lämmönvaihdin on tehokkaampi niin.
- kuumana
Se virtauksen suunta on laitettu ihan arpomalla,kun en tiedä kummasta letkusta se tulee. Kokeilemallahan se selviäisi,mutta epäilen sen vaikutusta.
- Yanmarilla
En osaa sitä paremmin perustella, kuin yleensä näin vain moottoreissa on. Eräs ammattikorjaaja sanoin eron olevan huomattava, tiedä sitten häntä.
- sickleave
Onko tuo matala ö-paine niin ihmeellistä? Mulla oli Pajero. Ö-paine 1 tyhjäkäynnillä. Oli mersu. Ö-paine 1 tyhjäkäynnillä. Nyt on JTDM -dieseli ö-paine 1 tyhjäkäynnillä. Ts. se on ihan normaalia dieseleissä.
- kuumana
Mutta se lämpö,120 ja välillä ylikin ei varmaankaan ole normaalia. Se oli se ongelma. Paljonkohan muissa meridieseleissä jatkuvassa n 3500-3600 rundia kiertävissä on lämmöt?
- uiytre
mikä tässä nyt on vaikeeta? vanha ja kulunut diesel on siis on yleensä kilon tyhjäkäynnillä ja saat olla iloinen, jos kierroksilla nousee yli kolmen. moottori lämpenee huonon nestekierron vuoksi (tukkeutumia ja ruostetta) ei se ole öljyn syy.
Lähtisin ensin hakemaan vikaa ahtimesta.
Usein törmää virheelliseen käsitykseen että ahtopainetta nostamalla saisi lisää tehoa, se kun on niin helppo hommakin.
No tehoa sillä ei saa, mutta ahdin kuumenee kyllä, ja tämä lämpö menee suoraan öljyyn jonka lisäksi ilma lämpenee paineen vaikutuksesta huomattavasti (1.5 bar nostaa jo yli 100 astetta), mikä lisää moottorin käyntilämpöä.
Ahtopaine voi olla liian suuri kenenkään sitä ruuvaamattakin, hukkaportin jumi riittää.
Öljynpaineet riittää jos kierroksia nostamalla paine nousee ylipaineventtiilin rajalle, sen huomaa kyllä mittarista selvästi.- kuumana
Ei taida vielä tuossa 91 mallisessa olla hukkaporttia. Ja öljynjäähdytin on siis ylimääräinen oman lämmönvaihdin hässäkän lisäksi. Ilmanvaihto on neljällä n.80mm letkulla joista yhdessä sähköpuhallin,lisäksi pari ilmanotto-ritilää ilman letkua. Epäilen ettei moottorin jäähdytystä ole alunperinkään suunniteltu kunnolla,eli hieman alimitoitetulta vaikuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394923Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6614109Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732291Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o162057MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis401858- 961696
TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1671441OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301208- 941134
- 871131