Yletön hikoilu

Pyykkiä riittää

Vaivaako muita yletön hikoilu? Olen 58v mies ja painoindeksini noin 35 ja viimeiset 5 vuotta olen alkanut hikoilla kohtuuttomasti pienestäkin rasituksesta ja kesähelteet ovat painajaisia. Liikun omasta mielestäni kohtuullisesti noin 3 kertaa viikossa ja näin talvella lumityöt ja kesällä nurmikonleikkuu. Noin viisi vuotta sitten minulle määrättiin beetasalpaajalääkitys rytmihäiriöön ( flimmeri, joka saatiin poistettua ). Olen alkanut yhdistää tuota beetasalpaajaa tuohon hikoiluun, koska aikaisemmin en hikoillut vastaavasti. Voihan syy olla tuo liikapaino, mutta haluaisin muiden kokemuksia tuosta beetasalpaajasta.

20

4795

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian kova totuus

Kyllä syy on tuo paino. Pudota indeksistä kymmenen pinnaa, hikoilu loppuu ja elätkin pidempään. Voivat rytmihäiriötkin kadota siinä samalla.

• Liikapainoa kieltämättä on, jos painoindeksi on noinkin korkea. Et ole ottanut selvää lääkäriltäsi tuosta hikoilusta? Siihen kun voi olla montakin syytä.

• Pyykkiä riittää

Vielä painoindeksin ollessa 32, hikoiluongelmaa ei esiintynyt haittaavasti. Kävelylenkin jälkeen paita ei silloin juuri kastunut, mutta nyt kyllä kastuu. En kiellä ylipainon osuutta, mutta kun muutos on niin suuri hikoilun osalta. Siksi epäilen jotain muutakin kuten tuota beetasalpaajaa. Sehän jotenkin rajoittaa sydämen toimintaa. Joutuuko ruumis tällöin jotenkin kovemmalle ja aiheuttaa ylimääräistä hikoilua?

• Pyykkiä riittää kirjoitti:

Vielä painoindeksin ollessa 32, hikoiluongelmaa ei esiintynyt haittaavasti. Kävelylenkin jälkeen paita ei silloin juuri kastunut, mutta nyt kyllä kastuu. En kiellä ylipainon osuutta, mutta kun muutos on niin suuri hikoilun osalta. Siksi epäilen jotain muutakin kuten tuota beetasalpaajaa. Sehän jotenkin rajoittaa sydämen toimintaa. Joutuuko ruumis tällöin jotenkin kovemmalle ja aiheuttaa ylimääräistä hikoilua?

Beettasalpaaja periaatteessa taitaa vähentä hikoilua.

Onkos muuten kilpirauhaset tutkittu ?

"Pyykkiä riitää"...
        Kardiologini kertoi beetasalpaajan hieman heikentävän sydämen pumppaustehoa (ainakin kohdallani) - saattaa olla mahdollista, että sillä on pieni osuus myös Sinun vaivoihisi. Ylipaino kuitenkin on se suurin "paha".

Toivottavasti saat asiaan helpotusta!

• sama vika
        Pyykkiä riittää kirjoitti:

Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, peruslämpö on 35.. Tänä kesänä on alkanut järkyttävät hikoilu, muutaman askeleen kun on ottanut, tukka on märkä ja korvien ympäriltä valuu oikein isoja hikipisaroita. Ilmiö on tapahtunut ihan yhtäkkiä. Painossa ei ole tapahtunut kuin 2 kgn lisäys, mikä ei voi vaikuttaa niin dramaattisesti. Kymmenen vuotta olen syönyt beetasalpaajaa rytmihäiriöön eikä minulla ole ollut hiki.

• kokokokenut

Miehilläkin on vaihdevuosien ja vaivat kuten naisillakin joista toiset hikoilevat ihan sairaaloisen paljon, hikoilu helpottuu ajan mittaan, mutta voi vielä myöhemminkin tulla hikikausia

• :))

Beetasalpaajanhan luulisi vähentävän hikoilua. Sitähän joillekin määrätään pelkkään esiintymisjännitykseen, johon hikoilu kuuluu yhtenä ominaisena oireena.

Painoa on sinulla ihan kohtuullisesti. Entäs geenit?
      Serkkuni mies, keski-ikäinen, tukeva, ei kovin ylipainoinen, on aina, läpi vuoden, hikiä vuodattavan märkä, mutta ihana.

Beetasalpaajan syyksi, en amatöörinä, ollenkaan usko.

• LiikaaON

PAINO - pudota painoa hyvä ihminen, niin muutkin vaivat hellittää. Sydän voi paremmin eikä vaihdevuodetkaan niin vaivaa.

• Olen saman ikäinen kuin sinä, mutta painoindeksini on 25. En hikoile, eikä sydämestä ole toistaiseksi löytynyt rasitustestissä huomattavaa vikaa. En hikoile, joten en syytä uskoa, että painon pudotus voisi tuoda helpotusta oireisiisi.

• henrjii

Saattaa olla joku johtajantauti, tai nopeustauti. Ilmenee,mm, imuroidessa, roskat ei kerkeä imuriin, kun teet sen niin hätäisesti, ja pulssi lyö tuhatta, ja sataa. Yritä rauhoittua.

• Minua vaivaa yletön hikoilu ja vaihdevuodet varmaan osasyy mutta uskoisin että nyt on jotain muutakin tässä mukana minullakin, en vain ole saanut aikaiseksi mennä lääkäriin, olen ehkä liian pessimisti tuloksen suhteen.
      Kiusallinen ja uuvuttavakin vaiva. Nyt hiljan sitä hikoilua edelsi vahva sydämen tykytys enkä ollut jännittynyt sen enempää kuin muutenkaan tai mitään muutkaan syytä en löytänyt sykkeen yhtäkkiseen vahvaan lyömiseen. Toivottavasti sinulla syy selviää, lääkäri varmaan osaa auttaa.

• Rimmir tänään

Hyperhidros on hikoilutaudin nimi. Voi esiintyä geneettisenä suvussa, ilmestyä jo nuorena taikka vanhempana.
        Tautiin on olemassa lääkitystä tablettien muodossa.

Ruotsin google on paljon parempi kuin Suomen antamaan järkevämpiä vastauksia.
        Katsoppa vaikka www.svettkliniken.se niin löydät aiheeseen liittyvää asiaa.
        Ruotsiin ei enää pääse maksuttomaan hoitoon, mutta kylläkin Kööpenhaminaan ja Osloon. Varmaan kuitenkin täytyy olla lähete Suomen lääkäriltä elleivät nämä itse ymmärrä hoitojen päälle yhtikäs mitään.

• vantaannaiselle

Hei!

Saattaa olla vaihtarihikoilua - itselläni oli lopulta aina nopeampi pulssi ennen hikikohtausta.
        Kärsitkö tässä yhteydessä kasvojen blush (punoitus) oireesta?

Itse sain vuosiksi hormonikorvaushoidosta avun. Löytyyhän toki myös itsehoitolääkkeitä, jos kokeilla haluaa.

Puolustan lääkkeitä siksi, että ellei ole sukurasitetta rintasyöpään, on altistus hyvin pieni verrattuna elämänlaadun paranemiseen.

Miksi olisit pessimisti tässä asiassa? Et menetä mitään, kun annat lääkärin arvioida tilanteesi - itsehän sitten päätät hoidatko ja miten.

Valoisaa syksyä Sinulle!

Minea 44 (en nyt ollut kirjautunut)

• Kokemuksella, 70 v M

Iän mukana tulee hikoilua sellaisistakin töistä, missä ennen ei tullut. Eli lämmönsäätöjärjestelmä alkaa heikkenemään. Mitään miesten vaihdevuosia ei ole olemassa muualla kuin femakoitten mielikuvituksessa.
      Toki tuo ylipaino vielä pahentaa tilannetta.

• Rimmir tänään

Elämä olisi ollut sinullekin ja kumppanillesi helpompaa jos olisit tunnustanut itsellesi vaihdevuosivaivasi. Nyt se on liian myöhäistä saada apua kun olet haudan partaalla.

Mutta nuoremmille 70- ikäluokan miehille on paljon apua saatavilla miesten vaihdevuosiin testosteronilääkityksellä. Sinullehan sitä ei kannata ehdottaa kun sinussa ei ole mitään vikaa.

• *,*

Paras paikka kysyä on juuri tämä palsta jossa löytyy paras asiantuntemus jokaiseen kuviteltavissa olevaan asiaan. Vain huippuälyköt ymmärtävät kysyä täältä.

• Lääkäri käynti sulkis pois/vahvistas terveydelliset syyt. Siitä selviis sit jatkotoimenpiteet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      5003
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4239
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2321
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      19
      2125
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1898
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1716
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1493
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1203
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94