Omakustantajan perusopas

Haaveilija--

Olen haaveillut oman kirjan kirjoittamisesta ja julkaisemisesta lähes koko ikäni eli yli 20 vuotta. Kustantajat ovat suhtautuneet käsiksiini kannustavasti, mutta silti kielteisesti. Vuosi sitten eräs kustantaja ehdotti minulle omakustanteen tekemistä. Siitä lähtien olen etsinyt tietoa ja toisten kokemuksia hyvin ahnaasti. Sitten viimein löysin tämän: http://lukutoukka.fi/omakustantajanperusopas.pdf

Omakustantajan perusopas on lyhyt, tiivis ja lavertelematon kitetytys, miten omakustannekirja tehdään ja miten sitä myydään ja markkinoidaan. Ainakin minulle tämä oli silmät avaava lukukokemus ja tietopankki.

Kirjoittaja tuntuu tietävän, mistä kertoo. Kirjoittaja, Heikki Savola, on kustantaja (Robustos), kirjakauppias ja toimittaja. Nopea googlaus paljastaa miehen olevan mm. Runeberg-palkintoehdokkaanja Finlandia Junior-ehdokkaan kustantaja.

Omakustantajan opas veti minun jalkani takaisin maan pinnalle ja pudotti pään pilvistä. Omakustantamisen arki on karua. Kuka hyvänsä pystyy saamaan tekstinsä helposti kirjaksi, mutta myynti on vaikeaa. Tavattoman vaikeaa, uskon sen tämän kirjan luettuani paremmin kuin ennen.

Omakustantajan perusopas on julkaistu vain pdf-muodossa ja se on vapaasti ladattavissa. Kirjalla ei myöskään ole kiinteää hintaa, vaan jokainen lukija voi maksaa sen verran mitä haluaa, tai olla maksamatta mitään. Minulle kirja opetti paljon, siksi maksoin 15 euroa.

5

402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen-haaveilija

Kiitos hyvästä vinkistä!

• kirjailja_

Joo, kuin ton. Kerrankin joku puhuu järkeä.

• pohjantyttii

Tämähän oli hyvä vinkki! Kiitti!

• Seppo.Jyrkinen

Omakustanne on toki yksi vaihtoehto, mutta ei ainoa. Kirjojen myynti tulee luoville ja kirjoitusorientoituneille ihmisille ongelmaksi. Paikka kirjakaupan näyteikkunassa irtoaa helpommin WSOY:n kuin Matti Meikeläisen tuotteille.

Minun valintani oli verkkokirja http://www.jyrkinen.fi/kalevala/ Kirja netissä omilla kotisivuilla oli minulle ns helppo ja halpa ratkaisu. Ja vielä helpommalla pääsee kun ottaa käyttöönsä maksuttoman blogin.

Verkkokirjan avulla saa tuntumaa lukijoihin ja hyvässä lykyssä myös lukijoilta palautetta. Lukijapalaute ei tietenkään vastaa kustantajan ammatillisesti kehittynyttä silmää, mutta auttaa aina eteenpäin. Ja jos tulee tyytymättömäksi omiin kirjoituksiinsa, tekstin korjaaminen ja taiteellinen kokeileminen on todella helppoa.

• Haaveilija----+

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      36
      4686
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      481
      1413
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1080
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      998
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      913
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      891
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      830
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      804
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      47
      736
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      57
      707
    Aihe