Napalukot, tasauspyörästön lukot,

Kalle

Olen täysin noviisi näissä voimansiirtoon ja erilaisiin lukkoihin liityvissä asioissa, ja kysyisinkin nyt: - mikä on napalukko? - tasauspyörästön lukko? yms muut lukot mitä maastureissa on? Eli jos joku voisi noita asioita selventää ihan maallikon näkökulmasta nähden?

17

27481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wäsäilijä

      Napalukko on yleensä etuakselin pyörän navoissa oleva kytkinlaite,jolla saadaan vetoakselit kytkettyä vetämään pyöriä.Sillä voidaan myös lepuuttaa vetoakselit ajettaessa pelkällä takavedolla.Napalukkoja on automaattisia ,puoliautomaattisia ja käsin kytkettäviä(käännetään valitsimesta itse navassa).Jotkut valmistajat ovat korvanneet napalukot vetoakselilla joka voidaan "katkaista" tarvittaessa,tällöin tosin osa rattaista pyörii aina.Näissä on joitakin vähemmän ihanteellisia ratkaisuja ,kuten GM:n käyttämä lämpövastuskytkin.
      Käsin kytkettävät napalukot ovat yleensä varmatoimisimpia.
      Tasauspyörästön lukot ovat tyypiltään joko kitkalukkoja tai "yhdeksi puuksi" lukittuvia.Kitkalukot menettelevät etuakselilla napalukkojen kanssa,mutta tosi käytössä todelliset lukot ovat ylivoimaisia.Niitä taas on erilaisia sen mukaan mitä tarvitaan;automaattinen esim. GM:n käyttämä Eatonin Gov-Lock on ihan hyvä normaalikäyttöön,se ei tee nopeassa ajossa mitään yllättävää.Detroit Locker-tyyppiset lukot jotka kytkeytyvät päälle-pois todella havaittavasti ovat talvella vähän hankalia.Rahamiehille paineilmakäyttöinen ARB:n valmiste on paras,sillä sen voi kytkeä vasta tarvittaessa, se ei myöskään vaikuta kääntösäteeseen,ja sitä voi myös käyttää etuakselilla.Eatonilta on tullut sähköisesti lukittava malli jota saa myös Hummeriin.
      Jeep käyttää nykyisin automaattista lukkoa joka on osoittautunut hyväksi.On myös joitakin muita ratkaisuja joista toiset ovat hyviä kuten viskokytkimet kevyessä käytössä, ja huonoja kuten Torsen-"lukko",joka ei toimi kunnolla ilman jarrujen apua,löytyy Hummereista,paitsi USA:n viranomaiskäytössä olevista ,niihin on asennettu Detroit Lockerit.Tästä tulikin mukava aasinsilta täydelliseen hännänhuippuun eli jarruilla aikaansaatavaan "pitoon".Toimiessaan hyvin,jotkut systeemit ovat jopa lukkoja parempia KEVYESSÄ KÄYTÖSSÄ.Tosi toimissa jarrujen jatkuva toiminta tekee niin paljon ylimääräistä lämpöä, että Hummerissa järjestelmä kytkeytyy automaattisesti pois toiminnasta toimittuaan "liian kauan".Halvemmissa jarrut jatkavat keramiikan tekoa/haisemista.
      Tasauspyörästö voi olla myös jakolaatikon yhteydessä jolloin autolla voidaan aina ajaa neliveto kytkettynä,ns."jatkuva neliveto".Tämä tasauspyörästö voidaan yleensä lukita jos maasto vaikeutuu.Eri valmistajat ovat myös käyttäneet kitka-,visko- ja automaattisia lukkoja.
      Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä kauemmaksi tieltä mennään,sitä "vanhanaikaisempi"tekniikka kannattaa autossa olla.

      • 2610

        tuli paljon oikeaa tietoa . itsellä on myös hyvät kokemukset tojotan hj 61 ,n 100 % tasauspyörästön lukoista ,jotka ovat ihan mekaaniset käsikäyttöiset ja vaijeri välitteiset .siis sisältä kahvoista . nehän ovat nuo 61,n akselit suht kysyttyjä offimiestenkin keskuudessa .(taitavat vaan olla liian vaikeakäyttöisiä nyky maasturisteille ,mielummin ruovittelevat 1-3,lla pyörällä kuin käsin kytkettävällä nelivedolla )


      • Kalle

        Kiitos vastauksista. Eli siis tästä päätellen- kun Land Cruiser 90, vm 2000 ja ei noita napalukkoja näy akseleiden päässä, on siinä tasauspyörästön lukko joka toimii kitkalla? Kitkaan perustuen se siis luistaa, ja ei pärjää tavallisille "kiinteille" napalukoille? Myös törmäsin tilanteeseen että vaikka lukko oli kytkettynä, toinen pyörä suti ja toinen olisi vetänyt mutta kaikki voima meni kuitenkin sutivalle pyörälle. (tämä siis kitkalukon ollessa päällä)
        Mihin sitten perustuu että ko autoa voi ajaa lukko kytkettynä kovalla nopeudella, ja sitten siinä on erikseen vaihde hitaalle nopeudelle jolloin lukko myös on kytkettynä. Voikohan ko autoon asentaa tuollaisia napalukkoja jälkeenpäin, onko siitä hyötyä?


      • Land Cruiser
        Kalle kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Eli siis tästä päätellen- kun Land Cruiser 90, vm 2000 ja ei noita napalukkoja näy akseleiden päässä, on siinä tasauspyörästön lukko joka toimii kitkalla? Kitkaan perustuen se siis luistaa, ja ei pärjää tavallisille "kiinteille" napalukoille? Myös törmäsin tilanteeseen että vaikka lukko oli kytkettynä, toinen pyörä suti ja toinen olisi vetänyt mutta kaikki voima meni kuitenkin sutivalle pyörälle. (tämä siis kitkalukon ollessa päällä)
        Mihin sitten perustuu että ko autoa voi ajaa lukko kytkettynä kovalla nopeudella, ja sitten siinä on erikseen vaihde hitaalle nopeudelle jolloin lukko myös on kytkettynä. Voikohan ko autoon asentaa tuollaisia napalukkoja jälkeenpäin, onko siitä hyötyä?

        Land Cruiser 90:ssä on jatkuva neliveto. Eli siinä on keskitasauspyörästö, joka jakaa voiman koko ajan etu- ja taka-akselille. Taka-akselilla on sähköisesti kytkettävä 100%:nen tasauspyörästön lukko.

        Nopeassa nelivedossa on lukko-asento (onkohan lattiassa keppi vai kojetaulussa namiska), mikä lukitsee keskitasauspyörästön (HLc vai CD lock?). Se kytkettynä ei ole suositeltavaa ajaa pitävällä alustalla, varsinkaan asvaltilla. Jäisellä tiellä tai soratiellä saadaan vähän etenemiskykyä lisää. Etu- ja taka-akselit ovat siis pakotettuina pyörimään samaa tahtia, tällöin pitävällä alustalla käännettäessä etupyörät pyörisivät nopeammin kuin taka-, joten voimansiirto joutuu kovalle rasitukselle ja jonkin renkaan on pakko luistaa.

        Taka-akselin lukko on kytkettävissä kojetaulun sähkönamiskasta (RD Lock). Se lukitsee takaperän, eli takapyörät ovat pakotettuina pyörimään samaa tahtia. Eikä taaskaan saa ajaa pitävällä pinnalla, varsinkaan kovaa.

        Niin, ja etuakselilla ei ole mitään lukkoa. Eli kertomastasi päätellen yksi sutiva rengas on ollut edessä tai sitten et ole kytkenyt takaperän lukkoa päälle.


      • Kalle
        Land Cruiser kirjoitti:

        Land Cruiser 90:ssä on jatkuva neliveto. Eli siinä on keskitasauspyörästö, joka jakaa voiman koko ajan etu- ja taka-akselille. Taka-akselilla on sähköisesti kytkettävä 100%:nen tasauspyörästön lukko.

        Nopeassa nelivedossa on lukko-asento (onkohan lattiassa keppi vai kojetaulussa namiska), mikä lukitsee keskitasauspyörästön (HLc vai CD lock?). Se kytkettynä ei ole suositeltavaa ajaa pitävällä alustalla, varsinkaan asvaltilla. Jäisellä tiellä tai soratiellä saadaan vähän etenemiskykyä lisää. Etu- ja taka-akselit ovat siis pakotettuina pyörimään samaa tahtia, tällöin pitävällä alustalla käännettäessä etupyörät pyörisivät nopeammin kuin taka-, joten voimansiirto joutuu kovalle rasitukselle ja jonkin renkaan on pakko luistaa.

        Taka-akselin lukko on kytkettävissä kojetaulun sähkönamiskasta (RD Lock). Se lukitsee takaperän, eli takapyörät ovat pakotettuina pyörimään samaa tahtia. Eikä taaskaan saa ajaa pitävällä pinnalla, varsinkaan kovaa.

        Niin, ja etuakselilla ei ole mitään lukkoa. Eli kertomastasi päätellen yksi sutiva rengas on ollut edessä tai sitten et ole kytkenyt takaperän lukkoa päälle.

        Kiitos, nyt tuli ihan jo autokohtaisesti vastausta. Mulla ei ole tuollaista sähköistä lukkoa taakse, se on ilmeisesti lisävaruste? Ja saakohan sitä sitten asennettuna jälkeenpäin ja mihin hintaan...?? Eli tuo takaperän lukko on sama asia periaattessa kuin napalukko? (tosin kitkatoimisena)


      • Land Cruiser
        Kalle kirjoitti:

        Kiitos, nyt tuli ihan jo autokohtaisesti vastausta. Mulla ei ole tuollaista sähköistä lukkoa taakse, se on ilmeisesti lisävaruste? Ja saakohan sitä sitten asennettuna jälkeenpäin ja mihin hintaan...?? Eli tuo takaperän lukko on sama asia periaattessa kuin napalukko? (tosin kitkatoimisena)

        Mulla on tässä 9/99 painettu esite, joka kertoo että sen pitäisi olla vakiovaruste (sähköisesti ohjattu keski- ja takatasauspyörästön lukitsin). Jos se nyt kuitenkin jostain syystä puuttuisi, taka-akselilla on varmastikin ainakin viskolukko. Sähköisenkin sinne varmasti saa lisävarusteena asennettuna, hintaveikkaus 1000 €.

        TAKAPERÄN LUKKO EI OLE YHTÄÄN SAMA ASIA KUIN NAPALUKKO!!! Aivan eri asia! Ja jos se on sähköinen, se on 100%:nen, ei kitkatoiminen. Napalukko on siis, vielä kerran, ainoastaan kytkinlaite jolla yhdistetään vetoakseli pyörän napaan. Mutta koska autosi on jatkuvalla nelivedolla varustettu, napalukon asentaminen eteen ja sen aukijättäminen tarkoittaisi sitä että autosi ei kulkisi eteenpäin (ainoastaan keskilukko päällä kulkisi takavetoisena). Yritä hahmottaa.


      • Kalle
        Land Cruiser kirjoitti:

        Mulla on tässä 9/99 painettu esite, joka kertoo että sen pitäisi olla vakiovaruste (sähköisesti ohjattu keski- ja takatasauspyörästön lukitsin). Jos se nyt kuitenkin jostain syystä puuttuisi, taka-akselilla on varmastikin ainakin viskolukko. Sähköisenkin sinne varmasti saa lisävarusteena asennettuna, hintaveikkaus 1000 €.

        TAKAPERÄN LUKKO EI OLE YHTÄÄN SAMA ASIA KUIN NAPALUKKO!!! Aivan eri asia! Ja jos se on sähköinen, se on 100%:nen, ei kitkatoiminen. Napalukko on siis, vielä kerran, ainoastaan kytkinlaite jolla yhdistetään vetoakseli pyörän napaan. Mutta koska autosi on jatkuvalla nelivedolla varustettu, napalukon asentaminen eteen ja sen aukijättäminen tarkoittaisi sitä että autosi ei kulkisi eteenpäin (ainoastaan keskilukko päällä kulkisi takavetoisena). Yritä hahmottaa.

        Oke, no nyt alkaa hitaallekin valjeta! Kun nyt kerta asiantuntijoita on raadissa niin tarkennetaan. Eli jos kytken nopean nelivedon (lukitun) syttyy kojelaudassa tasauspyörästön lukittumisesta kertova valo. Tämä silloin indikoi sitä että veto välitetään akseleille suhteessa 50/50 (eteen, taakse) normaalisti ilman lukkoa on suhde muistaakseeni 40/60 (eteen, taakse). Tuossa lukitussa tilassa silloin esim ojan ylitys onnistuu? (vähintään 3 pyörää vetää aina?)
        Auto on diesel ja automaatti, millä vaihteella maastossa kannattaa ajaa?


      • Paavo
        Kalle kirjoitti:

        Oke, no nyt alkaa hitaallekin valjeta! Kun nyt kerta asiantuntijoita on raadissa niin tarkennetaan. Eli jos kytken nopean nelivedon (lukitun) syttyy kojelaudassa tasauspyörästön lukittumisesta kertova valo. Tämä silloin indikoi sitä että veto välitetään akseleille suhteessa 50/50 (eteen, taakse) normaalisti ilman lukkoa on suhde muistaakseeni 40/60 (eteen, taakse). Tuossa lukitussa tilassa silloin esim ojan ylitys onnistuu? (vähintään 3 pyörää vetää aina?)
        Auto on diesel ja automaatti, millä vaihteella maastossa kannattaa ajaa?

        Moi,

        tarviit ojien (viisto-) ylityksiin (ja muihin ristiriipuntatilanteisiin) keskilukon (jakolaatikon tasauspyörästön lukon) ja ainakin yhden akselilukon (etu/taka-akselilla oleva tasauspyörästän lukko), eli vähintään 3 pyörää lukkoon keskenään.

        Itse ajan automaatilla 1, 2, 3 ja D-vaihteella tilanteesta riippuen, hitaissa ryöminnöissä ykkösellä, esim. kiviä ylittäessä, ettei vaihteisto vaihda isommalle kiveltä alas tullessa eli että saan moottorijarrutuksella sievästi auton alas, jos on kakkonen tai isompi päällä niin loota vetää isompaa päälle ja auto tulee vauhdilla alas ellei seiso jarrulla.

        Muta-spooriin ja lätäkköihin hyökkään monesti kakkosella, kolmosella ei enää voima riitä (tai vauhtia saattaa tulla liika, edessä ei ole ollut kovin paljon sisäänjoustoja, eli akseli hakkaa stopparikumeihin).

        Ja jos vaikka edessä on mäki, ja arvelen että kolmosella tulis soppelit vauhdit eli sen pitäis riittää, niin laitan sitten kolmosen päälle, varmaan tähän vois ajella deelläkin mutta mulla on siis tapana valita suurin vaihde mitä kussakin tilanteessa saattaa tarvita.

        Pelkästään isoimmalla vaihteellakin pärjännee hyvin, jos ei ole pelkoa että vaihteisto vaihtaa jossain tilanteessa "liian isolle" eli moottorijarrutus ei toimi, esim. isompaa pehmeää mäkeä alas tultaessa, paljon helpompo laittaa pikkuvaihde päälle kuin yrittää kikkailla jarruilla.

        -Paavo


      • okkaajaakko
        Kalle kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Eli siis tästä päätellen- kun Land Cruiser 90, vm 2000 ja ei noita napalukkoja näy akseleiden päässä, on siinä tasauspyörästön lukko joka toimii kitkalla? Kitkaan perustuen se siis luistaa, ja ei pärjää tavallisille "kiinteille" napalukoille? Myös törmäsin tilanteeseen että vaikka lukko oli kytkettynä, toinen pyörä suti ja toinen olisi vetänyt mutta kaikki voima meni kuitenkin sutivalle pyörälle. (tämä siis kitkalukon ollessa päällä)
        Mihin sitten perustuu että ko autoa voi ajaa lukko kytkettynä kovalla nopeudella, ja sitten siinä on erikseen vaihde hitaalle nopeudelle jolloin lukko myös on kytkettynä. Voikohan ko autoon asentaa tuollaisia napalukkoja jälkeenpäin, onko siitä hyötyä?

        LSD (limited slip differential) jota jotkut kitkalukoksi kutsuvat ei ole lukko koska se ei lukitu vaan rajoittaa tasauspyörästön luistoa. Voidaan säätää niin, että kumpikin pyörä pyörii samoilla kierroksilla ilman tasausta mutta sillon menetetään tasauspyörästön ominaisuudet,

        Napalukkoja on myös sähköisesti kytkettäviä.


      • Eienää1
        Kalle kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Eli siis tästä päätellen- kun Land Cruiser 90, vm 2000 ja ei noita napalukkoja näy akseleiden päässä, on siinä tasauspyörästön lukko joka toimii kitkalla? Kitkaan perustuen se siis luistaa, ja ei pärjää tavallisille "kiinteille" napalukoille? Myös törmäsin tilanteeseen että vaikka lukko oli kytkettynä, toinen pyörä suti ja toinen olisi vetänyt mutta kaikki voima meni kuitenkin sutivalle pyörälle. (tämä siis kitkalukon ollessa päällä)
        Mihin sitten perustuu että ko autoa voi ajaa lukko kytkettynä kovalla nopeudella, ja sitten siinä on erikseen vaihde hitaalle nopeudelle jolloin lukko myös on kytkettynä. Voikohan ko autoon asentaa tuollaisia napalukkoja jälkeenpäin, onko siitä hyötyä?

        Mikähän vammanen tämä kalle on? Pysy kaukana maastureista jos sulla ei ole mitään hajua mitä olet tekemässä.


    • Tosiäijä

      Lukoista puheen ollen, miksi kutsutaan lukkoa jota usein käytetään "ralliautoissa" joka toimii niin, että kiihdytettäessä perä lukkiutuu automaattisesti?

      • 0|||||||0

        En tiedä minkälaisia lukkoja/luistonrajoittimia ralliautoissa käytetään yleensä, mutta ainakin Grand Cherokeen etu- ja taka-akselilla käytetyt hydrauliset "vari-lok" lukot on alunperin suunniteltu rallikäyttöön. Noissa vari-lokeissa on levypakka ja geroottoripumppu. Pumppu muodostaa akseleiden pyörimisnopeuseroon verrannollisen öljynpaineen, joka puristaa levypakkaa "progressiivisesti" kiinni, tarvittaessa 100% lukkoon asti.


      • 102030405060
        0|||||||0 kirjoitti:

        En tiedä minkälaisia lukkoja/luistonrajoittimia ralliautoissa käytetään yleensä, mutta ainakin Grand Cherokeen etu- ja taka-akselilla käytetyt hydrauliset "vari-lok" lukot on alunperin suunniteltu rallikäyttöön. Noissa vari-lokeissa on levypakka ja geroottoripumppu. Pumppu muodostaa akseleiden pyörimisnopeuseroon verrannollisen öljynpaineen, joka puristaa levypakkaa "progressiivisesti" kiinni, tarvittaessa 100% lukkoon asti.

        Lienee siis vähän saman tyylinen kuin aktiivitasauspyörästö?

        Tosin, aktiivitasauspyörästö toimii siltä osin eri tavalla kuin lukko, että se pystyy välittämään enempi voimaa toiselle puolelle.

        Esimerkiksi kaarteessa, se ohjaa enemmän voimaa ulkokaarteen puoleiselle pyörälle, mikä auttaa autoa kääntymään paremmin.

        Ainakin mitsubishin evossa, se toimii moottorijarrutuksessakin, tosin päinvastoin. Eli sisäkaarteen puoleinen pyörä jarruttaa enempi.


    • s3pultura

      Ralliautoissa käytetään yleisesti torsentyyppisiä tasauspyöröstöjä (lukkoja) niiden viiveettömyyden ja huollettavuuden takia (täysin mekaaninen systeemi on huolto vapaa)

      • gdfhgfghjjhljhlkjh

        Kysymys esitettiin 16.5 vuotta sitten, joten vastaus voi olla vähän myöhässä.


      • 102030405060

        Torsen on hyvä, mutta maasturissa se ei yksin toimi riittävän hyvin, sillä esimerkiksi ristiriipunnassa jos toinen pyörä seisoo paikallaan, niin torsen ei saa sitä pyörimään.

        Monissa maastureissa on toki torsen tasauspyörästöjä, esim 4 gen pajerossa on taka-akselissa torsen ja lisäksi kytkettävä nappi lukko.

        Torsen toimii hyvin silloin kun auto liikkuu vauhdilla ja elektronisen luistoneston kanssa yhdessä. Jos pyörä pysähtyy, niin kun luistonesto vähän jarruuttaa, niin torsen taas välittää voimaa . . .


      • 102030405060

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5307
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      542
      1848
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1110
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1018
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      963
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      870
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

      Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      824
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      813
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

      Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe