Ostin Bosch S4 -akun 14.10.2010. Arvot 74Ah / 680A.
Se on kuitenkin ollut koko talven TOSI huonossa hapessa ja olen joutunut latailemaan sitä verkkosähköllä tämän tästä, varsinkin kovilla pakkasilla. Mutta se alkoi oireilemaan jo syksyllä kun lämpötilat alkoi keikkumaan nollan molemmin puolin. Tuntuu siltä että lataus vaan häipyy parin päivän parkissa olon aikana. Akun napojen ympäristö ja välit on puhtaat joten ei ainakaan lian takia pura akkua. Ja toinen mutu on että pelkkä startti jo auttaa muutaman tunnin vaikka normaalisti starttailu vaan tyhjää akun jos ei konetta käytetä paria minuuttia enempää?
Onko jollain hyvää vinkkiä miten akun kunnon voisi testata kotikonstein?
Sentään merkkiakku, ei kai se voi jo nyt olla finito? Vai onko jolla-kulla ollut yhtä huonoa Bosch S4 -akkua?
Siksipä epäilen että olisko autoon tullut joku sähkösyöppö vika tai sitten jo latauksessa on jotain feilua vaikkei latausvalo mitään valita? Mitään ideoita kellään?
Akun testaus
12
5060
Vastaukset
- kotivinkki
Autosäkökorjaamo tai edes akkuliike.
- autosähkö
kannattaa mitata auton lataus jännite sekä lataus virta.lisäksi mittaa paljonko auto kuluttaa virtaa paikallaan ollessa.noi arvot kun tietää voi päätellä onko vika akussa vai autossa.akun kunnon mittaus kunnolla ei onnistu kun akun "rasitus"mittauksella.
- puavo123
vika taitaa olla laturissa
Ekaksi mittaa akun napajännite, pitää olle reilusti yli 12 V, muuten varauksesta on jäljellä vain kolmannes.
Käynnistä auto ja mittaa latausjännite, pitää olla yli 13,5 V.
Oikeastaan ihan ensiksi tarkista nestepinta, levyt pitää olla peitossa ja tarkista ja puhdista akun navat.
Tarkista, että sisävalot ja peräkontin valo sammuvat, kun Sinulla on avain taskussa.
Virtamittausta en suosittele, jos et ole aivan varma, mitä olet tekemässä. Akun kaapelin irroittaminen saattaa sotkea ratiosemien lisäksi jotain muutakin. Kannattaa kysyä huollosta.
Jos em. asiat ovat kunnossa, niin reissu varikolle on edessä akun kuormitusmittaukseen.- mittamies__
Kysyjän akussa ei ole avattavia kennojen korkkeja! Mistä nykyaikana edes löytää korkillisia akkuja? Ei ainakaan Bosch- ja Varta-merkkisiä!
Moottorin käydessä akun napajännite on oltava vähintään 14,0 V.
13,5 V ei lataa akkua milloinkaan täyteen!
Vikana alkukysyjällä on joko laturista loppuunkuluneet hiilet, muuten viallinen akku tai sitten jokin sähkölaite kuluttaa virtaa auton seistessä. Seisontavirrankulutus pitäisi ensi töinä mitata. Jos se on isompi kuin 15 mA, on jotakin kummaa autossa. - 13,5 V riittää
mittamies__ kirjoitti:
Kysyjän akussa ei ole avattavia kennojen korkkeja! Mistä nykyaikana edes löytää korkillisia akkuja? Ei ainakaan Bosch- ja Varta-merkkisiä!
Moottorin käydessä akun napajännite on oltava vähintään 14,0 V.
13,5 V ei lataa akkua milloinkaan täyteen!
Vikana alkukysyjällä on joko laturista loppuunkuluneet hiilet, muuten viallinen akku tai sitten jokin sähkölaite kuluttaa virtaa auton seistessä. Seisontavirrankulutus pitäisi ensi töinä mitata. Jos se on isompi kuin 15 mA, on jotakin kummaa autossa.Jokaisesta akkumyymälästä löytyy korkeilla varustettuja akkuja.
Jos latausjännite ei tyhjäkäynnillä mitattuna, niin kuin yleensä tehdään, laske alle 13,5 voltin, niin kyllä se akku riittävästi latautuu. En minäkään suosittele akkukaapelin irroitamista noin vain, ainakaan uusissa autoissa. Vanhojen kanssa nyt voi tehdä mitä vaan rikkomatta tietokoneita, kun niitä ei niissä ole. - LuuNappi
13,5 V riittää kirjoitti:
Jokaisesta akkumyymälästä löytyy korkeilla varustettuja akkuja.
Jos latausjännite ei tyhjäkäynnillä mitattuna, niin kuin yleensä tehdään, laske alle 13,5 voltin, niin kyllä se akku riittävästi latautuu. En minäkään suosittele akkukaapelin irroitamista noin vain, ainakaan uusissa autoissa. Vanhojen kanssa nyt voi tehdä mitä vaan rikkomatta tietokoneita, kun niitä ei niissä ole.Lukihäiriökö?
"Ostin Bosch S4 -akun 14.10.2010. Arvot 74Ah / 680A."
Pitäisikö mielestäsi kysyjän mennä ostamaan korkillinen akku, jota voisi ruveta täyttelemään? Kyse on jo olemassa olevasta akusta, jossa ei ole korkkeja!
13.5 V ei riitä akun täyteen lataamiseen. Kyllä varmasti on käynnistysvaikeuksia pakkasessa, jos jännite on vain 13.5 V, kun sen pitää olla 14.5 V talvella (-20 astetta). Kesällä (huoneenlämmössä) riittää 14 V.
Ihme vänkäystä. - 13,5 V riittää
LuuNappi kirjoitti:
Lukihäiriökö?
"Ostin Bosch S4 -akun 14.10.2010. Arvot 74Ah / 680A."
Pitäisikö mielestäsi kysyjän mennä ostamaan korkillinen akku, jota voisi ruveta täyttelemään? Kyse on jo olemassa olevasta akusta, jossa ei ole korkkeja!
13.5 V ei riitä akun täyteen lataamiseen. Kyllä varmasti on käynnistysvaikeuksia pakkasessa, jos jännite on vain 13.5 V, kun sen pitää olla 14.5 V talvella (-20 astetta). Kesällä (huoneenlämmössä) riittää 14 V.
Ihme vänkäystä.Menikö herne nenuun? Ei kukaan ole väittänytkään, että 13,5 V riittää täyteen lataukseen, mutta lataa riittävästi. Laskennallinen teoreettinen napajännite täyteen ladatussa akussa on noin 12,7 V. Edelleen kaikista akkuliikkeistä löytyy korkillisia akkuja vaikka muuta yrität väittää. Jopa niistä "korkittomistakin" joskus löytyy korkit jonkin teipin alta, kun osaa vain etsiä.
Suurin osa liikenteessä olevista akuista varautuu vain 70 %. Onko sillä nyt sitten väliä, jos 13,5 V:lla latautuu vaan 65 %:tiin. - Puluparka
13,5 V riittää kirjoitti:
Menikö herne nenuun? Ei kukaan ole väittänytkään, että 13,5 V riittää täyteen lataukseen, mutta lataa riittävästi. Laskennallinen teoreettinen napajännite täyteen ladatussa akussa on noin 12,7 V. Edelleen kaikista akkuliikkeistä löytyy korkillisia akkuja vaikka muuta yrität väittää. Jopa niistä "korkittomistakin" joskus löytyy korkit jonkin teipin alta, kun osaa vain etsiä.
Suurin osa liikenteessä olevista akuista varautuu vain 70 %. Onko sillä nyt sitten väliä, jos 13,5 V:lla latautuu vaan 65 %:tiin.Ovatko kaikki telkät pöntössä?
- lorkiton
13,5 V riittää kirjoitti:
Menikö herne nenuun? Ei kukaan ole väittänytkään, että 13,5 V riittää täyteen lataukseen, mutta lataa riittävästi. Laskennallinen teoreettinen napajännite täyteen ladatussa akussa on noin 12,7 V. Edelleen kaikista akkuliikkeistä löytyy korkillisia akkuja vaikka muuta yrität väittää. Jopa niistä "korkittomistakin" joskus löytyy korkit jonkin teipin alta, kun osaa vain etsiä.
Suurin osa liikenteessä olevista akuista varautuu vain 70 %. Onko sillä nyt sitten väliä, jos 13,5 V:lla latautuu vaan 65 %:tiin.Aivan sama mitä akkuja akkuliikkeessä on, omassa akussani ei ole, älä sekoita asioita.
- Laturi tai käyttö
Jos ajat lyhyttä ajoa kaikki sähkömukavuuslaitteet päällä, ei se akku ehdi varautumaan, hiipuu pikkuhiljaa, tai onko Eberi/Webasto käytössä, niillä saa akun pilalle nopeastikin, jos ei aja vähinttän yhtäpitkään, kuin aika jonka se on ollut lämmittämässä.
- Mittamies__
Kun moottori käy, tulee KAIKKI KULUTETTAVA VIRTA laturista eikä akusta. Lisäksi laturista tulee niin paljon virtaa, mitä akku suinkin pystyy ottamaan vastaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224704- 203825
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4082494- 272241
- 342064
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391969- 371888
- 151758
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191527- 121411