Hei! Sairastin bulimiaa noin 2,5 vuotta. Lopetin oksentelun 8kk sitten. Sen jälkeen olen syönyt hyvin ja monipuolisesti.
Tiedän että tämä kuulostaa oksettavalta (heh) , mutta olen huomannut että ruoansulatukseni ei ole ilmeisesti kohdillaan tämän syömishäiriön jäljiltä - huomaan ulosteissani vieläkin sulamatonta ruokaa ja ulosteet on usein kellertäviä ja sellaisia "happaman" hajuisia.
Keliakiaa minulla ei ole - verikokeet negatiiviset. Lopetin kuitenkin gluteenin syömisen vuoden vaihteessa ja turpoaminen helpotti. Veikkaukseni on että bulimiani runteli elimistöäni siihen malliin että kehittyi jonkin sortin gluteeni herkkyys. Ennen bulimiaa minulla ei ollut mitään allergioita. Bulimiani aikana en tietenkään edes olisi mitään oireita huomannut, koska oksensin aina ruoat ulos. Kuitenkin ryhdyttyäni viime kesänä syömään normaalisti ja lopetin oksentelun, huomasin että esim. leipä turvotti ihan sairaasti.
Verikokeet katsottiin ja keliakiaa ei siis ole, kuten ei myöskään laktoosi-intoleranssia.
Mutta tuo ruoansulatus nyt tuntuu edelleen olevan jotenkin vialla, joten kysyisin jos joku toinen toipilas voisi kertoa että kuinka kauan voisi odottaa siinä menevän jos/kun elimistö toipuisi ? Tosiaan 8 kuukautta jo mennyt. Mulla ei sinänsä ole vatsavaivoja (varsinkaan gluteenin pois jätettyäni), mutta tosiaan ulosteista huomaan että ruoka ei sulaudu. Ja siitä johtuen mulla on ehkä vieläkin niin huono olo sitten kun keho ei saa ravinteita.
Gastroskopiaan en päässyt koska keliakia-testit näytti negatiivista (mikä logiikka siinä on ?). Yritän nyt kuitenkin saada ajan gastroskopiaan - näkyisikö siellä mahdolliset bulimian aiheuttamat vauriot ?
Ja mikä olisi voinut mennä hajalle elimistössäni bulimian ansiosta ?
Olen kyllä lukenut kaiken mahdollisen haittavaikutuksista tämän syömishäiriön suhteen mutta jos jolla kulla olisi kertoa ihan oma tarinansa ?
Mielestäni tuo kahdeksan kuukautta on jo varsin pitkä aika ottaen huomioon että en kuitenkaan kärsinyt bulimiasta kuin vain tuon 2,5 vuotta.
Auttakaa joku pliis.. lääkärilleni en siis aikanaankaan kertonut millään tapaa bulimiastani.
En jaksaisi enää. Olen yrittänyt ja yrittänyt, mutta elimistö ei vaan tunnut toipuvan.
Jos olisi vain mahdollista niin päättäisin päiväni.
Missä vaiheessa ruoansulatus voisi mahdollisesti toipua ?
tarvitsen apuanne
1
469
Vastaukset
- ruokailija
Kokeile jotain ruoansulatusentsyymilisää, niitä saa apteekista, mm nogasin. Auttavat elimistöä käsittelemään ja sulattamaan paremmin ruokaa... elimistösi ei välttämättä eritä tarpeeksi vahvoja entsyymejä enää omasta takaa. Pureskele myös ruoka hyvin, syljeneritys nimittäin aktivoi suolistoakin toimimaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1066842- 954311
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista463556Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483442- 1803333
- 503329
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242869- 642441
- 422383
- 131734