Jyväskylän steinerkoulussa ainakin minun aikanani ensimmäiset vieraat kielet olivat saksa ja englanti. Miten muualla? Kaiketi englantii on kaikissa, mutta saksan sijaan jossakin on venäjä, onko muita? Entä Suomen ruotsinkieliset steinerkoulut? Onko niissä englanti ja suomi? Yksi steinerkoulujen pedagogisista ansioista on vieraiden kielten opetuksen aikainen aloittaminen!
Ensimmäiset vieraat kielet steinerkouluissa
7
420
Vastaukset
- minä vain
Meillä ensimmäisellä luokalla alkoi myös saksa ja englanti. Saksan sijaan voi kuitenkin alkaa venäjä tai ruotsi. Näistä vaihtoehdoista olen itse kuullut :) noista ruotsinkielisistä steinerkouluista en sitten tiiä...
- mmm
Lahden Steinerkoulussa ensimmäisellä luokalla alkaa Englanti ja Saksa.
- kolomekymmentä
Joensuussa englanti ja ruotsi. Olisin toivonut ruotsin tilalle ihan minkä tahansa muun kielen, vaikka venäjän!
- druvfc
Minun aikanani Helsingissä oli saksa ja ruotsi. Sellaista loruttelua ja en oppinut paljonkaan :D
- asdghhda
Ite menin steineriin 8-luokalla ja käsittääkseni siinä koulussa on saksa ja ruotsi ekalla luokalla, enkku vasta 6 luokalla ja senkin opetus jää lähes olemattomiin, kun ruotsia on se 3-4 tuntia viikossa, saksaa 2-3 tuntia viikossa ja englantia 1-2 tuntia viikossa. Jää vain kysymys, miksi vitussa näin? Eikö englantiijn pitäisi panostaa kaikista eniten jokaisessa koulussa.
- Steinerfaija.
Sinun koulusi lienee kaksikielinen Helsingin Rudolf Steiner -koulu / Rudolf Steiner skolan i Helsingfors...
- Brötchen
Saksa ja ruotsi :D Tai vaihtoehtona englanti ja venäjä, mutta se tuli jo koulun aloitettuani, muuten olisin ottanut sen. Mutta nyt ei kaduta ollenkaan, haluan ehdottomasti opiskella saksaa!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3238479Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1056702Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1783850- 863679
- 1703077
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee432979- 482972
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista412889Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222496Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962094