ex-vaihtarit lukekaa ja vastatkaa

hjooooooj

itse olen tällä hetkellä vaihdossa Saksassa (enää pari kk vaihdosta jäljellä) ja tuli semmonen jännä tilanne vastaan että opettaja piti mulle puhuttelun siitä että en ota koulua tosissani. Hän sanoi kirjottavansa vaihtoni lopussa arvioinnin vuodestani ja tämä sitten menee suoraan omaan kouluuni suomessa..? Onko teillekin kirjotettu tämmönen joka menis suoraan kouluun?
Olen siis itse ollut välillä 5 päivää putkeen poissa koulusta, välillä vähemmän. Koulussa ymmärrän vain kahta ainetta täydellisesti eli teen läksyjä ja olen muutenkin aktiivisemmin mukana kaikessa. Muissa aineissa en sitten oikeestaan tee mitään; kunhan istun tunnilla ja näytän kiinnostuneelta.

Tämä opettaja siis sanoi että muut opettajat ovat sanoneet etten ota koulua tosissani ja vaikuttaa siltä, ettei minulla ole halua tehä läksyjä jne.

Jos ootte itekkin vähän sluibannu vaihtarina, niin mitä siitä pahimmassa tapauksessa voi seurata? Voiko tää vaikuttaa jotenkin mun lukionkäyntiin suomessa?

1

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • student-

Minkä järjestön kautta olet vaihdossa? Oli järjestösi mikä tahansa, niin en usko, että tuollaisesta raportista tulee mitään ongelmia lukiossasi Suomessa. Harvoinhan vaihto-oppilasvuodesta saadaan mitään kurssisuorituksia, joten joudut joka tapauksessa jatkamaan lukiota siitä, mihin sen jätit.

En muutenkaan usko, että vaihtovuoden aikaisten opettajien arvioinneilla olisi mitään merkitystä missään. Miten tuo opettaja edes tietää, mistä koulusta tulet ja minne lähettää arvioinnin? Tuskin Suomen kouluissa otetaan tosissaan ulkomailta tulevia dokumentteja oppilaista, eikä sellaiset vaikuta mihinkään.

Ehkä tuo opettaja ei ymmärrä vaihto-oppilasvuoden tarkoitusta, vaan pitää sinua ihan tavallisena oppilaana ja odottaa sinulta samoja suorituksia kuin paikallisilta. Voithan sanoa, että vaihtovuodesta ei saa mitään kursseja Suomessa ja että olet oppimassa pääasiassa kieltä ja kulttuuria, etkä tekemässä samanlaisia suorituksia kuin paikalliset oppilaat.

Olen ollut itsekin vaihto-oppilaana ja olin pääasiassa kuunteluoppilaana, eikä siitä tullut koskaan mitään ongelmia tai arviointeja mihinkään. Tärkeintä oli tietysti saada järjestöltä todistus vaihdosta, muulla ei olisi ollut mitään merkitystä, vähiten jonkun koulun opettajan arvioinneilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      44
      7276
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4038
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3565
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      48
      3082
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2786
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2258
    7. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2246
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      43
      2228
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16