Suklaata syntyy orjatyövoimalla.

en enää maistakaan

4

99

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suklaan himo

Aika karmee juttu miten ilmaisella työvoimalla (lapset) hankitaan raaka- aineet suklaalle. Esim Fazer suklaan alkuperästä tieto on epämääräistä... jäi suklaan syönnit tähän.

• rekisteröitymätön**

Jos on valittavana reilun kaupan /sertifioitua ja tavallista suklaata, on parempi ostaa se sertifioitu.

Jos jättää suklaan kokonaan ostamatta, sinne tuottajamaihin ja työläisille ei mene edes sitä huonoa palkkaa... Täydellinen suklaan boikotti ajaisi tuottajat ja sitä myöten työläiset perikatoon.

Eli pitäisikö lakkauttaa ihmisten (huono ja epäreilu) elinkeino sen sijaan, että antaa heidän tehdä edes sillä surkealla palkalla työtä??? Hmmmm...

Jatkan siis suklaan ostoa. Maraboulla on kaikissa suklaissaan rainforest alliencen sertifikaatti ja reilun kaupan suklaita on tarjolla monissa merkeissä.

Fazer saa odottaa.

• dundeellinen

Mistäs sulla on 100% varmuus noista reilun kaupan merkkien todellisuudesta? ;) Just oli vähän aikaa sitten juttua että joku reilun kaupan tuottaja olikin ollut oikee rosvoparoni. Tietty jos tuo sun omatunnon rauhottaa, niin syö vaan marabuuta, mutta mun täytyy kyllä sanoa että itse vedän IHAN MITÄ SUKLAATA vaan, koska en piittaa sen alkuperästä! Mitä vähemmän suklaan kerääjille maksetaan, niin sen halvempaa suklaata myös me kuluttajat saadaan. Think about it.

• dundeellinen

Omapa on ongelmasi, jos tuosta pulttaat ja alat suklaalakon! ;) Mun täytyy sanoa, että vaikka vampyyrit tekis suklaata, tai zombit, tai ihan ketkä vaan, niin MÄHÄN SYÖN SITÄ myös, enkä lakkaa koskaan.

Ei maailma oo täydellinen, mutta on paljon muutakin mistä voi skitsota kuin vaikka suklaan alkuperä.

Jos ne afrikkalaiset ois täällä meidän asemassa ja me siellä, niin luuletko oikeasti että ne alkaisi suklaalakon? ;) Hahahah, never.

Syö vaan suklaata, jos siltä tuntuu, tai älä syö - jää enemmän meille muille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      6993
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3330
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2939
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2143
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2077
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe