Volvo s80 "ylijännite, pysäytä auto" vm.2002

volvomies

Eli auto on volvo s80. 2.4T. vm.2002 automaatti

Volvon ajotietokoneeseen tuli ilmoitus "ylijännite, pysäytä auto"

mittaristoon syttyi vissiinkin akkuvalo...

Sitten ajaessa automaattilaatikko vaihtaa vaihteita kovaa ja auto meinaa ihan jarruttaa vaihdon yhteydessä.

Pitäisi reissuun lähteä ja auto temppuilee... APUA
Ja kiitos etukäteen!

5

4224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sininen kutsuu?

      Kuulostaa merkkihuollon keikalta?
      Onko jännitteensäädin vioittunut vai akku historiaa? Ylijännite alkaa rikkoa paikkoja vähitellen, joten pitkään ei vikailmoitusta kannata seurailla. Jos akku on vanha, niin akkuliike voi tehdä sille kuormitustestit ja sen mukaan päätellään sen kunto. Akku on kovissa olosuhteissa, jos se on konetilassa: Tärinää on, lämpöä riittää ja käynnistyksessä imaistaan virtaa reippaasti. Noutaja sille tulee jossain vaiheessa... Omassa kotterossani akku sijaitsee takakontin lattian syvennyksessä, sillä konehuone olisi sille liian ahdas paikka. Kuusi vuotta se on vielä jaksanut olla hengissä, vaikka talvella alkoi startti kestää kauemmin. Kun ajetaan lyhyttä matkaa, niin sen latautuminen jää varsinkin talvella heikoksi ja rasitus kasvaa ajan mittaan.

      Vikakoodien luku ei maksa paljoa ja sitä kautta voi määritellä alustavaa kustannusarviota huollolle. Oman autoni ajonvakautuksen vika selvitettiin pikahuollossa ja sain puhelimitse tarjouksen sen korjauksesta. Vika korjattiin samana päivänä ja taas sain turbon tehot hallintaan eikä jäänyt kumimustaa tavallisessa liikennevaloista lähdössä.

      Automaattilaatikko kaipaa öljynvaihdon 5-6 vuoden välein, vaikka kilometrejä ei paljoa kertyisikään. Omassa 2006 mallisessa 25T:ssä on DSG-laatikko ja sillä on ajettu n. 100 tkm. Käyttämäni korjaamo suositteli käyttämään merkkikorjaamon palveluja, sillä he itse eivät pystyneet antamaan takuuta öljynvaihdon onnistumisesta. Jos onnistuu öljyn vaihdossa saamaan laatikon pohjalle kertyveet sakat sopivasti liikkeelle, niin ne tukkivat venttiilit ja laatikko ei toimi sen jälkeen järkevästi ja saattaa tulla jopa voitelun puutteen takia vaurioita. Öljynvaihdon jälkeen vaihtaminen on ollut pehmeämpää ja ajomukavuus parani huomattavasti. Suosittelen muutaman satasen uhrausta.

      Oma autoni kaipaa uusia jarruletkuja, sillä katsastusmies huomautti asiasta. Kyseessä tuntuu olevan Volvolle ns. arka paikka. Pientä halkeaman alkua oli nähtävillä, joten ennen lomareissuja ne vaihdetaan. Eteenpäin pääsyllä ei ole niin väliä, mutta joskus on pakko pysähtyä äkkiä ja silloin on jarrujen oltava ehdottomasti kunnossa;)

    • volvomies

      Akku uusittu vuosi sitten.

      Vaihdelaatikko alkoi temppuilemaan samantien ylijännite ilmoituksesta,
      Öljytkin on siihen vaihdettu hetki sitten, mutta huolto kehoitti vaihtaa kerran vielä uudestaan,

      Ja auto tekee myöskin seuraavaa: Laittaa itsestään sisäpuhaltimet päälle täysille, vaikka ulkona ei edes ollut kuuma, kuten se tavallisesti saattaa tehdä erittäin kuumana päivänä.

      Että voisikohan kyseessä olla jonkinmoinen laturi vika / tietty komponentti laturissa / jännitteen säätimessä.

      Auto täytyy hinata varmaan jollain tavalla vikakoodien lukuun tuttuun firmaan ja siellä sitten ihmetellä minne sieltä.

      Autojen huoltohinnat ovat jotain aivan älytöntä tänä päivänä. 95€ tunti.
      automaattilaatikon öljyt 150-200€ vaihto 50-100€

      • Sininen kutsuu?

        Tuon DSG-laatikon öljynvaihdosta sanoi "mekaanikkoni", ettei hän ala sitä suorittaa, vaikka hänellä oli tarvittava analysaattori käytössä. Ensin lasketaan öljyä pois mitä sieltä tulee, ja kytketään analysaattori kiinni. Laitetaan auto käyntiin ja hiljalleen lisätään öljyä, kunnes ulos tulee puhdasta tavaraa. Tulppa kiinni ja sitten täyttö analysaattorin avulla.

        Sen verran tämä Volvo puolustautui koodien luvun suhteen, ettei vakio huoltoni päässyt omalla analysaattorillaan tutkimaan luistoneston boksia. Seuraavan huollon yhteydessä tarkistetaan, onko analysaattorin softapäivitys tuonut senkin boksin näkyviin.

        Pari Volvoa on ollut, mutta tuota sisäpuhaltimen ongelmaa ei ole tullut vastaan. Automaattinen ilmastointi kuivattaa silloin tällöin kennoa, mutta siitä ei ole nyt kysymys. Joissakin malleissa on puhaltimen säätöpiirin tehotransistori mennyt siten, että puhallin jää täydelle teholle ja pysähtyy vasta virran katkaisun jälkeen. Transistori löytyy jostain raitisilmakotelon suunnalta. Jännitepiikki on tappanut tehotransistorin?

        Jos akku on OK ja sen navoissa on kaapelit kunnolla kiinni, niin aika vähän omin toimin voi vikoja paikantaa. Joissakin autoissa on katkennut moottorin ja rungon välinen maadoituskaapeli, joka on laittanut virran kiertämään paikoissa, jonne sähkö ei normaalisti kuulu. Pahin tapaus oli aikanaan työkaverini huonosti käynnistyvä Lada, jossa tämä maadoituskaapelin katkos löytyi, kun startatessa syttyi ryypyn vaijeri palamaan;)

        Huollolle tulee nykyään hintaa merkkiliikkeessä, sillä siellä heitetään pienekin vian takia kerralla isompi kokonaisuus uusiksi. Käytän pientä paikallista huoltoa, joka tekee vuosihuollot ohjeiden mukaisesti ja sovittuna aikana. Lähin merkkiliike ryssi yhden huollon niin täysin, että se siitä: Ohjaustehostimesta katosi ajon aikana öljyt, kun jäi letkun kiristin löysälle ja huollosta olisi pitänyt maksaa melkein tupla hinta, kun sovitusta hinnasta ei löytynytkään maksun yhteydessä merkintää.


    • aki999

      Hei,

      selvisikö vian syy?

      Itselläni V70 2.4T vm. 2001 automaatti oireilee täsmälleen samalla tavalla.

      • petemi

        Selvisikö syy vikaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4704
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      3825
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      408
      2494
    4. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2241
    5. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2064
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      239
      1969
    7. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1888
    8. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1758
    9. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1527
    10. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1411
    Aihe