Se perinteinen hiustenvärjäys!!

12++18

Tämä keskustelu löytyy varmaan monet monet kerrat mutta en nyt jaksa etsiä..
Eli siis; kuinka moni on värjännyt hiuksiaan raskauden aikana ja kuinka usein?
Onko vaikuttanu mihinkää mitenkää?
Ei nyt harmainta aavistusta, ei mitään muistikuvaa esikoisen ootokselta
että miten kästittelin hiuksia.. Toista siis odotellaan..
Blondauksesta oon kyllä kuullu ettei saisi, mutta joku puhu tästä hiustenvärjäyksestäkin että ehdottomasti ei..

21

328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sera27

Moikka!

En osaa kertoa, että "värjäsin ja mitään ei seurannut", mutta olen itse miettinyt ihan samaa asiaa.

Oon itse värjännyt hiuksiani tummanruskealla tähän saakka, mutta nyt valitsin tällaisen välivaihtoehdon. Pyysin kampaajaa laittamaan vaaleita ja tummanruskeita raitoja niin, ettei väri ota vaikuttamisaikana päänahkaan kiinni. Toki siinä huuhteluvaiheessa ottaa osumaa, mutta altistus on tosi lyhytaikainen. Ihan kivat tuli näinkin ja kampaaja suostui ilman suurempia huokailuja, vaikka vähän piti värkätä :) Hyvä puoli on myös se, että juurikasvu ei erotu niin selkeästi, joten on voinut pidentää väliä muutenkin.

Mä olen itse kuullut, että blondaus rasittaa hiusta kyllä eniten, mutta noissa väreissä (varsinkin punaisessa) on sellaisia aineita ja metalleja, jotka altistavat pahoille allergioille. Ja pahintahan on se, ettei koskaan tiedä milloin reaktio iskee; joku on voinut värjätä ongelmitta 20 vuotta ja sitten pää turpoaa.

• Lehmus

Teratologisen tietopalvelun sivuilla sanotaan näin: Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.

Minä värjäsin viime viikolla ja nyt meneillään rv 12 5. Luotan siihen, mitä teratologinen tietopalvelu sanoo :)

• bvx

kukaan ei voi tietää "onko vaikuttanut mihinkää mitenkää", koska eettisistä syistä johtuen, ei ole voitu tutkia mitä tapahtuu sikiölle, joka altistetaan hiusväreille. Et varmaankaan kuitenkaan omaa lastasi tuollaiseen tutkimukseen antaisi?

Hiusvärien haitoista kuitenkin tiedetään jo ihan yleisesti, joten onhan se selvää, että osa noista aineista joutuu sikiöönkin. Itse päätin etten värjää lainkaan. jos muutosta haluaisin, niin sitten käytössä turvallsiet keinot: värin kirkastamiseen kamomillaa ja tumementamiseen nokkosta. On noita muitakin yrttejä, joilla voi saada hiukan muutosta aikaan.

Eihän tässä nyt ole kyse kuin 9 kuukaudesta, jonka jälkeen voi taas hyvin mielin värjätä tukkaansa.

• aika pientä...

No, varsinaisesti ei ole tarpeen tehdä tutkimusta asiasta, koska naiset ovat värjänneet hiuksiaan raskaana ollessaan jo niin pitkään, että jos normaalista värjäämisestä olisi vakavia haittoja, se olisi huomattu jo ajat sitten.

• gmm
        aika pientä... kirjoitti:

No, varsinaisesti ei ole tarpeen tehdä tutkimusta asiasta, koska naiset ovat värjänneet hiuksiaan raskaana ollessaan jo niin pitkään, että jos normaalista värjäämisestä olisi vakavia haittoja, se olisi huomattu jo ajat sitten.

Ei olisi huomattu, koska odottavat äidit käyttävät paljon muitakin kemikaaleja raskausaikana. Ei voi tieteellisesti sanoa mitään. Hiusvärien terveysvaikutuksiin on herätty vasta joitakin vuosi sitten.

Se tiedetään (eläinkokeista), että hiusväreissä käytety aineet aiheuttavat varmuudella sikiön epämuodostumia. Hyvää tässä on se, että yksittäisen hiustenvärjäyksen aikana ei kovin paljon altistu. Toisaalta raskaus on niin lyhyt aika, että sen voi elä aivan hyvin ilman hiusten värjäämistä. Eikä silti tarvitse näyttää linnunpelätiltä.

• aika pientä...
        gmm kirjoitti:

Ei olisi huomattu, koska odottavat äidit käyttävät paljon muitakin kemikaaleja raskausaikana. Ei voi tieteellisesti sanoa mitään. Hiusvärien terveysvaikutuksiin on herätty vasta joitakin vuosi sitten.

Se tiedetään (eläinkokeista), että hiusväreissä käytety aineet aiheuttavat varmuudella sikiön epämuodostumia. Hyvää tässä on se, että yksittäisen hiustenvärjäyksen aikana ei kovin paljon altistu. Toisaalta raskaus on niin lyhyt aika, että sen voi elä aivan hyvin ilman hiusten värjäämistä. Eikä silti tarvitse näyttää linnunpelätiltä.

Ymmärsit nyt minut väärin. Jos hiusvärit aiheuttaisivat laajamittaisesti ongelmia sikiöille, se tosiaankin olisi huomattu, koska niin monet naiset värjäävät hiuksiaan raskausaikana ja saavat terveitä lapsia. Toki käyttävät myös muita kemikaaleja, mutta lapset ovat silti terveitä. Eli ei kannata vouhkata tästä asiasta liikaa, se kuka haluaa ottaa varman päälle ei sitten värjää ja se, joka haluaa värjätä, värjätköön.

• ...
        gmm kirjoitti:

Empä ole vielä lapsestani epämuodostumaa löytänyt, enkä kyllä kaverinikaan lapsesta ;)

• gmm

Ymmärsit nyt minut väärin. Jos hiusvärit aiheuttaisivat laajamittaisesti ongelmia sikiöille, se tosiaankin olisi huomattu, koska niin monet naiset värjäävät hiuksiaan raskausaikana ja saavat terveitä lapsia. Toki käyttävät myös muita kemikaaleja, mutta lapset ovat silti terveitä. Eli ei kannata vouhkata tästä asiasta liikaa, se kuka haluaa ottaa varman päälle ei sitten värjää ja se, joka haluaa värjätä, värjätköön.

Tuota noin... kukahan tässä nyt vouhkaa? Nimenomaan siitä on kyse, että ei voida olla varmoja hiusvärien vaikutuksesta. Meillä on käytettävissä vain hyvä, valistunut arvaus, jonka käytännön sovellus menee tänä päivänä siten, että odottaviä äitejä kehotetaan välttämään liian usen tapahtuvia värjäyksiä. Muutaman vuoden päästä ohje voi olla ihan toisenlainen.

Ongelmien laatukin kun voi olla pahimmillaan sellainen, että tulevat ilmi vasta myöhemmin. Ei silloin enää "osata" palata raskausaikaan ja äidin hiusten värjäyksiin, kohotellaan vain olkia ja sanotaan, että noh, tämmöistä sattuu, ei sitä voi selvittää mistä se johtuu ;)

En ole myöskään ollut kieltämässä keneltään värjäystä, joten jos vouhkaisit vaikka vähemmän, kiitos.

• gmm
        ... kirjoitti:

Empä ole vielä lapsestani epämuodostumaa löytänyt, enkä kyllä kaverinikaan lapsesta ;)

No siitäpä voit ainakin päätellä sen, että lapsesi on lajiltaan ihminen eikä koe-eläin...

• aika pientä...
        gmm kirjoitti:

Tuota noin... kukahan tässä nyt vouhkaa? Nimenomaan siitä on kyse, että ei voida olla varmoja hiusvärien vaikutuksesta. Meillä on käytettävissä vain hyvä, valistunut arvaus, jonka käytännön sovellus menee tänä päivänä siten, että odottaviä äitejä kehotetaan välttämään liian usen tapahtuvia värjäyksiä. Muutaman vuoden päästä ohje voi olla ihan toisenlainen.

Ongelmien laatukin kun voi olla pahimmillaan sellainen, että tulevat ilmi vasta myöhemmin. Ei silloin enää "osata" palata raskausaikaan ja äidin hiusten värjäyksiin, kohotellaan vain olkia ja sanotaan, että noh, tämmöistä sattuu, ei sitä voi selvittää mistä se johtuu ;)

En ole myöskään ollut kieltämässä keneltään värjäystä, joten jos vouhkaisit vaikka vähemmän, kiitos.

Oho... En mä kyllä nyt mitenkään erityisesti tarkoittanut sinun vouhkaavan. Näitä keskusteluja on vain käyty täällä aiemminkin ja niissä suunnilleen hiustenvärjäys on katsottu pahimmaksi asiaksi, mitä raskausaikana voi tehdä. Sitä tarkoitin vouhkaamisella. Eli rauhoitu ihmeessä. Ja minä nyt en ainakaan vouhkaa yhtään mitään, kunhan vaan totesin, että mitään valtaisia sikiövaurioita värit eivät aiheuta, koska niitä niin monet käyttävät ja niin suuren osan lapset ovat aivan terveitä. Tottakai jotkut vaikutukset voivat näkyä vuosien päästä, mutta niinhän se on kaikissa asioissa. Ei aina voida tietää, mihin mikäkin asia vaikuttaa, mutta koska nykyään lääketiede on varsin kehittynyttä ja tiedetään asioista kuitenkin paljon enemmän, kuin vaikka muutama vuosikymmen sitten, voi minun mielestäni suhteellisin turvallisin mielin toimia virallisten suositusten mukaan. Toki lisävarovaisuus ei koskaan ole haitaksi, mutta on se nyt vähän hassua pelotella netissä sikiövaurioilla, kun ei teratologinen tietokeskuskaan sellaisista varoita hiusvärien kohdalla. Näissä asioissa ollaan kuitenkin Suomessa moneen muuhun maahan verrattuna todella tarkkoja. Varmasti hiusväri sisäisesti nautittuna aiheuttaisi kamaliakin vaurioita, mutta verenkiertoon imeytyvä määrä on kuitenkin niin minimaalinen, että se todennäköisesti ei aiheuta mitään.

• gmm

Oho... En mä kyllä nyt mitenkään erityisesti tarkoittanut sinun vouhkaavan. Näitä keskusteluja on vain käyty täällä aiemminkin ja niissä suunnilleen hiustenvärjäys on katsottu pahimmaksi asiaksi, mitä raskausaikana voi tehdä. Sitä tarkoitin vouhkaamisella. Eli rauhoitu ihmeessä. Ja minä nyt en ainakaan vouhkaa yhtään mitään, kunhan vaan totesin, että mitään valtaisia sikiövaurioita värit eivät aiheuta, koska niitä niin monet käyttävät ja niin suuren osan lapset ovat aivan terveitä. Tottakai jotkut vaikutukset voivat näkyä vuosien päästä, mutta niinhän se on kaikissa asioissa. Ei aina voida tietää, mihin mikäkin asia vaikuttaa, mutta koska nykyään lääketiede on varsin kehittynyttä ja tiedetään asioista kuitenkin paljon enemmän, kuin vaikka muutama vuosikymmen sitten, voi minun mielestäni suhteellisin turvallisin mielin toimia virallisten suositusten mukaan. Toki lisävarovaisuus ei koskaan ole haitaksi, mutta on se nyt vähän hassua pelotella netissä sikiövaurioilla, kun ei teratologinen tietokeskuskaan sellaisista varoita hiusvärien kohdalla. Näissä asioissa ollaan kuitenkin Suomessa moneen muuhun maahan verrattuna todella tarkkoja. Varmasti hiusväri sisäisesti nautittuna aiheuttaisi kamaliakin vaurioita, mutta verenkiertoon imeytyvä määrä on kuitenkin niin minimaalinen, että se todennäköisesti ei aiheuta mitään.

No kuitenkin replysit minun viestiini . Tämä siis kommenttina sinulle vauhkoiluselittelyihisi.

Tokkopa minun tarvtisee rauhoittua, kun en ole kiihtynytkään. ehkä voisit koettaa vääristellä toisten viestejä vähän vähemmän?

pyydän myös ettet tunge omia vääriä tulkintojasi enempää minun suuhuni.

En kirjoittanut mistään valtaisista sikiövaurioista ihmislapsille, vaan nimenomaan kerroin eläinkokeista ja siitä, että on todettu aiheuttavan varmuudella sikiön epämuodostumia. Yleissivistykseen kuuluu sitten ymmärtää, että jos joku aine on vahingollista eläimille, nin mitä todennäköisemmin se on sitä myös ihmislle, sekä (!) se, että ihminen kestää enemmän (useimmin) haitaillisten aineiden vaikutusta sekä. Siinä nyt alkuun.

Teratologinen palvelukin tietää hiusvärien haitallisuuden, koska suosittaa ettei sitä ihan liikaa tehdä ;)

Pelottelu -> se on sinun lisäyksesi ja niin tyypillinen argumentti näissä keskusteluissa kun mitään muuta ei enää keksitä.

tuleeko sinulta seuraavaksi 2. tyypillisin argumentti?

• estenomi

Tupakki ja viina ne on pahoja, ei hiusvärit, raskaana olevat kampaajat olis sitte kaikki sairaita ja myös heidän lapset, koska ovat tekemisissä jatkuvasti huisvärien kanssa.

• aika pientä...
        gmm kirjoitti:

No kuitenkin replysit minun viestiini . Tämä siis kommenttina sinulle vauhkoiluselittelyihisi.

Tokkopa minun tarvtisee rauhoittua, kun en ole kiihtynytkään. ehkä voisit koettaa vääristellä toisten viestejä vähän vähemmän?

pyydän myös ettet tunge omia vääriä tulkintojasi enempää minun suuhuni.

En kirjoittanut mistään valtaisista sikiövaurioista ihmislapsille, vaan nimenomaan kerroin eläinkokeista ja siitä, että on todettu aiheuttavan varmuudella sikiön epämuodostumia. Yleissivistykseen kuuluu sitten ymmärtää, että jos joku aine on vahingollista eläimille, nin mitä todennäköisemmin se on sitä myös ihmislle, sekä (!) se, että ihminen kestää enemmän (useimmin) haitaillisten aineiden vaikutusta sekä. Siinä nyt alkuun.

Teratologinen palvelukin tietää hiusvärien haitallisuuden, koska suosittaa ettei sitä ihan liikaa tehdä ;)

Pelottelu -> se on sinun lisäyksesi ja niin tyypillinen argumentti näissä keskusteluissa kun mitään muuta ei enää keksitä.

tuleeko sinulta seuraavaksi 2. tyypillisin argumentti?

No juu, voin minä heittää tähän sen, että taisit sinä kyllä todella kiihtyä... Ja aika tyypillisellä nettikeskustelijan tavalla lähdit sille linjalle, kuin en ymmärtäisi perusasioita. Mukavaa kesää. ;)

• gmm

No juu, voin minä heittää tähän sen, että taisit sinä kyllä todella kiihtyä... Ja aika tyypillisellä nettikeskustelijan tavalla lähdit sille linjalle, kuin en ymmärtäisi perusasioita. Mukavaa kesää. ;)

hienostipa taas teitä omat vääristelysi viesteihini. Taitaa olla sinulel ominainen reaktiotapa?

Et lähtenyt sille linajlle kuin et ymmärtäisi perusasioita, vaan ihan vain oikomaan vääristelyjäsi. Jos et olisi tehnyt niitä, ei olisi tätkään turhaa ajatustenvaihtoa tarvinnut tehdä ;) Katsos, ei kannata aina olettaa noin hätäisesti, mitä itse teit (ja olet tainnut muisakin ketjuissa tehdä, arvaan).

• Mamma"5"

minua nimen omaan kehoitettiin viimeisillään käymään parturissa ja värjäämään. Ei kuulema ootos aikaan haittaa, mutta sitten kun syntyy, niin pitää välttää... Onko se sitten kun imettää ja on niin lähellä, ettei silloin oo vauvalle hyväks? :)

• ei pidä paikkaansa

No tuo nyt on kyllä ihan hassu neuvo, ettei imetysaikana saisi värjätä hiuksia! Kuka ihme sinulle on sellaista väittänyt?!

• kampaaja.

Tarkoitat varmaan ettei värit ja permikset ota kiinni, siis onnistu, kun hormonitoiminta muuttuu synnytyksen jälkeen ,ennekö palaa normaaliin.Vauvaan sillä ei ole mitään merkitystä.

• iugioyfdotuf

Olen värjännyt hiuksia normaalisti 2-3 kertaa raskauksien aikana (ei blondi värejä tai värinpoistoja) eikä lapsillani ainakaan ole ilmennyt kehityksessä tai missään mitään poikkeavaa!

• sera27

Mua lähinnä hirvittää siis tässä värjäyksessä se, että saan itse jonkin allergisen reaktion. Kun koskaan ei tiedä, missä vaiheessa se kamelin selkä napsahtaa. Ei ole mitään faktatietoa miten sellaisen reaktion hoitaminen vaikuttaa vauvaan (siis mulla ei ole), mutta jotenkin voisin kuvitella, ettei se ihan haitatonta ole. Niinkään se kolmesti raskauden aikana vauvan altistaminen hiusvärille ei pelota.

• Ei vielä mamma

Mun naapuri tupakoi ihan hirveästi raskaana ollessaan, ihan 15 -minsan välein oli vetämässä kessua partsilla, ja tiedän sen kun oli kesä ja mulla ikkunat auki ja savut tuli sisälle, ja välillä näinkin sen touhun ollessani omalla parvekkeella. Hänen lapsensa on jatkuvasti flunssassa ja jossain tulehduskierteessä, keuhkoputkentulehdusta yms. Lieneekö äipän kessuttelulla mitään vaikutusta asiaan? Toinen naapuri veti röökiä myös ja blondasi hiuksiaan jatkuvasti kun ei saanut ilmeisesti miehelle paljastua juurikasvun myötä, ettei kyseessä olekaan aito blondi. No tän mamman lapsesta en tiedä tuliko vaikutuksia, kun ehti muuttaa pois ennen synnytystä. Miksi juuri se blondaus on pahin vaihtoehto hiusten värjäämisessä, kun on tässä ketjussa tullut esiin, että näin olisi? Mikä siinä on myrkyllisempää kuin muissa väreissä? Itsellä ei vielä lapsia ole, mutta jos joskus saan, niin lopetan kyllä röökaamisen (muutenkin jo työnalla lopettaminen) ja hiusten värjäämisen myös. Maailma on jo niin täynnä saasteita ja myrkkyjä muutenkin, että kannattaako vielä omalla toiminnalla ympätä niitä vauvaan, se kun ei pysty itse valitsemaan että tahtooko vielä lisää kaiken maailman myrkkyjä kehoonsa.

• En ole uskaltanut värjätä, ajattelen vauvan parasta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4973
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      673
      4209
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2087
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1888
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      171
      1473
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      92
      1193
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94