Älkää erotko!

---

Jos avioliitossa ei ole mukana viinaa, huumeita, väkivaltaa tai pettämistä, niin älkää hyvät ihmiset erotko! Aiheutatte erollanne niin paljon harmia kaikille, ennen kaikkea lapsille, eikä se oikeasti vaihtamalla parane.

Usein selitys on "no kun rakkaus vain loppui ja seksi loppui ja kasvoimme erillemme" tai muuta vastaavaa. Ei kai kukaan täysjärkinen ihminen kuvittele että se avioliitto on pelkkää ruusuilla tanssimista? Välillä se romantiikka on vähemmällä, voi olla jopa vuosia, varsinkin jos on pieniä lapsia. Toisen naamakin voi kyrsiä, mutta kyllä se uudenkin naama alkaa vuosien päästä välillä kyrsiä vaikka toiseen vaihtaisikin.

Kyllä se kannattaa kääntää se viimeinenkin kivi avioliiton pelastamiseksi. Mennä avioliittoneuvontaan, parisuhdeleirille, järjestää kahdenkeskistä aikaa, katsoa peiliin ja miettiä, mitä minä voisin tehdä toisin. Molemmat.

Lapsen parasta on ehjä koti ja perhe. Jos on riitoja, niin lopettakaa! Jos erimielisyydet ja riidat ovat ainoa ongelmanne, niin kaikki on setvittävissä. Älkää laittako lapsianne niin stressaavaan tilanteeseen kuin ero. Ero tarkoittaa lapsen perusturvallisuuden horjumista, traumoja, ikävää, surua. Se vaikuttaa lapsiin koko loppuiän, myönsittepä sitä itsellenne tai ette.

Kyllä minuakin mieheni naama nyppii, useinkin, ja tuntuisi houkuttelevalta hypätä pois tästä oravanpyörästä. Mutta sama mies se on johon aikoinaan tulisesti rakastuin. Olemme vain molemmat väsyneitä ja aikamme menee arjen pyörittämiseen. Ajattelen hänen hyviä puoliaan, hän on hyvä isä, ja me rakastamme toisiamme, vaikkemme sitä aina muista sanoa tai näyttää.

Lapsillemme aion tarjota ehjän kodin, ja samaa mieltä on miehenikin. Emme ala heitä riepottelemaan ja heistä tappelemaan. Annamme heille hyvän lapsuuden ja olemme molemmat heille läsnä joka päivä.

12

386

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+9

Koettakaapa hyvät ihmiset uskoa, että ehjä koti ja ehjä perhe ovat jotakin muuta kuin että äiti ja isä ovat keskenään naimisissa. Usein perhe eheytyy juurikin siitä erosta, kun äiti ja isä, jotka eivät enää lähes voi sietää toisiaan, muuttavat eri osoitteisiin.

Jos ero ei ole ihan hirveän riitaisa (siis vielä eron jälkeenkin) ja asiaa käsitellään tasapainoisesti lasten kanssa, ero on lapsillekin usein silkka helpotus.

Suurin ongelma eroperheille on yleensä ympäristön ja yhteiskunnan asennevammat ja (epätoivoisten) avioliittojen itsekorostus, jonka sivutuotteena on puhuminen "ehjistä perheistä" (joilla tarkoitetaan avioliittoperheitä).

Koettakaa uskoa, että perhe, jossa vanhemmat ovat muuttaneet erilleen ja lapset asuvat pääasiassa äidin luona (kun se äiti nyt kumminkin on lapsille tärkeämpi) ja välillä käyvät iskällä (kuten on tavanomainen kuvio erotessa), ei ole "rikki".

Rikkinäisyys on sitä, jos ihmiset ovat hirveän onnettomia ja kotona riidellään kovasti eikä edes saada sovittua.

• iskä...

"Koettakaa uskoa, että perhe, jossa vanhemmat ovat muuttaneet erilleen ja lapset asuvat pääasiassa äidin luona (kun se äiti nyt kumminkin on lapsille tärkeämpi) ja välillä käyvät iskällä (kuten on tavanomainen kuvio erotessa), ei ole "rikki". "

Ai äiti on tärkeämpi? Ja välillä "käydään iskällä"? Sinunkin mielestäsi tämä on siis itsestäänselvää. Aivan. Just just. Ei siellä iskän luona vieraisilla käydä, ISÄ ON VANHEMPI SIINÄ MISSÄ ÄITIKIN.

Ai niin, ja lapseni ovat minun luonani, toisessa KODISSAAN, joka toisen viikon. He ovat minulla 50 % ajasta, koska minä olen yhtä lailla vanhempi kuten äitikin, ja me molemmat vanhemmat olemme lapsille yhtä tärkeitä.

• sairasta touhua on

Ei monet eroisikaan ellei joku tule rikkomaan toisten perheitä. Monet lapsipereheet säästyisi, jos vapaat ja lapsettomat ymmärtäisivät pysyä perheen isistä erossa. Mutta kun se on niin kiva nähdä lasten kaipaavan ja kärsivän kun itse on kärsinyt siitä ettei ole saanut itselleen miestä ja perhettä, pitää kostaa.

• ...

Aivan. Syyttä suotta ei kannata erota.

Minun mieheni ex-avopuoliso törkeästi petti ja jätti mieheni, ja alkoi pelaamaan likaista peliä lapsilla. Minä en aviomiehestäni irti päästä, rakastan ja kunnioitan häntä loppuun saakka, en aiheuta hänelle samaa tuskaa kuin ex aikanaan. Yhteisillä lapsillamme tulee aina olemaan ehjä koti ja perhe.

• Vannomatta paras

""Yhteisillä lapsillamme tulee aina olemaan ehjä koti ja perhe"". Ihana ajatus, mutta valitettavasti et voi näin mennä lupaamaan. Katsos, kun hyvistä aatteistasi huolimatta, kohtalosi ei ole sinun käsissäsi. Voit olla leski jo vaikka huomenna.

• näin on

Älkää erotko, jos mies on edes jollain tavalla ok! Mä erosin, mutta kenellekään en suosittele, vaikka lapset voi hyvin. Itse en voi - vaan kaipaan toista vanhempaa huolehtimaan kanssani joka päivä lapsista. Sitä en saa enää koskaan, ei auta että saan välillä vapaapäivän kun lapset on isän luonna, en halua vapaata vaan toisen kanssa joka päivä kasvattaa lapsia. Uusi mies ei koskaan halua kasvattaa toisen miehen lapsia.

• Tämän ketjun ohjeet olisi kannattanut varmaan kertoa ex-vaimollenikin, joka otti eron, koska suhteestamme puuttui intohimo enkä jaksanut enää panna häntä tarpeeksi usein. Vaikea on kyllä löytää elämäänsä uuttakin ihmistä, jolle se himo ei olisi niin kovin tärkeä. Lapsia hänellä saisi kyllä olla, koska itsellänikin on.

• asffffffffffffffffff

Että suhteesta puuttui intohimo, sinä et halunnut enää vaimoasi fyysisesti ja nyt valitat kun vaimo otti ja jätti? No voi että sentään. En minäkään haluaisi elää sellaisen miehen kanssa joka kohtelee minua kuin siskoaan, kyllä se intohimo on aika tärkeä juttu parisuhteessa. Että voisit vaikka vilkaista sinne peiliin ja miettiä olisiko asialle voinut tehdä jotain.

Tyypillistä suomalaista miestä tuo sinun käytöksesi, "en minä jaksanut enkä viittinyt ja sitten se akka lähti kävelemään ja nyt olen katkera". Onnea valitsemallasi tiellä...

• Äitipuoli

Aloittajan kanssa samaa mieltä, varsinkin lasten kannalta erosta ei ole muuta kuin haittaa. Olen itse aviovaimo, jolla lapsi sekä miehellä aiemmasta liitosta yksi lapsi. En mitenkään voi tätä lasta rakastaa kuin omaani (ei liene edes tarpeen), mutta jos pystyisi edes kohtelemaan jotenkin tasapuolisesti..on vaikeaa. Minusta ei koskaan olisi pitänyt tulla ns. äitipuolta, yli kolme vuotta tässä oltu ja ei sitä koskaan tähän oikein totu. Että sinulle vieras, toisen naisen lapsi tulee muistuttamaan miehesi entisestä elämästä tasaisin välajoin. Ei lapsessa mitään vikaa ole ja pystyn käyttäytymään ok mutta kyllä korpeaa välillä!!

Niin sanon vain sen, että en jumankauta tule itse tästä eroamaan kovin vähällä, ettei oma lapseni joutuisi kärsimään paskasta (ja jopa häntä vihaamasta) äitipuolesta. Ja saisi elää molempien vanhempien kanssa. Mitään parempaa ei voi omalle lapselle antaa mielestäni. Toki en voi mitään jos mies haluaa lähteä mutta vaikeaksi aion sen jälkeen tapaamiset tehdä, valitettavasti katson asiaa nyt tältä kannalta.Uusperhe ei ole kellekkään hyvä!

• Toinen äitipuoli

Samanlainen tilanne minulla.

Ei minunkaan haaveissani koskaan ollut punainen tupa ja perunamaa ja uusperhe, mutta tässä ollaan. Ja ollaan oltu jo monta vuotta. Toinen yhteinen lapsi tulossa, miehellä entisestä avoliitosta 2. Eli syvällä tässä suossa ollaan.

Miehen lapset ovat minulle yhdentekeviä. En tunne heitä kohtaan mitään suuria tunteita. Joskus aika syvää ärtymystä, mutta kohtelen lapsia hyvin, melko neutraalisti. Ei minulla ole heihin mitään veri- eikä tunnesidettä. En kaipaa heitä kun ovat poissa. Tämä on kylmä fakta.

Aion silti pitää miehestäni kiinni viimeiseen asti. Haluan että omat lapseni saavat elää ehjässä ydinperheessä. Ajatuskin erosta kauhistuttaa: lapsillani on jo sisaruspuolia, mitä jos niitä eron myötä tulisi taas lisää taas jollekin uudelle ihmiselle joko miehen tai minun toimesta. Ei, ei missään nimessä.

Mies tuskin minua jättää. Totuushan on se, että jos hänellä on liuta lapsia kahdelle naiselle, niin tuskin hän on kovin kovaa valuuttaa naismarkkinoilla enää. Lisäksi rakastamme toisiamme, ja elämämme voisi olla täydellistä ilman miehen entisen elämän hedelmiä. Nyt se on lähes täydellistä.

• gsddddddddddddd

"Mitään parempaa ei voi omalle lapselle antaa mielestäni. Toki en voi mitään jos mies haluaa lähteä mutta vaikeaksi aion sen jälkeen tapaamiset tehdä, valitettavasti katson asiaa nyt tältä kannalta."

Sinä kuulostat kyllä niin lapselliselta että olisi kannattanut nuo kotileikit jättää muille. Toivottavasti miehesi ottaa muksun mukaan sitten kun lähtee.

Miksi sinua korpeaa se että miehelläsi on ollut elämää ennen sinua? Mikä siinä vituttaa? Voiko aikuisella ihmisellä olla oikeasti niin huono itsetunto ettei kestä miehen entisen puolison olemassaoloa? Aikuisilla ihmisillä yleensä on jo elämää takana, jos haluat olla miehellesi se ainoa ja ensimmäinen, mene etsimään syrjäseuduilta joku peräkammarinpoika.

• ---
        gsddddddddddddd kirjoitti:

"Mitään parempaa ei voi omalle lapselle antaa mielestäni. Toki en voi mitään jos mies haluaa lähteä mutta vaikeaksi aion sen jälkeen tapaamiset tehdä, valitettavasti katson asiaa nyt tältä kannalta."

Sinä kuulostat kyllä niin lapselliselta että olisi kannattanut nuo kotileikit jättää muille. Toivottavasti miehesi ottaa muksun mukaan sitten kun lähtee.

Miksi sinua korpeaa se että miehelläsi on ollut elämää ennen sinua? Mikä siinä vituttaa? Voiko aikuisella ihmisellä olla oikeasti niin huono itsetunto ettei kestä miehen entisen puolison olemassaoloa? Aikuisilla ihmisillä yleensä on jo elämää takana, jos haluat olla miehellesi se ainoa ja ensimmäinen, mene etsimään syrjäseuduilta joku peräkammarinpoika.

Ei kai mikään siinä entisessä elämässä korpea, mutta onhan tuo pitemmän päälle veemäistä katella niitä entisen elämän tuotoksia joka aamu aamiaispöydässä....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      4953
    2. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      672
      4188
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      173
      2311
    4. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      16
      2067
    5. MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!

No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1878
    6. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      96
      1706
    7. TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa

Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka
      Maailman menoa
      167
      1461
    8. OP Kaskimaa

Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.
      Kuhmo
      30
      1218
    9. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      91
      1164
    10. Viimeiset helmiterveiset

kaivatullesi tähän alas 🙇💙
      Ikävä
      94