Tuossa kun ajelin maaseudulla, niin pitkästä aikaa koin rengasrikon. Renkaassa oli kunnon reikä, eikä mikään pieni vuoto.
Luojan kiitos omassa autossani on kunnollinen täysikokoinen vararengas, eikä mitään kämäistä paikkaussarjaa. Millään möhnällä tuota ei olisi paikannut, vaan muutoin olisi tullut hinausautolle käyttöä.
Mielestäni on valmistajalta edesvastuutonta jättää vararengas pois. Aloin miettimään mitä muita tämän kaltaisia typeryyksiä uusissa autoissa on, joissa käyttäjä on täysin unohdettu?
omaan mieleeni tulivat ainakin polttimoiden vaihtamisen vaikeus tiettyihin autoihin, apusähkön antamisen/vastaanottamisen kieltäminen. Myöskään esim uusin bemareihin ei käsittääkseni voi itse edes akkua vaihtaa, tai muutoin sähköjärjestelmät sekoavat. Toyotan hybrideihin ei jostain ihmeellisestä syystä saa asentaa vetokoukkua, joka karsii monta suomalaista perhettä pois ostajista.
mietteitä rengasrikon jälkeen
13
214
Vastaukset
Näin sitä autojen laatua huononnetaan vuosi vuodelta...
- väärä suunta
Samaa mieltä. Seuraavassa auton vaihdossa vararenkaa olemassaolo on yksi ratkaiseva tekijä, jos vararenkaallista auto edes enää löytyy.
Muihin jo mainitsemiisi typeryyksiin lisäisin nykyautojen puskurittomuuden. Ei paljon tarvi, kun nuo muoviset "puskurit" on rikki ja korjaus/uusi maksaa maltaita. Kunnon vanhan ajan puskurilla ei olisi tapahtunut mitään.
Ja onhan noita muitakin typeryyksiä muotoilun takia. Monessa autossa niin etu- kuin takavalot on niin massiivisia, monimuotoisia, että maksaa maltaita.
Useimmissa autoissa näkyvyys ulos kärsii muotoilun takia, varsinkin taakse päin.- ewijfgiwoejgioerjhor
Näkyvyys ulos kärsii nimenomaan turvallisuusvaatimusten vuoksi, kun auton on täytettävä 5 tähteä eurocrap törmäystestissä niin siitä on tehtävä sellainen tankki että ikkunat ovat pieniä ja ikkunapilarit tolkuttoman paksuja.
Itselle on kerran käynyt rengasrikko, naula lävisti renkaan kulman, ensin näytti että ilmat pysyisivät naulasta huolimatta mutta seuraavana päivänä rengas oli kuin olikin tyhjä. Autona oli vm. -90 Mazda 323 jossa on "pelastusrengas" -mallinen tilapäiskäyttöön tarkoitettu vararengas.
Nimenomaan nykysuomessa pitäisi olla kunnon vararengas eikä mitään paikkaussarjoja kun teiden kunto on huonontunut valtion itse aiheuttamansa rahapulan vuoksi, rahat syydetään kreikkalainoihin ja kohta varmaan koko muun maailman kannatteluun eikä kotimaan olojen parantamiseen prkele.
Routaheittoja, jopa kunnon reikiä, teräviä asfaltin katkoksia, uria, vanhoista paska-autoista putoilleita äänenvaimentimia tms. romua mitkä rikkoo renkaat ja siihen lisäksi vielä hidastetöyssyt ja ne p3rkeleen renkaan kulkulinjalla olevat lukemattomat kaivonkannet joita ilmeisesti ei millään voida osuttaa edes keskelle ajolinjaa tai pois ajoradalta vaan nimenomaan ihan v|ttumaisuuttaan juuri renkaan kulkulinjalle että rytyyttäisi autoja mahdollisimman paljon!!
Puskureita ei ole koskaan tarkoitettukaan muiden tönimiseen, luulen että nekin 70-luvun metalliset kromiset puskurit varmaan olisivat menneet äkkiä ruman näköiseksi jos niillä olisi ruettu tönimään muita autoja. Se on vaan ajettava niin ettei osu muihin autoihin tai muihin esteisiin. - uusi poloilija
"Seuraavassa auton vaihdossa vararenkaa olemassaolo on yksi ratkaiseva tekijä, jos vararenkaallista auto edes enää löytyy."
Löytyy kyllä. Omassa uuden korimallin Polossa on täysikokoinen vararengas, säästömalli bluemotionissakin kuulemma tilapäiskäyttöinen.
Keväällä tajusin sellaisen lisähyödyn täysikokoisesta, että kun laittaa joksikin aikaa varapyörän alle kuluneimman kesärenkaan paikalle, saa tasattua kuluneisuuseroja. Ajoin yli 6 tkm varapyörän kanssa ja sitten olikin tavoite saavutettu.
- pekka-
Ainakin bemarilla on niinsanottu "runflat" rengas, jonka kyljet ovat sen verran tukevat että kestävät tyhjänä ajamisen alle 80km/h nopeudella. Mittariin tulee varoitus rengasrikosta ja kehotus ajaa alle soveltuvan nopeuden. Toki bemareihin saa halutessaan "oikean" vararenkaan, mutta sen viemälle tilalle voi keksiä muutakin käyttöä, senverran harvinaisia tapauksia rengasrikot nykyisin ovat.
Akun vaihdossa ei ole muuta temppua, kuin pitää 12V:n järjestelmä hengissä kaiken aikaa. Mikäli sähköt katkeavat niin kaikki muistiin asetetut asiat katoavat samalla. Pikku kiusa, mutta ei tuo mitään ihmeellistä vaadi.
Autot ovat monimutkaistuneet paljon viimeisen 30 vuoden aikana. Tämä lisää luonnollisesti mahdollisesti rikkoutuvia järjestelmiä. Antaa kummasti perspektiiviä ajella hetki jollain vanahalla kotterolla. Huomaa miksi uudet autot ovat paljon mukavampia.
Kulutuksen vähentäminen on poistanut kaikki "oikeat" puskurit autoista, tuulitunneli määrää mitä voi olla ja mitä ei. Tällä' saralla onkin edistytty tosi hienosti. Aikoinaan Volvon väkivahva (100hp) 244 tankki kulutti seka-ajossa liki 15 litraa polttoainetta satasella. Suorituskyky huimaavat 0-100 alle 15 sekunnin, ehkä. Nyt reilusti alle 10s kiihtyvyyteen ja puoleen tuosta kulutuksesta pääsee lisääntyneistä sähkölaitteista ja painosta huolimatta helposti. - turhaa panikointia
Minä olen ajanut 30 vuotta autoa ja kertaakaan ei ole rengas hajonnut niin etteö olisi matka katkennut, joten asian voi nähdä niinkin, että raskaan ja tilaa vievän renkaan kuskaaminen on ihan turhaa. Useimmiten selviää paikkasarjalla tai "pelastusrenkaalla" ja jos ajelee uudemmilla ja huolletuilla niin puhelin soitolla matka jatkuu pikku odottelun jälkeen. Sama koskee vikoja jotka jättävät tien päälle, niitäkäänei ole sattunut kuin kerran kohdalleni tosi vanhalla autolla.
Joten en näe suurta harmia jos muutamassa kynmenessä vuodessa joutuu jäämään tie varteen pari kertaa odottamaan apuja, varsinkin näin kännykkäaikana.Minulla on 44 autoiluvuoden aikana kahdesti puhjennut brengas ja kahdesti muuten vain ilmat karanneet. Onneksi oli vararengas käytettävissä joka kerta, vaikka löytyy se pumppu ja paikkausrasiakin.
- mopmpmoo
ceedissä on täysikokoinen vararengas korvattu turhanpäiväisellä laatikostolla. saadaan 5 cm korkea täysin turha säilytys laatikko kun laitetaan pieni vararengas.
- Varapyörä ehdoton
Keskimäärin kerran vuodessa on rengas puhki. Milloin ruuvi milloin jokin hakanen on kummissa. On ollut varapyörällä hintansa edestä käyttöä.
- romiskuski??
missä hemmetissä ajelet jos renkaita puhkeilee tuohon tahtiin?? Vaihda traktoriin ihmeessä.
- Varagummi
Omassa tuli möhnäsetti auton mukana, mutta onneksi varapyörälle on normikokoinen tila ja siellä voi sitten pitää varalla talvi- tai kesärengasta...
Vararengas on ehdoton, jos kulkee joskus "sivummalla" ja vaikka lapin/Norjan lomareissuilla.
30 v autoiluhistoria aikana on yhden kerran ollut aamulla rengas tyhjä (ajossa ei ikinä mennyt) ja pari kertaa ruuvin aiheuttama vuoto. Sen lisäksi pari kertaa ruuvi renkaassa, mutta ei vuotoa. - turha....
todennäköisesti et ikinä tarvitse sitä vararengasta, ja jos tarvitset niin otat rikkoutuneen renkaan irti ja menet taksilla lähimpään rengasliikkeeseen pistämään uuden nakin alle. Tai sitten laittaa sitä paikkausvaahtoa ;)
- pumppunen
Sellainen vuoto jota ei spraykannulla paikata, on harvinaisempi kuin moni muu vika. Eipä autoissa ole vara-akkuakaan siltä varalta että menisi rikki. Eri asia jos joutuu ajelemaan huonoilla teillä tai peräti maastossa, jonne ei hinausautolla edes pääse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1197546Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista786604- 955264
- 524615
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee494266- 2304159
- 444095
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san283948- 583080
- 482576