Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö

Hyväksikäytetty

Luin juuri iltalehden sivuilta artikkelin lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja siitä miten lapsen täytyisi puhua ja käydä läpi tapahtunutta aikuisen kanssa selvitäkseen tapahtuneesta.
Omasta mielestäni on tyhmää sanoa että jokaisen hyväksikäytetyn lapsen kohdalla asia menee näin. Tietysti on ehkä eri asia jos asia tapahtuu hyvin pienelle tai nuorelle lapselle.

Itse jouduin tutun miehen hyväksikäyttämäksi 14 vuotiaana. En olisi edes ilmoittanut asiaa poliisille ellei ystäväni olisi ylipuhunut minua tekemään niin.
Tapahtunut ei vaivannut minua millään tavalla koska varsinaista raiskaustakaan ei tapahtunut. Väkisin riisuminen, hyväily ja minun pakottaminen koskea hänen sukupuolielintään oli se mitä tapahtui. Minulle ei jäänyt mitään traumoja eikä elämäni muuttunut millään tavalla.

Vasta siinä vaiheessa kun ilmoitin asiasta poliisille elämäni meni sekaisin. En tiennyt että poliisien on pakko ilmoittaa asiasta vanhemmilleni, enkä todellakaan halunnut puhua asiasta heidän kanssaan. Tapahtunut ei vaivannut minua millään tavalla mutta heitä vaivasi ja se muutti suhteeni vanhempiini täysin. Valehtelin heille että poliisi on mokannut eikä asia ole totta mutta eiväthän he minua uskoneet.

Oikeudenkäynti asiasta tapahtui vasta minun ollessa täysi ikäinen joten vanhempieni ei tarvinnut tulla paikalle. Oikeudessa syyttäjä toisti monta kertaa että tapahtunut on vaikuttanut henkiseen kasvuuni negatiivisesti ja että tapaus on ilman muuta jättänyt syvät arvet. Itse istuin salissa toistelemassa sata kertaa ettei näin ollut, olin edelleen sama ihminen kuin ennen tapahtunutta eikä asia vaivannut minua millään tavalla. Lopullisessa päätöksessä onneksi luki ettei voitu todistaa että olisin kärsinyt asiasta henkisesti.

Koko jutussa kärsin siis vain siitä miten viranomaiset toimivat. Kun sanoin etten halua nostaa asiasta syytettä he sanoivat että minun on pakko koska olen ollut alaikäinen. Pyysin että vanhempani jätettäisiin asian ulkopuolelle mutta sekään ei käynyt. Tämän seurauksena olen menettänyt välit vanhempiini, ja se ottaa koville.

Ei kaikki siis saa välttämättä kauheita traumoja ja tarvitse käydä läpi asioita puhumalla. Jokainen ihminen on yksilöllinen, eikö kannattaisi jokaisen kohdalla ensin selvittää onko uhrin kannalta parempi kertoa omaisille vai ei!?!?

Luottamukseni viranomaisiin on mennyt täysin, en pidä heitä hyvinä ihmisinä koska tässä tapauksessa he aiheuttivat minulle suurimman vahingon. Kun olen tarvinnut viranomaisia jälkeenpäin toisessa tilanteessa, kun minut ryöstettiin, he eivät voineet tehdä asialle mitään vaikka tiesin kuka tekijä on. Poliisit voivat siis puolestani painua h********n pilaamasta elämääni!!!!

11

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mofa

Eli tarinasi opetus: alaikäinen joka joudut seksuaalirikoksen uhriksi, älä ilmoita poliisille!

LOL.

• Hyväksikäytetty

En nyt tarkoittanut sitä ihan niinkään. Mutta jos on niinkuin minä, ei kärsi tapahtuneesta mitenkään ja tietää ettei voi keskustella asiasta vanhempiensa kanssa niin sitten kannattaa jättää ilmoittamatta.

Pointtini oli se että kaikki ovat erilaisia! Ei voi sanoa että se mikä on hyväksi yhdelle on välttämättä hyväksi toiselle.

• Ihmiskunta Sinde

Esim. lahkoon liittyminen, luuston takia pakollista.
      Voihan heille jotain hyvää tarjota, muille ihmisille, kuten Nikkasille, vaikkapa tällaisia ulkonäöllisiä sosiaalisia avuja säännön sijaan.

• bbb

Tosi hyvä, että toit keskusteluun myös tämän näkökulman. Ei varmaan siinä tilanteessa ole kiva "jauhaa" asiasta, vaan haluaisi vain yrittää jättää asian taakseen.

Minä en uskaltanut nuorena puhua minua kohtaan tapahtuneesta rikoksesta. Vaikka näin aikuisena olen harmitellut, että en tehnyt rikosilmoitusta, niin olen myös ajatellut sen olevan ihan hyvä asia: Minulla ei olisi kuitenkaan ollut todisteita ja niitä olisi melko varmasti tarvittu. Olenkin ajatellut, että pahin vaihtoehto olisi ollut se, jos olisin uskaltautunut tekemään rikosilmoituksen ja sitten asia olisi jätetty tutkimatta todisteiden puuttuessa. Täällä joskus kirjoitti joku nainen, että häntä harmittaa, koska hän teki rikosilmoituksen. Tässä tapauksessa miestä ei oltu tuomittu. Hän sanoi, että jos hän ei olisi tehnyt ilmoitusta hän olisi voinut edes ajatella, mitä kaikkea tekijä saisi kokea, jos hän olisi tehnyt ilmoituksen. Mutta nyt, kun hän teki ilmoituksen ja miestä ei tuomittu, niin hän tunsi, että miehen teko oli jotenkin hyväksytty, koska siitä ei tullut edes rangaistusta.

• -----

Tuleehan siitä paha olla kun jauhaa ikäviä asioita, kuitenkin jos se tehdään mahdollisimman kuivasti ja vähemmän tunteenomaisesti, se onnistuu pienemmillä kärsimyksillä.
        Minä kärsin siitä kun lapseensekaantuja juoksi perässä.
        Itse asia oli siihen nähden pieni.
        Nyt hän makaa sairaalassa eikä kai ikinä parane, tottakai olen helpottunut.
        Asian suuruus riippuu ihan miten sen kokee.
        Kauheinta oli kalseus, ajatus jos kaikki ihmiset olisivat tuollaisia, en ole päässyt tästä inhon tunteesta.
        Luonnottomuus oli tätä, hän ei antanut tilaa paranemisprosessille, en minä halunnut tämän jatkuvan kymmeniä vuosia.

• ...
        ----- kirjoitti:

Tuleehan siitä paha olla kun jauhaa ikäviä asioita, kuitenkin jos se tehdään mahdollisimman kuivasti ja vähemmän tunteenomaisesti, se onnistuu pienemmillä kärsimyksillä.
        Minä kärsin siitä kun lapseensekaantuja juoksi perässä.
        Itse asia oli siihen nähden pieni.
        Nyt hän makaa sairaalassa eikä kai ikinä parane, tottakai olen helpottunut.
        Asian suuruus riippuu ihan miten sen kokee.
        Kauheinta oli kalseus, ajatus jos kaikki ihmiset olisivat tuollaisia, en ole päässyt tästä inhon tunteesta.
        Luonnottomuus oli tätä, hän ei antanut tilaa paranemisprosessille, en minä halunnut tämän jatkuvan kymmeniä vuosia.

Minuakin hyväksikäytettiin n. 2- vuotta. Asia joutui poliisille viimme vuoden lopulla ja olen tässä vieläkin odotellut kuulusteluihin menoa. Mietin,että soittaisin pian niille,että saisin tämän asian joskus pois alta. Hyväksikäyttäjä tosin oli siskoni kihlattu,joilla oli 2 pientä lasta kun asiat tapahtui. Itse oli 14-16v silloin. Siitä on nyt 7-vuotta aikaa. Haluaisin kyllä miehelle jotain korvausta mitä on minulle aiheuttanut. Koska kärsin todella paljon niistä tapahtuneista asioista.

Minullakaan ei varsinaisesti todisteita ole,kun päiväkirjani,johon kirjoitin tapahtuneet asiat 2011 heinäkuussa,mutta en koskaan odottanut sen joutuvan poliisien käsiin.. Toinen todiste on äidiltäni,joka näki yhden tilanteen,mutta en usko että hän haluaa miestä vastaan puhua mitään. Perheeni haluaisi,että tästä ei tulisi mitään,koska siskoni ei hyväksy sitä,jos hänen miehelleen jotain tulee. On sanonut laittavansa välit poikki kokonaan miehin kaikkiin,jos niin tapahtuu. Miehen kanssa on yhdessä,mutta erota ei aio,koska ei usko minua vaikka hn oliskin jotain minulle tehnyt.

• -----
        ... kirjoitti:

Minuakin hyväksikäytettiin n. 2- vuotta. Asia joutui poliisille viimme vuoden lopulla ja olen tässä vieläkin odotellut kuulusteluihin menoa. Mietin,että soittaisin pian niille,että saisin tämän asian joskus pois alta. Hyväksikäyttäjä tosin oli siskoni kihlattu,joilla oli 2 pientä lasta kun asiat tapahtui. Itse oli 14-16v silloin. Siitä on nyt 7-vuotta aikaa. Haluaisin kyllä miehelle jotain korvausta mitä on minulle aiheuttanut. Koska kärsin todella paljon niistä tapahtuneista asioista.

Minullakaan ei varsinaisesti todisteita ole,kun päiväkirjani,johon kirjoitin tapahtuneet asiat 2011 heinäkuussa,mutta en koskaan odottanut sen joutuvan poliisien käsiin.. Toinen todiste on äidiltäni,joka näki yhden tilanteen,mutta en usko että hän haluaa miestä vastaan puhua mitään. Perheeni haluaisi,että tästä ei tulisi mitään,koska siskoni ei hyväksy sitä,jos hänen miehelleen jotain tulee. On sanonut laittavansa välit poikki kokonaan miehin kaikkiin,jos niin tapahtuu. Miehen kanssa on yhdessä,mutta erota ei aio,koska ei usko minua vaikka hn oliskin jotain minulle tehnyt.

Ehdottomasti hänen on saatava rangaistus, asia jää kaivelemaan jos painat villaisella. Ja hän tekee sen uudestaan jollekin toiselle.

• ...
        ----- kirjoitti:

Ehdottomasti hänen on saatava rangaistus, asia jää kaivelemaan jos painat villaisella. Ja hän tekee sen uudestaan jollekin toiselle.

Kyllä minäkin haluaisin edes jotain korvausta,mutta en vankeutta,kun hänellä on sentäs 2 lasta

• siinä näkijä missä..

Lankoni isä juotti minut känniin ja yritti sitten raiskausta, pääsin karkuun ennen kun mitään tapahtui. Se vaati kyllä kunnon vastaan laiton potkin ja purin ja osuin haaraväliin. Olin tuolloin 15v.

Oli yö, kun hän tokeni potkusta lähti kotiinsa, hänen piti olla yötä meillä. Oli tullut polkupyörällä matkaa oli 50km.
      Kun seuraavan kerran tapasimme, oli paikalla myös lankoni äiti. Puoliso oli kertonut hänelle ja selittänyt, ettei aikonut mitään..

Samaa toisti ja todisti nyt kaikille läsnä olijoille. Sanoin hyvin yksiselitteisesti: " jos niin oli, hyvä kun itse siihen uskot, minä olin se toinen paikalla."
      Hyöty mikä asiasta oli; lankonisä ei enää kiertänyt kaartanut halaillut ja läpsytellyt. Itse en ollut koskaan lähestynyt millään tavalla Häntä ja niin jatkoin.
      Lankonäiti ei enää vieraillut meillä.

• sanoutukaa irt

http://areena.yle.fi/tv/1566114

Dokumenttiprojekti:Hyväksikäytetyt pojat

Kahden katolisen sisäoppilaitoksen entiset oppilaat Britanniasta ja Afrikasta kohtasivat internetin avulla. Muistot eivät olleet kultaisia: sama opettaja oli hyväksikäyttänyt monia heistä. Hellittääkö kipu koskaan? T: BBC

Dokumentit ja fakta ›
      Dokumentit
      Fakta
      Yhteiskunta

Kesto: 49 min
      Katsottu: 1648 kertaa
      Esitetty: Ma 9.7.2012 klo 21.30 Yle TV1
      Katseltavissa vain Suomessa
      6 pv jäljellä

Älkää päättäkö kuka mitäkin kokee siihen teillä ei ole oikeutta.

Nämä MIEHET kärsivät vielä 50 vuoden jälkeen.

En ymmärrä miten kirkko ottaa vastuun pappiensa teoista ja kieltää tekojen tapahtuneen..
      Todella pääsisi helpommalla nyt ja tulevaisuudessa, kun myöntäisi teot ja sanoutuisi irti ihmisistä jotka ne teki.

Kirkko antaa luvan pedofiilien toiminnalla, kieltämällä teot ja puolustamalla tekijöitä.

Ihmettelen ihmisten suhdetta kirkkoon, sanoutukaa irti lopettakaa maksaminen kirkolle.
      Ei Jumala tarvitse rahaa papit sitä tarvitsevat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3534
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      254
      3505
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2024
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1706
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1419
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      386
      1241
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1169
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe