Pysyykö polttomoottorikäyttöisen auton moottori päällä ilman akkua, kun moottorin on kerran saanut käyntiin? Vai vaatiko moottorin toiminta välitöntä (toimivan) akun läsnäoloa? Saako esimerkiksi vanhemman auton käyntiin vääntämällä virta-avain käynnistysasentoon auton valuessa mäkeä alas ja heittämällä vaihteen päälle ilman akkua tai viallisen/tyhjän akun kera? Mites on, eikö akkua tarvita vain silloin kun moottori ei ole päällä?
Akuttomuus?
22
9082
Vastaukset
- Mibätaashei
Vanhat dieselit toimii ilman sähköä niin kauan kun vaan naftaa tankissa riittää. Bensakone taasen, oli uusi tai vanha, tarvitsee sen akun jotta laturi voi sähköä tehdä mm. kipinää varten. Tämä siis ilman kikkakolmosia ja saivarteluja.
- The Köle
-kyllä bensamoottorikin käy ilman akkua. -vrt. peruskoneita, esim. moottorisaha, ruohonleikkuri jne. -saavat kipinän magneetosta, eli vastaavasta sähkötuottajasta, kuin laturikin on.
-jos puhutaan nykyautoista, en ole ihan varma, lähteekö laturi toimimaan ilman ulkokoista apujännitettä (akkua) - dzfs
The Köle kirjoitti:
-kyllä bensamoottorikin käy ilman akkua. -vrt. peruskoneita, esim. moottorisaha, ruohonleikkuri jne. -saavat kipinän magneetosta, eli vastaavasta sähkötuottajasta, kuin laturikin on.
-jos puhutaan nykyautoista, en ole ihan varma, lähteekö laturi toimimaan ilman ulkokoista apujännitettä (akkua)Pelkkä laturi ilman akkua ei todennäköisesti toimi auton sähköjärjestelmien kanssa ollenkaan vaan aiheuttaa syntyy tuhoisan ylijännitteen. Vaihtovirtalaturi tarvitsee peräänsä oikeanlaisen kuorman kuten esim. lyijyakun. Akun virranvastaanottokyky ja sisäinen resistanssi saavat jännitteensäätimen toimimaan oikealla tavalla.
- Higgsin kvantti
Minulla oli muinoin 70-luvun dieseli, jossa käyntiin saamisen jälkeen sähköä tosiaankin tarvittiin vain sammuttamiseen eli magneettiventtiilin käyttöön. Ohjekirjassa oli neuvo, että jos sähköä ei ole tai venttiili ei muuten toimi, avataan pumpun ilmausruuvi, jolloin moottori sammuu.
Sellaisella autolla oli turvallinen tuntu tehdä matkaa. Jos laturin merkkivalo syttyi, ainoa ongelma oli mahdollinen pimeys, eikä sekään ihan heti. 110 ampeeritunnin akut nimittäin riittivät pitkäksi aikaa. - sähkömies88
dzfs kirjoitti:
Pelkkä laturi ilman akkua ei todennäköisesti toimi auton sähköjärjestelmien kanssa ollenkaan vaan aiheuttaa syntyy tuhoisan ylijännitteen. Vaihtovirtalaturi tarvitsee peräänsä oikeanlaisen kuorman kuten esim. lyijyakun. Akun virranvastaanottokyky ja sisäinen resistanssi saavat jännitteensäätimen toimimaan oikealla tavalla.
Akku ei ole mitenkään tarpeellinen tasaisen jännitteen ylläpitämiseksi vaan sen voi hoitaa kondensaattoreilla ja purkausvastuksilla. Tietenkään normaali bensa-auto ei pysy käynnissä ilman akkua koska akku on osa sen virtapiiriä mutta täysin mahdollista se on että bensa-auto voi pysyä käynnissä ilman akkua jos se vaan rakennetaan niin.
- Mibätaashei
Higgsin kvantti kirjoitti:
Minulla oli muinoin 70-luvun dieseli, jossa käyntiin saamisen jälkeen sähköä tosiaankin tarvittiin vain sammuttamiseen eli magneettiventtiilin käyttöön. Ohjekirjassa oli neuvo, että jos sähköä ei ole tai venttiili ei muuten toimi, avataan pumpun ilmausruuvi, jolloin moottori sammuu.
Sellaisella autolla oli turvallinen tuntu tehdä matkaa. Jos laturin merkkivalo syttyi, ainoa ongelma oli mahdollinen pimeys, eikä sekään ihan heti. 110 ampeeritunnin akut nimittäin riittivät pitkäksi aikaa.-80 vuoden Transitissa ko. venttiili toimi manuaalisesti. Auton käydessä voi avaimet kääntää nollilla ja auto jatkaa käymistään.
Kuren tuolla ylempänä jo uumoilin, aika kauas on menty siitä mitä aloittaja tarkoitti. Normi bensa-auto ei ilman akkua sellaisenaan toimi. dzfs kirjoitti:
Pelkkä laturi ilman akkua ei todennäköisesti toimi auton sähköjärjestelmien kanssa ollenkaan vaan aiheuttaa syntyy tuhoisan ylijännitteen. Vaihtovirtalaturi tarvitsee peräänsä oikeanlaisen kuorman kuten esim. lyijyakun. Akun virranvastaanottokyky ja sisäinen resistanssi saavat jännitteensäätimen toimimaan oikealla tavalla.
Vaihtovirtalaturi ei anna virtaa ilman (merkkilampun kautta tulevaa) alkumagnetointivirtaa. Todennäköisesti mahdollisesta remanenssista syntyvä jännite on pienempi kuin tasasuuntausdiodien kynnysjännite.
Tasavirtalaturi antaa sytytykselle tarvittavan sähkön ilman akkuakin, jos se saadaan pyörimään jollakin konstilla riittävän nopeasti.
Ja ylläoleva koski siis normaalia bensa-auton sähköjärjestelmää.- 81 Transitissa
Mibätaashei kirjoitti:
-80 vuoden Transitissa ko. venttiili toimi manuaalisesti. Auton käydessä voi avaimet kääntää nollilla ja auto jatkaa käymistään.
Kuren tuolla ylempänä jo uumoilin, aika kauas on menty siitä mitä aloittaja tarkoitti. Normi bensa-auto ei ilman akkua sellaisenaan toimi.Kone sammuu avaimesta tai jos nyppäisee pumpusta sammutinventtiilin johdon irti.
- 346744743
sitroen kirjoitti:
Vaihtovirtalaturi ei anna virtaa ilman (merkkilampun kautta tulevaa) alkumagnetointivirtaa. Todennäköisesti mahdollisesta remanenssista syntyvä jännite on pienempi kuin tasasuuntausdiodien kynnysjännite.
Tasavirtalaturi antaa sytytykselle tarvittavan sähkön ilman akkuakin, jos se saadaan pyörimään jollakin konstilla riittävän nopeasti.
Ja ylläoleva koski siis normaalia bensa-auton sähköjärjestelmää.Vaihtovirtalaturit käyttävät kestomagneetteja magnetointikäämien lisäksi. Eli kyllä se laturi vaan antaa virtaa ilman magnetointivirtaakin.
- sitroen.
346744743 kirjoitti:
Vaihtovirtalaturit käyttävät kestomagneetteja magnetointikäämien lisäksi. Eli kyllä se laturi vaan antaa virtaa ilman magnetointivirtaakin.
Vanha juttu, mutta kerro silti kenen valmistama ja mihin käyttöön tehty on sellainen vaihtovirtalaturi, jossa on kestomagneetit. Ja miten sen jännitettä säädetään suuremmilla kierroksilla.
Käyn liikkeessä tarkistamassa pitääkö heittosi paikkaansa sitten kun ensin kerrot yllämainitut asiat. - kyllä näin on
sitroen. kirjoitti:
Vanha juttu, mutta kerro silti kenen valmistama ja mihin käyttöön tehty on sellainen vaihtovirtalaturi, jossa on kestomagneetit. Ja miten sen jännitettä säädetään suuremmilla kierroksilla.
Käyn liikkeessä tarkistamassa pitääkö heittosi paikkaansa sitten kun ensin kerrot yllämainitut asiat.No ei siellä mitään helvetinmagneettia tarvitse olla vaan ihan pieni mikä riittää magnetoimaan sen verran että varsinainen magnetointikäämi alkaa toimia.
Ja jännitettä saa pois täysin kestomagneetillisestakin ohjaamalla ylimääräinen teho vastuksiin ja pitämällä jännite näin kurissa. - cxcxcxc
The Köle kirjoitti:
-kyllä bensamoottorikin käy ilman akkua. -vrt. peruskoneita, esim. moottorisaha, ruohonleikkuri jne. -saavat kipinän magneetosta, eli vastaavasta sähkötuottajasta, kuin laturikin on.
-jos puhutaan nykyautoista, en ole ihan varma, lähteekö laturi toimimaan ilman ulkokoista apujännitettä (akkua)Ei lähde mutta jo paristokin riittää...
- en tiedä, arvaan
En tiedä, en ole kokeillut, mutta taitaa olla niin että uusia autoja ei enää ilman akkua saa käyntiin, eihän niitä oikeastaan saa edes hinata käyntii.
- Moottorinohjaus:.!1%
.
Suuresti ainakin epäilen että moottorinohjaus alkaa pätkiä ja lopulta kone sammuu kokonaan
Tosin autolla ei saa muutenkaan ajaa ilman ajovaloja
.
- Ei saa
koska laturi tarvitsee virtaa magneetti kentän luomiseen mutta käyvästä autosta saattaa voida irrotta akun moottorin sammumatta
- vnhm
Latauspuolella oltava jotain vastusta/kulutusta muuten palaa laturi... Mutta lähtee irti ja auto käy. Ei siinä mitään.
- kokemusta on
Kyllähän ne käynnissä pysyy, mutta ei sitä akkua saa mennä irrottamaan auton käydessä, laturi hajoaa melkolailla välittömästi koska jännite nousee tähtitieteellisiin lukuihin kun akun irrottaa. Nimimerkki kokemusta on
- Kaikki hajoo
Lataussäädin saattaa alkaa ilman akkua resonoimaan ja kun jännite pomppii 0-50 V välillä, niin siinä on moottorinohjausboksit ym kovilla...
- heh heh
Noh ainakin bensakone toimii ilman laaturia :D Tuli todettua, kun vaihdoin hihnan ja unohdin kytkeä laturin johdot. Tein lenkin pelkällä akulla ja kaikki on toiminut täydellisesti, en edes huomannut ettei laturi ole kytketty.
- höh höh
Heittipäs häränpyllyä taas, ilman akkua oli juttu.
- käy jos käy
Kyllä moottori pysyy käynnissä ilman akkua, generaattori tuottaa virtaa kunhan se ensin on herännyt. Mutta tuossa on suuri riski, ilman akkua jännite vaihtelee erittäin suuresti jos sähköä tuotetaan yhtään enempää tai vähempää mitä kulutetaan.
Sitten jos generaattorin säätäjä ei saa pidettyä jännitettä tasaisena, esim. liian pieni kuormitus niin jännite voi alkaa vaihdella suuresti ja generaattori antaa piikkejä mitkä voi hajottaa elektroniikkaa.
Ilman akkua moottori ei lähde käyntiin edes hinaamalla kun generaattorille ei saada magnetointivirtaa. Ainoa mahdollisuus olisi hinata niin korkeilla kierroksilla että jäännösmagnetointi saisi generaattorin heräämään. - --54 Ford
Silloin kun autossani oli tasavirtalaturi, niin latausta testattiin moottorin käydessä, ottamalla akunkenkä auki. Jos sammui, ei ladannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854