Many people say Linux isn't ready for air traffic control, but in reality, it is ready and already is being used. Recently I was involved in a project that ported the FAA's Common ARTS software (www1.faa.gov/ats/atb/Sectors/Automation/CommonArts/index.htm) to Linux.
http://www.linuxjournal.com/article/7066
Ei muuten kelpaa Windows lennonjohtojärjestelmiin. Ei sovi tulla blue screen of death kertaakaan vuorokauden aikana kun lentokoneita pitää ohjata kentälle ja ulos lentokentän ilmatilasta turvallisesti.
Lennonjohto pyörii Linuxilla
37
249
Vastaukset
kelpaako windows muka jonnekin muualle kuin world of warcraftin pelaamiseen?
- winkullahan nuo
simut on tehty iät ajat, ei siinä ole linkkuraa tarvinut mihinkään, auto-puolella esim. MoTec, kuukkeli kertoo tietämättömälle urpolle asiasta lisää jos urpo nimittäin jo osaa lukee ja pystyy myös jotenkin lukemaansa vielä ymmärtämään, linkkuralla vaan osaamattomat tunarit tuhraa ja tunaroi !
- Anonyymi
Kelpaa toki. Vaan mitähän siellä Washingtonissa on käynyt? Lieneekö linkkura sotkeutunut taas karkaussekuntiin?
- Anonyymi
LINUX ON PARAS!
- Anonyymi
Windows ei sovi tositoimiin! se on lelu!
- Anonyymi
winkullahan nuo kirjoitti:
simut on tehty iät ajat, ei siinä ole linkkuraa tarvinut mihinkään, auto-puolella esim. MoTec, kuukkeli kertoo tietämättömälle urpolle asiasta lisää jos urpo nimittäin jo osaa lukee ja pystyy myös jotenkin lukemaansa vielä ymmärtämään, linkkuralla vaan osaamattomat tunarit tuhraa ja tunaroi !
Windows-Urpo ei tajua ettei ole mitään linkuraa, vaan se on Linux!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Windows-Urpo ei tajua ettei ole mitään linkuraa, vaan se on Linux!
Linux on linkura, linkkura ja karmea kurttaus, sekä plöräys!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Linux on linkura, linkkura ja karmea kurttaus, sekä plöräys!
Ei Linux ole mikään linkura, llinkkura eikä karmea kurttaus eikä plöräys! !
Se sun rakas windowsis täyttää kaikki em. termit! - Anonyymi
Ei! Pleikka on pelaamiseen!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Linux on linkura, linkkura ja karmea kurttaus, sekä plöräys!
Ei VAAN Windows!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei Linux ole mikään linkura, llinkkura eikä karmea kurttaus eikä plöräys! !
Se sun rakas windowsis täyttää kaikki em. termit!Se meidän normaalien ihmisten "rakas" Windows on yksinkertaisesti käyttöjärjestelmä, joka toimii ja johon saa tarvittavat ohjelmat. Samaa ei voi sanoa epämääräisistä linkuraplöräyksistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se meidän normaalien ihmisten "rakas" Windows on yksinkertaisesti käyttöjärjestelmä, joka toimii ja johon saa tarvittavat ohjelmat. Samaa ei voi sanoa epämääräisistä linkuraplöräyksistä.
Sinä et ole normaali vaan hihhuli-kauha-homo!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se meidän normaalien ihmisten "rakas" Windows on yksinkertaisesti käyttöjärjestelmä, joka toimii ja johon saa tarvittavat ohjelmat. Samaa ei voi sanoa epämääräisistä linkuraplöräyksistä.
Et sinä ole mikään normaali ihminen, olet mt-ongelmainen trolli! JA EI ole mitään linkuraplöräyksiä vaan on kunnollinen GNU/Linux joka on parasta mitä ihminen on tuottanut!
- windows=lelu
Eipä juuri kelpaa. Windows on vain pelaajapoikien lelu. Oikeat työt tehdään Applen koneilla ja Linuxilla.
- Anonyymi
Pleikalla PS5 Pelataan! Ei Winkuralla!
- md-11
Ja MD-11 on paras lentokone.
- mitä helvettiä?
Häh? Md-11 on McDonnel Douglasin ikäkulu tuote, joka on poistettu useimmissa lentoyhtiöissä jo matkustajaliikenteestä. Rahtikoneena sitä on edelleen. Md-11 on korvattu yleensä A330 ja 340-sarjan koneilla tai Boeing 777-sarjan koneilla.
Finnair poisti MD-11 tyypin käytöstä juuri ennen kuin koneet alkoivat käydä riskiksi lentoturvallisuudelle ikänsä puolesta.- MD-11
Se on silti hieno kone ja hyvä. Airbussin koneet ei ole omasta mielestä hyviä. Ja sitten 777 on mainio.
Milloin olen puhunut matkustajakäytöstä ylipäätänsä? Onhan esim. FedExillä esim dc-10 koneitakin vielä käytössä, niin miksei tällä yhtiöllä esimerkiksi voisi olla MD-11aa?
- Windows fanboy
Huh-huh, onneksti tämä artikkeli on vuodelta 2004 ja Linux-pohjainen järjestelmä lienee sen jälkeen jo hylätty. Muutenhan esim. tämä Linuxin kernelin karkaussekunti-bugi olisi aiheuttanut valtavaa tuhoa taivaalla: lentokoneet olisivat törmänneet toisiinsa ja ehkä tuhannet viattomat ihmishenget olisi menetetty.
- on käytössä linux
Se karkausekunti homma ei käytännössä vaikuttanut mihinkään. Lennonjohdossa on edelleen kaikkialla maapallolla etupäässä Linux käytössä. Linux on kehittynein ja parhaiten lennonjohdon tarpeisiin muokattavissa oleva käyttöjärjestelmä.
Edes kotikoneissa linuxit eivät kaatuneet karkaussekuntiin. Serveripuolen tökkimisellä ei ole merkitystä ja sekin vika on JO korjattu.- ei merkitystä
Lennonjohdon linux on sitäpaitsi huomioitu ottamaan karkaussekunti huomioon ja paljon sellaisiakin fysiikkaan ja matematiikkaan liittyviä asioita joita kotikäytössä tai nettiservuissa ei tarvitse huomoida.
Lennonjohdon linux ohjaa koko ajan ilmatilassa ja lentokenttäalueella liikkuvien koneiden lennonjohtojärjestelmää, joten joku tiedossa oleva karkaussekunti ei vaikuta mitenkään. Se karkaussekunti tuli ja meni, lennonjohdot eivät kaatuneet siihen missään päin maapalloa. Sitäpaitsi ilmassa oleva lentokone ei putoa vaikka lennonjohto olisi kokonaan pois käytöstä kohdekentällä. Lentäjä osaa laskeutua myös ilman lennonjohtoa. Sitä sanotaan näköolosuhteissa lentämiseksi (flying under VRF conditions).
Kentällä olevallakaan koneella ei ole mitään hätää vaikka lennonjohtoa ei olisi. Lentäjät katsovat ikkunoista ulos jos lennonjohto ei syystä tai toisesta pelaa.
Monellako pienemmällä kentällä luulet edes olevan lennonjohtoa ja homma toimii silti joka päivä? - 6+10
JO korjattu... veikkaisin, että sullakin on vielä viallinen Linux-kernel, jossa on karkaussekunti-bugi.
- Windows 8
"Ei muuten kelpaa Windows lennonjohtojärjestelmiin"
Ai nyt te esitätte asiantuntijaa jo lennonjohtojärjestelmienkin osalta ja tiedätte että mitä käyttiksiä siellä on käytössä?
Kyllä tämä alkaa saaha yhtä surkuhupaisempia piirteitä vain. Todellisuudessa kukaan teistä ei ole käynyt lennonjohtotornin lähelläkään, mutta mitäs tässä taas.- kyllä käytetään
Itse asiassa minä olen käynyt lennonjohtotornissa. Sen lisäksi harrastan ilmailumaailman asioita, joten tiedän täsmälleen tarkkaan, että lennonjohdossa on Linux käytössä. Sitäpaitsi luepa linkkaamani uutisjuttu, niin huomaat, että lennonjohdossa käytetään Linuxia nimenomaan lennonjohtojärjestelmissä, joissa ennen oli muuta softwarea.
- linux käytössä
kyllä käytetään kirjoitti:
Itse asiassa minä olen käynyt lennonjohtotornissa. Sen lisäksi harrastan ilmailumaailman asioita, joten tiedän täsmälleen tarkkaan, että lennonjohdossa on Linux käytössä. Sitäpaitsi luepa linkkaamani uutisjuttu, niin huomaat, että lennonjohdossa käytetään Linuxia nimenomaan lennonjohtojärjestelmissä, joissa ennen oli muuta softwarea.
Linuxille on olemassa jopa atc-simulaattoreita lennonjohtajien koulutukseen. Pohjana on sama linux-pohjainen softa, joka on sitten oikeissa järjestelmissä. Lennonjohtajat koulutetaan osittain lennonjohtosimulaattorissa, jossa on ympäröivä scriini, lennonjohdon tarvitsemat laitteet ja softana Linux.
- kyllä käytetään
linux käytössä kirjoitti:
Linuxille on olemassa jopa atc-simulaattoreita lennonjohtajien koulutukseen. Pohjana on sama linux-pohjainen softa, joka on sitten oikeissa järjestelmissä. Lennonjohtajat koulutetaan osittain lennonjohtosimulaattorissa, jossa on ympäröivä scriini, lennonjohdon tarvitsemat laitteet ja softana Linux.
Linuxia käytetään satelliiteissa ja lennonjohdossa:
http://joinup.ec.europa.eu/news/de-gnu/linux-used-satellite-and-air-traffic-control
The German Aerospace Centre (DLR) will soon launch a satellite running software based on GNU/Linux. The Open Source computer operating system is also being used by Deutsche Flugsicherung, the German air traffic controller.
Traffic control
GNU/Linux is also used by German's air traffic control, Deutsche Flugsicherung, monitoring millions of flight annually. It employs computers running GNU/Linux to calculate radar data.
The privatised German air traffic control company last month presented its GNU/Linux based application on Novell's annual user meeting, Brainshare 2007. Using GNU/Linux means the application, called Phoenix, can be employed on widely available x86-computers. This lowers hardware costs.
The German air traffic controllers expect that in 2010, the last non-GNU/Linux computers, currently serving as a back up, will be switched off. The German company is now selling Phoenix world wide.
Tappio Windows-puudeleille. Linuxia käytetään lennonjohtojärjestelmissä ja satelliittien ohjaussoftana. Windows ei kelpaa. - miten suu pannaan?
kyllä käytetään kirjoitti:
Linuxia käytetään satelliiteissa ja lennonjohdossa:
http://joinup.ec.europa.eu/news/de-gnu/linux-used-satellite-and-air-traffic-control
The German Aerospace Centre (DLR) will soon launch a satellite running software based on GNU/Linux. The Open Source computer operating system is also being used by Deutsche Flugsicherung, the German air traffic controller.
Traffic control
GNU/Linux is also used by German's air traffic control, Deutsche Flugsicherung, monitoring millions of flight annually. It employs computers running GNU/Linux to calculate radar data.
The privatised German air traffic control company last month presented its GNU/Linux based application on Novell's annual user meeting, Brainshare 2007. Using GNU/Linux means the application, called Phoenix, can be employed on widely available x86-computers. This lowers hardware costs.
The German air traffic controllers expect that in 2010, the last non-GNU/Linux computers, currently serving as a back up, will be switched off. The German company is now selling Phoenix world wide.
Tappio Windows-puudeleille. Linuxia käytetään lennonjohtojärjestelmissä ja satelliittien ohjaussoftana. Windows ei kelpaa.Miten nyt suu pannan Pentit? Meinaatteko tarjota lennonjohtoon Linuxin tilalle windows virusimuria, jonka ilmailuviranomainen on jo kieltänyt lennonjohtojärjestelmissä ja lentokoneiden ohjaussoftana?
Linux on maailman ilmailun softa sekä lennonjohtotornissa että lentokoneiden ojaamossa ja jopa maan kiertoradalla. - liioiteltua tuo
miten suu pannaan? kirjoitti:
Miten nyt suu pannan Pentit? Meinaatteko tarjota lennonjohtoon Linuxin tilalle windows virusimuria, jonka ilmailuviranomainen on jo kieltänyt lennonjohtojärjestelmissä ja lentokoneiden ohjaussoftana?
Linux on maailman ilmailun softa sekä lennonjohtotornissa että lentokoneiden ojaamossa ja jopa maan kiertoradalla.linkkuran osuus noissa asioissa, linkkuraa ei ollut olemassakaan kun noita asioita oli jo vuosi-kymmeniä hoidettu muilla järjestelmillä, linkku-urpon unta koko juttu linkkuran suuresta osuudesta noissa asioissa !
- Anonyymi
liioiteltua tuo kirjoitti:
linkkuran osuus noissa asioissa, linkkuraa ei ollut olemassakaan kun noita asioita oli jo vuosi-kymmeniä hoidettu muilla järjestelmillä, linkku-urpon unta koko juttu linkkuran suuresta osuudesta noissa asioissa !
Lopeta se jauhaminen linkurasta koska sellaista ei ole, se on Linux ja sillä siisti!
- pois karkaussekunti
karkaussekunti jää pian kokonaan pois:
http://m.hs.fi/inf/infomo?site=hs&view=latestchild&feed:a=hs.fi&feed:c=news&feed:i=1305552280193&jsenabled
Karkaussekunti aiheuttaa ongelmia maan päällä ja kiertoradalla satelliiteille. Karkausekunnista tullaan luopumaan jolloin kellon aika päästetään pikku hiljaa menemään eri aikaan astronomisen kellon kanssa. Taivaan mekaniikan mukaisella kellolla ei jatkossa ole merkitystä. - tekeekö mieli lentää
Windows-poikien ei varmaan jatkossa tee mieli lentää missään matkustajakoneessa mihinkään kun tietävät, että lennonjohdossa ja lentokoneen omissa tietokoneissa, joilla konetta hallitaan on sisällä Linux. Mahtaa Windows-poikia pelottaa, että open source-yhteisö huolehtii lentämisen turvallisuudesta täysin yhteistyössä ilmailuviranomaisen kanssa.
Linux on nyt vain se järjestelmä joka on avoin, vapaa ja ilmainen ja siksi niin suosittu kaikissa sulautetuissa järjestelmissä, kuten juuri lennonjohdossa ja lentokoneteollisuudessa. Windows ei kelpaa, eikä sen varassa kyllä kukaan haluaisi lentääkään kun Windows on buginen kaatuiluun taipuvainen virusimuri.
Jatkossa kannattaa pitää mielessä, että mun kaltaiset Linuxia käyttävät ja open sourcea tekevät ihmiset pitävät lentokoneet ilmassa, täältä "peräkammarista" käsin. Linux johtaa kaikissa maailman järjestelmissä. - hui kauheeta
linkkura lennon-johdossa, kohta niitä koneita alkaa varmaan tippuileen..
- Anonyymi
Ei ole mitään linkuraa, on vain Linux ja sitten on winkura!
- linux lennonjohdossa
Linux on ollut pitkän aikaa lennonjohdossa ympäri maailmaa, eikä koneita ole koskaan pudonnut Linuxin takia. Sensijaan Windows ei kelpaa lennonjohtojärjestelmiin koskaan.
Lento-onnettomuuden yleisin syy istuu ohjaamossa penkin ja lentoratin/tikun välissä. Toiseksi yleisin syy on selkeä tekninen vika tai täysin yllättävä sään oikku.
Mainitsepa yksikin 2000-luvun puolen lento-onnettomuus jossa lennonjohto olisi todettu syylliseksi ihmishenkiä vaatineeseen lento-onnettomuuteen päätekijänä.Artikkelissa kylläkin puhutaan Red Hatin käytöstä kehitysympäristönä kun Lynxos maksaa niin paljon ja Windowsilla oli aivan liian työlästä ohjelmoida.
- Anonyymi
Isot lentokentät on ihan liian kalliita sulkea windowsin toimimattomuuden takia!
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih395150Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181720Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53921- 59860
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738