Hanskat mansikanpoimijoilla

mansikka-marja

Savon Sanomissa kerrottiin, että joillakin Etelä-Suomen mansikkapelloilla poimijoilta on alettu vaatia muovi/kumihanskojen käyttämistä (tarkoittanee vinyylihanskoja, niitä ainakin itse käytän töissä ruoanlaittohommissa tarvittaessa). terveysviranomaisten kanta on, että niiden käyttö on hätävarjelun liioittelua. Olen samaa mieltä. Eikö huolellinen käsienpesu saippuan kanssa riittäisi, sekä kynsien lyhyenä pitäminen ja ihon kunnosta huolehtiminen. Liika hansikkaiden käyttö voi johtaa ojasta allikkoon, koska jonkun iho voi ärsyyntyä niistä ja ne hiostuttavat kesällä. Lisäksi hanska voi puhjeta huomaamatta ja jos alla on hikinen käsi niin sitten ne mansikat vasta likaantuvatkin.
Tietysti jos on haavoja tms käsissä, niin silloin hansikkaiden käyttö on pakollista niin kauan, kunnes haavat ovat parantuneet.
Kaiken a ja o on, että työnantaja ohjeistaa poimijat riittävään työhygieniaan ja sitouttaa kaikki noudattamaan sääntöjä. Näin voidaan turvallisin mielin syödä mansikoita jatkossakin.
Olin jo odottanutkin tätä uutista, sillä nuorena poimin mansikoita työkseni yhden kesän verran, ja silloin 80-luvulla ei todellakaan perehdytetty poimintahygieniaan. Käsien pesu oli vähän niin ja näin. Ihme ettei mitään tauteja tullut, tai niistä ei ainakaan silloin tiedotettu. Nykyään eletään kuitenkin eri maailmassa. Jos joltakin mansikkatilalta leviää huhu, että siellä ei piitata puhtaudesta, niin pahimmillaan se voi johtaa tulojen ja maineen menetykseen.
On mukava kuulla, että puhtaudesta huolehditaan, mutta harkintaa hanskojen käyttöön toivoisin.

2

147

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homma hanskassa

No kokeileppas tehdä päivä töitä ilman hanskoja, vaikkapa pellolla.
      Iho korppuuntuu ja raapiutuu. Naarmuihin menee likaa. Hyvässä lykyssä ne tulehtuu.
      Jatkuva peseminen kuivattaa ihoa.

Tuskimpa koko päivää on pakko tehdä samoilla hanskoilla ja malleja on erilaisia, puuteroituja ja tavallisia, esim vinyyleissä. Puuvillaisia alushanskoja on myös saatavilla niin kädet ei hiostu.

Minä käytän 4-5 hanskat päivässä, ja vaihdan niitä työtehtävistä riippuen. Pestävät mallit päivän päätteeksi pyykkiin ja muut roskiin.

• mansikka-marja

Kiitos näkökulmastasi. Mulla on käsien iho varsinkin talvisin huonossa kunnossa, käytinpä hanskoja töissä tai en. Siinäpä onkin tasapainoilemista kerrakseen.
        Vesissä ja saippuoissa on eroja samoin kuin hanskoissakin, ja se mikä sopii yhdelle ei sovikaan toiselle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7605
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4193
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3695
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3180
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2866
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      60
      2534
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2388
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51