Etsimisen tuska ja löytämisen riemu

juntti mettästä

on viety kokonaan nykymaailmasta.
Kaikki löytyy koneelta melkein itsekseen ja asian eteen ei tarvitse tehdä minkäänlaista ponnistusta.
Onko se nykytekniikan vika vai ansio, että ei kannata sivistää itseään lukemalla ja yrittää itse selvitellä kaikkia kiemuroita omalla päättelykyvyllään?

Mihin on hävinnyt se tyytyväisyyden tunne omasta osaamisestaan?
Onko se muka parempi, että kaikki tuodaan valmiina eteen?
Pitäisikö vain mennä sen uuden kaavan mukaan:KVG!

16

133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiks ole ihan vapaaehtoista etsiä koneelta asioita.
      Mua se on helpottanut.
      Mutta vieläkin tutkin asioita kirjoista, kirjastosta.
      Telkun dokumentit on ihan tärkeittä.
      Ja se ite tekemisen ja löytämisen oppimisen riemu kuuluu ainakin mun elämääni.
      Vaikka paljon koneella niin kyllä myös paljon ihan muualta.
      Jopa ihan elävien ihmisten kautta, ei vaan virtuaalien ihmisten :))

• Albert Einstein pilasi monen tutkijan elämän.
      Hän vetäisi monien asioiden alta maton.

Hänenkin ajatuksistaan on kirjastolaitos ollut korvaamaton keksintö.
      Aleksandrian kirjaston tuhoutuminen oli aikanaan, ja vielä nykyäänkin katastrofi.
      Paljon tietoa katosi savuna ilmaan, tietoa jota oli olemassa vain yksi kappale maailmassa.

Vieläkin kirjoja säilytetään huolellisesti, ei enää sen takia että ne olisivat tiedollisesti korvaamattomia,
      vaan siksi että ne ovat historiallisesti tärkeitä.
      Itse tieto on jo kopioitu moneen paikkaan, ja koko ajan sitä skannataan tietokoneille.
      Niin kauan kuin digitaaliset tietovarastot säilyvät, ja siihen asti kunnes viimeinekin niitä ymmärtävä ihminen on kuollut, ei tieto katoa.
      Senkin jälkeen se säilyy, sikäli kun joku löytää ne pölyn alta, joku jolla on älyä riittävästi, tajuta miten ne on talletettu.
      Jos se ei tapahdu ennen Aurinkomme loppua, on maailmamme tieto silloinkin tallessa. Valonsäteinä se jatkaa eloaan avaruudessa, sille joka osaa sen ottaa talteen.

Muuten olen sitä mieltä, että Wikiä kopioivat, älykkääseen itseriittoisuuteen pyrkivät ihmiset ovat ällöttäviä.
      Mutta siinäkin on pointtinsa, kunhan muistaa kertoa mistä on tietonsa hankkinut.
      Ennen vanhaan asia-viisaana pidettiin häntä jolla oli hyvä muisti.

Onneksi vieläkin voi osoittaa "älykkyytensä", osaamalla ottaa johonkin asiaan uuden näkökulman.
      Ihan itse.
      Tuo kyky on kaikessa korvaamaton, kuten Einstein osoitti.

H.

• Jos uuden löytämisen elämyksiä haluat, niin ala tutkimaan sukuasi. Löydät kaikenlaisia ihmiskohtaloita ryysyläisistä presidentteihin ja massamurhaajiin. Näistä et koskaan ole mitään tiennytkään.
      Jos sukusi on tutkittu ja sukukirjakin kirjoitettu, niin teepä muutama pistokoe. Tutki pitääkö kirjoitettu asia muitten, uskottavampien lähteiden valossa paikkaansa. Minun vajaan 30 vuoden kokemukseni perusteella 90 % niistä sukukirjoista joista pistokokeita olen tehnyt, sisältää paljon ja pahojakin virheitä. Joillekin on tärkeämpää saada iso ja näyttävä kirja valmiiksi ja oma nimi sen etulehdelle kuin kirjan tietojen virheettömyys.

Jos onnistumisen ilosi haluat kättesi töistä niin lopeta se sohvan lämmittäminen pyrstölläsi ja ruudun tuijottaminen ja TEE jotakin. Melkein mitä tahansa, mutta sellaista joka on riittävän haastavaa mutta mahdollista ja mielenkiintoista. Itse omat tekemisalueesi tiedät, kaikkihan ei kiinnosta kaikkia ja sillä hyvä.

• meeriamanda

Ajattelen sitä entivanhaa ulkomuistiin pänttäystä, en kaipaa sellaista enää. Nyt on aika uusi ja iloitsen siitä että osaan hakea tarvitsemiani tietoja netistä.

Lukea kattavasti uutisia, kopsailla vaikkapa joku kiva neulemalli ja oppimistahan se on kun sen valmiiksi saan.

• "muuripada"

"Ennen vanhaan asia-viisaana pidettiin häntä jolla oli hyvä muisti."

Ja jokainenhan virkata osaa, Wikinkin ohjeilla.
        Vaan harva osaa luoda uutta ja ainutlaatuista tuotetta.

H.

• meeriamanda
        hunksz kirjoitti:

"muuripada"

"Ennen vanhaan asia-viisaana pidettiin häntä jolla oli hyvä muisti."

Ja jokainenhan virkata osaa, Wikinkin ohjeilla.
        Vaan harva osaa luoda uutta ja ainutlaatuista tuotetta.

H.

ja höpöt sulle, käsityömestari. (hunksi ) Jotkut taitavat tekevät ´päästään ´ , ihailen sitä... mut minulle on suuri ilo kun onnistun jonkun toisen ohjeista neulomaan mieleuíseni neuleen. Voin hyvinkin kertoa ettei sekään ihan kaikilta onnistu.

Mitäpä olen tehnyt kymppinumeroilla em. fysiikasta /kemiasta... hyvä muisti auttoi kaavoissa, vaik en hölkäsen pöläystä sisäistänyt asiaa.

• meeriamanda kirjoitti:

ja höpöt sulle, käsityömestari. (hunksi ) Jotkut taitavat tekevät ´päästään ´ , ihailen sitä... mut minulle on suuri ilo kun onnistun jonkun toisen ohjeista neulomaan mieleuíseni neuleen. Voin hyvinkin kertoa ettei sekään ihan kaikilta onnistu.

Mitäpä olen tehnyt kymppinumeroilla em. fysiikasta /kemiasta... hyvä muisti auttoi kaavoissa, vaik en hölkäsen pöläystä sisäistänyt asiaa.

"mandarimeea"

Ilahtunut minä olen sinusta.
        Noinkin vanhana innostut itsellesi uusista asioista.
        Joku saa vielä sinusta hyvän taluttajan.
        Enemmänkin Dementoitunut. :)

"Fysiatrinenkemia" tarkoittaa sitä että tuntee olevasa samalla aaltopituudella Virkkuukoukun ja Lankarullan kanssa.
        Väittävät se olevan samaa kuin Rakkaudessa, minä tiedä.....

H.

• Olisin erimieltä kanssasi,sillä kansakoulupohjalta on parempi touhuta tääl netissä omin nimin.
      kirjastossa semmosia kirjoja ettei nimeäkään osaa lausua ,hae sieltä sitten tietoa.
      Mulla tää netti on verraton tietolähre ja hakeminen on nopeeta verrattuna kirjasta hakemiseen .
      Ei muuten olis varaakaan sellaseen kirjamäärään et sama tieto olis käsillä,puhumattakaan siit pölymääräst minkä ne keräis.
      Jos pelkää epätarkkaa tietoa niin ei se kirjakaan oo jumalan sanaa.
      Jos tarkotat osaamisella kärentaitoja niin ei niitäkään kirjasta opita.

• virva-tuulia***

Paljonhan nettiä käytetään apuna kirjojakin etsiessä. Vaikeasta nimestä tarvitsee tietää vaikkapa alusta muutaman kirjaimen niin johan kone tietävänä tarjoilee joskus jopa useammankinlaista nimeä, siitä valitsee vaan etsimänsä. Jos ei eka kerralla satu etsimäsi niin kokeilet toista.

Kädentaitoihin saa oivia ohjeita netistäkin, ainakin alkuun pääsemiselle. Alkuosaamisen jälkeen voi sitten käyttää omaa järkeään ja taitoaan kehitellä malleista oman mielensä mukaisia.

Netissä on paljon tietoa pienessä tilassa (tietokoneen ruudulla) Uutta tietoa tulee jatkuvasti ja tietokirjat pitäisi uusia muutamien vuosien välein.

Nykyisin ovat kiertävät tietokirjakauppiaat lopettaneet kiertämisen. Meillä ei niitä ainakaan ole näkynyt sen jälkeen kun tietokoneet alkoivat yleistyä.

Koulua käydessämme jouduimme etsimään ja paneutumaan enemmän oppiaiheisiimme. Nykyisin saa tiedon paljon helpommin tietokoneelta.

Itse jään useinkin jotakin tietoa etsiessäni katselemaan muutakin kuin sitä mitä alunperin lähdin etsimään

• demeter

Minulle kyllä sopii mennä lyhyintä tietä tiedon lähteille. Esim. omat keittökirjani tai terveystietoutta sisältävät oppaat voisin hävittää kokonaan, koska tarvtisemani reseptit/tiedot löydän nopeammin ja vähemmällä vaivalla googlaamalla.

Luulen, että suurin pelko on nykyisin se, että vaikka tietoa on helposti saatavilla, sitä ei osata käyttää, soveltaa, arvioida kriittisesti. Sitähän aloittajakin mielestäni painotti.
      Ja eivätkös nuo viime uutiset peruskoulusta kertoneet, että luetun ymmärtämisessä on nuorilla vaikeutta - kuten meillä vanhoillakin joskus..))

• 12 + 14

Mikä ihanampaa, kuin avata netin pohjaton aarrearkku?
      Kun lapsena suurin haave oli saada kotiin kokonainen tietosanakirjasarja, nyt niitä on nenän edessä mittaamattomasti.

Vika vain, kun alkaa jotain netistä hakemaan, huomaa tunnin päästä eksyyneensä aivan aiheestaan, eikä alkuperäiseen asiaan ole edes vielä päässyt.
      Olisipa aikoinaan koulua käydessä ollut vastaava tietotulva saatavissa.

Toinen vika, etten ainakaan itse osaa edes hyväksikäyttää kaikkia netin ominaisuuksia.

• No se pitää vain poissa istuma-asennosta sentään:D Olen tosi ihastunut netin mahdollisuuksiin tyydyttää tiedonnälkääni, ja uusi aihealue on erilaisten ihmisten luonteenpiirteet, joskus niin huvittavia, joskus taas tekisi mieli ravistaa hereille ja näkemään. Sen moni on oppinut tekemään täälläkin onneksi!

Kaikenkaikkiaan kuitenkin ihanan monipuolista ja rikasta on elämä, jopa tämänkin kaltaisessa yhteisössä, jossa jokainen jättää oman luettavissa olevan luonteenkuvansa.

Mielenkiintoista ja hauskaa!

• Ota atrain

Kun et käytä käytä tietsikkaan, ei tule tarjolle tarjolle mitään. No jaa, mainosten jakajat ja perintätoimistot löytävät kyllä tien kotiovellesi. Itsehän nykytekniikan käytöstä päätät. Koetapa vaikka olla ilman sähköä muutama viikko tai vaikka vuoden. Saat tehdä sydämen kyllyydestä vaikka mitä sellaista, mitä et ole tehnyt koskaan. Sille ei nykytekniikkakaan voi mitään, jos aivoissasi ei ole kapasiteettia.

• Olen usein miettinyt kuinka haavoittuvaa tämä nykytekniikka loppujen lopuksi on. Luullaan että tässä mulla on tietosanakirjaa ja reseptivihkoa ja muuta tietoa pähkäiltäväksi loppuiäkseni ja kaikkien "ystävien" yhteystiedot senkus kirjoitellaan - mutta mutta mutta. Ja kaikki erilaiset kodinkoneet toimii aina. Jne.

Jotain kirjallistakin lie maailmassa syytä säilyttää, vaikka piilossa aitan ylisillä. Eihän sitä koskaan tiedä... On kai luku- ja kirjoitus(?)taito jokaisella tulevaisuudessakin, mutta vaikkapa kädentaidot tai aiemmin eläneiden/toimineiden ihmisten ns. hiljainen tieto eivät ole.

On hyvä osata yhtä jos toista, ja siirtää taito jälkipolville ihan käytännössä.
      "Just in case" ;-)))

• kawe

Tämäpä sattui mukavasti, "löytämisen riemu"
      Etsin juuri kolme artikkelia joita täytyy käyttää 2-kirjan lisäksi lähdemateriaalina ensi viikon tentissä.
      On totta, että kun käyttää konetta ja voi tallettaa noita juttuja käytettäväkseen pdf-tiedostoina omalle koneelle, aika *näppärää, kun on kyse laajasta aiheesta ja kirjoittajatkin ympäri maailmaa.
      Mitenkä tultaisi toimeen ilman sähköä - töpselistä., minulla ei pelaisi oikein mikään, joten en ainakaan tästä valita.
      Aurinkokennot on tulollaan aika kovaa vauhtia sähkön tuotantoon ihan mikrotasollekin. (pieniä latureita ym)
      Einstein oli fiksu mies - "sitä mitä ei voi muuttaa, on turha surra"
      Minun juttuni voisi kiteyttää Rudyard Kiplingin "valkoisen miehen taakkaan" - tällä kertaa jne kehityshistoriaan.

• Ei se ole mihinkään hävinnyt. Kun kyselee tarpeeksi simppeleitä, vastaus löytyy kyllä googlellakin, kunhan on tarkka ja osaa valita annetuista ehdotuksista sen asiallisen.

Kun kysymykset ovat hyviä ts sellaisia ettei niihin löydä suoria vastauksia, ajattelemiselta ja vuosienkin selvittelyiltä ei mikään pelasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      96
      2738
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1764
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      379
      1648
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1601
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1437
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1247
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe