Polkupyörän korjauksen hinta

keskiörikki

Pitäisi korjauttaa pyörä, jossa on keskiö hajalla ja voi olla jotain muutakin korjattavaa ja pyörä taitaa vaatia myös huollon.

Katselin hintoja ja taitaa mennä korjaus yli sadan euron, joten tuli vaan mieleen että kannattaa edes vanhaa halpaa pyörää alkaa tuolla hinnalla korjauttamaan, kun vastaavan uuden taitaa saada jostain Biltemasta 150 eurolla?

34

4954

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piskikoira

      Kannattaako käyttää roskaa? Ei nimittäin ole hauskaa joutua taluttamaan rikkinäistä pyörää sateessa kilometrikaupalla eikä pyörän romuttaminenkaan ole hauskaa puuhaa.

      Ehdotus: Korjauta pyöräsi ja pyydä siihen vähän parempia osia kuin siinä oli alun perin. Siten korjattu pyörä voittaa sen Bilteman halpiksen mennen tullen.

    • vvddvgv

      No joo. Ihan hyvän käyttöpyörän satunnaiseen pyöräilyyn saa monesta paikasta alle kolmen sadan euron.

      Ei siinä kauheasti järkeä ole korjauttaa vanhaa pyörää ja maksaa siitä 150 euroa, kun saman pyörän saa käytettynä satasella.

      Mitä vikaa Bilteman pyörissä sitten on? Onko sulla niistä edes mitään kokemusta?

      • ihanainen.

        Aika tylsää, jos polkupyörästä tulee kertakäyttötuote. Eli kun vaatii huoltoa, viskataan roskiin ja ostetaan uusi halpis.

        Ei sovi ainakaan minun ajattelumaailmaani.


    • inssi'

      Tässä yksi kokemus.

      Pojan noin 10 vuotta vanhasta 7-vaihteisesta Tunturista oli vaihdevaijeri rispaantunut, etujarrut oli tehoton ja takapyörä vipatti hieman. Poika vei pyörän huoltoon ja luetteli viat sekä pyysi korjaamaan. Tämä tapahtui syksykesällä eli sesongin ulkopuolella. Kun meni hakemaan pyörää huollosta, hinta oli 350 euroa. Oli tehty pyydetyt huollot ja sen lisäksi avattu vaihdenapa ja putsattu ja säädetty. Tämä kuulemma nosti huollon hintaa. Kaiken lisäksi vaihteet toimivat huonommin huollon jälkeen. Eikä auttanut yhteydenotto kuluttajaviranomaisiin, koska olisi pitänyt tehdä kirjallinen huoltosopimus. Uuden samanlaisen pyörän olisi saanut 450 eurolla.

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Joku on täällä joskus yrittänyt sanoa, että napavaihteen sopii vain oikeille insinööreille. Sellaisille, jotka haluavat huoltaa sen kerran pari vuodessa itse. Meidän muiden on parempi ajaa joko ketjuvaihteella tai sinkulalla.


      • inssi'
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Joku on täällä joskus yrittänyt sanoa, että napavaihteen sopii vain oikeille insinööreille. Sellaisille, jotka haluavat huoltaa sen kerran pari vuodessa itse. Meidän muiden on parempi ajaa joko ketjuvaihteella tai sinkulalla.

        Luetun ymmärtäminen ja ymmärtäminen yleensä ei ole sinun vahvoja puoliasi.

        Tuossa pyörässä ei ollut takanavassa mitään vikaa. Poropeukalo korjaaja avasi sen ja pisti pilalle. Tosin se toimii, mutta huonommin kuin ennen remonttia. Minun 3-vaihteinen 30 vuotta vanha Helkamani pelittää loistavasti, vaikka takanapaan ei ole koskettu muuta kuin vaihdevaijerin vaihdon yhteydessä.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        inssi' kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen ja ymmärtäminen yleensä ei ole sinun vahvoja puoliasi.

        Tuossa pyörässä ei ollut takanavassa mitään vikaa. Poropeukalo korjaaja avasi sen ja pisti pilalle. Tosin se toimii, mutta huonommin kuin ennen remonttia. Minun 3-vaihteinen 30 vuotta vanha Helkamani pelittää loistavasti, vaikka takanapaan ei ole koskettu muuta kuin vaihdevaijerin vaihdon yhteydessä.

        Juuri tätä yritin selittää. Oikea insinööri ymmärtää, että tuollainen hienomekaaninen laite on huollettava vuosittain. Poikasikin pyörässä napa oli ihan finaalissa, ettei siitä enää saanut toimivaa.


      • inssi'
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Juuri tätä yritin selittää. Oikea insinööri ymmärtää, että tuollainen hienomekaaninen laite on huollettava vuosittain. Poikasikin pyörässä napa oli ihan finaalissa, ettei siitä enää saanut toimivaa.

        Yritit selittää asiaa, mistä et ymmärrä etkä tiedä mitään. Vaihteisto on toiminut huollon jälkeen tyydyttävästi. Mutta tumpelon korjaajan jäljiltä se ei toimi enää kuin uusi. Ennen huoltoa toimi.

        Napavaihde on vähillä kilometreillä huoltovapaa, kuten oma pyöräni todistaa. Tosin sillä on jo ainakin 10 000 km ajettuna.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        inssi' kirjoitti:

        Yritit selittää asiaa, mistä et ymmärrä etkä tiedä mitään. Vaihteisto on toiminut huollon jälkeen tyydyttävästi. Mutta tumpelon korjaajan jäljiltä se ei toimi enää kuin uusi. Ennen huoltoa toimi.

        Napavaihde on vähillä kilometreillä huoltovapaa, kuten oma pyöräni todistaa. Tosin sillä on jo ainakin 10 000 km ajettuna.

        Napavaihteen vaurioituminen huoltamattomana tapahtuu vähitellen, joten sitä on vaikea havaita. Napavaihde on kaikkea muuta kuin huoltovapaa, minkä jokainen oikea insinööri ymmärtää.


      • stiuhujf
        inssi' kirjoitti:

        Yritit selittää asiaa, mistä et ymmärrä etkä tiedä mitään. Vaihteisto on toiminut huollon jälkeen tyydyttävästi. Mutta tumpelon korjaajan jäljiltä se ei toimi enää kuin uusi. Ennen huoltoa toimi.

        Napavaihde on vähillä kilometreillä huoltovapaa, kuten oma pyöräni todistaa. Tosin sillä on jo ainakin 10 000 km ajettuna.

        Homma on vähän kuin auton vaihelaatikonkin kanssa, jos ajettu liian pitkälle ilman öljynvaihtoa (n. 200tkm) saattaa laatikko olla pilalla öljynvaihon jälkeen ja huonommassa kunnossa.

        Alkup. Maantiepyöräi on (kerrankin) oikeassa, että kyseinen kapistus tulee huoltaa vuoden välein. Piste.


      • inssi'
        stiuhujf kirjoitti:

        Homma on vähän kuin auton vaihelaatikonkin kanssa, jos ajettu liian pitkälle ilman öljynvaihtoa (n. 200tkm) saattaa laatikko olla pilalla öljynvaihon jälkeen ja huonommassa kunnossa.

        Alkup. Maantiepyöräi on (kerrankin) oikeassa, että kyseinen kapistus tulee huoltaa vuoden välein. Piste.

        Kuinka minä olen sitten voinut polkea Helkamallani 30 vuotta ilman huoltoa? Autollani on ajettu yli 300 tkm eikä vaihdelaatikkoon ole koskettu.


      • Polkija, 2x/v
        inssi' kirjoitti:

        Kuinka minä olen sitten voinut polkea Helkamallani 30 vuotta ilman huoltoa? Autollani on ajettu yli 300 tkm eikä vaihdelaatikkoon ole koskettu.

        Se taitaa tietää noin 60 ajokertaa :)
        Menee helposti ilman huoltoja.


      • Polkija, 2x/v
        inssi' kirjoitti:

        Kuinka minä olen sitten voinut polkea Helkamallani 30 vuotta ilman huoltoa? Autollani on ajettu yli 300 tkm eikä vaihdelaatikkoon ole koskettu.

        Se taitaa tietää noin 60 ajokertaa :)
        Menee helposti ilman huoltoja.


      • Anonyymi
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Juuri tätä yritin selittää. Oikea insinööri ymmärtää, että tuollainen hienomekaaninen laite on huollettava vuosittain. Poikasikin pyörässä napa oli ihan finaalissa, ettei siitä enää saanut toimivaa.

        Tai useamminkin jo on kova käyttö


    • 37män

      Halpapyörä kannattaa huoltaa ja korjata vain teeseitsemenetelmällä.
      Tasa-arvon nimissä naisenkin kannattaa opetella se. Mustat kynnenaluset ovat ihan yhtä puoleensa vetävät, kuin punaist kynnetkin.

      • ihanainen.

        Tasa-arvon nimissä haastan sinut neulomaan norjalaisen villapaidan ja siihen kyytipojaksi villasukat ja lapaset.

        Otatko haasteen vastaan?


      • 37män
        ihanainen. kirjoitti:

        Tasa-arvon nimissä haastan sinut neulomaan norjalaisen villapaidan ja siihen kyytipojaksi villasukat ja lapaset.

        Otatko haasteen vastaan?

        Ero on vain siinä, että minä en tarvitse norjalaista villapaitaa, mutta sinä tarvitset polkupyörää.
        Jos kuvittelisin tarvisevani sitä villapaitaa, niin mikäpä siinä, kyllä minä sen oppisin kutomaan.


      • ihanainen.
        37män kirjoitti:

        Ero on vain siinä, että minä en tarvitse norjalaista villapaitaa, mutta sinä tarvitset polkupyörää.
        Jos kuvittelisin tarvisevani sitä villapaitaa, niin mikäpä siinä, kyllä minä sen oppisin kutomaan.

        Sinä otit puheeksi tasa-arvon, joka ei mitenkään liity huolto asiaan, joten siksi esimerkkini.

        Miksi näen miehiä viemässä pyörää huoltoon yhtä paljon kuin naisia? Ja kaiken tyyppisiä miehiä. Ja ystävättäreni taas huoltaa itse pyöränsä.

        Olisiko niin, että ihmisiä kiinnostaa erilaiset asiat ja joku on hyvä jossakin, missä toinen on ihan "kädetön"


      • 37män
        ihanainen. kirjoitti:

        Sinä otit puheeksi tasa-arvon, joka ei mitenkään liity huolto asiaan, joten siksi esimerkkini.

        Miksi näen miehiä viemässä pyörää huoltoon yhtä paljon kuin naisia? Ja kaiken tyyppisiä miehiä. Ja ystävättäreni taas huoltaa itse pyöränsä.

        Olisiko niin, että ihmisiä kiinnostaa erilaiset asiat ja joku on hyvä jossakin, missä toinen on ihan "kädetön"

        Niin monilla, miehillä kuin naisilla, on peukalo keskellä kämmentä ja tietenkin asennevammakin voi olla kysymyksessä.

        Kenties kauppunkioloissa on myös huoltopaikkaongelma.

        Jos on työssä päivän, niin illalla on kivempi ehkä hakea kunnossa oloeva pyörä huollosta ja lähteä ajelemaan, kuin alkaa sitä ensin korjaamaan.

        Onhan noita syitä jos minkälaisia.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        ihanainen. kirjoitti:

        Tasa-arvon nimissä haastan sinut neulomaan norjalaisen villapaidan ja siihen kyytipojaksi villasukat ja lapaset.

        Otatko haasteen vastaan?

        Minä voisin ottaa haasteen vastaan, mutta epäilen ettei kukaan ottaisi vastaan sitä villapaitaa. ;)


    • tsykelipykeli

      Ne on sikakalliita noi huollot ja varsinkin jonkun nexus-kapan avaus ja putsaus kun se kappa on täynnä pientä nippeli-nappelia. Huoltoliikkeen kyllä pitäisi ne vaihteet saada toimimaan mikäli se kappa ei ole ihan kaputt ja heidän olisi pitänyt soittaa ja kysyä että tehdäänkö näin hintava toimenpide,eli vaatimuksia sinnepäin.Etujarrut kyllä kannattaa opetella säätämään itse kuten myös takavanteen pikku heiton korjaus, netti on tässä loistava apu

      • ihanainen.

        Olen aina saanut vuosihuollon satasella ja asun pk-seudulla.

        Mekaanikkojen käytöllä on myös työllistävä vaikutus.

        En uskaltaisi ajaa itse huoltamallani pyörällä :-D


      • inssi'

        Niinpä. Oppirahat tuli opiskelijan maksettavaksi törkeimmän perään.

        Tuossa oli nimenomaan kyseessä nuoren asiakkaan kusetus. Sesonkiajan ulkopuolella hommat otetaan tietysti sieltä mistä saadaan. Kävin minä siellä vähän annattelemassa ja toivottamassa pikaista konkurssia eikä liikettä enää olekaan.
        Luultavasti joitakuita muitakin oli petetty.


    • yksi ehdotus

      Mitä siinä aloittajan pyörässä tarkalleen ottaen on vikana? Useimmat viat voi korjata ihan hyvin itsekin, ehkä 7 ja 8 -vaihteisten vaihdenapa kannattaa jättää suosiolla siitä enemmän tietäville. Tuonkin olen kyllä avannut ja vaihtanut rikkinäisen laakerin, mutta enempää ei kannata purkaa vaikka olisi räjäytyskuva edessä!

      Biltemasta saa edullisesti avaimia, joilla saa avattua kaikki laakerit huoltoa varten. Rikkinäinen laakeri kauppaan ja uusi tilalle ja eikun pyöräilemään!

      Taitaa olla vaan nykyajan ihmisen aika niin tiukilla, ettei polkupyörän huoltoon ole aikaa. Eikä monella ole sitäpaitsi paikkaakaan, jossa pyörää voisi korjailla.

    • tsykelipykeli

      Jos se on vähänkään uudempi pyörä niin siinä on todennäkösesti kasettikeskiö jota ei korjailla vaan vaihdetaan uuteen. Ihan ok keskiön saa muutamaan kymppiin ja tarvittavat työkalut noin 10e. Vaihto ei ole vaikea ja netistä löytää ohjeita.

      • Juha H

        Melko moneen vanhempaankin pyörään sopii kasettikeskiö. Tarvii tietää onko mitoiltaan sopiva ja kumpaa standardia (BSA vai ITA) ja muhvin leveys.

        Toisena tulee sopivuus kampiin. Siinä on enemmän ja vähemmän vaihtoehtoja.

        Jos vanha on neliökantainen (siinäkin kahta kiinnityskohtaa ja akselin pituus muuttuu), niin homma maksaa 12e ja työkalut. Netistä tilatessa tulee postikulut lisäksi, mutta halvalla pääsee itse korjatessa. Ehkä voi lisätä budjettiin Alfamerin Polkupyörä kirjan (25e maksoi oma).

        Jos kaipaa tarkempia ohjeita, niin laittaa kuvia ja mittoja nettiin näkyville.


      • Anonyymi
        Juha H kirjoitti:

        Melko moneen vanhempaankin pyörään sopii kasettikeskiö. Tarvii tietää onko mitoiltaan sopiva ja kumpaa standardia (BSA vai ITA) ja muhvin leveys.

        Toisena tulee sopivuus kampiin. Siinä on enemmän ja vähemmän vaihtoehtoja.

        Jos vanha on neliökantainen (siinäkin kahta kiinnityskohtaa ja akselin pituus muuttuu), niin homma maksaa 12e ja työkalut. Netistä tilatessa tulee postikulut lisäksi, mutta halvalla pääsee itse korjatessa. Ehkä voi lisätä budjettiin Alfamerin Polkupyörä kirjan (25e maksoi oma).

        Jos kaipaa tarkempia ohjeita, niin laittaa kuvia ja mittoja nettiin näkyville.

        Aimo annos vaseliinia mukaan, ja avot - pyörä on entistä ehompi!


    • Anonyymi

      KÖYHÄ,KÖYHÄ,KÖYHÄ🤣🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Otan osaa, itseäni ei paljoa naurattaisi


    • Anonyymi

      Köyhä,köyhä, köyhä 🤣🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      Köyhä, köyhä, köyhä 🤣🤣🤣 🤣

    • Anonyymi

      Pyörä on yksinkertainen kapine. Pienellä perehtymmisellä onnistuu huollot, Isompi vaiva kiikuttaa huoltoon-

    • Anonyymi

      "Otan osaa, itseäni ei paljoa naurattaisi"


      Eipä köyhiä naurata mut ei niiden tarvitsekaan nauraa 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

    • Anonyymi

      "Järjenköyhyyskin riittää näemmä"



      Ai sulla vai?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6885
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2834
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2652
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      34
      2040
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2027
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      34
      1920
    Aihe