Mihin tarvitsen lvi valvojaa

Ongelma tilanne

Elikkä ongelmana tämmönen kun tarkoituksena olisi perustaa lvi alan yritys ja työntekijöitä on 1-2 mistä kummallakaan ei ole insinöörin papereita, elikkä ilmeisestikään ei saa omia töitään valvoa . joten kysymys kuuluukin tarvitseeko kaikki tekemäni työt valvojan vai saanko tehdä esim. mammojen hanan vaihdot ilman minkäänlaista valvontaa? toisekseen jos saa niin mille alalle tuommoset rajottuu. elikkä kuinka laaja on alue mitä töitä saa tehdä ilman että kukaan valvoo. saako asiakkaiden suihkut yms muut tuommoset rempat tehdä ilman valvojaa?

6

370

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sähköhärö

Käsittääkseni mikään ei estä edes maallikoita tekemästä putkiasennuksia, kunhan lakia noudatetaan, yritin laistakin hakea jotain määräyksistä, mutta sellaisiahan ei ole, sähköalalta taasen löytyy samantien lait ja määräykset:

http://www.stul.fi/Default.aspx?id=3083

Lvi alalta tuli vastaan:

Suomen rakentamismääräyskokoelma, ja sieltä D osio:

http://www.finlex.fi/data/normit/28208-D1_2007.pdf

En löytänyt oikeasti lakisivua siihen että putkitöihin vaadittaisiin lain mukaan mitään osaamista/ vrt rakentamismääräyskokoelmä ja normaali rakennusalan työ, mitä kuka vain saa "harrastaa"...

Silti rööriroopen työ on kalliimpaa, kuin meidän lain alaisuudessa toimivien sähköasentajien? Kertokaa ihmeessä jos olen väärässä ja pistäkää linkki LAKIIN, mhin LVI-asentajan työ on sidoksissa???

• --

Tarvitseeko sitten kuitenkin työt valvojan kun esim. uutta taloa rakennetaan?Jostain joskus kuullut että joku olisi tämän takia lukenut insinööriksi että saisi omia töitään valvoa?

• valvoja??

minulla saman tyyppinen tilanne , yhteen pannuhuoneeseen olen putkituksen uusiksi tehnyt ja pannut ja varaajan siinä samassa vaihtanut. Onko se ok että työ on tehty toiminimellä ilman mitään valvojia?

• gjv oyg ogy ogyi u

Taloyhtiöt vaatii valvonnan. Toisekseen sä et ite valvo omia töitäsi, sen on oltava ulkopuolinen.

• Sähköhärö

Taloyhtiö ei vaadi valvontaa, vaan taloyhtiö VOI vaatia valvonnan nissä kohteissa joissa kosketaan taloyhtiön vatuulla oleviin järjestelmiin.

Omavalvonta on täysin laillista, sähkötöissäkin omavalvonta on hyväksytty tiettyihin ampeerimääriin ja muihin lakiin viitattuihin tasoihin asti (ja rakentamismääräyskokoelmistahan ei löydy mainintoja ulkopuolisesta valvonnasta...)

Esim jos rakennat omakotitalon, niin kuinka usein näillä työmailla on ulkopuolinen rakennusvalvoja, LVI-valvoja, sähkötöiden valvoja, ei ole ulkopuolista valvojaa, koska sitä ei tarvita... Se on taasen eriasia jos rakentaja tai rakennuttaja haluaa ulkopuolisen valvojan (vaikka rakennusmestarin) niin rakennuttajan tulee itse maksaa tämä lysti eikä se ole lakiin kirjoitettu pakko...

"Valvoja??" Et tarvitse työhösi mitään ulkopuolista valvojaa, ellei tilaaja sitä pyydä, ja jos pyytää niin tilaaja maksaa siitä erikseen (ellei tietysti sopimuksessa ole toisin mainittu). Jos olet koskenut kaukolämpöputkituksiin, tai esim sprinklerijärjestelmiin, niin asia on eri...

• Dirikat

Jos et ole pätevä muihinkaan tehtäviin, no rupesithan suoraan tj:ksikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      39
      6885
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3888
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      45
      3270
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2844
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      16
      2652
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2228
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2176
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      35
      2063
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2033
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      37
      1942
    Aihe