Mitä lääkitystä sille vois antaa että virkistyis vähänkään entiselleen???
Vanha läppäri hyytyy!!
39
1971
Vastaukset
- - hemppa -
Mulla on jo iäkäs IBM T41, jossa on ollut samaa pulmaa. Sain jonkin verran virkistettyä sitä asentamalla ja ajamalla cclearerin, joka löytyy tuolta :
http://www.download.fi/tietoturva/jarjestelman_puhdistus/ccleaner.cfm
Asensin myös Advanced systemcaren ja ajoin sen. Sen saa tuolta :
http://www.download.fi/tietoturva/haittaohjelmien_poisto/advanced_windowscare.cfm
Uudelleenasennus, kuten tuossa ehdotettiin, lienee tehokkain toimenpide. Itse en siihen puuhaan alkanut.- - hemppa -
Jossain täällä mainittiin, että ram-muistia pitäs olla "tarpeeksi". No minun T41:ssä oli 512mb. Ostin toisen samankokoisen muistikamman, nyt on siis 1Gt. Kyllä muistin lisäämisellä oli selvä vaikutus. Läppärin miettiminen loppui melkein kokonaan. Muisti maksoi 13e.
- hemppa - kirjoitti:
Jossain täällä mainittiin, että ram-muistia pitäs olla "tarpeeksi". No minun T41:ssä oli 512mb. Ostin toisen samankokoisen muistikamman, nyt on siis 1Gt. Kyllä muistin lisäämisellä oli selvä vaikutus. Läppärin miettiminen loppui melkein kokonaan. Muisti maksoi 13e.
Niinpä. Täälläkin jotkut inttävät 512 MB:n riittävän Windows XP:lle.
Ei riitä.Kollimaattori kirjoitti:
Niinpä. Täälläkin jotkut inttävät 512 MB:n riittävän Windows XP:lle.
Ei riitä.512 MB muistia ei tosiaan riitä XP käyttöön. Itse omistin IBM T23 läppärin jossa oli juuri tuon verran muistia. Netiselailu oli sillä yhtä tuskaa ja samoin videoiden katselu.
- - hemppa -
vapunen kirjoitti:
512 MB muistia ei tosiaan riitä XP käyttöön. Itse omistin IBM T23 läppärin jossa oli juuri tuon verran muistia. Netiselailu oli sillä yhtä tuskaa ja samoin videoiden katselu.
Mulla on varaläppärinä T23 ja muistia 256 512mb. Win2000 pyörii siinä jotenkin.
Molemmat ohjeet toimivat. Windows kerää kaikenlaista ylimääräistä tauhkaa ja lopuksi tukehduttaa itse itsensä.
Paras tapa:
jyyyjyyy:n ohje on tehokkain. Laita omat tietosi talteen, kirjoita ylös mitä softia koneessasi pitäisi olla. Sitten asennat Windowsin uudestaan, samoin kuin tarvittavat softat. Siinä se on.
-Hempan- kertoma rekisterin ja turhien tietojen putsaus auttaa myös. CCleanerilla kannattaa ajaa ensin turhien tiedostojen poisto ja sitten perään rekisterin siivous. Ikävä kyllä lopputulos ei vastaa "puhdasta" Windowsia, mutta on kuitenkin parempi, kuin vanha ja tuhnuinen. Ja kuten ohjeessa oli, hoida myös haittaohjelmien poisto. Eikä maksa mitään.
Tekohengitin aikoinani vanhaa ThinkPadiani siten, että ostin siihen lisää muistia ja uuden suuremman kovalevyn. Vaati tietenkin Windowsin asennuksen uudelleen. Muisti ei ollut kallista ja kone nuortui ja nopeutui kummasti. Windowsin asennus auttoi, mutta auttoi se lisämuistikin.Tuo Advanced ohjelma on sekoittanut yhden minun testikoneeni joten sitä en suosittele. Ccleaner on noista paras vaihtoehto ja suosittelen, että valitset siitä nämä kohdat:
http://aijaa.com/001299873068
http://aijaa.com/004179873069
http://aijaa.com/000959873072
( Sovellukset kohdasta laita kaikkiin ruksi paitsi selaimen salasana kohtaan). Jos kyseessä on Windows XP, niin valitse myös "Poista hoftix tiedostot".
Ja suosittelen myös vaihtamaan raskaat ohjelmat kevyempiin. Kuten esim:
Adobe Reader-> Sumatra PDF reader
Firefox-> Google Chrome
Virustorjunta-> MSE ja Windowsin oma palomuuriMikä on käyttöjärjestelmä? MSE on loistava tuote Windows 7:ssa, itsellänikin on se miniläppärissä. XP-koneesen en sitä laittaisi.
Noista muista "vapusen" ehdotuksista on paha sanoa mitään, kun omassa miniläppärissä on Sumatra PDF ja Chrome selain... juuri resurssien käytön tehokkuuden takia!Itse käytän noita IBM T23 matkakoneessa, jotta se toimisi kohtuu nopeasti nettiselailussa. Virtustorjunnaksi olen tosin valinnut aika kevyen Panda Cloud.
Kaikista paras vaihtoehtohan olisi asentaa koko Windows täysin uusiksi ja sen jälkeen laittaa noi kevyemmät ohjelmat.
Käyttiksen uudelleenasennus on helpoin tapa.
- Aina ei toimi
Kävin "putsaamassa" naapurin tietokoneen.
Aluksi käytössä CCleaner Spybot.
Molemmat ohjelmat juntturaan, koska roskatiedostoja oli aivan valtavasti.
En asentanut uudestaan käyttöjärjestelmää, vaan menin hakemistorakenteen kautta oikeaan kohtaan ja deletoin roskatiedostot. Kaiken kaikkiaan 2,6 Gt -roskaa!
Ei ihme, että putsausohjelmat eivät toimineet.
Sen jälkeen ajoin uudestaan kyseiset ohjelmat ja sain rekisteritiedot yms. kuntoon.
Koneen käynnistyminen nopeutui huomattavasti. - OpenSource
Asenna joku LInux, varmasti kevyempi vaihtoehto aina kuin Windows, pyörii koneella kuin koneella. Käyttö vaatii vähän opettelua mutta ei se vaikeaa ole.
Eniten kone nopeutuisi jos siihen vaihtaisi _kevyen_ Linux-distron, esim Lubuntun tai openSUSE LXDE:n.
Oppimiskynnys XP:stä LXDE:hen on matalampi kuin esimerkiksi XP:stä Windows Seiskaan.
- wefeeeee
Mä haluun kans neuvoo. Vaihva tuulettimet tehokkaampiin ja hiljaisempiin. Ja osta lisää muistia se on halpaa.
Jos kyseessä on läppäri. Poista kaikkia turhia ohjelmia, älä turhaan asenna windowsia uudestaan. Kun saat pois kaikki käynnistyksen yhteydessä käynnistyvät ohjelmat, kone on paljon nopeampi. Lisäksi palomuuri hidastaa konetta merkittävästi. Yleensä windowsin oma palomuuri on riittävän hyvä peruskäyttöön.
Tee järjestelmän palautus, vaikka pari vuotta taaksepäin, näin mahdolliset rekisteriviat yms. korjautuvat sille tasolle mitä ne olivat aiemmin.
Päivitä KAIKKI ajurit uusimpiin. Älä asenna ati control centeriä, asenna vain pelkkä ajuri. Sama myös nvidian kortteihin.
Lisäksi käytä Googlen chromea, se on paljon nopeampi kuin firefox.
Vaihda kiintolevy isompaan. Eli siis Nvidian ja AMD "ohjauspaneelia" ei siis tarvitse asentaa? Pelkkä ajuri siis riittää?
- Leijona 5511
Uudelleen asennus on kaikkein paras ratkaisu jos sinulla on koneeseesi käyttöjärjestelmälevy että voit aseentaa sen uudestaan.Tallenna ensin koneessa olevat koponenttien ajurit sillä windows ei välttämättä tunnista kaikkia ajureita ja ota myös muistakin koneeseen itsellesi tarvittavista ohjelmista kopiot,ja muista myös että varsinkin kannettavaan olisi tehdä sisustan puhdistus niin koneesi tulee kestämään kauemmin.Kannettavan puhditaminen lisää varmasti koneen ikää,olen tehnyt tämän todella kymmeniin koneisiin ja ne on pelannut sen jälkeen hyvin
Vaihda ohjelmistot nopeampiin.
- 098ikj765ytr
Älä usko näitä harhaanjohtajia, nää on useimmiten linux hörhöjä jotka yrittää taivutella samaan kastiin.
No pari muutakin näkyy olevan, mutta kun et ole vielä vastaillut niin varmaankaan et ole lukenut yhtäkään ohjetta, mutta jos luet niin ei kannat uskoa kaikkea.Edellinen kirjoittaja on täysin oikeassa. Nyt sinun pitää itsesi harkita, mitä neuvoja kuuntelet.
Linux.
Varmasti ihan hyvä asia, mutta kyse on "toiseen maailmaan" siirtymisestä. Käyttöjärjestelmä muuttuu, tutut Windows-sovellukset eivät toimi, jne. Hyvin suuri muutos. Ajattelin itse harkita tätä vaihtoehtoa - kenties joskus 5-10 vuoden kuluttua...
Tuulettajien vaihto tehokkaampiin..
Kannettavissa on hyvin usein konekohtaisesti suunnitellut tuulettajat. Vanhan koneen tuulettajien varaosahinnat ovat joskus lähellä kokonaan uuden koneen hankintahintoja... En suosittele. Mutta pölyjen poistoa suosittelen, kaikille koneiden käyttäjille.
Muistin lisäys.
Muisti on edullista, sen lisääminen kannattaa aina. Ehdottomasti paras "nuorennus" koneelle. Esim. ThinkPadeissa muisti on oman luukkunsa takana, vaihtotyö kestää alta minuutin, työkaluja ei tarvita.
Koneen siivous.
Puhdistaminen CCleanerilla (ilmainen softa) on hyvä asia. Kaikkien kannattaisi tehdä sellainen silloin tällöin. Kun kone on putsattu ylimääräisistä tiedostoista niin sitten putsaa pöpöt pois. Helpointa on logata itsensä F-securen saitille ja ajaa ilmainen koneen puhdistusajo sieltä. On-Line Scanner:
http://www.f-secure.com/fi/web/home_fi/protection/free-online-tools/free-online-tools
Windowsin asentaminen uudestaan.
Tehokkain tapa. Palaat ikään kuin lähtöruutuun ja saat "uuden" koneen eteesi. Tällöin ei tarvitse ajaa etukäteen CCleaneria tai muuta, asennus tyhjentää levyn joka tapauksessa. Aika raskas menetelmä kuitenkin. Kokeile vaikka ensin noita muita tapoja.stara_2000 kirjoitti:
Edellinen kirjoittaja on täysin oikeassa. Nyt sinun pitää itsesi harkita, mitä neuvoja kuuntelet.
Linux.
Varmasti ihan hyvä asia, mutta kyse on "toiseen maailmaan" siirtymisestä. Käyttöjärjestelmä muuttuu, tutut Windows-sovellukset eivät toimi, jne. Hyvin suuri muutos. Ajattelin itse harkita tätä vaihtoehtoa - kenties joskus 5-10 vuoden kuluttua...
Kannettavissa on hyvin usein konekohtaisesti suunnitellut tuulettajat. Vanhan koneen tuulettajien varaosahinnat ovat joskus lähellä kokonaan uuden koneen hankintahintoja... En suosittele. Mutta pölyjen poistoa suosittelen, kaikille koneiden käyttäjille.
Muistin lisäys.
Muisti on edullista, sen lisääminen kannattaa aina. Ehdottomasti paras "nuorennus" koneelle. Esim. ThinkPadeissa muisti on oman luukkunsa takana, vaihtotyö kestää alta minuutin, työkaluja ei tarvita.
Koneen siivous.
Puhdistaminen CCleanerilla (ilmainen softa) on hyvä asia. Kaikkien kannattaisi tehdä sellainen silloin tällöin. Kun kone on putsattu ylimääräisistä tiedostoista niin sitten putsaa pöpöt pois. Helpointa on logata itsensä F-securen saitille ja ajaa ilmainen koneen puhdistusajo sieltä. On-Line Scanner:
http://www.f-secure.com/fi/web/home_fi/protection/free-online-tools/free-online-tools
Tehokkain tapa. Palaat ikään kuin lähtöruutuun ja saat "uuden" koneen eteesi. Tällöin ei tarvitse ajaa etukäteen CCleaneria tai muuta, asennus tyhjentää levyn joka tapauksessa. Aika raskas menetelmä kuitenkin. Kokeile vaikka ensin noita muita tapoja.Niin siis Windowsin tapauksessahan on väistämättä jokaisella Windowsin käyttäjällä valtaisa muutos edessä kun Windows 8 julkaistaan lokakuussa. Vain ne jotka ovat hiljattain ostaneet laadukkaan pöytäkoneen Windows 7:lla voivat pysyä nykyisen kaltaisessa Windowsissa 7.5 vuotta mikäli laitteisto kestää.
Vanhojen rutkujen omistajat, etenkin Windows XP käyttäjät saavat kohta kylmää kyytiä mikäli eivät ole varautuneet muutokseen.- buhahaaa
M-Kar kirjoitti:
Niin siis Windowsin tapauksessahan on väistämättä jokaisella Windowsin käyttäjällä valtaisa muutos edessä kun Windows 8 julkaistaan lokakuussa. Vain ne jotka ovat hiljattain ostaneet laadukkaan pöytäkoneen Windows 7:lla voivat pysyä nykyisen kaltaisessa Windowsissa 7.5 vuotta mikäli laitteisto kestää.
Vanhojen rutkujen omistajat, etenkin Windows XP käyttäjät saavat kohta kylmää kyytiä mikäli eivät ole varautuneet muutokseen."Vain ne jotka ovat hiljattain ostaneet laadukkaan pöytäkoneen Windows 7:lla voivat pysyä nykyisen kaltaisessa Windowsissa 7.5 vuotta mikäli laitteisto kestää."
Laadukkaan läppärin ostajat eivät voi?
"etenkin Windows XP käyttäjät saavat kohta kylmää kyytiä mikäli eivät ole varautuneet muutokseen."
Miksi? Tuleeko avaruudesta jokin kosminen säde, joka polttaa XP:tä käyttävät koneet poroksi? Tuleeko jokin laki, joka kieltää XP:n käytön ja sitten poliisit ratsaavat kaikkien työpaikat ja kodit?
Windows 2000:n tuki on loppunut ajat sitten, mutta hyvin tuo tuossa näyttää pyörivän. Hoitaa valokuva-arkistoa mallikkaasti. Eikä ole tullut kylmää kyytiä. Vaikka käyttispäivitykset loppuvatkin, niin kyllä se softaa pyörii edelleenkin. Ihan yhtä hyvin/huonosti kuin tänäänkin. Ei-microsoftin virustorjunnatkin toimivat ja päivittyvät vielä pitkään tämän maagisen päivän jälkeenkin. Eikä kyyti ole kylmää. - eläketimpraaja
stara_2000 kirjoitti:
Edellinen kirjoittaja on täysin oikeassa. Nyt sinun pitää itsesi harkita, mitä neuvoja kuuntelet.
Linux.
Muistin lisäys.
Koneen siivous.
Tehokkain tapa. Palaat ikään kuin lähtöruutuun ja saat "uuden" koneen eteesi. Tällöin ei tarvitse ajaa etukäteen CCleaneria tai muuta, asennus tyhjentää levyn joka tapauksessa. Aika raskas menetelmä kuitenkin. Kokeile vaikka ensin noita muita tapoja.Asensin Windowsin uudestaan...toimii muuten mutta Wlan ja ääni katosivat
Hyviä vinkkejä kaikki. Itsellä T42 jossa XP, muista 2G, muisti ei ole halpaa, lisä giga maksoi 36 e. Oli kyllä hintansa väärti. XPpro muistinhallintaohjelman vaihdoin RamBoosteriin, nyt ei jumittele. Turhaa on tuo wintoosa/linux vääntö. Pöytäkoneessa Ubuntu, ei voi kun kiittää, kaikki päivitykset annetaan talon puolesta, nytkin näyttä olevan 57 päivitystä tyrkyllä. Tunnistanut tähän asti kaikki liitetyt laitteet. Tavallisen käyttäjän kannalta aivan sama mikä käyttis kunhan homma toimii, virittelijät on asia erikseen.
- 1kääkkä
On se vaan ristus, kun nuoretkin ennakkoluuloissaan puhuvat Linuxin mukamas-vaikeudesta, ja erilaisuudesta.
Itse aloitin vuonna 2009 Linux-urani 58-vuotiaana, ja oppimiseen ei tarvittu kuin uteliaisuutta. Apua saa asiafoorumeilta:
http://forum.ubuntu-fi.org/
http://forums.linuxmint.com/viewforum.php?f=71
Yleisimmät Ubuntu ja Mint ovat niin viimeisteltyjä ja täysin Windowsin korvaavia, että Windowsiin en palaa enää koskaan, vaikka sekin yhden koneeni toisessa kiintolevyssä lepäilee. R.I.P."Yleisimmät Ubuntu ja Mint ovat niin viimeisteltyjä ja täysin Windowsin korvaavia,#
Ja kaikki Windows sovellukset toimivat niissä?stara_2000 kirjoitti:
"Yleisimmät Ubuntu ja Mint ovat niin viimeisteltyjä ja täysin Windowsin korvaavia,#
Ja kaikki Windows sovellukset toimivat niissä?Ei niiden tarvitse toimia. Ei kaikki Windows sovellukset toimi Windowsissakaan. Ohjelmat on helposti vaihdettavissa uudempiin ja parempiin.
stara_2000 kirjoitti:
"Yleisimmät Ubuntu ja Mint ovat niin viimeisteltyjä ja täysin Windowsin korvaavia,#
Ja kaikki Windows sovellukset toimivat niissä?Miksi Windowsin sovellusten pitäisi toimia Linuxeissa? Eihän loistava ja ilmainen videoeditori Kdenlivekään toimi Windowsissa, koska se on tehty Linuxeille. Ei se sitä sen huonommaksi tee.
Suuri osa Linuxien käyttäjistä surffaa Firefoxilla, toimistohommailee LibreOfficella ja katselee mediaa VLC:llä aivan kuten Windowseissakin.Kollimaattori kirjoitti:
Miksi Windowsin sovellusten pitäisi toimia Linuxeissa? Eihän loistava ja ilmainen videoeditori Kdenlivekään toimi Windowsissa, koska se on tehty Linuxeille. Ei se sitä sen huonommaksi tee.
Suuri osa Linuxien käyttäjistä surffaa Firefoxilla, toimistohommailee LibreOfficella ja katselee mediaa VLC:llä aivan kuten Windowseissakin.Olet oikeassa: "suurin osa". Tämä osa käyttää konettaan kirjoitus- ja laskukoneena sekä viihdeapparaattina. Sitten on se pienempi osa, joka tekee koneellaan ihan toisenlaisia töitä ja käyttää erillisiä sovelluksia. Sellaisia, jotka on tehty johonkin spesifiin tarkoitukseen. Näitä softia ei Linuxista yleensä löydy.
Kuten joku kirjoitti aikaisemmin fiksusti, käyttäjää ei kiinnosta itse käyttis. Minä en ikinä käytä Linuxia. En myöskään ikinä käytä Windowsia. Minä en ikinä käytä mitään käyttöjärjestelmää. Käytän muutamaa itselleni tärkeää sovellusta ja ne sitten puolestaan vaativat jonkun alustan pyöriäkseen. Jos se on Windows, niin sitten unohdetaan Linuxit sun muut.- 1kääkkä
stara_2000 kirjoitti:
Ja kaikki Windows sovellukset toimivat niissä?Miksi Windows-sovellusten pitäisi toimia Ubuntussa ja Mintissä, kun niissä on omansa?
Ubuntussa on kai 30 000 sovellusta, ja Debianissa sellainen määrä, mitä en uskalla edes arvata.
Itse kokeilin Lubuntu käyttistä vanhassa IBM T23 koneessa. Se toimi ihan hyvin, mutta en saanut millään toimimaan flashia ja Javaa.. Etenkin flash on aika tärkeä, koska haluan katsoa eri nettivideoita.. Toki Googletin ja kokeilin eri ohjeita, mutta ei auttanut.
- 1kääkkä
Nakkaat vaan päätteeseen rimpsun:
sudo apt-get install lubuntu-restricted-extras
perään enter, salasana (ei näy) ja enter, niin alkaa asennuksessa puuttumaan jääneiden multimediapakettien asennus.
ite oon käyttänyt slimcleaneria, slimcomputeria ja slimdriversia. oon ollut tosi tyytyväinen. ilmaisohjelmia ovat. mulla oli suht uudessa koneessa semmonen vika että pääsi usein windowssiin (7) vasta toisella käynnistysyrityksellä, ajoin nämä ja sen jälkeen ei moista ongelmaa ole ollut.näistä etenkin toi cleaner on tod. hyvä m,ut drivers hakee hyvin uusia ajureita ja monasti niittenkin päivitys jeesaa aikalailla
Minulla Slimdriver hakee aika monesti uusiin ajureihin vanhoja päivityksiä, joten siihen en 100% varmuudella luottaisi,
- 078098
Vanhoissa koneissa, ja tietysti uudemmissakin, pitää tehdä aina defragment muutaman viikon välein. Onhan se selvä, että kiintolevyssä pitää olla hyvä järjestys.
Eipä kehittyneempien käyttöjärjestelmien käyttämissä tiedostojärjestelmillä mitään eheyttämistä tarvitse.
- 078098
Kollimaattori kirjoitti:
Eipä kehittyneempien käyttöjärjestelmien käyttämissä tiedostojärjestelmillä mitään eheyttämistä tarvitse.
Defragment pitää tehdä niissä koneissa, missä sellainen on asennettuna. Aloittajan kone on jo vanha, eikä se ole kehittyneempi. Jos defragmenttia ei löydy, niin sitten sitä ei tarvitse tehdä.
Windows Vista/7 käyttikset eivät tarvitse erillistä eheytysohjelmaa ja muutenkin eheytys toimii niissä automaattisesti. Windows XP käyttiksessä levy kannattaa eheyttää muutaman kerran vuodessa Windowsin omalla ohjelmalla.
- 16
"""Windows Vista/7 käyttikset eivät tarvitse erillistä eheytysohjelmaa ja muutenkin eheytys toimii niissä automaattisesti. Windows XP käyttiksessä levy kannattaa eheyttää muutaman kerran vuodessa Windowsin omalla ohjelmalla.""
Niin ja silloinhan se kone puuroutuu, kun Windows rupeaa automaattisesti suorittamaan mitä lienee eheytyksiä ja tarkistuksia.
Vastaavaa ongelmaa ei ole Linuxissa
ps. kukaan ei vielä käskenyt siivota konetta (tuulettimia) fyysisesti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465627Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5742092Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens821154Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591038- 771003
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53981Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.56895- 59880
- 228834
Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58768