Tästäkin asiasta on monta kertaa keskusteltu ja yleinen tuomio: Älä edes vaivaudu. Itse pohdin Corsa A:n omistajana, että olisipa kiva tiputtaa keulaa ainakin näin alkuun... Noh nuukailijana pohdin kaikenlaisia ratkaisuja helppoon ja halpaan madaltamiseen sekä keulan jäykistämiseen. Itse päädyin seuraavaan: Saab 900:n tai Ford Mondeon(tai Sierran) jousi ja jonka sitten lyhentää sitten sopivaan korkeuteen. Kyseessähän on painavamman auton jousi (lyhennettynä), jolloin jäykistäminen ja pohjaan lyönnin riski pienenee, mutta ei poistu. Tähän vaivaan ajattelin vaihdella kohtuu kuntoisten vakioiskareiden öljyt hieman paksumpiin, jonka mielestäni pitäisi vähentää pohjaan lyömisriskiä, joka on näissä rälläkkävirityksissä kaikkein pahin vihollinen. Suhteuttaisin myös iskarin korkeusasennon muutoksen jousen lyhentymiseen, joka käytännössä tarkoittaa iskunvaimentimen yläpään kiinnityskohdan alentamista mäntätangossa. Tällöin auton keula olisi tiputettu, mutta iskunvaimentimen 0-taso paikallaan seisoessa pysyisi samassa. Muttamuttamutta... Tuleekohan viritelmästä liian jäykkä. jolloin herkkyys iskareista häviää, autosta tulee ns. liian pintakova jne??? Ja onkohan tossa mittään järkeä? Taitoa,kiinnostusta ja aikaakin löytyy jonkun verran.
Rälläkkä ja jouset.
7
329
Vastaukset
- hah:D
Oletko ajatellut koskaan että kuumentaisit niitä jousia ja puristaisit läjään. Nimittäin teimme -85 preludeen silleesti ja tuli hyvät,eikä jystännyt pohjaan:) ja se on kyllä edullinen tapa:Dsiis ei montaa kierrosta läjään vaan joku kaks-kolme:) tulee hyvät!!! paitsi ei taija mennä katsastuksesta iha läpi:D
- ajay_
Tässä on se ongelma että jousen ominaisuudet "häviävät" rankan kuumennuksen jälkeen. Se pitäisi vielä karkaista jotta se pysyy joustavana.
- qurtsi
Tossakin olis potentiaalia :D
- Koni-koni
Pääsisit varmaan Bilsteinille kehittäjäksi. Onnea.
- nauran sulle!!!
ajay_ ooks sää koskaa tehny noi?eli kuumentanut ja puristanut läjäään?ja ei sitä ny iha vittu sulattaa tarvi:DDDDDDLOL....isot pihdit joilla saa kunnon puristusvoiman aikaan ni tarvi paljoo kuumentaa:D
- ajay_
Kyseessä on kuitenkin jousi, joka on suunniteltu ja valmistettu siten, että se palaa alkuperäiseen muotoonsa. Jos jousta ei lämmitä tarpeeksi, se palautuu ennen pitkää lähtötilanteeseen. Sen sijaan, jos jousen lämmittää n. 200 °C ja sen jälkeen vaikkapa (parhaimmassa tapauksessa) auton kierrejousille tarkoitetussa jousipuristimessa jousi painetaan kasaan, ja kun jousi on lytyssä, se jäähdytetään nopeasti esim. kylmässä vedessä. Kun jousi on tuolla tavalla karkaistu, se pysyy toki muodossaan mutta on myös helvetin kovaa, ja jousen ominaisuudet ovat luultavasti huonot (jousi saattaa katketakin rasituksessa). Lämmittämällä sen uudelleen n. 500 °C ja antamalla sen jäähtyä hitaasti omia aikojaan, palautuu jouseen tietty sitkeys. Sen jälkeen kasaan puristettu jousi saattaa jopa toimia alustan komponenttina.
- --..--
Turha tollasta on miettiä, se kun on jo laitontakin ja vaarannat tuolla menolla liikenteessä itsesi lisäksi vielä muutkin ihmiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 406983
- 323938
- 453330
- 402939
- 172716
- 372238
- 162196
- 412143
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons482077- 402048