Testmentti, pitääkö tehdä?

_epätietoinen.

Pari lasta perijöinä, kerrostaloasunto, vähäiset säästöt. En ole asiaa ajatellut, mutta viime aikoina tullut mietiskeltyä, kun alkaa terveys kehnoontua. Lakiasiat ovat vaikeita, ei oikein ymmärrä miltä taholta mitäkin kysyisi ja mitä osaisi kysyä.

38

323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannattaa ainakin kokeilla.
      SIt voi lukea täältä vanhempaakin ketjua, siellä asia keskusteltiin pohjamutia myöten.

Onnea yritykselle.
      Ja kuten epäiletkin, lakimiehet eivät ole soittamisen arvoisia, palstamme on.

H.

• ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

Mikään muu ei ole pakko kuin kuolema.

• M.Nuuttila

Jos soitat lakimiehelle, se on tonni.

Jos soitat toisen kerran, niin 5000 €.

• Tarkasta täältä
    • Jos puolisosi elää kanssasi, suosittelen keskinäisen testamentin tekemistä. Puolisosi ei peri mitään, hän omistaa vain puolet yhteisestä omaisuudestanne, ellei teillä ole avioehtoa. Monen lesken elämänlaatu on laskenut merkittävästi täysin yllättävien perintöriitojen vuoksi. - Ahneus voi yllättää, vaikka sellaista ei omista lapsista uskoisikaan.

Edes keskinäinen testamentti ei takaa puolison elintason säilymistä entisellä tasolla, koska rintaperilliset voivat halutessaan moittia testamenttia, ja perivät silloin lakiosansa eli puolet omasta perintöosastaan. Yhteisessä asunnossa leski saa yleensä jatkaa asumista niin kauan kuin haluaa. Entäpä, jos puolisosi haluaisi myydä nykyisen asuntonne ja muuttaa pienempään? Perintöveron suuruuteen vaikuttaa, periikö puoliso keskinäisen testamentin perusteella omaisuutesi vai saako vain hallintaoikeuden siihen.

Asia on niin monisäikeinen, että varmaankin kannattaisi omien pohdiskelujen jälkeen ottaa yhteys juristiin. - Luulisin, että sellaisia juristipalvelujakin saattaisi olla tarjolla, jotka ilmoittavat hinnoittelun etukäteen - kukaties omalla kotisivullaan netissä. (En ole katsonut)

Kun tutustuu asioihin etukäteen ja tietää mitä haluaa, testamentin tekeminen saattaa onnistua jo yhden keskustelun jälkeen juristin kanssa. Uskoisin, että sijoitus saattaa osoittautua enemmänkin kuin hintansa arvoiseksi leskeksi jäävälle. - Suosittelen, että aloitat asiaan perehtyminen vaikkapa tarjotusta linkistä. - Googlettamalla löytyy monia muita, esim seuraava näyttää mielestäni lupaavalta.: http://www.lakiopas.com/lakitietoa/testamentti/

Rintaperilliset jättäisin rauhassa taistelemaan keskenään oman kuolemani jälkeen, ellei tarvitse miettiä surevan lesken kohtaloa. - Tapelkoot keskenään, jos niin haluavat, sanoisin minä.;) - Joskus verosyistä saattaisi olla edullista testamentata omaisuus yhden polven yli lastenlapsille. Sellaisesta lainsäädännöstäkin muistelen joskus keskustellun.

• Ensin sun varmaan pitää selvittää itsellesi, miksi haluat tehdä ja mistä, sen testamentin.

• Ei tietenkään pakkoa! Tarve riippuu täysin suhteestasi läheisiisi ja haluatko selventää heidän elämäänsä pesänjakotilanteessa.

Me teimme jo yli 10-vuotta sitten kaikki mahdolliset testamentit ja tahdon ilmaisut.

Lastemme puolisot, olevat ja mahdolliset tulevat, suljimme testamenttien ulkopuolelle ja yhden, lapsillemme lahjoitetun asunnon kohdalla tuo varotoimi osoittautui tarpeelliseksi.

Helpoimmalla pääset kun et tee mitään.

• Jm-50...

laiska-lasse

kirjoitit taas asiaa.

" Testamentin avulla vanhemmat voivat varmistaa, että ahne vävy tai miniä ei ryövää oman lapsen perintäosuutta".

• 1.1947

Noin mekin teimme kauan sitten. Siinä huomioitiin myös mahdollisesta myynnistä tulevien tuottojen pysyminen omalla perillisellä ja aikanaan lapsenlapsille.
        Eli lapsen mahdolliset puolisot suljettiin pois. Tuo oli viisas päätös ja on jo osoittanut tarpeellisuutensa.
        Omaisuuden hallintaoikeus on meillä jälkeen jäävällä puolisolla. Leski saa asua asunnossaan kuolemaan asti.

Pankeissa on näitä lakia tuntevia, samoin kunnissa oikeusavustajia, jotka neuvovat.
        Maksu määräytyy tulojen ja kuluneen ajan mukaan.
        Osa testamenteista kannattaa lainhuudattaa maistraatissa. Siitäkin saa neuvot.

Sanoisin, että kannattaisi lasten edun nimissä sulkea mahdolliset puolisot pois perintöä jakamasta. Toisaalta, kaikkihan tänne jää...

• Jos olet naimisissa, kannattaa teidän molempien tehdä keskinäinen testamentti jolloin kaikki jää sille leskelle. Jos olet yksinäinen ihminen, et tarvitse testamenttia muussa tapauksessa kuin jos haluat rajata jommankumman tai molemmet lapsesi pois perinnönsaajista.

Lakiosaa ei tietääkseni ole enää. Se on poistettu käytöstä jokin aika sitten.

Yhden sukupolven yli ei kannata testamentata. Parempi on, että lapsesi kieltäytyvät perinnöstä jolloin se automaattisesti siirtyy heidän lapsilleen.

Lakimiestä ei kannata testamentin tekoon palkata; perittävää ei silloin jää kenellekään, lakimies vie kaiken. Parempi on ottaa itse selvää testamentin kirjoittamisesta, kirjoittaa se ja todistuttaa kahdella luotettavalla todistajalla jotka tietävät ainakin, että kyseessä on testamentti, mahdollisesti sen sisällönkin. Sitten testamentti esimerkiksi pankin tallelokeroon. Ja hyvä olisi lapsia informoida siitä, että testamentti on olemassa.

Näin minä sen ymmärtäisin.

• Juoppo vei kaiken

Sulkekaa minjät ja vävyt testamentin ulkopuolelle.

PERINTÖ LAPSELLE.

• 1.1947

Jäi mainitsematta, että testamentti kannattaa säilyttää pankin tallelokerossa. Ainakin pysyy tallessa.

• Kaupunkilainen

Käsittääkseni lasten perimysoikeutta ei voi sulkea testamentilla pois. Puolisot perivät toisensa vain siinä tapauksessa, että kummallakaan ei ole lapsia. Lapset ovat aina ensisijaisia perillisiä.

Keskinäisellä hallintaoikeustestamentilla voidaan antaa leskelle oikeus hallita pesän omaisuutta kuolemaansa asti, jolloin lapset pääsevät osille vasta molempien kuoltua.

• Kaupunkilainen kirjoitti:

Käsittääkseni lasten perimysoikeutta ei voi sulkea testamentilla pois. Puolisot perivät toisensa vain siinä tapauksessa, että kummallakaan ei ole lapsia. Lapset ovat aina ensisijaisia perillisiä.

Keskinäisellä hallintaoikeustestamentilla voidaan antaa leskelle oikeus hallita pesän omaisuutta kuolemaansa asti, jolloin lapset pääsevät osille vasta molempien kuoltua.

"kaupunkilainen"

Älä jatka enää, tässä on jo linkkejä tarpeeksi.
        Linkkejä joissa on enemmän tietoa kuin lyhyessä Mä-jutussa.
        H.

Kaupunkilainen kirjoitti:

"Rintaperillinen voidaan tietyin edellytyksin tehdä perinnöttömäksi, jolloin hänellä ei ole oikeutta edes lakiosaansa. Rintaperillinen voidaan tehdä perinnöttömäksi, jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, perittävän perimyspolvessa olevaa sukulaista tai perittävän ottolasta tai ottolapsen jälkeläistä. Perinnöttömäksi tekemisen perusteita ovat myös jatkuva kunniaton elämä tai jatkuva epäsiveellinen elämä. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa huomioon otetaan se, miten syvästi perillisen elämäntapa on loukannut perittävää."

http://www.testamentti.fi/lakiosa.html

• ******** kirjoitti:

"Rintaperillinen voidaan tietyin edellytyksin tehdä perinnöttömäksi, jolloin hänellä ei ole oikeutta edes lakiosaansa. Rintaperillinen voidaan tehdä perinnöttömäksi, jos perillinen on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, perittävän perimyspolvessa olevaa sukulaista tai perittävän ottolasta tai ottolapsen jälkeläistä. Perinnöttömäksi tekemisen perusteita ovat myös jatkuva kunniaton elämä tai jatkuva epäsiveellinen elämä. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa huomioon otetaan se, miten syvästi perillisen elämäntapa on loukannut perittävää."

http://www.testamentti.fi/lakiosa.html

"*******"

"Älä jatka enää, tässä on jo linkkejä tarpeeksi.
        Linkkejä joissa on enemmän tietoa kuin lyhyessä Mä-jutussa."

Lopeta.

H.

• /33

Olin pankin ns. laki-illassa. Siellä näyttivät pilkun tarkasti miten VÄVY vei kaiken.

• esimerkkejä on

Pari lasta ja niillä UKOT ja/tai Akat.

Ne voi saada ihmeitä aikaaan.

• meeriamanda

Tilaa tai kopioi netistä Testamentti kaavake ja täytä se. Ota kaksi ei sukuun kuuluvalta allekirjoitus, se on käypä ... sanottiin minulle kun kyselin.

• Jm-50.....

Voi tehdä sen vaikka ruutupaperille, mutta kuulakärkikynää käyttäen ja todistajien allekirjoituksella.

• Ei rikas maanomistaj

Onneksi ei ole kuin yksi lapsi joten riitaa ei tule ja hänelläkin on ihan hyvä mies joten mitä turhaa kun ei omista puolta valtakuntaa vaan yhden ainoan osakehuneiston, ei ehtinyt mieheni elää niin kauaa että olisi miljoonia kertynyt, ei ole mökkiä ei autoa eikä venettä joten hällä väliä.

• meeriamanda

Ei minullakaan ole vävystäni pahaa sanottavaa, mutta jätän omaisuuteeni vain tyttäralleni. Elämä opettaa jos ei muuta niin hitaasti kävelemään.

• Jm-50.......

Tee kuitenkin paperi

Jossa lukee mm. Lapsen aviopuolisolla ei ole oikeutta perintöön, sen tilalle tulleeseen omaisuuteen tai sellaisen omaisuuden tuottoon..

Liian moni vävy on kyninyt rahat ja laittanut ne haisemaan.

• Jm-50....... kirjoitti:

Tee kuitenkin paperi

Jossa lukee mm. Lapsen aviopuolisolla ei ole oikeutta perintöön, sen tilalle tulleeseen omaisuuteen tai sellaisen omaisuuden tuottoon..

Ei ole vävyjä, ainoastaan tyttäret ja tyttären poika. Meillä ei ole koskaan riidelty, joten tuskin minukaan jälkeeni

• meeriamanda
        Jm-50....... kirjoitti:

Tee kuitenkin paperi

Tallessa on paperi, ja noilla sanoilla. Jos kuolen ennen kaveriani olen hänetkin muistanut.

• RosaLiiin
        Jm-50....... kirjoitti:

Tee kuitenkin paperi

Testamentin kirjoittamista omasta omaisuudestani olen harkinnut ja juuri tuon asian vuoksi, että "aviopuolisoilla ei ole oikeutta..."

Omassa suvussani on ollut tilanne jossa asia on tullut esiin.
        Mainittu pykälä helpottaa asioiden hoitoa kun perittävä rompe menee lapsille tai lapsenlapsille suoraan, eikä ulkopuolisille missään tilanteessa.
        Tietysti miniät ja vävyt ovat hyviä, mutta...

• av

On kai ihmisellä oma tunto??

• meeriamanda

Pitäisihän se olla, vaan on tai ei. Kamalia riitoja olen nähnyt, ei ollut kunnioitusta edes vainajan tahtoon.

Toivoisi et jokainen tekisi paperinsa, antaen tai laittaen ne niin luotettavaan talteen ettei kukaan läheinen niitä saa käsiinsä.

Minulla on osakekirjat ja testamentti pankin lokerossa johon vain tytölläni on käyttöoikeus.

• av
        meeriamanda kirjoitti:

Pitäisihän se olla, vaan on tai ei. Kamalia riitoja olen nähnyt, ei ollut kunnioitusta edes vainajan tahtoon.

Toivoisi et jokainen tekisi paperinsa, antaen tai laittaen ne niin luotettavaan talteen ettei kukaan läheinen niitä saa käsiinsä.

Minulla on osakekirjat ja testamentti pankin lokerossa johon vain tytölläni on käyttöoikeus.

On kaksi omaa lasta, ei muita ja he ovat molemmat minulle rakkaita.

Suomi on nolla maa kun on perinnöstä kysymys, vanhat ruotsinaikaiset lait vielä voimassa siis ei koskaan omaa järkeä?

Ruotsi on toinen tänään.

• ei ymmärrä
        av kirjoitti:

On kaksi omaa lasta, ei muita ja he ovat molemmat minulle rakkaita.

Suomi on nolla maa kun on perinnöstä kysymys, vanhat ruotsinaikaiset lait vielä voimassa siis ei koskaan omaa järkeä?

Ruotsi on toinen tänään.

Mitähän toi oikein tarkoitti?

• kawe

Kaksi testamenttia tehty, toinen koskee vain perittyä omaisuutta ja se toinen on hoitotestamentti.

• taas kysyttiin...

Täällä tietoa testamentti asioihin.

• Itse olen ajatellut että pitäisi tehdä ainakin hoitotestamentti. Lapsille selvät sävelet mitä tehdään milloinkin kun/jos sairastun.

Nimittäin mun äitini sairastui psykoosin jälkeen skitsofreniaan, ja on melkoisen tuskastuttavaa tämä taisteleminen hoidosta. Hän ei tajua itse kuin hetkittäin että jotain on vialla, ja vastustaa kaikenlainen lääkäriin vienti kynsin hampain.

Parkinsonit ja dementiat ja muut sairaudet lisääntyvät myös maailmassa. Ei voi tietää kuka saa mitäkin. Näiden varalta haluan että lapsillani on selvää mitä olisin halunnut jos olisin ollut järjissäni.

Maallisen omaisuuden ne perii tasan kaiketi, ilman mitään erillistä paperia. Asia olisi eri jos mulla olisi uusi puoliso.

Minä ja puoliso, ei lapsia eikä sisaruksia.

Jos kuolla kupsahdetaan yhdessä kolarissa, kuka meidät perii? Valtioko?

Vaiko ikivanhan sedät, tädit ja enot? He, siis, niin olen tietävinäni, vaikka tästäkin olisi kirjoitettu jo ennen kirjoitustaidon kehkeytymistä.

• Pirre*

Miulle saa testamentata :)

• Kaikki meni

Tehkää, ettei vävypoika vie kaikkea.

Olin pankin illanvietossa, jossa kerrotiin esimerkkitapaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      296
      7251
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      69
      5254
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      146
      3367
    4. Kylillä nainen puhutaan

Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?
      Ikävä
      109
      2607
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      162
      2469
    6. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1920
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      183
      1726
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      31
      1578
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1554
    10. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      31
      1480
    Aihe