Saanko edelleen opintotukea normaalisti??

valleroinen

Hei! Aloitin nyt toisen vuoden ammattikorkeakoulussa. Saan sekä opinto- että asumistukea. Ensimmäisenä vuonna koulussa en työskennellyt ollenkaan koulun ohella. Nyt kesällä olin 3 kk töissä ja tuloja kertyi nyt syksyn opiskelija varten. Kesän tulot eivät olleet niin korkeat että ne voisivat laskea tukiani, mutta toisesta rahaan liittyvästä asiasta haluaisinkin kuulla että vaikuttaako se mahdollisesti tukieni saantiin jatkossa. Nimittäin toinen vannhemmistani menehtyi kesällä ja sain hänen vakuutuksista oman osuuden. Määrä on kohtuu iso, että mietin nyt että voiko nämä vakuutusrahat pienentää minun opintotukeani jatkossa vaikka käytännössähän ne eivät ole ansiotuloja joiden mukaan opintotuki määräytyy?Olenhan tässä tapauksessa vaan edunsaaja, voiko kela vähentää tukiani sen takia että läheiseni on kuollut ja saan hänen vakuutuksen takia vähän ylimääräistä?!

Jos jollakin on tietoa tästä asiasta niin voisiko ystävällisesti kertoa, jotten saa turhaan opintotukea joka peritään minulta myöhemmin takaisin ( huonolla tuurilla voi tulla monen kuukauden tukipalautukset)! Kelan sivuilta en ainakaan löytänyt tästä asiasta mitään mainintaa... Kiitos!

4

339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdfghklöäd

Mielestäni kela voi vähentää tukiasi. Sillä se on ns. perintö. Suomen kela on suoraan sanottuna perseestä !

• valleroinen

Kiitos tietämyksestäsi! Mitä mieltä oot pitäisikö soittaa kelaan ja kysyä sieltä suoraan asian laitaa? Parempi selvittää asia tosiaan pian ettei tarvitse monia kuukausia maksaa tukia takaisin...

• ,

Aina on parempi selvittää asiat ajoissa kysymällä, ku tuskailla sitten perintämaksujen kanssa myöhemmin.

• Taku90

Asiaan vaikuttaa se, saatko vakuutusrahat verottomana vai vähennetäänkö niistä verot. Itsellä on samanlainen tilanne papan kuoltua. Kelan sivuilla sanotaan "Jos olet saanut veronalaisia tuloja vakuutussijoituksesta, esimerkiksi säästöhenkivakuutuksesta, ne otetaan tulovalvonnassa huomioon. Sinun kannattaa selvittää saamasi tulon veronalaisuus kussakin tapauksessa erikseen verohallinnolta." Eli jos joudut maksamaan vakuutustuloista verot,niin sitten ne vaikuttavat opintotuen tulovalvontaan. Pahimmassa tapauksessa joudut maksamaan koko tämän vuoden tuet takaisin Kelalle ja et saa loppuvuodesta mitään tukia. Soita verottajalle, jos et tiedä joudutko maksamaan tulosta veroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7675
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4253
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3735
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2886
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2591
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      56
      2455
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51