Sitämieltä olen, että kissat eivät kuulu luontoon enään tänäpäivänä. Turhaa itkeä sen jälkeen kun saa puhelun kissanraadosta tienposkessa.Oma vika.
Jos kissaa rakastaa, sitä ei heitetä oman onnensa nojaan ja kaikkien vaarojen lisäksi naapureiden riesaksi.Tekopyhyys sen kun leijailee.
Mulla kisu kerrostalossa, yksiö ja hyvin pärjää! Ulkona käydään kytkettynä ja kyllä tykkää. Aktiviteettia löytyy myös sisältä ja kisulla elämänilo hehkuu silmistä! (:
Siinä teille vanhollisajattelijat kivikautisaivoset välinpitämättömät "kissaihmiset".
Sydän löytyy sisäkissaihmisistä.
55
334
Vastaukset
- vihaaan ja
Inhoan ihmisiä jotka päästää kisun ulos
- No mutta -
Miksi kissa ei saa olla ulkona - saathan sinäkin olla. Miksi riistetään kissalta sen lajityypillinen käyttäytyminen vangitsemalla kissa sisälle.?
- Rakastava omistaja
No mutta - kirjoitti:
Miksi kissa ei saa olla ulkona - saathan sinäkin olla. Miksi riistetään kissalta sen lajityypillinen käyttäytyminen vangitsemalla kissa sisälle.?
Mutku mutku... Jep. Minäkin saan olla ulkona miksei kissani? Tottakai kissanikin saa ulkona MINUN valvoessani sitä. Miksi riistäisin tietentahtoen kissaltani hengen
heittämällä sen heitteille? Miksi en saisi vahtia kissaa ulkona, pitäen sen kytkettynä?
Lajityypillstä kissan oli metsästää ulkona silloin kun se oli villikissa. Nämä lemmikki kissat polveutuu isommista kissoista, jotka ovat luonnon asustajia, joilla luonnostaan on muutenkin terävämmät hampaat, kynnet, muutenkin kookkaampia jne. LEMMIKKI kissa ei ole tälläinen. Vaan kuitenkin vaatii ihmisen huolenpitoa, rakkautta ja suojelua. Etkö ymmärrä, että ihminen on tehnyt niin paljon luontoon, jotka eivät muinoin ollut luonnossa. KUTEN, autotiet, ansat, kaivot yms yms yms.
On laissakin kiellettyä jättää kissa oman onnensa nojaan. JA kai järkevällä ihminen voi maalaisjärjellään jo tajuta, että luonto on täynnä vaaroja. Ja mitenkäs kun se kissa ei sitten sinä yhtenä kauniina päivänä tulekaan kotiin? Miksi sen jälkeen sitten ollaan niin "huolissaan" kissan voinnista? Eikös kuitenkin kuulosta aika tekopyhältä? Sillä jokainen meistä tietää ne riskit JOKA kerta kun oven avaa kissalle luontoon. Ei ole vangitsemista rakastaa kissaan/lemmikkiään ja huolehtia sen hyvinvoinnista 24/7.
Kissa ei muutenkaan poikkea millään tavoin koirasta. Saman tien voisit kysyä, että eikö ole koiran vangitsemista kun et päästä sitä vapaaksi, jopa öiksi itekseen ulos.
Koirahan polveutuu sudesta, ja sudelle lajityypillistä on kulkea laumassa ulkona saalistamassa. Että aika pitkät piuhat saa sullakin olla.. - Saako -
Rakastava omistaja kirjoitti:
Mutku mutku... Jep. Minäkin saan olla ulkona miksei kissani? Tottakai kissanikin saa ulkona MINUN valvoessani sitä. Miksi riistäisin tietentahtoen kissaltani hengen
heittämällä sen heitteille? Miksi en saisi vahtia kissaa ulkona, pitäen sen kytkettynä?
Lajityypillstä kissan oli metsästää ulkona silloin kun se oli villikissa. Nämä lemmikki kissat polveutuu isommista kissoista, jotka ovat luonnon asustajia, joilla luonnostaan on muutenkin terävämmät hampaat, kynnet, muutenkin kookkaampia jne. LEMMIKKI kissa ei ole tälläinen. Vaan kuitenkin vaatii ihmisen huolenpitoa, rakkautta ja suojelua. Etkö ymmärrä, että ihminen on tehnyt niin paljon luontoon, jotka eivät muinoin ollut luonnossa. KUTEN, autotiet, ansat, kaivot yms yms yms.
On laissakin kiellettyä jättää kissa oman onnensa nojaan. JA kai järkevällä ihminen voi maalaisjärjellään jo tajuta, että luonto on täynnä vaaroja. Ja mitenkäs kun se kissa ei sitten sinä yhtenä kauniina päivänä tulekaan kotiin? Miksi sen jälkeen sitten ollaan niin "huolissaan" kissan voinnista? Eikös kuitenkin kuulosta aika tekopyhältä? Sillä jokainen meistä tietää ne riskit JOKA kerta kun oven avaa kissalle luontoon. Ei ole vangitsemista rakastaa kissaan/lemmikkiään ja huolehtia sen hyvinvoinnista 24/7.
Kissa ei muutenkaan poikkea millään tavoin koirasta. Saman tien voisit kysyä, että eikö ole koiran vangitsemista kun et päästä sitä vapaaksi, jopa öiksi itekseen ulos.
Koirahan polveutuu sudesta, ja sudelle lajityypillistä on kulkea laumassa ulkona saalistamassa. Että aika pitkät piuhat saa sullakin olla..Saako kissasi sitten toteuttaa mieliharrastustaan eli pyytää hiiriä taluttaessasi kissaa ulkona? Saako kissasi paljon pyydystettyä hiiriä?
- Rakastava omistaja
Saako - kirjoitti:
Saako kissasi sitten toteuttaa mieliharrastustaan eli pyytää hiiriä taluttaessasi kissaa ulkona? Saako kissasi paljon pyydystettyä hiiriä?
Jaa, mistä lähtien kissani lemppariharrastus on ollut hiiren pyydystäminen, kun ei se sitä ole ikinä harrastanutkaan?? :D Kyllä mun kissa tykkää ihan meidän "hiirileikeistä" sun muista. -.- että hoohho.............
- ooewifugo43wierldskj
No mutta - kirjoitti:
Pitäisikö sinun mielestäsi kaikkien koti- ja lemmikkieläinten saada olla ulkona vapaana, vai koskeeko oikeus lajityypilliseen käyttäytymiseen vain kissaa?
Miksi?
Ellei koske kaikkia koti- ja lemmikkieläimiä, niin mitä koskee ja mitä ei? Perustele! - Kissat sisälle
Saako - kirjoitti:
Saako kissasi sitten toteuttaa mieliharrastustaan eli pyytää hiiriä taluttaessasi kissaa ulkona? Saako kissasi paljon pyydystettyä hiiriä?
Kyllä minun kissa saa ainakin kytkettynä pyydystettyä hiiriä. Ja ihan tarpeeksi paljon. Kissa ei kuulu luontoon vaan on lemmikki,ja lemmikistä täytyy pitää huolta!
Aivan. Ainoastaan ihmisten omat ennakkoluulot, vanhakantaiset asenteet ja laiskuus ovat kissojen opettamisen ja kouluttamisen esteenä.
Lisäksi kissa on luontoon kuulumaton vieraslaji ja tulee taajamissa pitää kytkettynä; Jostain syystä useilla ihmisillä on lisäksi totaalista ymmärtämättömyyttä lain suhteen.- Näin menee
Mökille kissani jäi pariksipäiväksi eiköhän tuo pärjää syököön lintuja nälkäänsä jos ruoka muuten loppuu.
- Tuota...
Kissa vietiin kerrostaloon, muttei viihtynyt siellä. Niinpä kissa tuotiin takaisin ja on ollut onnellinen saadessaan metsästää hiiriä. Sen jälkeen emme olekaan myyneet kissanpentuja kerrostaloon vaan ainoastaan taajaman ulkopuolelle omakotitaloihin. Siellä kissat ovat viihtyneet. Kissa siis kaipaa olla ja liikkua vapaasti luonnossa. Ehkäpä siksi kissat ovatkin kissavanhuksia, kun mieliharrastus on saanut olla koko eliniän - siis metsästys.
- Tuota tuota joopajoo
Eli annat ymmärtää että kissa on pennusta lähtien saanut asua ulkokissana. Sitten kissa viedään kerrostaloon, niin ei tarvitse paljon aivoja käyttää miksi se ei siellä viihtynyt? Jos et kissoista tiennyt, että ne ovat paikkauskollisia. Ja tämä ei ole pelkkä legenda vaan ihan tosi asia. -.- Kerta kisusi on päässyt "vapauden makuun", niin miksi ihmeessä se siitä haluaisi luopua?
Meilläpä oli joskus kissa joka asui koko ikänsä kerrostalossa, kunnes muutimme isompaan omakotitaloon, ja ei viihtynyt yhtään! -.-
Että, aivan turha vinkua ja itkeä kattejesi perään sen jälkeen kun ne eivät kotiin enää tule. (: Ihana tekopyhä umpisokea suomalainen sielä todistaa vaan itseänsä ja kanssatovereitaan Jaahas. Kauankohan uudet omistajat mahtoi totutella kissaa kerrostaloon?
Kissa ei tarvitse vapaana kulkemista, se on ihmisten ite keksimä kuvitelma ja joku ihmeen ajatus että kotikissa on samanlainen vaeltaja kuin esim. ilves.
Kissa tappaa huvikseenkin eikä se erottele mikä lintu/myyrälaji on harvinainen ja mikä ei. Listii sen mikä on lähimpänä.
Mitä jos sun kissa aiheuttaa kolarin? Joo, ehkä kissa selviää hengissä mutta mitäpä siitä lapsiperheestä välittämään jolle ehkä saattoi käydä huonosti koska kuski yritti kissaa väistää.
Tuntuu ettei ulkokissojen pitäjät välitä kissoistansa. Korjaa vaan tienvierestä tms. ruumiin, hautaa sen (tai sitten ei) ja hankkii vaan uuden kissan tilalle ja sama oravanpyörä jatkuu.
Mä en pystyis olemaan rennosti jos en tietäis missä mun kissa menee. Eikö ne otsikot yhtään huoleta kun ihmiset on rääkänny luonnoneläimiä esim. niitä siilejä. Niiden tilalla olis voinu ihan hyvin olla jonkun kissa.
Itselle tulossa kissa ensivuonna KAKSIOON KERROSTALOON ja aivan varmasti pidän sen sisäkissana ;) Tosin rotukissa kyseessä niin kasvattajakin sisäkissuutta vaatii.- Näin menee
muihtu kirjoitti:
Jaahas. Kauankohan uudet omistajat mahtoi totutella kissaa kerrostaloon?
Kissa ei tarvitse vapaana kulkemista, se on ihmisten ite keksimä kuvitelma ja joku ihmeen ajatus että kotikissa on samanlainen vaeltaja kuin esim. ilves.
Kissa tappaa huvikseenkin eikä se erottele mikä lintu/myyrälaji on harvinainen ja mikä ei. Listii sen mikä on lähimpänä.
Mitä jos sun kissa aiheuttaa kolarin? Joo, ehkä kissa selviää hengissä mutta mitäpä siitä lapsiperheestä välittämään jolle ehkä saattoi käydä huonosti koska kuski yritti kissaa väistää.
Tuntuu ettei ulkokissojen pitäjät välitä kissoistansa. Korjaa vaan tienvierestä tms. ruumiin, hautaa sen (tai sitten ei) ja hankkii vaan uuden kissan tilalle ja sama oravanpyörä jatkuu.
Mä en pystyis olemaan rennosti jos en tietäis missä mun kissa menee. Eikö ne otsikot yhtään huoleta kun ihmiset on rääkänny luonnoneläimiä esim. niitä siilejä. Niiden tilalla olis voinu ihan hyvin olla jonkun kissa.
Itselle tulossa kissa ensivuonna KAKSIOON KERROSTALOON ja aivan varmasti pidän sen sisäkissana ;) Tosin rotukissa kyseessä niin kasvattajakin sisäkissuutta vaatii.Eihän kissan kiinnipitäminen esim mökillä ole oikein ? Koska on tilaa myös kulkea maita ja mantuja etsiä syötävää. Kaupunkiasunossammekin kisamme on vapaana ulkon jos haluaa.
- Kyselijä...
Tuota tuota joopajoo kirjoitti:
Eli annat ymmärtää että kissa on pennusta lähtien saanut asua ulkokissana. Sitten kissa viedään kerrostaloon, niin ei tarvitse paljon aivoja käyttää miksi se ei siellä viihtynyt? Jos et kissoista tiennyt, että ne ovat paikkauskollisia. Ja tämä ei ole pelkkä legenda vaan ihan tosi asia. -.- Kerta kisusi on päässyt "vapauden makuun", niin miksi ihmeessä se siitä haluaisi luopua?
Meilläpä oli joskus kissa joka asui koko ikänsä kerrostalossa, kunnes muutimme isompaan omakotitaloon, ja ei viihtynyt yhtään! -.-
Että, aivan turha vinkua ja itkeä kattejesi perään sen jälkeen kun ne eivät kotiin enää tule. (: Ihana tekopyhä umpisokea suomalainen sielä todistaa vaan itseänsä ja kanssatovereitaanMiksi kissanne ei viihtynyt omakotitalossa? Me saimme kodittomaksi jääneen uroskissan, jolla oli koti kerrostalossa. Leikkautimme kissan ja kissa viihtyy sekä ulkona että sisällä. Kissamme eivät lähde merta edemmäs kalaan.
- Hehehhhh
Eihän kissan kiinnipitäminen esim mökillä ole oikein ? Koska on tilaa myös kulkea maita ja mantuja etsiä syötävää. Kaupunkiasunossammekin kisamme on vapaana ulkon jos haluaa.
Jaa miten niin kissa ei mökillä voisi olla kytkettynä? Muutenkin jos paikka uusi, on suurempi todennäköisyys ettei se palaa. Luultavasti mökkinaapuritkaan kaikki eivät edes pidä kissoista, mistäs sen tiedät? Ja yleensä, mökkialueilla on paljon vesilintuja ja niiden poikasia, kiva sitten kantaa linnunraatoja jorpakkoon? (tms)
Kissa ei kärsisi millään tavoin että kytkettynä käyttäisitte sitä himassa ja mökillä ulkona. Mutta kerta kun omistaa kivikautiset junttiaivot, on oikein jos kissallenne kävisi jotain.
Ehkä siinävaiheessa viimeistään ymmärtäisitte päivittää aivonne tähän 2012 vuosituhanteen (: Että kylläpä olet rakastava, vastuutuntoinen ja huolehtiva omistaja (:- hiijiie
Siihen tilaan, mihin sinä olet "aivosi" päivittänyt, en soisi pahimman vihamiehenikään joutuvan.
- samatsanat (:
hiijiie kirjoitti:
Siihen tilaan, mihin sinä olet "aivosi" päivittänyt, en soisi pahimman vihamiehenikään joutuvan.
Ottaahan se toki kovalle tosiasioiden kuuleminen, mutta sivuta vain nämä ja jatka kissojen murhaamistasi(:
- No mutta -
samatsanat (: kirjoitti:
Ottaahan se toki kovalle tosiasioiden kuuleminen, mutta sivuta vain nämä ja jatka kissojen murhaamistasi(:
Jäi sanomatta, että emme asu kerrostalossa. Jos muuttaisin kerrostaloon, en ottaisi kissaa enkä koiraa lemmikiksi, koska töiden vuoksi en voisi olla aina käyttämässä niitä ulkona.
Täytyyhän eläinten saada olla ulkona.
Ihmettelen, kun en koskaan ole kaupungilla nähnyt kissoja talutettavan kävelykadulla enkä muuallakaan.
- kissaarakastava
Te vetelät ja laiskat ihmiset, älkää ottako kissaa kun teillä ei ole motivaatiota hoitaa vastuullisesti. Kissa on hoidettava samoin kuin koirakin. Minä en raaski päästää kissaa irti ulos ettei juokse autojen alle ja kuljeskele vieraitten pihoissakaan. Minä vastuullisena ihmisenä löydän aikaa taluttaa kissaani ulkona valjaissa ja hyvin tottunut.
- Nyyh...
Ei taida kissa saada pyydystettyä elävää hiirtä, jos olet siinä vieressä. Kissa ei siis voi toteuttaa haaveitansa.
- 4po3itr49ir3p29o4r
Nyyh... kirjoitti:
Ei taida kissa saada pyydystettyä elävää hiirtä, jos olet siinä vieressä. Kissa ei siis voi toteuttaa haaveitansa.
Miksi kissan sinun mielestäsi pitäisi saada pyydystää eläviä hiiriä?
Miksi kissan haaveet ovat mielestäsi tärkeämpiä kuin hiiren haaveet? Vai luuletko, että hiiren haaveena on tulla kissan pyydystämäksi?
Miksi? - Nyyh...
4po3itr49ir3p29o4r kirjoitti:
Miksi kissan sinun mielestäsi pitäisi saada pyydystää eläviä hiiriä?
Miksi kissan haaveet ovat mielestäsi tärkeämpiä kuin hiiren haaveet? Vai luuletko, että hiiren haaveena on tulla kissan pyydystämäksi?
Miksi?Miksi kissa ei sitten saisi pyydytää hiiriä. Hiiriähän on yllin kyllin luonnossa ja ne ovat kissojen herkkua.
Saanhan minäkin tappaa kärpäsiä ja sääskiä, kun niitä on yllin kyllin ulkona. Minä myös saan pyydystää killerillä hiiriä kuin myös sinä.
Hiirihaukatkin pyydystävät hiiriä. - 2+17
Nyyh... kirjoitti:
Miksi kissa ei sitten saisi pyydytää hiiriä. Hiiriähän on yllin kyllin luonnossa ja ne ovat kissojen herkkua.
Saanhan minäkin tappaa kärpäsiä ja sääskiä, kun niitä on yllin kyllin ulkona. Minä myös saan pyydystää killerillä hiiriä kuin myös sinä.
Hiirihaukatkin pyydystävät hiiriä.Kyllä se kissa saa valjaissakin hiiriä kiinni, ihan omin silmin pääsin todistamaan. :D En vaan kerennyt edes reagoimaan kun kissa oli jo hiiri suussa. Joka tapauksessa, lemmikkikissalle elävien eläinten antaminen on jo eläinsuojelulaissa kielletty, eiköhän sama päde myös ulkona oleviin vipeltäjiin. Erityisesti kun monet niistä on rauhoitettuja.
- woeijoi3w4efjroji
Nyyh... kirjoitti:
Miksi kissa ei sitten saisi pyydytää hiiriä. Hiiriähän on yllin kyllin luonnossa ja ne ovat kissojen herkkua.
Hiirihaukatkin pyydystävät hiiriä.Sinun logiikkasi mukaan eläinten pyydystäminen on sallittua silloin, jos pyydystämisen kohteet ovat herkullisia ja niitä on riittävästi?
Tai jos joku muu eläin pyydystää niitä, niin silloin se on muillekin sallittua?
Niinkö? - Hei!
woeijoi3w4efjroji kirjoitti:
Sinun logiikkasi mukaan eläinten pyydystäminen on sallittua silloin, jos pyydystämisen kohteet ovat herkullisia ja niitä on riittävästi?
Tai jos joku muu eläin pyydystää niitä, niin silloin se on muillekin sallittua?
Niinkö?Saahan minäkin pyydystää hiiriä, vaikka en minä niitä hiiriä todellakaan syö.
Annan kissalleni pyydystämäni hiiret. Kaupoissa on myytävänä hiirenloukkuja ja siihen sitten juustopala. Hiiri ei voi vastustaa juustopalaa ja niin hiiri menee ansaan. - 7+1
Hei! kirjoitti:
Saahan minäkin pyydystää hiiriä, vaikka en minä niitä hiiriä todellakaan syö.
Annan kissalleni pyydystämäni hiiret. Kaupoissa on myytävänä hiirenloukkuja ja siihen sitten juustopala. Hiiri ei voi vastustaa juustopalaa ja niin hiiri menee ansaan.Muista sitten madottaa kissasi tarpeeksi usein sillä pienet hiirulaiset ja myyrät kuhisevat sisäloisia.
Missä muuten asut kun teillä hiiriä nurkissa vilistelee? Meillä ei. - Hei!
7+1 kirjoitti:
Muista sitten madottaa kissasi tarpeeksi usein sillä pienet hiirulaiset ja myyrät kuhisevat sisäloisia.
Missä muuten asut kun teillä hiiriä nurkissa vilistelee? Meillä ei.Tietenkin kissat madotetaan tietyin välein.
- kjfwiefo3wi
Hei! kirjoitti:
Annan kissalleni pyydystämäni hiiret. Kaupoissa on myytävänä hiirenloukkuja ja siihen sitten juustopala. Hiiri ei voi vastustaa juustopalaa ja niin hiiri menee ansaan.Ja sinun logiikkasi mukaan minä saan pyydystää kissoja, vaikka en niitä todellakaan syö. Kissoja liikkuu lähiympäristössämme vapaana yllin kyllin ja kaine jostakin otuksesta ovat myös herkullisia.
Annan ...hmm... pyydystämäni kissat. Kaupoissa on myytävänä pieneläinloukkuja ja sinne sitten kissanhoukutin. Kissa ei voi vastustaa houkutinta ja niin kissa menee ansaan.
Jne...
Käyttäytymismallisi ei jätä kissattomille kovinkaan paljon vaihtoehtoja. Vai onko olemassa jokin keino, jolla sinut ja kaltaisesi kissanomistajat saisi huolehtimaan asiallisesti lemmikeistänne? - Näin menee
Hei! kirjoitti:
Annan kissalleni pyydystämäni hiiret. Kaupoissa on myytävänä hiirenloukkuja ja siihen sitten juustopala. Hiiri ei voi vastustaa juustopalaa ja niin hiiri menee ansaan.Sinulla ei kuitenkaan taida kissaa olla ? En tiedä että kissa olisi koskaan syönyt loukutettua ihmisen tappamaa hiirtä.
Näin menee kirjoitti:
Sinulla ei kuitenkaan taida kissaa olla ? En tiedä että kissa olisi koskaan syönyt loukutettua ihmisen tappamaa hiirtä.
Meidän muistossa autuas kissavainaa söi mummun nakista löytämät hiiret vieläpä hyvällä halulla. Pyydysti toki itsekin. Oli vanhan ajan mirri, jonka nuoruusvuosina ei oltu vielä kissojen valjaista kuultukaan.
- Äijä maalta
Ei oe surkeampaa näkyä, kuin kissa istumassa AINA samassa paikassa ikkunalaudalla. Se ei ole kissan elämää!
- 6+2
Jos se on AINA istumassa samalla paikalla ikkunalaudalla niin se on täytetty kissa. Tai sitten se on vanhapoika (kaktus) ja sulla on liian heikot silmälasit.
- Dubzzz
Kun itse olin pieni lapsi, asuimme maalla ja meillä oli kissa, joka oli minulle todella tärkeä. Eräänä päivänä sitten naapuri tuli kertomaan että kissamme makaa kuolleenna tienposkessa. Nykyään ku minulla on 2 kissaa ja asun kaupungissa kerrontalossa niin en ikinä päästäisi niitä ulos ilman valjaita, edes maalla! Luonnossa on niin paljon vaaroja ja on paljon ihmisiä jotka voivat tehdä pahaa kissoille tahallaan. Ei kissa kärsi sisäkissana olosta, jos sillä on tarpeeksi aktiviteetteja, eikä se edes tiedä paremmasta kuin sen nykyinen elämä.
- 17+17
Jokainen joka on nähnyt auton alle jääneen kissan, koiran tai muun petoeläimen repimän kissan, ammutun kissan tai talvipakkasilla jäätyneen kissan, pitää varmasti paremman huolen omistaan.
Itse olen joutunut kaksi kertaa näkemään maaseudun hiekkatiellä auton alle jääneen kissan.
Ensimmäinen oli mieheni kissa joka löytyi ojasta läheltä kotitaloaan. Kissa ressu oli viimeisillä voimillaan yrittänyt raahautua kotiin kovissa tuskissa ja varmasti kituen.
Toisen kerran löysimme keskeltä tietä kuolleen kissan. Pitihän sitä pysähtyä katsomaan että oliko se vielä elossa, mutta kissan onneksi se oli kuollut kertalaakista. Vieläkin näen mielessäni sen ressun murskautuneen pään ja kuopastaan roikkuvan silmän. Kammottava näky.
En ymmärrä ihmisiä jotka laskevat kissansa vapaaksi, mutta en ymmärrä myöskään autoilijoita jotka kylmästi jättävät yliajamansa eläimen tielle.
Eläimen heitteillejättö on kiellettyä ja heitteillejättöä on myös se ettei pysähdy varmistamaan missä kunnossa auton alle jäänyt eläin on olipa se kissa, koira tai vaikkapa luonnon eläin.
Jos eläin on elossa, täytyy se toimittaa välittömästi hoitoon tai lopettaa armeliaasti jos se on todella pahasti loukkaantunut. Jos eläin on kuollut, on se siirrettävä pois ajoväylältä ja lemmikkieläimen ollessa kyseessä käytävä asiasta ilmoittamassa jossain lähitalossa.
Harmi että meissä ihmisissä on ihan liikaa välinpitämättömiä, vastuuttomia ja suoraan sanottuna täydellisiä idiootteja!
- :(:(
en ikinä päästäisi omia kisuja ulos ilman kytkemistä.....
ihmiset on julmia ja tekopyhiä tosiaan..- Hei!
Miltä kissasta tuntuu, kun on aina vankina - niin sisällä kuin ulkonakin.
Ei sellaiseen taloon pitäisi hankkia kissaa, missä kissa ei voi kulkea ja nauttia luonnosta.
Itse en myisi kissaa kerros- enkä rivitaloon.
Meillä kissat ovat onnellisia, kun pääsevät ulos milloin haluavat ja kissat tulevat takaisin tai ovat ainakin tulleet lähes 18 vuoden ajan. Kissamme ovat siis jo vanhuksia. - 7+1
Hei! kirjoitti:
Miltä kissasta tuntuu, kun on aina vankina - niin sisällä kuin ulkonakin.
Ei sellaiseen taloon pitäisi hankkia kissaa, missä kissa ei voi kulkea ja nauttia luonnosta.
Itse en myisi kissaa kerros- enkä rivitaloon.
Meillä kissat ovat onnellisia, kun pääsevät ulos milloin haluavat ja kissat tulevat takaisin tai ovat ainakin tulleet lähes 18 vuoden ajan. Kissamme ovat siis jo vanhuksia.Itse en myisi kissaa sellaiselle henkilölle joka ei vaivaudu sitä valvotusti ulkoiluttamaan vaan pitää joko sisäkissana tai laskee sen yksikseen ulos.
Meillä kissat ovat onnellisia kun pääsevät parvekkeelle tai ulkotarhaan milloin haluavat ja pääsevät ainakin kerran päivässä valjaissa kävelemään min. tunniksi.
Meidänkin kissat ovat jo vanhuksia ja onnellisia sellaisia.
- näin on
Ei löydy sydäntä, eikä aivoja sisäkissan pitäjistä. Ei myöskään valjaissa ulkoiluttavista.. Vapaus on kissalle paras olotila ja sen meillä kissat saavat.
- Kissojen puolesta
Oi sinä sydämellinen maalaiseläjä!?
Onnelliseen nuoruuteeni maalla sisältyi mm. paljon kissoja. Muistan ainakin 9 kissan nimet. Niin, kun nuori hyötyeäin eli hiirenpyytäjä surukseni hävisi jonnekin tai joku tappoi, niin eikus taas hankittiin uusi pyytäjäksi. Siinä sitä maaseudun "eläinrakkautta" oli kerrakseen. Minä niitä ainoastaan surin ja kaipailin. Siitäpä touhusta viisastuneena tarjoan omille kissoilleni pitkän ja turvallisen elämän. Laiskojen hommaa löysätä kissa vapaaksi ulos. Virikkeitä ja hitusen vaivannäköä niin kyllä kissat sisällä viihtyy! Ja saavat rokotukset ja steriloinnit yms ja parhaita mahdollisia ruokia ja huolenpitoa. Ja maalaisia käy ihmettelemässä että miten noi kissat näyttää viihtyvän niin hyvin sisäkissoina... - Niin -
Kissojen puolesta kirjoitti:
Oi sinä sydämellinen maalaiseläjä!?
Onnelliseen nuoruuteeni maalla sisältyi mm. paljon kissoja. Muistan ainakin 9 kissan nimet. Niin, kun nuori hyötyeäin eli hiirenpyytäjä surukseni hävisi jonnekin tai joku tappoi, niin eikus taas hankittiin uusi pyytäjäksi. Siinä sitä maaseudun "eläinrakkautta" oli kerrakseen. Minä niitä ainoastaan surin ja kaipailin. Siitäpä touhusta viisastuneena tarjoan omille kissoilleni pitkän ja turvallisen elämän. Laiskojen hommaa löysätä kissa vapaaksi ulos. Virikkeitä ja hitusen vaivannäköä niin kyllä kissat sisällä viihtyy! Ja saavat rokotukset ja steriloinnit yms ja parhaita mahdollisia ruokia ja huolenpitoa. Ja maalaisia käy ihmettelemässä että miten noi kissat näyttää viihtyvän niin hyvin sisäkissoina...Niin - kissoille on todella paljon virikkeitä luonnossa, jota ne kaipaavat. Ihmettelen, miksen ole nähnyt kaupungeissa kissoja ulkoiluttavia henkilöitä. Kuitenkin kaupungeissa on valtavat määrät kissoja.
Eivätkö ne ollenkaan pääse nauttimaan luonnosta niin talvisin kuin kesäisinkin? - 29+38
Niin - kirjoitti:
Niin - kissoille on todella paljon virikkeitä luonnossa, jota ne kaipaavat. Ihmettelen, miksen ole nähnyt kaupungeissa kissoja ulkoiluttavia henkilöitä. Kuitenkin kaupungeissa on valtavat määrät kissoja.
Eivätkö ne ollenkaan pääse nauttimaan luonnosta niin talvisin kuin kesäisinkin?Missä kaupungissa asut kun et ole valjastelevia kissoja omistajineen nähnyt? Etkö näe vai et halua nähdä? Vai liikutko ainoastaan nelivedolla baarista öiseen aikaan jolloin kissat fiksuine omistajineen ovat jo unten mailla?
- iiiii.
29+38 kirjoitti:
Missä kaupungissa asut kun et ole valjastelevia kissoja omistajineen nähnyt? Etkö näe vai et halua nähdä? Vai liikutko ainoastaan nelivedolla baarista öiseen aikaan jolloin kissat fiksuine omistajineen ovat jo unten mailla?
Minä asun Helsingissä ja kuljen koiran kanssa usean kerran päivässä ulkona. Yhden ainoan valjaissa kulkevan kissan olen vuosien varrella nähnyt. Sekin jätettiin paikallisen Alepan pihaan yksikseen odottelemaan kun omistaja kävi kaupassa.
- 7+2
iiiii. kirjoitti:
Minä asun Helsingissä ja kuljen koiran kanssa usean kerran päivässä ulkona. Yhden ainoan valjaissa kulkevan kissan olen vuosien varrella nähnyt. Sekin jätettiin paikallisen Alepan pihaan yksikseen odottelemaan kun omistaja kävi kaupassa.
Sama kaupunki mutta luultavasti meillä on eri reitit mitä kuljemme.
- Niin -
7+2 kirjoitti:
Sama kaupunki mutta luultavasti meillä on eri reitit mitä kuljemme.
Ja kissoja kuitenkin niin paljon Helsingissäkin ja vain yhden kerran nähty kisa valjaissa.
Eräs tuttavani kertoi, että oli nähnyt kissan valjaissa, mutta kissa oli rimpuillut ja päässyt pois valjaista omille teilleen. Tuli mieleen, ettei kissa sitten haluakaan olla valjaissa vaan kissa pakoitetaan valjaisiin. Järkyttävää! - :-(
Niin - kirjoitti:
Ja kissoja kuitenkin niin paljon Helsingissäkin ja vain yhden kerran nähty kisa valjaissa.
Eräs tuttavani kertoi, että oli nähnyt kissan valjaissa, mutta kissa oli rimpuillut ja päässyt pois valjaista omille teilleen. Tuli mieleen, ettei kissa sitten haluakaan olla valjaissa vaan kissa pakoitetaan valjaisiin. Järkyttävää!Todella järkyttävää!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288336276557.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288350412396.html - Järkyttävää...
:-( kirjoitti:
Todella järkyttävää!
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288336276557.html
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288350412396.htmlToivottavasti tuotantoeläimet saavat olla ulkona välttyen vihamiehiltä vai pitäisikö tuotantoeläimetkin pitää sisällä, ettei niitä vahingoitettaisi ulkona.
- jg95w3303iopr
Järkyttävää... kirjoitti:
Toivottavasti tuotantoeläimet saavat olla ulkona välttyen vihamiehiltä vai pitäisikö tuotantoeläimetkin pitää sisällä, ettei niitä vahingoitettaisi ulkona.
Kalliita tuotantoeläimiä ei pidetäkään heitteillä kuten liian monia kissoja. Lehmät ja hevoset ovat aitauksessa, eivät vaella pitkin maanteitä ja kaupungin katuja!
Oletkos ihan tyhmä? - Järkyttävää...
jg95w3303iopr kirjoitti:
Kalliita tuotantoeläimiä ei pidetäkään heitteillä kuten liian monia kissoja. Lehmät ja hevoset ovat aitauksessa, eivät vaella pitkin maanteitä ja kaupungin katuja!
Oletkos ihan tyhmä?Etkö tiedä, että niihin aitauksiinkiin pääsee, joten kyllä ilkivaltaa voi sielläkin tehdä. Meneväthän salakuvaajat tuotantotiloihinkin omin luvin ja jotkut tunkeilijat ovat rikkoneet ilmastointilaitteet ym. Mikä ihmisiin on mennyt, miksei eläimet saa olla rauhassa vaan niihin kohdistetaan väkivaltaa?
- kisulit ovat kivoja
Tässä viestikeskustelussa näyttää olevan muutama henkilö, jotka jankkaavat omaa totuuttaan kissojen parhaasta elämästä.
Joku hurjapää väittää jopa kissansa nauttivan enemmän kerrostalossa asumisesta pienessä ahtaassa asunnossa, kuin väljemmistä asuintiloista.
Kissojen geeniperimä ei ole todellakaan muuttunut niin paljon, etteikö kissa nauttisi edelleen luonnossa liikkumisen vapaudesta.
Tietysti kaupunkien keskustoissa kissat on pidettävä sisätiloissa niiden turvallisuudenkin takia, mutta suurta joukkoa maaseudulla asuvaa onnellista vapaudesta nauttivaa kissapopulaatiota ei pidä ahtaa samaan käytösmalliin.
Toivoisin enemmän avarakatseisuutta ja sallivuutta toisin ajattelijoita kohtaan.- j4737úqqhojiee
Voi hellanduudelis sentään kun viisauksia kirjoitit ihan peräti geeniperimästä!
Lasketaan samantien myös koirat, fretit, kanat ja papukaijatkin vapaana ulos kun ne niin nauttivat luonnossa liikkumisen vapaudesta.
Mistä teitä höppänöitä oikein tulee? - Puput
j4737úqqhojiee kirjoitti:
Voi hellanduudelis sentään kun viisauksia kirjoitit ihan peräti geeniperimästä!
Lasketaan samantien myös koirat, fretit, kanat ja papukaijatkin vapaana ulos kun ne niin nauttivat luonnossa liikkumisen vapaudesta.
Mistä teitä höppänöitä oikein tulee?Vangitaanko papukaijatkin pikku häkkeihin??? Entäpä puput?
- papukaijelit
Puput kirjoitti:
Vangitaanko papukaijatkin pikku häkkeihin??? Entäpä puput?
Papukaijoille on parasta saada lentää vapaasti huoneistossa ja puput nauttivat valjasulkoilusta ja riittävän suuresta ulkotarhasta.
- Hei
papukaijelit kirjoitti:
Papukaijoille on parasta saada lentää vapaasti huoneistossa ja puput nauttivat valjasulkoilusta ja riittävän suuresta ulkotarhasta.
Hei - enpä ole kuullutkaan, että pupuillekin on valjaat - eikö nekään saa vapaasti juoksennella pihalla?
- Kissankans
Hei kirjoitti:
Hei - enpä ole kuullutkaan, että pupuillekin on valjaat - eikö nekään saa vapaasti juoksennella pihalla?
Minulla on kolme kissaa, kaikki kerrostalossa syntyneitä ja edelleenkin kerrostalossa asuvia. Kahta niistä olen muutaman kerran yrittänyt ulkoiluttaa, mutta eivät moisesta pitäneet. Yhden tassut eivät koskaan ole maata koskettaneet, koska tämä kissa ei valjaita hyväksynyt. Onnellisia ja terveitä ovat sisäkissoina. Olkoonpa älyni vähäinen, mutta kissojani rakastan koko sydämestäni. Ja nekin näyttävät hyvin tyytyväisiltä elämäänsä kanssani.
- 6+2
Kissankans kirjoitti:
Minulla on kolme kissaa, kaikki kerrostalossa syntyneitä ja edelleenkin kerrostalossa asuvia. Kahta niistä olen muutaman kerran yrittänyt ulkoiluttaa, mutta eivät moisesta pitäneet. Yhden tassut eivät koskaan ole maata koskettaneet, koska tämä kissa ei valjaita hyväksynyt. Onnellisia ja terveitä ovat sisäkissoina. Olkoonpa älyni vähäinen, mutta kissojani rakastan koko sydämestäni. Ja nekin näyttävät hyvin tyytyväisiltä elämäänsä kanssani.
Ehkäpä älysi ei ole vähäinen, mutta kärsivällisyyttä sulla ei taida olla eikä myöskään todellista halua ulkoiluttaa kissojasi.
Meillä on valjaisiin opetettu kaikkiaan 8 kissaa, esimerkiksi aikuisia aiemmin täysin sisä- tai ulkokissoina olleita. Joidenkin kanssa ulkoilu on onnistunut heti ilman nokan tuhinaa, mutta toisten kanssa on pitänyt edetä rauhallisesti, kärsivällisesti ja pienen pienin askelin.
Kaikkein haastavin oli Putte joka ei alkuun uskaltautunut edes kesämökkimme ovesta terassille kun ulkoilma oli niin kovin peloittavaa! Nyt Puttekin kulkee valjaissa kuin vanha tekijä.
Toiseksi haastavin oli Pentti vaikka sitä alettiin totuttaa valjasteluun jo pentuna. Pentti on vain kissamaailman adhd-tapaus ja se mieluummin roikkuu katossa kuin kävelee nätisti lattialla. Onneksi nykyisin Benita osaa kävellä valjaissa vaikka mieluummin kiipeää puuhun ja pomppii kuin kumipallo :D
Yksi helpommista on ollut Santtu, tuo iki-iäkäs vanha maalaiskissa joka joutui pappaiässä opettelemaan asumaan kerrostalossa kaupungin keskustassa ja vieläpä liikkumaan valjaissa. Uskomatonta mutta tuotta, tuo entinen maalaiskolli oppi valjastelun todella nopeasti vaikka ensin se oli sitä mieltä että ei PERK..!
Tässä vain muutama esimerkki monista kissoistamme joita olen sisareni kanssa valjastelun iloihin totuttanut. Meillä ulkoillaan ja liikutaan kissojen kanssa joka päivä, kesät talvet ja todellakin enemmän kuin puoli tuntia kerrallaan.
Kissoilla on myös talon ja varaston väliin tehty suuri ulkoilutarha jonne ne pääsevät vapaasti. Tuossa tarhassa on tilaa juosta, kirmailla ja kiipeillä, mutta silti päivittäin me käymme myös valjaslenkeillä. Mukana myös ihana karjalankarhukoirani, tuo kissojemme turvamies :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih506833Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6742955Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831290Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981271- 841255
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611154- 891150
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2371120- 721022
- 223927