Ravintolan perustamiseen koulutus?

PekkaKuukka

Tiedän että ravintolan perustamiseen tarvitaan kasapäin lupia mutta tarvitaanko mitään sertifikaattia tai todistusta esim. ravintolakoulusta? Onko alan koulutus välttämätön omistajille, jotka perustaisivat ravintolan ja palkkaisivat henkilöt, jotka ruokaa laittaisivat. Alkoholia ei olisi tarkoitus tarjoilla lainkaan. Ravintola olisi take-away tyyppiä, joten mitään istumapaikkojakaan ei tulisi, pieni koju ainoastaan (se toki asettanee sitten vaatimuksensa hygieniasta, käsienpesualtaista ym.)

Mutta voimmeko teoriassa perustaa ravintolan kun olemme ekonomeja rahoitusalalta ja meillä on liikeidea ja konsepti ravintoalalle muttei siihen koulutusta eikä mikään kokemusta?

3

271

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ef köli

Kyllä voit perustaa. Ruokaa käsittelevältä henkilökunnalta vaaditaan hygieniapassi. Aika harvalla ravintolayrittäjällä taitaa loppupelissä olla alan koulutusta.

• ZooMi

En kyllä tällä kokemuksella lähtisi enää yrittäjäksi (yrittäjänä yli kolmekymmentävuotta). Kunnon työväkeä on huono saada, tarkoitan joihin voi luottaa. Itse pitäisi istua aamusta iltaan vahtimassa. Pahinta mitä olen kohdannut on työntekijät jotka kantaa tavaraa kotiin enemmän kuin myydään. Haukkuvat sitten ensin työnantajan ja työantajalle työkaverit ämmiksi ja vaikka miksi.
        Tänään viimeksi työntekijä sätti toista työntekijää missä ei ollut mitään perää. Minulla alkaa ainakin olla mitta täynnä näitä natisioita. Taidan kohta laitta kaikki PAMin palkkalistoille.

• hanki koulutus

sanoisin että jos ravintola-alalle haluat lähteä yrittäjäksi, niin kyllähän sitä työkokemusta kannattaa alalta olla sekä koulutus alan tehtäviin, niin on hiukka selkeämpiä nuo hommat.
      ihan ummikot yrittäjät kun eivät tahdo ihan ymmärtää miten ravintola toimii...

ja ravintolan työntekijöillä pitää olla alan koulutus sekä hygieniapassi, salmonellatodistus, ensiapukoulutus, (järjestyksenvalvojan koulutus), ja jos alkoholia tarjoiltaisiin niin anniskelupaikan vastaavan hoitajan pätevyyskoulutus(ainakin).

ravintoloissa kun ei ihan peruspuhdistusaineitakaan käytetä vaan on ihan omansa kalkinpoistoon, rasvanpoistoon, astioiden pesuun, uunien pesuun, tasojen pesuun, lattian pesuun, keittolevyjen ja parilan pesuun jne..
      jokaiselle kohteelle on omat aineensa ja ohjeensa miten ne pestään ja miten huolletaan.
      tiskikoneetkin pitää pestä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7685
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4263
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3735
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3200
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2886
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2601
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      61
      2474
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51