Onko minulla mitään "oikeuksia"? Eikö laki kiellä mittarin ruuvaamisen?
Mittarista on ruuvattu 100tkm pois. Aika härski temppu!
Myyjä sinisin silmin väitti että "vaan 260tkm ajettu", todellisuudessa 360tkm ajettu!
Joo, voi vaan syyttää itseään ja tyhmä olin en tutkinut asiaa paremmin, ei huoltokirjaa jne jne. Mutta antakaa asiallisia vastauksia! Kiitos!
Ostin auton ja selvisi että mittaria on ruuvattu.
27
6680
Vastaukset
- Saat rahat takaisin
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10921129
jos ostit autoliikkeestä.
Yksityistä myyjää vastaan voit tehdä rikosilmoituksen petoksesta. - Älkää tuhlatko aikaa
Päivänselvä provo!
- Kyrpisrotta
Älkää tuhlatko aikaa=päivääkin selvempi provo
- -kilometrit
Auto, dildo eli mikä tahansa myytävä asia jos myydään väärillä tiedoilla ja siitä
aiheutuu haittaa ostajalle niin sehän on petos.
Kyllä ne ketkä itse voi autoa ruuvailla tallinsa nurkassa niin
voi kilometrimittarin kanssa touhuta mitä vaan että kyllä
se homma suomessakin osataan. Eri asia sitten digitaaliset mittarit kun
ne tarttee laitteen sitten siihen hommaan mutta sekin voi
maksaa itsensä takaisin kun kilmometrilukemaa muutellaan.
Meillä kun ei ole mitään pakollisista rekisteriä jonne joka katsastuksessa
pitäisi saada kilometrilumat aina talteen. Silti vaikka olisi niin
ei kukaan tiedä paljonko sä ajat vuodessa, voit aina ottaa vaikka puolet
pois kilometrilukemasta joka vuosi jos haluat. Korjaamolta voit
silti hankkia normaaliin tapaan huoltoleiman kikkailemalla
tämän asian kanssa, kerroin kaavan siihen jossain toisessa
samanlaisessa viestiketjussa. - Carfox...
Jos myyjä on myynyt auton kertoen että se on samanverran ajettu kuin mittarilukema osoittaa ja selviää myöhemmin että onkin enemmän ajettu, asiakas on oikeutettu hinnan alennukseen tai kaupan purkuun jos summasta ei päästä sopuun.
Jos myyty mittarilukemalla jonka paikkansa pitävyydestä ei ole varmaa tietoa ja selviäisi että onkin ajettu enemmän niin asiakas ei ole oikeutettu korvaukseen.
Järkevintä on ennen kauppaa selvittää mittarilukeman paikkansa pitävyys vaikka yhdessä myyjän kanssa ja sen mukaisesti sitten ostaa tai jättää ostamatta. - Kerrottu, mutta...
http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=cf96dbe4-7c18-48be-94c3-5bb8b1ea5e2b
"Myyjän mukaan kuluttajalle oli kerrottu kaupantekohetkellä, että auton todellisesta ajomäärästä ei ole tietoa. Autossa ei myöskään ollut huoltokirjaa.
Ilmoitetun ja todellisen ajomäärän ero oli yli 350 000 kilometriä. Ottaen huomioon auton kauppahinta (4 990 euroa), ikä (12 vuotta) ja todellisten kilometrien eroavuus ilmoitetusta, auto ei vastannut sitä mitä kuluttajalla oli kaupantekohetkellä perustellusti aihetta olettaa.
Kuluttajariitalautakunta suositti kaupanpurkua, koska virhe ei ollut vähäinen. Myyjän tuli palauttaa kuluttajalle kauppahinta ja kuluttajan auto myyjälle." - Carfox...
Jos kilometrit heittänyt yli 350tkm niin kaupanpurku suotavaa. Pienemmällä heitolla ei mitään virhettä olisi edes tapahtunut koska asiakas varmaan ymmärsi että heittoa voi olla tai suosituksena ehkä lievä hinnanalennus koska arpaonni ei suosinut...
- Arpajainen
Jos kilometrit heittää yli 350tkm, eikä ostaja sitä huomaa, hänen täytyy olla ihan puupää.
- 7utyuj7
Arpajainen kirjoitti:
Jos kilometrit heittää yli 350tkm, eikä ostaja sitä huomaa, hänen täytyy olla ihan puupää.
Kerronpa sinulle arvon puupää että autossa ei ollut lähes yhtään ruostetta, naarmuja/kolhuja, maalipinta hyvä, ajolleen hyvä. Mistä tavallinen tallaaja olisi voinut huomata että autolla onkin ajettu 100tkm enemmän?
Luulenpa että et itsekään ensisilmäyksellä huomaisi totuutta. - Arpajainen
7utyuj7 kirjoitti:
Kerronpa sinulle arvon puupää että autossa ei ollut lähes yhtään ruostetta, naarmuja/kolhuja, maalipinta hyvä, ajolleen hyvä. Mistä tavallinen tallaaja olisi voinut huomata että autolla onkin ajettu 100tkm enemmän?
Luulenpa että et itsekään ensisilmäyksellä huomaisi totuutta."autossa ei ollut lähes yhtään ruostetta, naarmuja/kolhuja, maalipinta hyvä, ajolleen hyvä. Mistä tavallinen tallaaja olisi voinut huomata että autolla onkin ajettu 100tkm enemmän?"
Mikä silloin on ongelma? Olet saanut hyvän auton, jolla on ajettu luultua enemmän, ei se auto romuksi muuttunut vaikka saitkin todelliset kilometrit selville. Ja saattaa olla jopa niin, ettei myyjä ole itsekään tiennyt todellista lukemaa.
Ja oma tekstini, Herra Puupää, oli seuraava: "Jos kilometrit heittää yli 350tkm, eikä ostaja sitä huomaa, hänen täytyy olla ihan puupää. "
Eli vastaus oli nimimerkin: Kerrottu, mutta... tekstiin, ei varsinaisesti sinulle. Satatuhatta voi jäädä huomaamatta, mutta 350tkm ei saa jäädä.
Luulenpa että olen ollut niin kauan autojen kanssa tekemisissä, ettei minulle ihan mitä sattuu myydä. - 7utyuj7
Arpajainen kirjoitti:
"autossa ei ollut lähes yhtään ruostetta, naarmuja/kolhuja, maalipinta hyvä, ajolleen hyvä. Mistä tavallinen tallaaja olisi voinut huomata että autolla onkin ajettu 100tkm enemmän?"
Mikä silloin on ongelma? Olet saanut hyvän auton, jolla on ajettu luultua enemmän, ei se auto romuksi muuttunut vaikka saitkin todelliset kilometrit selville. Ja saattaa olla jopa niin, ettei myyjä ole itsekään tiennyt todellista lukemaa.
Ja oma tekstini, Herra Puupää, oli seuraava: "Jos kilometrit heittää yli 350tkm, eikä ostaja sitä huomaa, hänen täytyy olla ihan puupää. "
Eli vastaus oli nimimerkin: Kerrottu, mutta... tekstiin, ei varsinaisesti sinulle. Satatuhatta voi jäädä huomaamatta, mutta 350tkm ei saa jäädä.
Luulenpa että olen ollut niin kauan autojen kanssa tekemisissä, ettei minulle ihan mitä sattuu myydä.Luulenpa että myyjä tiesi tasan tarkkaan oikean mittarilukeman ja ruuvasi itse siitä 100tkm pois. Käytin Nettiauton tarkan haun ominaisuutta "Myydyt", naputtelin siihen autoni tiedot ja siihen pongahti parisenkymmentä ilmoitusta myydyistä, joista kolme oli entisten omistajien, mukaan lukien tämän, jolta sen ostin.
Vanhemmassa ilmoituksessa oli se 100tkm enempi ja mainittiin huoltokirja. Toisessa ei ollut kilometrejä mainittu mutta huoltokirja oli mainittuna. Ja viimeisin, henkilö jolta ostin, ilmoituksessa luki se 100tkm vähemmän eikä ollut huoltokirjaa. Näin ollen luulisin ja luulen siis suuresti että henkilö jolta sen ostin, oli ruuvannut mittaria. Myyjän numero on tiedossa.
Ajattelin ensin ottaa yhteyttä entisiin omistajiin ja kysellä kilometrejä ja sitten kun asiasta olen varma, soitan myyjälle jolta ostin ja vaadin korvausta. Jollei suostu, asia lähtee poliisien hoidettavaksi. - näin se menee
7utyuj7 kirjoitti:
Luulenpa että myyjä tiesi tasan tarkkaan oikean mittarilukeman ja ruuvasi itse siitä 100tkm pois. Käytin Nettiauton tarkan haun ominaisuutta "Myydyt", naputtelin siihen autoni tiedot ja siihen pongahti parisenkymmentä ilmoitusta myydyistä, joista kolme oli entisten omistajien, mukaan lukien tämän, jolta sen ostin.
Vanhemmassa ilmoituksessa oli se 100tkm enempi ja mainittiin huoltokirja. Toisessa ei ollut kilometrejä mainittu mutta huoltokirja oli mainittuna. Ja viimeisin, henkilö jolta ostin, ilmoituksessa luki se 100tkm vähemmän eikä ollut huoltokirjaa. Näin ollen luulisin ja luulen siis suuresti että henkilö jolta sen ostin, oli ruuvannut mittaria. Myyjän numero on tiedossa.
Ajattelin ensin ottaa yhteyttä entisiin omistajiin ja kysellä kilometrejä ja sitten kun asiasta olen varma, soitan myyjälle jolta ostin ja vaadin korvausta. Jollei suostu, asia lähtee poliisien hoidettavaksi.Olethan jo ottanut talteen kaiken materiaalin mitä olet itse netistä löytänyt?
Kyllähän tuo on ihan selvä petos. Oikeudessa sinut määrätään palauttamaan auto ja myyjä palauttamaan rahat. Sinä palautat auton ja myyjä todetaan varattomaksi... - 7utyuj7
näin se menee kirjoitti:
Olethan jo ottanut talteen kaiken materiaalin mitä olet itse netistä löytänyt?
Kyllähän tuo on ihan selvä petos. Oikeudessa sinut määrätään palauttamaan auto ja myyjä palauttamaan rahat. Sinä palautat auton ja myyjä todetaan varattomaksi...Nettiautosta olen löytänyt entisten omistajien myynti-ilmoitukset samasta autosta. Kaksi niitä on, kummassakin mainittiin huoltokirja, toisessa oli OIKEAT kilometrit, toisessa ei mainittu. Tässä huijarin ilmoituksessa ei mainittu huoltokirjaa eikä sitä ollut.
- ibrahim kamelivaras
7utyuj7 kirjoitti:
Luulenpa että myyjä tiesi tasan tarkkaan oikean mittarilukeman ja ruuvasi itse siitä 100tkm pois. Käytin Nettiauton tarkan haun ominaisuutta "Myydyt", naputtelin siihen autoni tiedot ja siihen pongahti parisenkymmentä ilmoitusta myydyistä, joista kolme oli entisten omistajien, mukaan lukien tämän, jolta sen ostin.
Ajattelin ensin ottaa yhteyttä entisiin omistajiin ja kysellä kilometrejä ja sitten kun asiasta olen varma, soitan myyjälle jolta ostin ja vaadin korvausta. Jollei suostu, asia lähtee poliisien hoidettavaksi.Mina laita meiseli sinu paljoajetu pakoputki ja polje niinku mopo mis ei tulpa kiini.Siina sina saa korvaus ja pohja asti ni etta hyva teke sinule.Sina kirku ja ruikuta ko pieni porsas jos vaha ajeta.
- petety
Arpajainen kirjoitti:
Olet itse kusipää
- Carfox...
Kun ostit yksityiseltä niin ratkaisu löytyy puukkohippasilta tai ennen tai jälkeen käräjiltä.
- JOBBARIT VANKILAAN!
Laitappas meille muillekin tiedoksi linkki mikä auto kyseessä, niin tiedetään moista jobbaria varoa!
Kiitos.- petety
Se on autoBaier Raiso
- 330d
Mua ja tossa pari vuotta sitte jymäytti eräs Lohjalainen osuusliikkeen omistama suurehko liike.
Auto oli tuonti auto ja osasin toki epäilläkkin mittarinlukemaa,vaikka huoltokirja olikin.
Vm-04 ja ajettu jo 260 tkm. naama pokerilla myyjä sano kilsojen pitävän kutinsa,tarkastettu kuulemma.Ja laski vuotuista ajomäärää,ym,lopuksi totesi ettei kyseisen auton mittarilukemaa pysty rukkaamaan.auto oli kyllä esimerkillisen siisti.
Epäilykset heräs,vaihteisto meni vikatilaan ja myyjän neuvosta vein auton merkin pikahuoltoon,jossa vika korjattiinkin.Mutta työn vastaanottajan sekä asentajan keskustelun kuulleena,pyysin vikakooditulostetta nähtäväksi siitä kun selviää kilometrit,eivät antaneet.
No kaveri on töissä kyseisessä paikassa ja korjausillassa otti vähin äänin kilsat ulos.382tkm.Huoltohistorian mukaan kilsat on vielä hävinny tässä lähiaikoina ja suomessa.
Menin liikkeen vaihtoautopäällikön puheille,joka totesi auton olevan tuontiauto ja he eivät siihen puutu,antoi vain lakimiehen numeron ja totesi,heillä olevan pikkasen enempi rahaa takana,jotenkärsi kohtalos.Tuli siinä pikku välien selvittely,kyseinen myyjäkin käväisi ja totesi,sanoneensa auton tuonti autoksi ja kilsat vaan mittarinlukemaksi.Olis pitäny olla sanelukone kauppahetkellä.
Kuluttaja asiamies totesi myyjäliikkeen olevan vastuussa,riippumatta tiesikö se siitä.
Soitinpa sitte tuolle liikkeen lakimiehelle,joka haistatti veet tolle kulttaja asiamiehen jutulle ja totesi,eetä tee rikosilmoitus niin maksat taatusti kaikki kulut.Enpä sitte velliperseenä uskaltanu viedä asiaa eteenpäin,mutta autoon olen tyytyväinen,olen ajanu yli40tkm.ilman ongelmia.
Saipa kyseinen liike vähän nenillenkin,kun työnantajani oli ostamassa kolmea uutta pakua.Kauppa meni heiltä sivu suun,kun vaihdossa olisi pitänyt ottaa (mukamas)tämä minun autoni ja myyjä ei sitä huolinut,kun tiesi auton.
Nyt tietävät että uudet pakut on ja naapurikylältä haettu.- petety
Asia mene hovin kun mittaria 273000 auto keskus tutki auton ja siilä oli ajetu 414000km
- Liike on vastuussa
"kyseinen myyjäkin käväisi ja totesi sanoneensa auton tuontiautoksi ja kilsat vaan mittarinlukemaksi. Olis pitäny olla sanelukone kauppahetkellä.
Kuluttaja asiamies totesi myyjäliikkeen olevan vastuussa riippumatta tiesikö se siitä."
NÄIN ON.
Kuluttajavirasto › Autot › Riitojen ratkaisuja › Mittarilukema
http://www.kuluttajavirasto.fi/autot/virhetilanteet/hakutulos.aspx?wordid=cf96dbe4-7c18-48be-94c3-5bb8b1ea5e2b
"VIRHEELLINEN TIETO ELI MITTARILUKEMAN MUUTTAMINEN (=VÄÄRENTÄMINEN) ON MYYJÄN VASTUULLA RIIPPUMATTA SIITÄ, TIESIKÖ LIIKE MITTARILUKEMAN MUUTTAMISESTA"
"Kaupanteon jälkeen selvisi, että pakettiautolla oli ajettu 668 000 kilometriä. Myyntihetkellä matkamittari oli näyttänyt 308 000 kilometriä. Myyjän mukaan kuluttajalle oli kerrottu kaupantekohetkellä, että auton todellisesta ajomäärästä ei ole tietoa. Autossa ei myöskään ollut huoltokirjaa.
Ilmoitetun ja todellisen ajomäärän ero oli yli 350 000 kilometriä. Ottaen huomioon auton kauppahinta (4 990 euroa), ikä (12 vuotta) ja todellisten kilometrien eroavuus ilmoitetusta, auto ei vastannut sitä mitä kuluttajalla oli kaupantekohetkellä perustellusti aihetta olettaa.
Kuluttajariitalautakunta suositti kaupanpurkua, koska virhe ei ollut vähäinen. Myyjän tuli palauttaa kuluttajalle kauppahinta ja kuluttajan auto myyjälle."- Ei mikään automaatti
Heh...
Näitä kuluttajaviranomaisten päätöksiä / YKSITTÄISTAPAUKSIA (hyvässä tai pahassa) on ihan turha minkäänlaisina "yleistyksinä" linkitellä.
Jokainen riita-, epäselvyys- ja virhevastuuasia käsitellään yksilöllisesti, yksilöllisin näytöin ja perustein arvioiden.
Jos ja kun tuossa kyseisessä tapauksessa mittarivirhe on ollut TÖRKEÄ ja myyjäliike ei (osaamattomuuttaan?) ole nimenomaisesti kauppakirjaan kirjannut "Ei varmuutta todellisesta ajomäärästä." tmsv. lauseketta on siten tässä kyseisessä tapauksessa toimittu kuten yllä sanottu.
Tämä ei kuitenkaan ole mikään automaattinen käytäntö.
Ihan turha kuvitella, että autoja noin vain palautellaan autoliikkeisiin kuin johonkin HobbyHalliin... ei, niin se ei mene.
Esim.
Toisaalla kuluttaja-asiamies sanoo ja on tehnyt päätöksen, että 200000km ajetun auton moottorin räjähtäminen ei enää autoliikkeelle kuulu.
Kuitenkin toisissa tapauksissa jopa 500000km ajetun auton moottorin räjähtämisiä on korvattavaksi suositeltu.
Toinen tapaus kertoo, että turbo on kulutusosa 280tkm ajetussa, toisaalta 350tkm ajettuun sellainen on suositeltu vaihdettavaksi liikkeen kustannuksella.
KULUTTAJA-SUOJALAKI käytetyn auton kaupassa ei todellakaan ole yksiselitteisen selkeä, eikä johdonmukainen. - Väliä merkillä/hinnalla?
Ei mikään automaatti kirjoitti:
Heh...
Näitä kuluttajaviranomaisten päätöksiä / YKSITTÄISTAPAUKSIA (hyvässä tai pahassa) on ihan turha minkäänlaisina "yleistyksinä" linkitellä.
Jokainen riita-, epäselvyys- ja virhevastuuasia käsitellään yksilöllisesti, yksilöllisin näytöin ja perustein arvioiden.
Jos ja kun tuossa kyseisessä tapauksessa mittarivirhe on ollut TÖRKEÄ ja myyjäliike ei (osaamattomuuttaan?) ole nimenomaisesti kauppakirjaan kirjannut "Ei varmuutta todellisesta ajomäärästä." tmsv. lauseketta on siten tässä kyseisessä tapauksessa toimittu kuten yllä sanottu.
Tämä ei kuitenkaan ole mikään automaattinen käytäntö.
Ihan turha kuvitella, että autoja noin vain palautellaan autoliikkeisiin kuin johonkin HobbyHalliin... ei, niin se ei mene.
Esim.
Toisaalla kuluttaja-asiamies sanoo ja on tehnyt päätöksen, että 200000km ajetun auton moottorin räjähtäminen ei enää autoliikkeelle kuulu.
Kuitenkin toisissa tapauksissa jopa 500000km ajetun auton moottorin räjähtämisiä on korvattavaksi suositeltu.
Toinen tapaus kertoo, että turbo on kulutusosa 280tkm ajetussa, toisaalta 350tkm ajettuun sellainen on suositeltu vaihdettavaksi liikkeen kustannuksella.
KULUTTAJA-SUOJALAKI käytetyn auton kaupassa ei todellakaan ole yksiselitteisen selkeä, eikä johdonmukainen.Onhan silläkin varmasti merkitystä onko kyseessä fiiatti vai bemari ja minkä hintaluokan prutku kun mietitään kuinka monta sataa tuhatta kilometriä sen pitäisi kestää. Voisko se olla syy erilaisiin suosituksiin..
- Arpajaiselle
Tule katsomaan 344000km ajettua pasuunaa tuossa pihassa, moni on mennyt halpaan sekä epäuskoon mittarinlukemassa koska auto on vaan siisti ja kaikinpuolin ehjä ikkunoita myöten ja ratin nahkaa kuin uutta eikä penkkikään halki volvojen tapaan, kaasupoljin päällyste kertoo että asiaan kuluuvat kilometrit on ajettu
- Carfox...
Ajoneuvon käyttötapa ratkaisee enemmän sen kunnosta kuin ajetut kilometrit. 100tkm kaupunkiajoa on kuluttavampaa kuin 200tkm maantieajoa. Huollettu ja hyvin pidetty 200tkm ajettu on parempi kuin 100tkm ajettu huoltamaton ja huonosti pidetty.
Ajetut kilometrit on viitteellinen arvo auton kunnosta eivätkä kerro koko totuutta.
Mittarilukema kertoo puolitotuutta ja siksi auton oikea kunto kannattaa tarkastaa. - Anonyymi
Kyllä vanhan auton saa uskottamalle kilometrejä ruuvaamalla taaksepäin. Sama pätee vanhemman miehen kohdalla.😁
- Anonyymi
Kannattaa pyytää VIN numero ja tarkistaa mitä löytyy nettihaulla.
Car vertical on ihan ok palvelu.
https://www.carvertical.com/fi
Maksullinen palvelu mutta jos on ostamassa autoa erityisesti ulkomailta tullattua tämä hinta kannattaa maksaa. Ei sitten tule niitä pahoja pettymyksiä.
Kyllä noita Suomessakin ruuvataan että ei se suomiauto ole aina oikealla mittarilukemalla oleva.
ODB lukija voi myös paljastaa joidenkin autojen väärän mittarilukeman jos osaa sitä käyttää ja tietää mitä etsii.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod223994- 182996
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3882155Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391919- 271851
- 311727
- 321619
- 141367
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai681230- 121171