Kuuluuko minulle lomakorvaus?

kesätyöläinen

Eli siis olin kesätöissä yhessä S-ryhmään kuuluvassa kaupassa. Työsopimus loppui elokuun lopulla. Viimeisessä palkassa ei ollu mitää lomarahoja. Sit mietin et ku mun työsopimus oli aika outo, siinä oli keskimääränen työmäärä viikossa 3 tuntia. Työnantaja sano et se on vaa ihan muodollinen ja et kesällä on sit enemmän töitä (alotin huhtikuussa).
Katoin noita kaupan alan TESsejä ja siinä mainitaa jotain työsopimuksen tuntimäärästä yms. Tietääkö kukuaa että kuuluuko mulle lomakorvaukset ku oon kuitenkin tehny töitä yli 14 päivää kuukaudessa vai eikö niitä tarvi antaa työsopimuksen vähäisen tuntimäärän vuoksi?

8

660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuuluu
    • kesätyöläinen

Työntekijällä, joka sopimuksen mukaan tekee kaikkina kalenterikuukausina työtä alle 14 päivää tai alle 35 tuntia eikä siten ansaitse lainkaan vuosilomaa, on työsuhteen kestäessä oikeus halutessaan saada vapaata 2 arkipäivää kultakin kalenterikuukaudelta, jonka aikana hän on ollut työsuhteessa.

Mitä toi sitte tarkottaa? Eli mun ois pitäny pitää vapaata? Eikö sitä voi sit saada rahana? En nyt jotenki yhtää tajuu näitä :D

• tälleen:

Tuosta luet http://www.pam.fi/fi/tyo/kauppa/vuosiloma/Sivut/Default.aspx

Ei sun olisi pitänyt pitää vapaata, vaan saada lomakorvaus työsuhteen päättyessä.

Aloita asian selvittäminen soittamalla palkanlaskijalle ja pyytämällä häntä selventämään, mitä kaikkea saamasi lopputili sisälsi (kai sinulla on palkkalaskelma tallessa?). Jos siinä ei ole ollut lomakorvausta, kysy, miksi ei ollut ja keneen otat yhteyttä ja soita sinne. Sitten jos lomakorvausta ei vieläkään tule, kysy neuvoa työsuojeluviranomaisilta. Puhelinnumerot löytyy http://www.tyosuojelu.fi/fi/yhteystiedot/3391. Jos olet alaikäinen, pyydä isää tai äitiä hoitamaan soittelut.

• kesätyöläinen

Joo oon saanu viimesen palkan ja tilinauhas ei näkyny mitää lomarahoista. Huomenna aattelin soittaa työnantajalle asiasta ja kysyn myös työtodistuksesta joka ei sekään ole vielä tullut. Kiitos teille avusta! :)

• kuuluu

• huomaa ero

Huomaa ero. Lomakorvauksen saa työsuhteen päättyessä aina. Siihen on vuosilomalaissa säädetty oikeus. Lomaraha on työehtosopimuksessa sovittu vuosilomapalkkaan ja useimmiten vuosilomalta palaamiseen sidottu palkanerä, jota ei saa määräaikaisen työsuhteen päättyessä.

• 14
        huomaa ero kirjoitti:

Huomaa ero. Lomakorvauksen saa työsuhteen päättyessä aina. Siihen on vuosilomalaissa säädetty oikeus. Lomaraha on työehtosopimuksessa sovittu vuosilomapalkkaan ja useimmiten vuosilomalta palaamiseen sidottu palkanerä, jota ei saa määräaikaisen työsuhteen päättyessä.

Toteutuneen työn mukaanhan se menee, jos on tuollainen joustava sopimus.

Lomakorvauksen saa toisaan aina, vaikka loman kertymäsääntö 14 päivää tai 35 tuntia ei täyty. Jos kuukaudessa ei tule lomaan oikeuttavaa määrää töitä, niin lomakorvaus on noin 10% palkasta. Joillain aloilla alle. Esimerkiksi vaikkapa rakennusalalla selvästi sen yli johtuen työehtosopimuksen säännöistä. Jos käsitin tilanteesi oikein, saat joka kuulta kahden päivän palkkaa vastaavan lomakorvauksen. Jos päivät/tunnit olisivat jääneet alle lomaa kerryttävien rajojen, saisit 9% korvauksen aina kyseisen kuukauden bruttopalkan mukaan.

• huomaan eron
        huomaa ero kirjoitti:

Lomakorvauksen saa aina kun ei ole pitänyt ansaitsemiaansa vuosilompäiviä kokonaan pois ennen työsuhteen loppumista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7555
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4173
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3675
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3170
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2846
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      56
      2456
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2378
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      40