Diesel Epicaa katselemassa

Evandaattori

Minulla on v.04 Evanda, siis merkiltään Daewoo, vielä silloin, mutta Letukaksi myöhemmissä vuosimalleissa muutunut sama auto.

Ostin auton n. vuosi sitten, vaikka tiesin, että bensaahan siinä noin raskaassa autossa tulee palamaan runsaan puoleisesti. Ajatuksena oli, että tuskin kahtakymmentä tuhatta kilsaa enempää tulee vuoden mittaan ajettua, kun perheen toiseksi autoksi hankittiin pikku-diesel Hyundai Getz.

Totuus kyllä nyt on osoittautunut toisenlaiseksi. Emäntä ajaa Getzillä n. 30 tuhatta vuodessa, ja minä puolestani olen ajanut Evandalla pitkin Suomea viimeisen vuoden aikana reilut neljäkymmentä tuhatta. Ajatus oli, että Getzillä ajettaisiin enempi ja Evandalla vähempi, mutta kuka Getzin tapaisella kinnerillä viitsii lähteä 500 km:n päähän ajelemaan? Kokeiltu on ja eipä se hääppöiseltä ole tuntunut.

Nyt taas nuorilla urheilijoillamme kisakausi lähestyy ja hurjalta näyttää: Marraskuussa ensin mennään Joensuuhun, sitten viikon päästä ihan pohjoiseen Lappiin, ja taas siitä viikon päätä uudelleen Joensuuhun. Kisakalenterissa näyttää olevan koetoksia talven mittaan myös Hämeenlinnassa, Kokkolassa, ja ties missä...

Evanda on ajo-ominaisuuksiltaan loistava peli, ainakin näin köyhän tavallisen autontarvitsijan mielestä. Niinpä mielessä on alkanut itämään auton vaihto, ja mielessä on käynyt diesel Epican laittaminen.Epican polttoaineen kulutus kun lienee 3-4 litraa pienempi ja halvempaa ainetta kuin Evanda hörppii, joka säästönä tietäisi n.3000 euroa vuodessa. Lisäksi pitäisi tulevalle talvelle hommata uudet kunnon talvirenkaat, ja sekään ei ihan pikkuinvestointi ole. Kertokaapa te joilla sellainen on tai on ollut, millaisesta kulkupelistä on kysymys? Joko Evandaa vaivanneet pikkuviat on saatu hallintaan? Mitä uudehkosta n.100 tuhatta ajetusta kannattaa maksaa. Evandaa ostaessani huomasin, että tinkaamisen varaa oli reilusti. Haluaisiko joku ostaa juuri katsastetun kunnossa olevan Evandani? Halvalla myyn, koska halvalla sen ostinkin.

1

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Letukka

Olen tykännyt diesel Epicastani ja etenkin sen ajo-ominaisuuksista. En ole mikään autoasiantuntija, joten fiilispohjalta totean, että ainakin pitkillä matkoilla Epica on mukava. Tukevan tuntuinen ja ohitukset sujuvat, kaikin puolin tilava. Ei välttämättä mitään kaupunkiauto, vaan juuri pitkän matkan ajoon. Rengasmelu voisi ehkä olla pienempikin, mutta saattaa asia korjaantua rengasmerkin vaihdolla. Olen itse laskeskellut dieselin kulutusta merkkaamalla järjestelmällisesti ylös ajetut kilometrit ja tankatut litrat, ja päätynyt laskelmissani 6,5l - 9l kulutukseen / 100km. Maahantuoja taitaa ilmoittaa keskikulutukseksi jonkin verran päälle 7l/100km.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7705
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4263
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3745
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3210
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2896
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2621
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2498
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      55