Muutosverokortti

riverking

Sain loppukeväästä tietää, että pääsen töihin erääseen paikkaan elokuun alussa. Arvioin silloin, että tienaan työstä syksyllä 10 000 euroa, joten laitoin sen tulorajaksi muutosverokorttiini. Veroprosentiksi tuli 9 %. Tuloni elo/syyskuun työstä on hieman päälle 6000 euroa. Viime tiistaina kävin verotoimistossa ja nostin loppuvuoden tulorajaksi 6000 euroa (koko vuosi 12000 euroa), jolloin veroprosenttini nousi 12,5 prosenttiin.

Perjantaina kuitenkin kävin vielä kerran tekemässä uuden muutosverokortin ja nostin tulorajan 8000 euroon (koko vuosi 14 000 euroa), jotta se ei varmasti ylittyisi työni aikana. Muutosverokortin veroprosentti on nyt 17 prosenttia.

Siis aluksi arvioin että tuloni uudessa työpaikassa jää 10000 euroon, mutta nyt tienattuani 6000 euroa, arvioin loppuvuoden tulot olevan 8000 euroa. Eli tulorajani tälle vuodelle oli 10000 euroa ja nyt se on 14000 euroa.

Miten 10000 euron tuloraja antaa veroprosentiksi 9 prosenttia ja "vain" 4000 euron lisäys tulorajaan, nostaa veroprosentin 17 prosenttin. Kuulostaa hurjalta nousulta.

Ennen nykyistä työtäni, olin saanut vain työttömyysrahaa tänä vuonna.

Jos tulorajani alittuu rajusti tänä vuonna, saanko rahaa veronpalautuksessa takaisin?

5

2607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei rikastu ei

Tuota, kaikki maksamamme verot ovat oikeasti niitä ns ennakonpidätyksiä (ja verottajan ja sinun arvioita tuloistasi). Kun vuosi vaihtuu, verotoimiston tietokoneet raksuttavat ja laskevat tulosi. Näistä sitten katsotaan veroprosentti, verrataan maksamiisi rahoihin ja palautusta/mätkyjä tulee sitten seuraavassa joulukuussa.

Kyllä valtio vie varmasti omansa, mutta myös yhtä varmasti liiat ennakonpidätykset palautetaan (pienen koron kera).

Suomessa vero on ns progressiivista, eli mitä enempi tienaat, sitä rankemmin veroprosentti (tai siis ennakonpidätysprosenttikin) nousee. Verotoimiston sivuilla on jossain varmaan nuo veroprosentit esitelty.

• Marginaalivero

No oletpa ainakin puljannut korttien kanssa, en oikein ymmärrä mitä järkeä tuossa on...

Lyhyesti niinkuin edellinenkin sanoi, ennakopidätys%:n (ja vero%:n) nousu johtuu suomen progressiivisesta verotuksesta. Lisäeurosta pitää maksaa aina enemmän. Tätä kutsutaan marginaaliveroksi, eli paljonko lisäeurosta maksetaan veroja. 17% on vielä vähän, esim. minulla noin 50 tonnin vuosituloilla maksaisin 4000 euron lisätulosta (jos siis alkuvuoden olisin maksanut 50 tonnin mukaan) veroa noin 45%.

• Suuret kiitokset vastauksista.

• hmmm..

""Miten 10000 euron tuloraja antaa veroprosentiksi 9 prosenttia ja "vain" 4000 euron lisäys tulorajaan, nostaa veroprosentin 17 prosenttin. Kuulostaa hurjalta nousulta. ""

Itse maksan joka ylimmääräisestä tonnista 52% veroa joten asiasi ihan kunnossa. Perusprosentti muutenkin 42% ollut vuosia...

• Anonyymi

Jos kuitenkin ansaitset reilusti vähemmän kuin tulorajasi niin lasketaanko maksettava vero kuitenkin verokortissa näkyvän prosentin mukaan ? Esim tuloraja on 50000e ja teinaatkin 20000e.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      46
      7595
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4193
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3695
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3180
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2866
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      60
      2507
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      54
      2388
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      51