Miksi aloittaa huumeiden käyttö?

En ymmärrä

Kertokaa minulle, huumeisiin kuolleen poikani, äidille, mikä ajaa teidät käyttämään huumeita.
Ajatteletteko koskaan, että tuhoatte oman elämänne ohessa myös läheistenne elämän?

Mikä tässä elämässä on niin vaikeata, että on pakko ehdollistaa itsensä ennenaikaiselle kuolemalle?

58

2297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YOLOYOLOYOLO

Hey lady! It's better to burn out than fade away!

• Anonyymi

Muista ottaa lääkkees.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Muista ottaa lääkkees.

Ei ole perhettä kuin avopuoliso joka sekin käyttää..
        Esitä tuo kysymys lääkäreille jotka eivät huoli osastolle katkolle..
        Kaikki alkoi heidän määräämistä lääkkeistä ja niiden äkillisestä poistosta, jolloin sairastuin.

• Jotta me saisimme selville, mistä johtuu esim. nykyaikana nuorten alkaminen käyttämään esim. kannabista, niin on hyvä tutkailla kukin kohdallaan, miksi esim. minun lapseni alkoi huumeiden käytön ?

Esimerkkinä mainitakseni....Minun poikani kun oli n. 20 vuotias ja kävi koulua, niin hän sai joiltakin koulukaverteiltaan vääränlaista informaatiota huumeista.
      Tämä informaatio tuli "puskaradiosta", joka kertoi, että " ei kannabis ole vaarallista" .
      Nämä puskaradion mainostajat jatkoivat, ....

Nämä mainostajat (joita tälläkin palstalla voimme todeta olevan hyvin paljon) eivät tiedosta itsessään ..pienin askelin tapahtunutta negatiivistä muutosta, tämän muutoksen he kokevat päinvastoin positiivisena, ja tämän he kertovat toisille kavereileen.
      Tämän he kertoivat myös pojalleni. Nämä "mainostajat" eivät tienneet ja jos tiesivätkin, niin eivät kertoneet, että kannabis pikkuhiljaa muuttaa käyttäjänsä passiiviseksi kaikilla elämän aloilla paitsi kannabiksen käytössä.

- He eivät kertoneet, että kannabis on rasvaliukoinen aine, joka pidempiaikaisella ja säännöllisellä käytöllä kerääntyy ihmisen elimistoon ja ennenkaikkea aivosolukkoihin, muuttaen tämän ihmisen toisenlaiseksi, mitä hän luontojaan olisi ollut.

Kannabiksen käyttäjä muuttuu vähitellen psykoottiseksi ja monet joutuvatkin tästä syystä usein nk. pakkohoitoon psykiatriseen sairaalaan.
      Pakkohoidossa heitä ei kuitenkaan pidetä kovin pitkään, vaan heidät päästetään nk. avohoitoon. Avohoidossa olessaan heillä on mahdollisuus taas alkaa käyttämään rakastamaansa ainetta ja kierre jatkuu.
      Poikani, joka on käyttänyt ko. ainetta jo yli kolmekymmentä vuotta, on aina välillä pakkohoidossa, ja taas avohoidossa. Hän on päässyt "onnelliseen tilaan", hän on "Suomen paras tietäjä" ja kirjoittelee "Raakunan" ja "hallavan_hevosen " nimimerkillä "Maailman menoa" palstalla.

Poikani on asettanut itsensä kannabismannekiiniksi, näyttäen käytännössä, minkälainen hänestä on tullut kannabiksen käytön seurauksena.
      Itse hän on ylpeä olotilastaan.
      Eri asia onkin sitten...olemmeko me vanhemmat ja läheiset hänestä ylpeitä ?

Eli vastauksena aloituksen tekijälle, nimimerkki "en ymmärrä", kun hän kysyi...
      "Kertokaa minulle, huumeisiin kuolleen poikani, äidille, mikä ajaa teidät käyttämään huumeita."

Vastaus siis useinkin on...
      Monet nuoret alkavat käyttämään huumeita kavereittensa mainostuksen seurauksena ja nämä mainostajat luulevat olevansa oikeassa ja jopa itse uskovat sanomaansa.
      Totuus on kuitenkin toinen.

• Raamatun lukija

Ei kannabis olekaan vaarallista tai edes kovinkaan haitallista, koska sitä voidaan lääkekäytössä käyttää jopa yli kymmenen grammaa päivässä joka päivä, vuosikausien ajan, ilman ongelmia. Poikasi merkittävin ongelma on aina ollut se LSD:n runsas käytto, jonka sinä aina tarkoituksella jätät unholaan, koska olet helvetin kiero tapaus, ja kieroutesi lisäksi poikasi LSD:n käyttö ei sovi siihen uskonnolliseen kannabisagendaan jota itsekin mielenterveysongelmaisena olet ajanut vuosikymmeniä maassamme ihan virallisena huumevalistuksena.

LSD on kuitenkin maailman voimakkain psykedeelinen huume, joka ei millään tavalla sovellu ainakaan sellaisen ihmisen käyttöön, jolla on piileviä mielenterveysongelmia. Teidän suvussannehan skitsofrenia on yleinen, kuten olet kertonut. Kuten myös päihdeongelmat yleisestikin.

Vai osaatko sanoa jonkun toisen päihteen (laillisen tai laittoman) joka olisi kannabista vähähaittaisempi?

Rasvaliukoisuus ei merkitse mitään asiassa. Ei vieläkään.

Totuus on se, että kannabis on maailman vähähaittaisin päihde, vai pystytkö kiistämään asian jollain faktalla? Etpä pysty niin.

• Raamatun lukija kirjoitti:

Ei kannabis olekaan vaarallista tai edes kovinkaan haitallista, koska sitä voidaan lääkekäytössä käyttää jopa yli kymmenen grammaa päivässä joka päivä, vuosikausien ajan, ilman ongelmia. Poikasi merkittävin ongelma on aina ollut se LSD:n runsas käytto, jonka sinä aina tarkoituksella jätät unholaan, koska olet helvetin kiero tapaus, ja kieroutesi lisäksi poikasi LSD:n käyttö ei sovi siihen uskonnolliseen kannabisagendaan jota itsekin mielenterveysongelmaisena olet ajanut vuosikymmeniä maassamme ihan virallisena huumevalistuksena.

LSD on kuitenkin maailman voimakkain psykedeelinen huume, joka ei millään tavalla sovellu ainakaan sellaisen ihmisen käyttöön, jolla on piileviä mielenterveysongelmia. Teidän suvussannehan skitsofrenia on yleinen, kuten olet kertonut. Kuten myös päihdeongelmat yleisestikin.

Vai osaatko sanoa jonkun toisen päihteen (laillisen tai laittoman) joka olisi kannabista vähähaittaisempi?

Totuus on se, että kannabis on maailman vähähaittaisin päihde, vai pystytkö kiistämään asian jollain faktalla? Etpä pysty niin.

Vaikka sinä oletkin ollut pakkohoidossa jo muutaman kerran kannabiksen käytön takia ja sinulla oman kertomuksesi mukaan on "hullun paperit", niin se ei oikeuta sinua valehtelemaan ja vääristelemään asioita.

Valhe 1. Poikani "merkittävin ongelma" ei ole LSD. Hän on itse kertonut palstoillaan, että hän on kokeillut 2 kertaa LSD:tä ja todennut, että se ei ollut hänen juttunsa.

Valhe 2 "Teidän suvussannehan skitsofrenia on yleinen, kuten olet kertonut. Kuten myös päihdeongelmat yleisestikin. "

Skitsofreniaa ei ole suvussani. Velipuoleni ..jolla on skitsofrenia, peri sen isältään.

Minun isäni eli 82 vuotiaaksi, ja lopetti alkoholin käytön 78 vuotiaana kokonaan, eli nautti viimeiset 4 vuotta täysin raittiina ja tervejärkisenä.

Itse en käytä alkoholia, toki nuorempana käytin hyvin kohtuullisesti.

Jos ja kun kirjoittelet hullun papereista huolimatta, niin älä silti valehtele ja vääristele asioita.

• Raamatun lukija
        Huutavanääni kirjoitti:

Vaikka sinä oletkin ollut pakkohoidossa jo muutaman kerran kannabiksen käytön takia ja sinulla oman kertomuksesi mukaan on "hullun paperit", niin se ei oikeuta sinua valehtelemaan ja vääristelemään asioita.

Valhe 1. Poikani "merkittävin ongelma" ei ole LSD. Hän on itse kertonut palstoillaan, että hän on kokeillut 2 kertaa LSD:tä ja todennut, että se ei ollut hänen juttunsa.

Valhe 2 "Teidän suvussannehan skitsofrenia on yleinen, kuten olet kertonut. Kuten myös päihdeongelmat yleisestikin. "

Skitsofreniaa ei ole suvussani. Velipuoleni ..jolla on skitsofrenia, peri sen isältään.

Minun isäni eli 82 vuotiaaksi, ja lopetti alkoholin käytön 78 vuotiaana kokonaan, eli nautti viimeiset 4 vuotta täysin raittiina ja tervejärkisenä.

Itse en käytä alkoholia, toki nuorempana käytin hyvin kohtuullisesti.

Jos ja kun kirjoittelet hullun papereista huolimatta, niin älä silti valehtele ja vääristele asioita.

Huumevalistuksessa on kerrottu, että LSD voi aiheuttaa vakavia mielenterveydellisiä ongelmia jo kertakokeilulla, ja poikasi taas tunnettiin eräänä kaupunkin kovimpana "happopäänä". Varmaanhan hän sinulle kaiken totuuden kertookin sen aineen käytöstä.

LSD on erittäin tehokas aine saada aikaan mielenterveysongelmia, varsinkin jos suvussa on siihen vielä selvää geneettistä alttiutta. Poikasi on skitsofreeninen, ja sinäkin omaat ihan saman sairauden oireita, perkeleen "lusiferin enkeli"-juttujen kirjoittelija.

Tuo oman alkoholinkäyttösi nykyinen sievistely on myös melkoista valehtelua ja vääristelyä, mutta senhän itsekin toki tiedät. Koko huumevalistustouhusikin oli lähinnä itsekeksimiesi kannabisrasvajuttujen kertomista verorahoilla ja sitten iltaisin viinan juontia eri ravintoloissa ympäri Suomea. Samanlainen olet kuin Riipinenkin.

Kannabis on edelleen maailman vähähaittaisin päihde, ei LSD, eikä alkoholi. Kannabis.

• Ap. kirjoittaja

Olen todella pahoillani poikasi ja samalla oman itse puolesta.
        Kirjoitit erinomaisesti ja toivoakseni joku sen perusteella järkiintyy.

Pidä huolta itsestäsi ja jaksamisestasi.

• Mieti vähän
        Raamatun lukija kirjoitti:

Oletko koskaan ajatellut, miltä vanhemmista tuntuu kun huumeet ovat vieneet heidän lapsensa helvettiin?

Luulisi, ettää Raamatun lukija edes pysyisi kuivilla, mutta ilmeisesti ei.

• Raamatun lukija
        Mieti vähän kirjoitti:

Oletko koskaan ajatellut, miltä vanhemmista tuntuu kun huumeet ovat vieneet heidän lapsensa helvettiin?

Luulisi, ettää Raamatun lukija edes pysyisi kuivilla, mutta ilmeisesti ei.

LSD:stä on tosiaan joskus sanottu, että se näyttää käyttäjälleen helvetin. Kannabis on Jumalan lahja ihmisille, maailman vähähaittaisin päihde, maailman monipuolisin lääke- ja maatalouskasvi, eikä sen käyttöä Jumalakaan ihmisiltä kiellä.

Oletko koskaan ajatellut? Entä oletko ajatellut sitä, että sen jälkeen kun huutavanääni tuli huutamaan tänne vuosia sitten, Suomessa on jo yli 25 000 ihmistä ehtinyt kuolemaan alkoholiiin, lailliseen ja ihmistä eniten tuhoavaan huumeeseen? Alkoholipsykooseja on ollut yli 30 000.

Vienyt helvettiin monta lastakin, mutta koska se on niin arkipäiväistä Suomessa, siitä ei vaan enää välitetä, ja rasvaiset kannabisjutut taas antavat rahoituksen "huumevalistukselle".

• Anonyymi

Se nyt vaan on että huumeita on joka paikassa.

• etsijänro145032

ne vie toisille tasolle joka tekee onnelliseksi. muitten silmissä näyttää ehkä heikolta mutta käyttäjä on sisäisesti onnellinen.

miksi jotkut haluaa seistä muitten onnellisuuden edessä ja sanovat miten pitäisi elää? kateellisuudesta vai mistä kertokaa se!? kannabis ei ole vaarallinen aine. jos olet saamaton laiska tyhmä luuseri niin varmasti ihmiset luulevat että kannabis on sen takana. kannabis vain voimistaa käyttäjän tuntemuksia ja aisteja. itse aloin käyttämään niin minusta tuli tiedonetsijä- luen todella paljon kirjoja. en edes muista milloin viimeksi olisin omalla vapaa ajalla lukenut kirjoja. mutta kannabiksen tultua elämään aloin lukea psykologiaa, filosofiaa ym mihin on ollut kiinnostusta aina mutta ei ole vaan jaksanut. en kyllä lähtis suositteleen heikoille älykkyysosamäärän omaaville yksilöille kannabista.

huumeet on fiisaille ja alkoholi on tarkoitettu tyhmille ihmisille

älkää luulko että teistä tulee fiisaita jos käytätte huumeita. SE EI TOIMI NIIN.

• Ajatteletko koskaan

"ne vie toisille tasolle joka tekee onnelliseksi. muitten silmissä näyttää ehkä heikolta mutta käyttäjä on sisäisesti onnellinen."

Kestääkö onnellisuutesi 24/7 ja entä terveytesi ja taloutesi?
        Miten läheisesi suhtautuvat siihen, että tuhoat itsesi ja elämäsi tietoisesti?

• Käyttäjä01
        Ajatteletko koskaan kirjoitti:

"ne vie toisille tasolle joka tekee onnelliseksi. muitten silmissä näyttää ehkä heikolta mutta käyttäjä on sisäisesti onnellinen."

Et kysynyt minulta mutta voin vastata:
        Kyllä, onnellisuus kestää 24/7
        Kannabis parantaa monia oireita
        Kannabis on halvempaa kuin alkoholi eikä siihen voi kuolla!
        Siksi kannabis on monin verroin parempi päihde kuin alkoholi, myös täysin terveille ihmisille.
        Läheiseni suhtautuvat tukevasti koska ovat huomanneet muutoksen. Kuulema pahimmat stressirypytkin kadonneet kasvoiltani

• etsijänro145032

onnellisuus on jokaisen oma valinta. se kestää niin kauan kuin itse haluaa. jos toiset nalkuttaa vieressä niin jotkut ei ehkä kestä sitä. tästä syystä en ole kertonut kenellekkään tutulle kannabis käytöstäni. mitä tulee talouden ja terveyden tilaan niin ne kestää ihan hyvin. en ole mikään sekakäyttäjä joten olen todella hyvässä terveydentilassa ja rahaa ei pala turhuuksiin kuten alkoholiin,tupakkaan en käytä edes kofeiinia. kaverit on sanonut että olen paljon parempaa seuraa kuin ennen,todella positiivinen sanovat ja kyselevät mikä on minun salaisuus. en viitsi ääneen sanoa olevani hampuusi koska ihmiset pelkäävät tuntematonta. en tiedä kovista huumeista mitään enkä haluakkaan. jokainen tekee omat valintansa niin se vain on.

• leski ja kissa

Mulla oma puoliso kuoli vain 38v.Aina hän (mieheni)oli kova juopotteleen mutta vuosien kuluessa ja useempi linnareissu takana aloin huomaan käytöksessä muutosta.Oli päiväkausii pois.Sit viimisen vuoden aikana alkoi rahat menee niin etten niitä kerinnyt ees näkemään.Tuli sellanen muutos ihmisessä.Meillä oli 11v hyvä liitto mutta jatkuvat linnareissut ja jatkuvasti pitenevät poissaolot puhuivat puolestaan,kyllä tiesin mis mennään ja pelkäsin.No tavallinen ryyppyputki ja mies poissa viikon kun sain tiedon että kuollu johonkin kämppään yliannostukseen.Minä alkuun yritin kysellä ja auttaa mutta hän oli niin raivon vallassa aina kotona ollessaan et jätin kyselyt.En minä häntä ahdistanut uteluillani koska tiesin ei se auta,vaan pahentaa.Sinulle äiti joka menetit poikasi,otan osaa,mutta ei kukaan voi jälkikäteen tietää miksi hän alkoi käyttään.itse aloin juomaan paljon mieheni kuoltua mutta nyt lopettanut ja saanut asiani kuntoon.Enkä jälkeenpäin tiedä,miksi join.Eli sama ku kysyy miksi alkaa käyttään huumeita.Noihin asioihin ei oo vastauksia.Mutta älä pode syyllisyyttä, et varmasti tehnyt mitään miksi poikasi huumeet aloitti.Syyllinen on henkilö itse joka ei oo enää vastaamassa.Koitahan jaksaa,päivä kerrallaan,niin minäkin.

• Narc.

Syvimmät surunvalitteluni. Yhdenkään vanhemman ei pitäisi lastaan saattaa hautaan.

En lähde nyt omaa tietäni valottamaan. Sen varrella olen lukenut valtavia määriä erilaista materiaalia päihteilystä, sen syistä ja seurauksista. Ensimmäinen näistä lienee ollut Christien ja Bruunin "Hyvä vihollinen". Sen jälkeen aineistoa on löytynyt yliopistoista, EMCDDA:sta, WHO:sta, A-klinikkasäätiöstä jne. Olen käyttänyt tarkoitushakuisesti lähteitä joiden voisi olettaa ottavan näihin asioihin kriittisen kannan.

Siinä lueskellessani olen oppinut ensinnäkin sen, että se huumevalistus mitä minulle peruskoulussa tarjottiin oli erittäin yksipuolista. Siitä voi ison osan laittaa kyseenalaiseksi pelkästään tuon "Hyvän vihollisen" pohjalta. Suoraan sanoen ne ihmiset joiden velvollisuutena oli minulle tarjota opetusta ja tietoa valehtelivat. Osa tieten tahtoen, suurempi osa varmasti vain sen vuoksi etteivät ole tutkineet ja kyseenalaistaneet tarjoamaansa aineistoa, mikä hyvän opettajan pitäisi tehdä.

Olen myös oppinut sen että päihteily ei ole mitenkään yksinomaisesti inhimillinen piirre. Ei edes nisäkkäiden yksinoikeus. Lienet nähnyt syksyllä rastaiden juhlivan pihlajan alla kun marjat ovat pudonneet? Tiesitkö, että nämä pudonneet marjat ovat jo fermentoituneet? Seurauksena on rastaalle päihtymystila.

Päihtymisen tarve on siis meihin jostain syystä sisään rakennettu. Sillä on evoluution kannalta oltava jonkinlainen positiivinen vaikutus. Ei se vaadi sitä että elämä olisi vaikeaa.

Kokeilunhalu, uteliaisuus, rajojen rikkominen, vastarinta - kaikki nämä kuuluvat nuoruuteen. Siltä pohjalta nuori juo ja tupakoi. Jos nuori ottaa päihdevalistuksen todesta kyselemättä, saattaa esimerkiksi minun tapaamiseni aiheuttaa kysymyksiä. Olen päälle nelikymppinen, pitkäaikaisessa vakituisessa työsuhteessa ja vaihtoehtopäihteiden käyttäjä. En ihan vastaa perinteisen päihdevalistuksen antamaa kuvaa narkkareista.

Olen samalla linjalla Christien ja Bruunin kanssa: pahinta huumeiden väärinkäyttöä on niiden poliittinen väärinkäyttö. Nuorta on kohdeltava itsenäisenä, ajattelevana ihmisenä. "Äiti tietää paremmin" ja "vanhempana ymmärrät" ovat pahimpia mahdollisia virheitä mitä valistuksessa voidaan tehdä.

Uskon että päihdevalistus jolla on vakaa (yhteiskunta)tieteellinen perusta olisi huomattavasti tehokkaampaa kuin pelottelu. Tällä olisi sinunkin pojallesi tarjottu työkalut joiden avulla arvioida aineiden vaikutuksia ja haittoja, niin lyhyt- kuin pitkäkestoisia. Pelotteluvalistuksella estämme tehokkaasti näiden työkalujen hyödyntämisen.

Jostain syystä koetaan että alkoholin ja muiden päihteiden välillä on jonkinlainen ero. Tämä on täysin teennäinen poliittinen jaottelu, eroa ei ole lääketieteellisesti, sosiologiesti eikä psykologisesti. Yhteiskunta kuitenkin tällaisen jaottelun tekee. Sen vuoksi todellista päihdevalistusta ei ole ollut tarjolla.

Kyse ei ole niinkään siitä mikä ajaa käyttämään nimenomaisesti vaihtoehtopäihteitä. Minulle ja monelle muulle alkoholi ei vain sovi, joko fyysisesti tai psyykkisesti.

Kyse on siitä mikä ajaa käyttämään päihteitä, ja mikä aiheuttaa sen ettei niiden kohtuukäyttö onnistu. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta kohtuukäyttö on käyttäjälle ja hänen ympäristölleen haitatonta. Liikakäytöllä on poikkeuksetta haittavaikutuksia. Eräiden aineiden kohdalla seurauksena on valitettavasti kuolema.

IHRY tarjoaa ihan hyvän yleiskuvan riippuvuuteen ja sen syntyyn: http://www.irtihuumeista.fi/files/180/Riippuvuus_ilmiona.ppt

• Nimimerkille "Narc".

Kirjoituksesi on todellakin Christien ja Bruunin esimerkin kaltainen.
        .
        .Asiallisuuden kaapuun puettu asiattomuutta.

Asiattomuuksia kirjoituksessasi on monia, mutta ehkä seuraava lainaus on pahimmasta päästä.....
        "Jostain syystä koetaan että alkoholin ja muiden päihteiden välillä on jonkinlainen ero. Tämä on täysin teennäinen poliittinen jaottelu, eroa ei ole lääketieteellisesti, sosiologiesti eikä psykologisesti. Yhteiskunta kuitenkin tällaisen jaottelun tekee. Sen vuoksi todellista päihdevalistusta ei ole ollut tarjolla."

Vastaan...

Tosia-asia on kuitenkin, että "kaikki huumeet on vaarallisia, mutta ERI TAVOIN."

Toiset huumeet voi (yliannostukset) voi tappaa kerta heitolla, eli ihminen kuolee oikeasti.

Toiset huumeet ei tapa fyysisesti, mutta pikkuhiljaa ja pieninaskelin "tappaa" mielenterveyden, eli vaurioituu psyykisesti.

Toiset huumeet ovat vesiliukoisia, eli poistuvat käyttäjästästään suhteelllisen nopeasti, mutta toiset (varsinkin cannabiksessa oleva THC) ovat rasvaliukoisia, ja puoliintumisaika on pitkä (jopa yli 20 vrk), ja tästä syystä toistuva ja säännöllinen käyttö aiheuttaa varastoitumista,..esim . aivosolukkoihin. Näin käyttäjän persoonallisuus vähitellen muuttuu...omasta mielestään ihan hyvään suuntaan, mutta läheisten ja niiden ihmisten mielestä, jotka tuntevat ko. käyttäjän...persoonalisuus muuttuu omituiseksi ja joidenkin käyttäjien kohdalla on edessä ajautuminen mielitautisairaalaan.

Eli väitteesi, että " tämä olisi jotain teennäistä poliittista jaottelua," on todellakin
        Christien ja Bruunin kaltaista asioiden vääristelyä.

Kirjoitit myös...
        "Kyse ei ole niinkään siitä mikä ajaa käyttämään nimenomaisesti vaihtoehtopäihteitä. Minulle ja monelle muulle alkoholi ei vain sovi, joko fyysisesti tai psyykkisesti. "

On tunnettu tosi-asia, että kannabiksen käyttäjälle ei sovi esim. alkoholi, koska on kysymys vesiliukoisen aineen sekoittamisesta jo kehossa olevaan rasvaliukoisen aineen sekaan, se aiheuttaa vain pahanolon tunteen.
        Tämä selitää mm. sen, miksi kannabiksen käyttäjät moittivat alkoholia.

Ps. Jostain syystä en saanut linkiäsi auki, teinkö jotain väärin?

• Kesitassi
        Huutavanääni kirjoitti:

Nimimerkille "Narc".

.

Asiattomuuksia kirjoituksessasi on monia, mutta ehkä seuraava lainaus on pahimmasta päästä.....
        "Jostain syystä koetaan että alkoholin ja muiden päihteiden välillä on jonkinlainen ero. Tämä on täysin teennäinen poliittinen jaottelu, eroa ei ole lääketieteellisesti, sosiologiesti eikä psykologisesti. Yhteiskunta kuitenkin tällaisen jaottelun tekee. Sen vuoksi todellista päihdevalistusta ei ole ollut tarjolla."

Vastaan...

Tosia-asia on kuitenkin, että "kaikki huumeet on vaarallisia, mutta ERI TAVOIN."

Toiset huumeet voi (yliannostukset) voi tappaa kerta heitolla, eli ihminen kuolee oikeasti.

Toiset huumeet ei tapa fyysisesti, mutta pikkuhiljaa ja pieninaskelin "tappaa" mielenterveyden, eli vaurioituu psyykisesti.

Toiset huumeet ovat vesiliukoisia, eli poistuvat käyttäjästästään suhteelllisen nopeasti, mutta toiset (varsinkin cannabiksessa oleva THC) ovat rasvaliukoisia, ja puoliintumisaika on pitkä (jopa yli 20 vrk), ja tästä syystä toistuva ja säännöllinen käyttö aiheuttaa varastoitumista,..esim . aivosolukkoihin. Näin käyttäjän persoonallisuus vähitellen muuttuu...omasta mielestään ihan hyvään suuntaan, mutta läheisten ja niiden ihmisten mielestä, jotka tuntevat ko. käyttäjän...persoonalisuus muuttuu omituiseksi ja joidenkin käyttäjien kohdalla on edessä ajautuminen mielitautisairaalaan.

Eli väitteesi, että " tämä olisi jotain teennäistä poliittista jaottelua," on todellakin

Kirjoitit myös...
        "Kyse ei ole niinkään siitä mikä ajaa käyttämään nimenomaisesti vaihtoehtopäihteitä. Minulle ja monelle muulle alkoholi ei vain sovi, joko fyysisesti tai psyykkisesti. "

On tunnettu tosi-asia, että kannabiksen käyttäjälle ei sovi esim. alkoholi, koska on kysymys vesiliukoisen aineen sekoittamisesta jo kehossa olevaan rasvaliukoisen aineen sekaan, se aiheuttaa vain pahanolon tunteen.

Varmaan niin on että tuontasoisia raamatullisiakin kannabisjuttuja päässään pyörittävän uskovaisen ihmisen kanssa on ihan turha aikaansa ainakaan paljon hukata. Isänsä poika ja poikansa isä. Omenat ei tipu kauas.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10849039

• naamis
        Huutavanääni kirjoitti:

Nimimerkille "Narc".

.

Vastaan...

Kirjoitit myös...

Huutavalle äänelle:

Olet kyllä totaalisen metsässä noissa kirjoituksissasi. Enpä ole vielä tähän mennessä internetissä nähnyt ketään yhtä pahasti päästänsä sekaisin olevaa hysteeri"valistajaa".

Ensiksi, kannabiksen THC:n varastoitumista koskevassa kirjoituksessasi olet kyllä erittäin väärässä, koska tuo varastoituminen ei aiheuta käytännössä ihmiselle yhtään mitään. Ainoastaan sen että huumetesteissä näkyy pidempään.

Alkoholi ei tuota huonoa oloa kannabista käyttävälle ihmiselle yhtään sen enempää kuin kannabista käyttämättömälle ihmiselle. Vieläkin ihmettelen miten ihmeessä voit/kehtaat kirjoittaa moista soopaa "oikeana tietona". Etkö ymmärrä, että teet itsestäsi vain täyden idiootin niiden silmissä, jotka asiasta ovat ottaneet OIKEASTI selvää.

Luot itsellesi mielikuvan jota täällä sitten totuutena kirjoittelet. Ei uskoisi, että olet äiti-ihminen, koska väitteesi ovat väärää tietoa, etkö ikinä tutki asioita?
        Nykyaikana kun internet on olemassa niin kaikki olemassa oleva tieto mitä ihminen tähän mennessä tietää, on helposti etsittävissä esimerkiksi internetin hakukoneilla.

Ei oppikirjojakaan kirjoiteta yhden ihmisen saduista.

• Jumalaaeiole
        Huutavanääni kirjoitti:

Nimimerkille "Narc".

.

Vastaan...

Kirjoitit myös...

Tämä kannabiksen rasvaliukoisuus ei ole vaarallista ja sinä jostain syystä haluat antaa siitä huonon kuvan. Miksi? Itse syön talvella D-vitamiinia, joka on myös rasvaliukoista. Muuttaako sekin personallisuuttani? Olehyvä ja ilmoita lähteesi tai todista kemiallisella kaavalla väitteesi.

• 299,2.7
        naamis kirjoitti:

Huutavalle äänelle:

Olet kyllä totaalisen metsässä noissa kirjoituksissasi. Enpä ole vielä tähän mennessä internetissä nähnyt ketään yhtä pahasti päästänsä sekaisin olevaa hysteeri"valistajaa".

Ensiksi, kannabiksen THC:n varastoitumista koskevassa kirjoituksessasi olet kyllä erittäin väärässä, koska tuo varastoituminen ei aiheuta käytännössä ihmiselle yhtään mitään. Ainoastaan sen että huumetesteissä näkyy pidempään.

Alkoholi ei tuota huonoa oloa kannabista käyttävälle ihmiselle yhtään sen enempää kuin kannabista käyttämättömälle ihmiselle. Vieläkin ihmettelen miten ihmeessä voit/kehtaat kirjoittaa moista soopaa "oikeana tietona". Etkö ymmärrä, että teet itsestäsi vain täyden idiootin niiden silmissä, jotka asiasta ovat ottaneet OIKEASTI selvää.

Luot itsellesi mielikuvan jota täällä sitten totuutena kirjoittelet. Ei uskoisi, että olet äiti-ihminen, koska väitteesi ovat väärää tietoa, etkö ikinä tutki asioita?
        Nykyaikana kun internet on olemassa niin kaikki olemassa oleva tieto mitä ihminen tähän mennessä tietää, on helposti etsittävissä esimerkiksi internetin hakukoneilla.

Ei oppikirjojakaan kirjoiteta yhden ihmisen saduista.

"Etkö ymmärrä, että teet itsestäsi vain täyden idiootin niiden silmissä, jotka asiasta ovat ottaneet OIKEASTI selvää."

Mutta ajattele, että tämä uskossa elävä huutavanääni on sentään perustanut Irti Huumeista ry:n, jonka valistusopit taas on ammennettu juurikin huutavanäänen itsekeksimistä kannabissaduista. Huumevalistuksella asian kanssa ei ole ollut mitään tekemistä, vaan kyseessä on ollut lähinnä itsekeksityn kannabisuskonnon levittäminen Suomeen.

• Narc.

Heippa huutavanääni

Kiitoksia vastineestasi, arvostan sitä :-)

Sanon heti alkuun että kunnioitan elämänkokemustasi ja mielipiteitäsi. Joten pysytään asialinjalla. Asiat riitelevät, eivät ihmiset - mutta minua ei kiinnosta sen enempää ihmisten kuin asioiden riitely. Sillä ei pääse mihinkään, keskustelulla puolestaan luodaan yhteisymmärrystä.

Mitäs pirkaletta sille linkille tapahtui? Minulla se kyllä toimii. Se löytyy kuitenkin helposti - mene www.irtihuumeista.fi ja klikkaa oikealta Tietopaketit huumeista. Seuraavan sivun oikeasta reunasta löytyy Riippuvuus ilmiönä.

Haluaisin hieman kertoa tuosta Hyvästä Vihollisesta ja kirjoittajistaan. Kettil Bruun oli suomalainen sosiologi sekä kansainvälisellä tasolla merkittävä, päihdepolitiikan tutkija. Hän toimi Alkoholipoliittisen Tutkimuslaitoksen johtajana vuodesta -55 vuoteen -68, ja Alkoholitutkimussäätiön sihteerinä -55 -80. Kolmen vuoden ajan hänellä oli professuuri Tukholman yliopistossa. Nils Christie on norjalainen sosiologi ja kriminologi, ja on toiminut kriminologian professorina Oslon yliopistossa vuodesta -66. Voitanee olettaa herroilta löytyvän kohtalainen määrä asiantuntemusta.

Hyvä Vihollinen puolestaan on vuosikausia kuulunut suomalaisissa yliopistoissa farmakologian perusoppimäärään. Sen kuittaaminen vääristelynä on aika rankka veto. Onko tarkoituksesi esittää että suomalainen farmakologia perustuu valheelliselle tiedolle?

Kutsun alkoholin ja muiden päihteiden erottelua teennäiseksi, sille ei ole lääketieteellistä, psykologista eikä sosiologista perustetta. Oletko sitä mieltä että tällainen jaottelu on asianmukainen, mikäli kyllä, millä perustelet sen?

Olen aivan samaa mieltä siitä, että kaikki päihteet ovat vaarallisia. Yksi selkeä mitta vaarallisuudelle on ld50-annos, jonka nautittuaan ihmisellä on 50% mahdollisuus kuolemaan. Kannabiksen kohdalla ei ole ld50-annosta pystytty mittaamaan. Kokeiden perusteella on arvioitu että ihmisen pitää sen saavuttaakseen yhdellä istumalla kiskaista seitsemän ja puoli kiloa THC:tä. Lienet samaa mieltä siitä että tämä on mahdotonta?

Vaikkei kannabis ole toksinen, ei se kuitenkaan ole päihteenä vaaraton, voidaan kuitenkin sanoa sen olevan verrattain haitaton. Kuten sanottu kaikilla päihteillä on vaaransa. Ehdottoman valtaosan kohdalla nämä tulevat esille liikakäytön yhteydessä. Kannabiksen liikakäytön seurauksena on lähinnä tylsistyminen ja apatia. Mikäli liikakäyttö jatkuu, se saattaa todella aiheuttaa persoonallisuuden muutoksia, ahdistusta, masennusta ja näin pois päin. Se saattaa myös laukaista piilevän skitsofrenian tai psykoosin. Painotan uudelleen, että kyse on liikakäytön seurauksista.

On totta, että kannabinoidit ovat rasvaliukoisia. Yhtälailla on totta sen metaboliittien varastoituminen rasvakudokseen. Niiden poistuminen kehosta kestää tunnetusti vähintään 28 päivää. Tässä puhutaan kuitenkin metaboliiteista, joilla ei ole minkäänlaisia psykoaktiivisia vaikutuksia. Samat metaboliitit löytyvät hampunsiemenien popsijalta. Päihteen rasva- tai vesiliukoisuudella ei kuitenkaan ole mitään tekemistä sen haittavaikutusten kanssa.

Valitettavasti näkemyksesi alkoholin sopimattomuudesta minulle meni metsään. Kohtuus kaikessa, kyllä minulle hyvä viini, olut tai viski hyvässä seurassa hyvinkin maittaa. Eikä jointti siinä sivussa ollenkaan pahaa tee. Kyse on siitä että pyrin kontrolloimaan omaa käyttöäni, ja Kuningas Alkoholin kanssa se tahtoo lipsua. Ei tee hyvää päälle eikä kukkarolle.

Tässä on käsittelyssä montakin erilaista asiaa. Valitettavasti tila ei riitä yhdessä puheenvuorossa niiden kovin syvälliseen tutkiskeluun. Seuraavalla kerralla lisää. Toivoisin kuitenkin, että kun esität tieteellisiä väitteitä esität niille myös lähteitä joihin voisin tutustua.

• Kiitokset asiallisesta vastineestasi.

En saanut vieläkään linkkiä auki, vaikka menin hyvin neuvomaasi tietä.
        Syy todennäköisesti on tässä koneessani, kun vävyni tulee seuraavan kerran vierailulle (hän on oikea tietokonenörtti), niin hän saa tarkistaa koneeni säädöt, ne ilmeisesti on hiemän vinksallaan.

Mutta sitä odotetellessa vastailen tämän hetkisten tietojeni mukaan.

Kettil Bruunin ja Nils Christienin ajatuksen juoksuihin tutustuin jo niinä vuosina kun he olivat mainitsemissasi viroissaan. Heidän huumemyönteiset ajatuskantansa saivat jo silloin hyvin paljon arvostelua, mutta heidän suhteellisen arvostetut virkansa ja siinä ohella heidän ajatusmaailmansa loivat pohjaa vielä tänäkin päivänä olevalle huumemyönteisyydelle, josta me nyt paljolti saamme kärsiä.

Ei korkea-arvoinen virka takaa aina sitä, että viranhaltija on oikeassa.
        Monetkin virat nykyaikana muodostuvat demokraattisin menetelmin.
        Myöskään enemmistön äänet eivät takaa sitä, että asia on oikein ratkaistu, esim. terveydelliseltä ja muultakaan kannalta katsottuna.

Kettill Bruunin ja Nils Christianin mielipiteet on menneen talven lumia, eivätkä vastaa tämän päivän tietämystä.

Minun ajatuskantani perustuu "vierestä seuranneena" (nimimerkki, jota käytin aikaisemmin) läheiseni elämän tien tarkkailuun ja sitä tukee nykyiset lääketieteelliset tutkimukset.
        Minun ajatuskantani perustuu myös siihen n. 15 vuotta kestäneeseen vapaaehtoistyöhön, jota suoritin IRTI HUUMEISTA Ry:n perustajajäsenenä, ja siinä työssä nähtyihin lukemattomiin tapauksiin, mitä kannabis on saanut nuoressa aikaan.

Kirjoitit...

"Kutsun alkoholin ja muiden päihteiden erottelua teennäiseksi, sille ei ole lääketieteellistä, psykologista eikä sosiologista perustetta. Oletko sitä mieltä että tällainen jaottelu on asianmukainen, mikäli kyllä, millä perustelet sen?"

Voi olla, etten ymmärrä kysymystäsi täysin, koska mielestäni perustelin jo (lyhyesti kylläkin) asian viime kirjoituksessani....

"Tosia-asia on kuitenkin, että "kaikki huumeet on vaarallisia, mutta ERI TAVOIN."

Christien ja Bruunin kaltaista asioiden vääristelyä."

Mielestäni tämä antoi perustelun sille, että päihteet on aiheellisesti eroteltava ja kerrottava, milä tavalla mikäkin päihde on vaarallista.
        Niitä ei saa laittaa samaan nippuun.

Ei se, että kannabis ei tapa, anna oikeutta sen vaarallisuuden vähättelyyn.

Siis vaikka kannabis ei ole toksinen fyysiselle kehollemme, niin se on toksinen psyykkeellemme.

Jotta fyysinen kehomme pysyisi kunnossa, meidän on varjeltava "komentokeskustaamme" eli aivoja, jotka antavat toimintakäskyt fyysiselle olemuksellemme.

On totta. että kannabiksen aiheuttama noteerattava pilvitila ei kestä käyttäjällä kuin muutaman tunnin, mutta pikkuhiljaa esim. aivoihin kerääntyvät rasvaliukoiset aine-osat vaikeuttavat aivojen toimintaa pidemmällä juoksulla.
        Esim. tunne-elämänkeskus aivoissa on suuressa vaaravyöhykkeessä kerääntyvien aineosien takia. Uskoisin, että olet löytänyt tätä koskevaa "linkkitietoa" jo yksinomaan IHRYN tietokannoista.
        Kun tunne-elämä ihmisellä kärsii. niin se ei voi olla vaikuttamatta koko ihmisen elämään ja läheisiensä kanssa olevaan kanssakäymiseen.

Ps. Kanssasi on mielyttävää kirjoitella, koska sinä pyrit asiallisuuteen, jota ei kaikki tämän palstan kirjoittajat osaa vaan syyllistyvät vastapuolen herjaamiseen.

• Raamatun lukija
        Huutavanääni kirjoitti:

Kiitokset asiallisesta vastineestasi.

Syy todennäköisesti on tässä koneessani, kun vävyni tulee seuraavan kerran vierailulle (hän on oikea tietokonenörtti), niin hän saa tarkistaa koneeni säädöt, ne ilmeisesti on hiemän vinksallaan.

Kettil Bruunin ja Nils Christienin ajatuksen juoksuihin tutustuin jo niinä vuosina kun he olivat mainitsemissasi viroissaan. Heidän huumemyönteiset ajatuskantansa saivat jo silloin hyvin paljon arvostelua, mutta heidän suhteellisen arvostetut virkansa ja siinä ohella heidän ajatusmaailmansa loivat pohjaa vielä tänäkin päivänä olevalle huumemyönteisyydelle, josta me nyt paljolti saamme kärsiä.

Myöskään enemmistön äänet eivät takaa sitä, että asia on oikein ratkaistu, esim. terveydelliseltä ja muultakaan kannalta katsottuna.

Kettill Bruunin ja Nils Christianin mielipiteet on menneen talven lumia, eivätkä vastaa tämän päivän tietämystä.

Minun ajatuskantani perustuu "vierestä seuranneena" (nimimerkki, jota käytin aikaisemmin) läheiseni elämän tien tarkkailuun ja sitä tukee nykyiset lääketieteelliset tutkimukset.
        Minun ajatuskantani perustuu myös siihen n. 15 vuotta kestäneeseen vapaaehtoistyöhön, jota suoritin IRTI HUUMEISTA Ry:n perustajajäsenenä, ja siinä työssä nähtyihin lukemattomiin tapauksiin, mitä kannabis on saanut nuoressa aikaan.

Kirjoitit...

"Kutsun alkoholin ja muiden päihteiden erottelua teennäiseksi, sille ei ole lääketieteellistä, psykologista eikä sosiologista perustetta. Oletko sitä mieltä että tällainen jaottelu on asianmukainen, mikäli kyllä, millä perustelet sen?"

Voi olla, etten ymmärrä kysymystäsi täysin, koska mielestäni perustelin jo (lyhyesti kylläkin) asian viime kirjoituksessani....

"Tosia-asia on kuitenkin, että "kaikki huumeet on vaarallisia, mutta ERI TAVOIN."

Mielestäni tämä antoi perustelun sille, että päihteet on aiheellisesti eroteltava ja kerrottava, milä tavalla mikäkin päihde on vaarallista.

Siis vaikka kannabis ei ole toksinen fyysiselle kehollemme, niin se on toksinen psyykkeellemme.

Jotta fyysinen kehomme pysyisi kunnossa, meidän on varjeltava "komentokeskustaamme" eli aivoja, jotka antavat toimintakäskyt fyysiselle olemuksellemme.

On totta. että kannabiksen aiheuttama noteerattava pilvitila ei kestä käyttäjällä kuin muutaman tunnin, mutta pikkuhiljaa esim. aivoihin kerääntyvät rasvaliukoiset aine-osat vaikeuttavat aivojen toimintaa pidemmällä juoksulla.
        Esim. tunne-elämänkeskus aivoissa on suuressa vaaravyöhykkeessä kerääntyvien aineosien takia. Uskoisin, että olet löytänyt tätä koskevaa "linkkitietoa" jo yksinomaan IHRYN tietokannoista.
        Kun tunne-elämä ihmisellä kärsii. niin se ei voi olla vaikuttamatta koko ihmisen elämään ja läheisiensä kanssa olevaan kanssakäymiseen.

Ps. Kanssasi on mielyttävää kirjoitella, koska sinä pyrit asiallisuuteen, jota ei kaikki tämän palstan kirjoittajat osaa vaan syyllistyvät vastapuolen herjaamiseen.

"Ps. Kanssasi on mielyttävää kirjoitella, koska sinä pyrit asiallisuuteen, jota ei kaikki tämän palstan kirjoittajat osaa vaan syyllistyvät vastapuolen herjaamiseen. "

Ehkä se johtuu siitä, että olet pakkomielteinen tyhjänjankkaaja, joka on mielestään henkisesti korkein olento maailmassa, ja jonka mielestä EU-raportit (ja muut vastaavat) kannabiksesta ovat salaliittojen tuloksia. Osaat kyllä ylläpitää vuosikausiakin näennäisen sivistynyttä, mutta perin tyhjää "keskustelua", joka ei etene mihinkään, koska et halua oppia mitään. Sinä et valista, vaan julistat, eikä sinulla ole aikomustakaan oppia mitään. .

• Lukija
        Huutavanääni kirjoitti:

Kirjoitit...

"Ps. Kanssasi on mielyttävää kirjoitella, koska sinä pyrit asiallisuuteen, jota ei kaikki tämän palstan kirjoittajat osaa vaan syyllistyvät vastapuolen herjaamiseen. "

Lähinnä pidän sinua melko samanlaisena tapauksena kuin mitä oli nimimerkki "Sairasboogie". Narsistina osaat ulkokultaisen käytöksen, ja osaat vuosia "keskustella" kuitenkaan yhtään mitään mistään oppimatta, koska et halua oppia, onhan sinulla se taivaasta saamasi "totuus" asiasta. Malliesimerkkinäsi kannabiksen haitoista taas on runsaasti LSD:tä syönyt skitsofreenikko-poikasi, jonka tarinaa olet esitellyt jo vuosikausia.

Aika huono esimerkki kuitenkin yhtään mistään kannabikseen liittyvästä..Poikasi kuvittelee sinunkin kertomasi mukaan olevansa mm. Suomen kansallistietäjä ja hänen sairautensa näkyvänä fiksaationa ovat aina vaan ne Tampereen poliisit. Sinä taas eräässä tekstissä kerroit olevasi peräti henkisesti korkein olento maailmassa ja keskustelevasi jehovan kanssa enkelten välityksellä ja sinun fiksaatiosi omassa sairaudessasi on kannabis, josta johtuu mielestäsi maailmassa varmaan ihan kaikki paha, onhan se paratiisin kielletty hedelmäkin.

Narsistinen (ja tarpeen mukaan hyvinkin sujuvasti valehteleva) ulkokultaus taas kätkee alleen todellisen uskovaisen ja hartaan raamatullisen luonteesi, joka sitten välillä hiemen rapistuessaan kirjoittelee sellaisia lusifersaatana-juttuja, joita on ihmetelleet ihan mielenterveysalan ammattilaisetkin. Henkisesti korkein olento?

• Mynämäk
        Huutavanääni kirjoitti:

Kirjoitit...

Vuoskaudet olet ihan samaa höpinääs pitänyt. Viina hyvä, kannabis paha, lsd ei mittään.

• Narc.
        Huutavanääni kirjoitti:

Kirjoitit...

Tiettyyn rajaan asti ymmärrän vaihtoehtopäihteiden käyttäjien herkkänahkaisuuden ja sen mukanaan tuoman herjaamisen yms. En hyväksy sitä, mutta kyseessä on luonnollinen vastareaktio. Valtaosa vastapuolesta ei ole ollenkaan sinun kaltaisesi, tyyli on yleensä "***** KAIIKI KNAANAPIKSEN IMPPAAJAT ***** SAUNAN TAAKKE JA ***** KUULA PÄÄHÄN VEJÄN ***** JOKASTA ***** TURPAAN NII ET ***** TUKKKA LÄHTEE EI TARVI ***** TULLA MULLE INISEEN".

Keskustele sitten tuon kanssa.

Hyvä pointti korkeasta asemasta :-) En väitä Christien ja Bruunin olevan oikeassa, ja tiedän hyvin teoksen saaneen kovaakin kritiikkiä. Siitä huolimatta Hyvä Vihollinen on yliopisto-opiskelussa ihan peruskirjallisuutta. Samankaltaista päihdepolitiikan kritikkiä löytyy paljonkin, mutta jostain syystä siitä ei Suomessa liiemmälti julkisuudessa puhuta. Yleensä pitää koluta yliopistojen pro-gradu-töitä ja tohtorinväitöksiä, erityisalan julkaisuja joilla on pieni lukijakunta kuten A-klinikkasäätiön Tiimi, Duodecim, Lancet jne.

En ollenkaan kiistä sitä, että pitkään jatkuneella päihteiden liikakäytöllä - kannabis mukaanlukien - on haitallisia vaikutuksia. Ehdoton valtaosa meistä vaihtoehtopäihteiden käyttäjistä on kuitenkin aivan tavallisia, työssäkäyviä, perheellisiä ihmisiä jotka painivat vakuutusten ja asuntovelkojen parissa. Kohtuukäyttäjiä. Emme me ole sen passiivisempia kuin kukaan muukaan.

Liikakäyttäjät ovat aivan eri asia. Tällöin ei enää käyttäjä hallitse ainettaan vaan aine käyttäjää. Pointti ei ole enää rentoutuminen ja irtiotto vaan pää on saatava sekaisin vaikka sitten kivilekalla. Psyykkiset ym. ongelmat tulevat pääsääntöisesti esiin tässä käyttäjäkunnassa. Ja juu, kannabiksen liikakäyttö passivoi ihan siinä missä alkoholinkin.

En minä kiistä sitäkään etteivätkö joillekin ihmisille esim. psyykkiset haitat tulisi esiin jo ihan sen ensimmäisen kokeilun myötä. Eivät nämäkään ihmiset ole kuin vain pieni murto-osa kaikista kokeilijoista. Päihteellä on hyvin vähän merkitystä; ensikännin seuraus voi yhtä hyvin olla alkoholin laukaisema psykoosi tai jopa kuolema.

Olen itse asiassa samaa mieltä kanssasi päihteiden erottelusta. Eri päihteiden vaikutuksista pitää pystyä puhumaan rehellisesti ja kiihkoilematta. Niin positiivisista kuin negatiivisista.

Tässä törmätään kuitenkin aikaisemmin mainitsemaani dualistiseen ajatteluun alkoholi - huumeet. Mikäli puhutaan juridisessa mielessä, tällainen jaottelu on olemassa. Lääketieteellisesti meillä ei kuitenkaan ole kuin kahdenlaisia substansseja - päihdyttävät ja ei-päihdyttävät.

Kun substanssien haittavaikutuksista puhutaan, Kuningas Alkoholi komeilee kirkkaasti listan kärjessä. Täysin riippumatta siitä puhutaanko yksilöön vai ympäristöön kohdistuvasta haitasta (1). Tätä ei siis voi käyttää perusteena alkoholin erityisasemalle muihin päihteisiin nähden.

Mitä tällä keinotekoisella vastakkainasettelulla käytännössä saavutetaan on se, että vaihtoehtopäihteiden ympärille luodaan glooriaa joka niille ei missään tapauksessa kuulu. Niille luodaan kielletyn hedelmän asema. Tämä on onnenomiaan houkuttelemaan nuoria.

Maailma pienenee. Minun nuoruudessani lomamatka lentäen oli harvojen ja valittujen hupia. Näin ei enää ole, viikonloppumatka Helsingistä Amsterdamiin ei maksa juuri mitään. Ja vastassa ei ole mikään hippiparatiisi, suurin ero Helsinkiin on coffee shopit. Rohkenen väittää ettei ole omiaan tukemaan perinteistä päihdevalistuksta.

Mitä muuta saavutetaan? Keskivertotallaajan käsitys on se, että alkoholissa ei ole mitään vikaa. Sitä voi kaäyttää kohtuudella. Alkoholisti on sairas ihminen, joka voidaan parantaa. Huumeita puolestaan ei voi käyttää kohtuudella ja narkomaani on yksiselitteisesti rikollinen. Keskivertoihmisellä on hyvin hatara käsitys suomalaisen päihdekulttuurin todellisuudesta - ei hänellä ole työkaluja sen arviointiin.

Mm. näistä syistä ei päihdepolitiikassa ja -valistuksessa pitäisi asettaa alkoholia erityisasemaan. Tulisi puhua yhtenevästi päihteistä ja tämän otsakkeen alla, kuten sanottu, latoa päihteet tasavertaisina pöydälle ja keskustella niiden todellisista vaikutuksista tasapuolisesti. Sekä päihdevalistuksen että -politiikan tulisi tehdä myös selkeä ero käytön ja väärinkäytön välillä, ja yhteiskunnan resurssit tulisi kohdistaa liikakäytön ja siitä aiheutuvien haittojen minimointiin.

Päihdekulttuurin järkeistämiseksi on asioihin puututtava asennetasolla. Niin kauan kuin tämä kahtiajaottelu on olemassa, ei se tule onnistumaan.

(1) http://www.eurekalert.org/pub_releases/2010-11/l-wcb110110.php

PS. Tuosta riippuvuudesta kun laitoin linkin aiemmin: uusimmassa Tiimi-lehdessä on mm. riippuvuustutkija Anja Koski-Jänneksen haastattelu. http://www.a-klinikka.fi/sites/default/files/tiimi412.pdf

PS2. Törmäsin myös aivan juuri Ylessä esitettyyn Poliisi-TV:n ekstraan "Poliisit huumeita vapauttamassa".

Osa 1: http://www.youtube.com/watch?v=-8VepOp_s2Q
        Osa 2: http://www.youtube.com/watch?v=vvZMBBZHPV0

Taidanpa kuluttaa iltani tämän ja Tiimin parissa :-)

• Narc. kirjoitti:

Tiettyyn rajaan asti ymmärrän vaihtoehtopäihteiden käyttäjien herkkänahkaisuuden ja sen mukanaan tuoman herjaamisen yms. En hyväksy sitä, mutta kyseessä on luonnollinen vastareaktio. Valtaosa vastapuolesta ei ole ollenkaan sinun kaltaisesi, tyyli on yleensä "***** KAIIKI KNAANAPIKSEN IMPPAAJAT ***** SAUNAN TAAKKE JA ***** KUULA PÄÄHÄN VEJÄN ***** JOKASTA ***** TURPAAN NII ET ***** TUKKKA LÄHTEE EI TARVI ***** TULLA MULLE INISEEN".

Keskustele sitten tuon kanssa.

Hyvä pointti korkeasta asemasta :-) En väitä Christien ja Bruunin olevan oikeassa, ja tiedän hyvin teoksen saaneen kovaakin kritiikkiä. Siitä huolimatta Hyvä Vihollinen on yliopisto-opiskelussa ihan peruskirjallisuutta. Samankaltaista päihdepolitiikan kritikkiä löytyy paljonkin, mutta jostain syystä siitä ei Suomessa liiemmälti julkisuudessa puhuta. Yleensä pitää koluta yliopistojen pro-gradu-töitä ja tohtorinväitöksiä, erityisalan julkaisuja joilla on pieni lukijakunta kuten A-klinikkasäätiön Tiimi, Duodecim, Lancet jne.

En ollenkaan kiistä sitä, että pitkään jatkuneella päihteiden liikakäytöllä - kannabis mukaanlukien - on haitallisia vaikutuksia. Ehdoton valtaosa meistä vaihtoehtopäihteiden käyttäjistä on kuitenkin aivan tavallisia, työssäkäyviä, perheellisiä ihmisiä jotka painivat vakuutusten ja asuntovelkojen parissa. Kohtuukäyttäjiä. Emme me ole sen passiivisempia kuin kukaan muukaan.

Liikakäyttäjät ovat aivan eri asia. Tällöin ei enää käyttäjä hallitse ainettaan vaan aine käyttäjää. Pointti ei ole enää rentoutuminen ja irtiotto vaan pää on saatava sekaisin vaikka sitten kivilekalla. Psyykkiset ym. ongelmat tulevat pääsääntöisesti esiin tässä käyttäjäkunnassa. Ja juu, kannabiksen liikakäyttö passivoi ihan siinä missä alkoholinkin.

En minä kiistä sitäkään etteivätkö joillekin ihmisille esim. psyykkiset haitat tulisi esiin jo ihan sen ensimmäisen kokeilun myötä. Eivät nämäkään ihmiset ole kuin vain pieni murto-osa kaikista kokeilijoista. Päihteellä on hyvin vähän merkitystä; ensikännin seuraus voi yhtä hyvin olla alkoholin laukaisema psykoosi tai jopa kuolema.

Olen itse asiassa samaa mieltä kanssasi päihteiden erottelusta. Eri päihteiden vaikutuksista pitää pystyä puhumaan rehellisesti ja kiihkoilematta. Niin positiivisista kuin negatiivisista.

Tässä törmätään kuitenkin aikaisemmin mainitsemaani dualistiseen ajatteluun alkoholi - huumeet. Mikäli puhutaan juridisessa mielessä, tällainen jaottelu on olemassa. Lääketieteellisesti meillä ei kuitenkaan ole kuin kahdenlaisia substansseja - päihdyttävät ja ei-päihdyttävät.

Kun substanssien haittavaikutuksista puhutaan, Kuningas Alkoholi komeilee kirkkaasti listan kärjessä. Täysin riippumatta siitä puhutaanko yksilöön vai ympäristöön kohdistuvasta haitasta (1). Tätä ei siis voi käyttää perusteena alkoholin erityisasemalle muihin päihteisiin nähden.

Mitä tällä keinotekoisella vastakkainasettelulla käytännössä saavutetaan on se, että vaihtoehtopäihteiden ympärille luodaan glooriaa joka niille ei missään tapauksessa kuulu. Niille luodaan kielletyn hedelmän asema. Tämä on onnenomiaan houkuttelemaan nuoria.

Maailma pienenee. Minun nuoruudessani lomamatka lentäen oli harvojen ja valittujen hupia. Näin ei enää ole, viikonloppumatka Helsingistä Amsterdamiin ei maksa juuri mitään. Ja vastassa ei ole mikään hippiparatiisi, suurin ero Helsinkiin on coffee shopit. Rohkenen väittää ettei ole omiaan tukemaan perinteistä päihdevalistuksta.

Mitä muuta saavutetaan? Keskivertotallaajan käsitys on se, että alkoholissa ei ole mitään vikaa. Sitä voi kaäyttää kohtuudella. Alkoholisti on sairas ihminen, joka voidaan parantaa. Huumeita puolestaan ei voi käyttää kohtuudella ja narkomaani on yksiselitteisesti rikollinen. Keskivertoihmisellä on hyvin hatara käsitys suomalaisen päihdekulttuurin todellisuudesta - ei hänellä ole työkaluja sen arviointiin.

Mm. näistä syistä ei päihdepolitiikassa ja -valistuksessa pitäisi asettaa alkoholia erityisasemaan. Tulisi puhua yhtenevästi päihteistä ja tämän otsakkeen alla, kuten sanottu, latoa päihteet tasavertaisina pöydälle ja keskustella niiden todellisista vaikutuksista tasapuolisesti. Sekä päihdevalistuksen että -politiikan tulisi tehdä myös selkeä ero käytön ja väärinkäytön välillä, ja yhteiskunnan resurssit tulisi kohdistaa liikakäytön ja siitä aiheutuvien haittojen minimointiin.

Päihdekulttuurin järkeistämiseksi on asioihin puututtava asennetasolla. Niin kauan kuin tämä kahtiajaottelu on olemassa, ei se tule onnistumaan.

(1) http://www.eurekalert.org/pub_releases/2010-11/l-wcb110110.php

PS. Tuosta riippuvuudesta kun laitoin linkin aiemmin: uusimmassa Tiimi-lehdessä on mm. riippuvuustutkija Anja Koski-Jänneksen haastattelu. http://www.a-klinikka.fi/sites/default/files/tiimi412.pdf

PS2. Törmäsin myös aivan juuri Ylessä esitettyyn Poliisi-TV:n ekstraan "Poliisit huumeita vapauttamassa".

Osa 1: http://www.youtube.com/watch?v=-8VepOp_s2Q
        Osa 2: http://www.youtube.com/watch?v=vvZMBBZHPV0

Taidanpa kuluttaa iltani tämän ja Tiimin parissa :-)

Kun luin vastauksesi, niin ajattelin olevamme jo aika paljon samaa mieltä monissa asioissa, mutta luettuani kirjoituksesi toiseen kertaan, löysin joitakin pieniä piirteitä, jotka ehkä on hyvä vielä tuoda keskustelufoorumille.

Kirjoitit...

"En minä kiistä sitäkään etteivätkö joillekin ihmisille esim. psyykkiset haitat tulisi esiin jo ihan sen ensimmäisen kokeilun myötä. Eivät nämäkään ihmiset ole kuin vain pieni murto-osa kaikista kokeilijoista. Päihteellä on hyvin vähän merkitystä; ensikännin seuraus voi yhtä hyvin olla alkoholin laukaisema psykoosi tai jopa kuolema."

En ole samaa mieltä siitä, että ensimmäiset kokeilukerrat ainakaan kannabiksessa ja alkoholissakaan jättäisivät ihmiseen pysyviä ongelmia, mutta jos kokeilija tykästyy kokeilemaansa aineeseen ja alkaa sitä käyttämään säännöllisesti ja suhteellisen tiheästi, niin se alkaa tuottamaan jo ongelmia.

Siksi mm. kannabiksen laittomuus on tärkeä seikka pitämään erillään ensimmäisestäkin kokeilusta ainakin lainkuuliaiset nuoret.

Alkoholin väärä käyttö näyttää karvansa nopeammin, usein jopa ensimäinen krapula antaa omat varoituksensa, ...tämä krapulan antama varoitus on vain hyödyksi tälle kokeilijalle.
        Monet alkavat varomaan alkoholin väärää käyttöä sen ensimmäisen krapulakokeilun jälkeen.

Toisin on kannabiksen kohdalla, jos kokeilija saa mieleisensä kokemuksen ensimmäisestä pössyttelykerrasta, niin on hyvin suuri vaara, että hän kokeilee toisenkin kerran ja taas toisen kerran...eikä koskaan krapulaa, ...ja niin hänestä saattaa hyvinkin tulla vakituinen käyttäjä, jolla taas on ongelmat edessä sitten jälkijunassa, eli myöhemmmillä vuosilla.
        Tämä tapahtuu pienin askelin ja pikkuhiljaa juuri tuon kannabiksessa olevan ominaisuuden... psykedeelisyyden / rasvaliukoisuuden ...takia.

Myönnän toki, että myös kannabiksessa saattaa joillekkin tulla jo ensimmäisellä kerralla huono olo, ja se on toki jonkillainen varoitus, mutta tällä palstalla olevat "opettajat" mitätöivät tuon "varoituksen" , kehoituksella vain jatkamaan, että "kyllä se siitä" .

Tämä tällä kertaa...

• 2091
        Huutavanääni kirjoitti:

Kun luin vastauksesi, niin ajattelin olevamme jo aika paljon samaa mieltä monissa asioissa, mutta luettuani kirjoituksesi toiseen kertaan, löysin joitakin pieniä piirteitä, jotka ehkä on hyvä vielä tuoda keskustelufoorumille.

Kirjoitit...

"En minä kiistä sitäkään etteivätkö joillekin ihmisille esim. psyykkiset haitat tulisi esiin jo ihan sen ensimmäisen kokeilun myötä. Eivät nämäkään ihmiset ole kuin vain pieni murto-osa kaikista kokeilijoista. Päihteellä on hyvin vähän merkitystä; ensikännin seuraus voi yhtä hyvin olla alkoholin laukaisema psykoosi tai jopa kuolema."

En ole samaa mieltä siitä, että ensimmäiset kokeilukerrat ainakaan kannabiksessa ja alkoholissakaan jättäisivät ihmiseen pysyviä ongelmia, mutta jos kokeilija tykästyy kokeilemaansa aineeseen ja alkaa sitä käyttämään säännöllisesti ja suhteellisen tiheästi, niin se alkaa tuottamaan jo ongelmia.

Siksi mm. kannabiksen laittomuus on tärkeä seikka pitämään erillään ensimmäisestäkin kokeilusta ainakin lainkuuliaiset nuoret.

Alkoholin väärä käyttö näyttää karvansa nopeammin, usein jopa ensimäinen krapula antaa omat varoituksensa, ...tämä krapulan antama varoitus on vain hyödyksi tälle kokeilijalle.
        Monet alkavat varomaan alkoholin väärää käyttöä sen ensimmäisen krapulakokeilun jälkeen.

Toisin on kannabiksen kohdalla, jos kokeilija saa mieleisensä kokemuksen ensimmäisestä pössyttelykerrasta, niin on hyvin suuri vaara, että hän kokeilee toisenkin kerran ja taas toisen kerran...eikä koskaan krapulaa, ...ja niin hänestä saattaa hyvinkin tulla vakituinen käyttäjä, jolla taas on ongelmat edessä sitten jälkijunassa, eli myöhemmmillä vuosilla.
        Tämä tapahtuu pienin askelin ja pikkuhiljaa juuri tuon kannabiksessa olevan ominaisuuden... psykedeelisyyden / rasvaliukoisuuden ...takia.

Myönnän toki, että myös kannabiksessa saattaa joillekkin tulla jo ensimmäisellä kerralla huono olo, ja se on toki jonkillainen varoitus, mutta tällä palstalla olevat "opettajat" mitätöivät tuon "varoituksen" , kehoituksella vain jatkamaan, että "kyllä se siitä" .

Tämä tällä kertaa...

Mutta varmaan sinäkin olet samaa mieltä siitä, että kannabis on kuitenkin maailman vähähaittaisin päihde? Vai mikä mielestäsi on? LSD? Alkoholi?

Lääkekäytössähän kannabista voidaan käyttää jopa yli kymmenen grammaa päivässä, eli eivät ne kovin mainostamasi kannabisrasvat kovinkaan vaarallisia tai haitallisia ole ihan oikeassa maailmassa, jossa suurin osa ihmisistä elelee. Lääkekäytössähän kannabismäärät ovat siis monisatakertaisia satunnaiseen päihdekäyttöön verrattuna, jossa kannabista käytetään muutama gramman kymmenesosa. Kumma juttu, että ongelmia ei vain esiinny, vaikka kannabista käytettäisiin monta grammaa päivässä. Ehkä se johtuu siitä, että kannabis ei ole mitään LSD:tä.

.

• Narc.

Tämä kommentti on tässä vain sen vuoksi että pidetään palstan ainoa jollain tasolla asiallinen keskustelu etusivulla.

• Anonyymi

Sama homma

• Ikuinen tuska

Puhelin ei ole soinut moneen päivään. Äiti on huolissaan pojastaan. Poika yleensä soittaa muutaman päivän välein, ja kyselee mitä Äidille kuuluu. Nyt on jo viikko mennyt ja poika ei ole soittanut eikä vastaa puhelimeen.

Äidillä on vara-avain poikansa asuntoon ja Äiti päättää lähteä katsomaan poikaansa. Samalla kun Äiti astuu lähiössä sijaitsevan kerrostalon porraskäytävään niin karmaiseva pelko ja tyhjyys iskevät ensimmäistä kertaa Äidin sydämeen.

Matka hissillä kuudenteen kerrokseen tuntuu lähes ikuisuudelta. Äidin päässä pyörii vain pelko siitä, että omalle rakkaalle pojalle on jotain sattunut ja kaikki on jo liian myöhäistä..

Hissi on töhritty ja hissin nappuloitakin poltettu, se kaikki vain lisää Äidin epätoivoa.. Vihdoin ja viimein hissi pysähtyy kevyesti kolahtaen. Äiti astuu vapisevin jaloin ulos hissistä ja soittaa pienen yksiön ovikelloa. Soittaa toisen kerran, kolmannen.. Kukaan ei vastaa. Radio on päällä. Sen voi kuulla selvästi mutta mitään muuta ei kuulu.

Äidin pelkoa ei voi sanoin kuvailla kun hän kääntää avainta lukossa ja astuu sisään asuntoon. Kaikki näyttää melko normaalilta, iso kasa mainospostia on kasaantunut lattialle mutta muuten näyttää normaalilta. Radio soi taustalla ja aurinko valaisee pientä asuntoa mukavasti. Sitten Äiti huomaa raollaan olevan kylpyhuoneenoven ja sieltä kajastavan valon.

Äiti avaa oven ja hänen koko maailmansa hetkeksi pysähtyy kun hän näkee oman poikansa makaavan elottoman näköisenä kylpyhuoneen lattialla.

Järkytys, pelko, suru ja epätoivo iskevät Äitiin ennennäkemättömällä voimalla. Äiti ryntää poikansa luo ja yrittää tunnustella pulssia, mutta mitään ei tunnu. Äidin pahin pelko on toteutunut, oma rakas poika on kuollut! Äiti istuu poikansa viereen ja ottaa pojan syliinsä. Kyyneleet valuvat pitkin Äidin poskia kun hän silittää kuolleen poikansa hiuksia ja alkaa samalla hiljaa hyräilemään pojalle rakasta lastenlaulua.

Samalla Äiti palaa muistoissa kauas menneisyyteen.. Äiti muistaa kun poika syntyi ja Äiti ja Isä olivat niin onnellisia kun saivat terveen pienen pojan elämäänsä. Kaikki tuntui niin täydelliseltä kun oikea oma perhe oli vihdoinkin totta. Äiti muistaa kun poika opetteli kävelemään, kaatuili ja kompuroi, mutta sitkeästi jatkoi yrittämistään ja sitten eräänä päivänä poika käveli ja Äiti ja Isä olivat niin ylpeitä pienestä pojastaan..

Sitten Äiti muistaa kun pieni poika meni ensimmäistä kertaa kouluun. Käsi kädessä Äiti ja pieni poika kävelivät kouluun ja poika vielä heilutti äidilleen ennen kuin astui koulun ovesta sisään pieni reppu selässään.. Kyyneleet valuvat ja Äiti pitelee edelleenkin kuollutta ja alastonta poikaansa tiukasti sylissään.

Ja taas Äiti muistaa kuinka poika kävi rippikoulun ja sen jälkeen alkoi yhä enemmän kiinnostumaan urheilusta ja hakemaan sitä kautta identiteettiään. Äiti muistaa kun poika sai ajokortin ja pojan ensimmäisen auton, vanhan pikku Fiatin. Sillä pikku Fiatilla poika sitten ajeli tyttöystävänsä kanssa ja kaikki oli kunnossa.

Armeijassakin poika pärjäsi ihan hyvin ja armeijan jälkeen sai töitä ja muutti asumaan yksin melko hyvässä maineessa olevaan lähiöön. Työ, tyttöystävä ja urheilu pitivät pojan hyvin kiinni elämässä ja asiat menivät ihan hyvin.

Sitten eräänä päivänä kaikki muuttui. Poika tapasi kuntosalilla mielenkiintoisen tuntuisia ihmisiä ja alkoi kiinnostumaan heidän ”jännittävästä” elämäntyylistään. Uudet ”ystävät” tekivät monenlaista eri bisnestä ja poika tunsi vastustamatonta vetoa tuohon elämäntyyliin. Pian yksi väärä valinta johti toiseen ja pojan alamäki oli alkanut.

Poika oli kohta itsekin bisneksissä mukana ja vähitellen ajautui itsekin kovien huumeiden maailmaan..

Kyyneleet jatkavat valumistaan.. Äiti tietää, että kovat huumeet ovat tappaneet hänen pienen poikansa. Äiti tiesi, että oma rakas poika niitä käyttää mutta mikään ei auttanut. Poika oli koukussa koviin aineisiin.

Seuraavan päivän lehdessä kirjoitetaan muutamalla rivillä, että nuori mies kuoli yliannostukseen, ja monet vain ajattelevat, että siinä oli taas yksi narkomaani. Äidille kuitenkin tuo narkomaani oli hänen oma rakas poikansa joka oli tehnyt yhden väärän valinnan ja sen valinnan seurauksena Äiti ei voi koskaan enää nähdä poikansa iloisia kasvoja ja kuunnella hänen aina niin hauskoja juttuja eikä aina keskiviikkoisin juoda kahvia poikansa kanssa.

Äidin kyyneleet valuvat edelleen kun hän vihdoin ja viimein pystyy tarttumaan puhelimeen ja soittamaan poliisin ja ruumisauton paikalle..

Jokainen huumeiden käyttäjä on jonkun tytär, poika, veli tai sisko. Sinä, jolla ei ole huumeongelmaa muista se tosiseikka, että kukaan ei varmastikaan ole pienenä päättänyt ryhtyä narkomaaniksi. Monet heistä ovat varmasti lapsena haaveilleet sairaanhoitajan, lääkärin, palomiehen, poliisin tai lakaisukoneen kuljettajan ammatista, mutta jostain syystä kävikin toisin..

• 7,15

Olipa taas melkoinen valistussatu.

• Elämä on lahja
        7,15 kirjoitti:

Olipa taas melkoinen valistussatu.

Toivottavasti viesti meni perille!

Mietihän, miltä omasta äidistäsi tuntuisi löytää sinut huumeisiin kuolleena.
        Ajatteletko koskaan muita kuin omaa itseäsi?

• uskossa elävä
        Elämä on lahja kirjoitti:

Mietihän, miltä omasta äidistäsi tuntuisi löytää sinut huumeisiin kuolleena.
        Ajatteletko koskaan muita kuin omaa itseäsi?

Suomessa kuolee alkoholiin monta ihmistä päivässä, mitä mahtaa äiti ajatella heistä ja heidän äideistään? Ajatteletko sinä heitä koskaan kun kirjoitat noita kannabissatujasi?

Elämä on lahja Jumalalta, kuten kannabiskin.

• Äitivikaoliäitnivika

>Äidin pelkoa ei voi sanoin kuvailla kun hän kääntää avainta lukossa ja astuu sisään asuntoon. Kaikki näyttää melko normaalilta, iso kasa mainospostia on kasaantunut lattialle mutta muuten näyttää normaalilta. Radio soi taustalla ja aurinko valaisee pientä asuntoa mukavasti. Sitten Äiti huomaa raollaan olevan kylpyhuoneenoven ja sieltä kajastavan valon.<

Siellä on hamppuvilvelmä. Äiti sekoaa. Soittaa poliisit paikalle. Soittaa siskolleen ja Sossuun. Poika soittaa "Hei olen lapissa patikoimassa ja täällä ei ole oikein kenttää...."

Saaga jatkuu :)

• ---

http://www.irtihuumeista.fi/avaa_silmasi!/kannabiksesta/kannabiksen_kayton_vaikutukset

toi antoi hyvät naurut mulle XD

-Portti muille huumeille.
      -Väkivaltaisuus

oli ehdottomasti hauskimmat LOL

sekakäyttäjät on sekaisin mutta ihan kannabistit kanssa? toi oli uutta tietoo mulle..milloin minä alan vetään kokaa ja hakkaan vastaantulevia?

nytten vähän jotain realismia peliin. miksi huumeitten vastustajat mollaa huumeita ? koska se on niitten työtä ja ne saa siitä rahaa! miksi lääkärit auttaa sairaita? koska se on niitten työtä! miksi lampaat uskoo kaiken mitä hallitus syöttää? koska te olette aivopestyjä!

• Realismia

Mikä elämässäsi mättää niin pahasti, että sinä olet sortunut huumeisiin?

• pirinarkki
        Realismia kirjoitti:

Mikä elämässäsi mättää niin pahasti, että sinä olet sortunut huumeisiin?

Pitäis päässä kunnon hoitoon ja pitkään sellaiseen.

• narkomaani

Heippa äiti. En täydellisesti osaa itsekkään sanoa, mikä ajoi päihteisiin minut, alkoholi, kannabis, amfetamiini, subutex, morfiinia, jne.. Kaikki mitä löytyy eli olen nykyään iv-käyttäjä kovien parissa, juon vierotusoireisiin olen riippuvainen ja pahasti! Olen retkahtanut monta kertaa,haluan unohduksen, en uskalla kohdata elämää niin paljon valetta!! Niin paljon vääriä asioita elämässä!! Tänään taas täyttä kusetusta lääkärille ja näki varmaa mun reijät käsissä!! Mut ei ne voi auttaa ,inhimilliset voimat ei riitä vastustamaan. En tiedä luin äidin tarinan vihaan mun äitiä niin saatanasti. Aivan sama vaikka minut löytäiskin överiin kuolleena! Mutta lapsistani välitän! Haluan olla ton pikkupojan elämässä, mutta selvänä. Ehkä se on riippuvuus, eli addiktio ja siinä pohjalla, että kukaan ei välitä. Jos pikkupoikaa ei olisi hakisin konia ja toivoisin, etten enää herää, tämä on raskasta!

• OnnellineNainen

1.Aloin käyttämään kannabista koska se on parempi hoito sairauksiini kuin mikään lääke
      Se on myös paljon parempi vaihtoehto kuin örveltää huumalassa, siihen kun voi kuolla.
      2. Koska olen terve, olen myös parempaa seuraa lähimmäisilleni enkä ole heille mitään surua aiheuttanut
      3.Kannabikseen ei voi kuolla

• beethooven

Heikko itsetunto, vanhempien välinpitämättömyys, oma riittämättömyys, turhat ylisuorituspaineet. Alituinen uuden kokeilun halu ja huonot kaverit syynä ihan liian usein on valitettavasti.

• piri_toimii

On vaan niin vitun kivaa olla pärinöissä. Ei kiinnosta läheisten mielipiteet paskanvertaa :D

• Medievacal

Miksi aloittaa? Lääkärin ohje.

• saaaaaaaaaaaaa2aaa

jos pitää päihteitä joskus ottaa niin muutama bisse ei ketään tapa mutta kannabis tekee skitsoksi. ongelma tässä on että yleensä kannabista suosivat eivät osaa kohtuudella ottaa päihteitä ja siksi alkoholi on heille ei ei ja ylpenä korostavat että kukaan ei ole tunnetusti kuollut kannabiksenyliannostukseen. syy on aika selvä saavat käyttää kannabista niin paljon kuinhaluavat ilman että tarvitsee huolehtia heräävätkö vielä seuraava päivänä kun kohtuukäyttö heiltä ei onnistu.

• Anonyymi

- Koulukiusaaminen
      - Vaikeudet saada muualta kavereita
      - Huonot kotiolot
      - Halu hakea jännitystä
      - Alamaailma, rikokset ja vankilat kiehtoo

• Anonyymi

Miehelle saimme kannabisreseptin ja on nyt ollut paljon helpompaa.

• Anonyymi

Euforinen olo jonka alussa hoidin alkoholilla. Nykyään kannabista ja mietoja opioideja n 3 kertaa viikossa. Todettu pakko-oireinen ja yleistynyt ahdistus häiriö. Näillä saa lomaa näistä ja eivät aiheuta pahempaa ahdistusta aamulla kuten alkoholista. Ja kyseessä 50 äijän alku jo....

• Anonyymi

Mulle on tuo ahdistus tuttua. Jo se kun ahdistus helpottaa, tuntuu euforiselta. Hyvä jos pystyt pitämään opioidien käytön hallinnassa. Itsellä vähän lipsunut. Ikää mullakin jo reippaasti yli 40v.

• Anonyymi

Masennuksen ja rakkaimman ihmisen jättämäksi tulemisen tuskan lievitystä minulla . Tiesin opioidien käytön aloittaessani että voin koukuttua ja kuolla. En välittänyt koska olin jo niin satutettu ja tuskainen. Nyt rimpuilen irti ja tunnen samaa tyhjyyttä ja surua kuin ennen käyttöä. Jonkin aikaa käytön aikana meni hienosti ilman tätä jatkuvaa henkistä kipua. En osaa katua käyttöäni koska olin niin rikki että huumeet helpotti edes hetkeksi. Ja ikää yli 40v eli tiesin mihin ryhdyin.
      Nuoret ajautuvat käyttämään helpommin kaveriporukan mukana ja kuvittelevat että juuri he eivät koukutu. Minulla valinta oli tietoisempi.

• Anonyymi

Hei, otan osaa suruusi... Mut ajoi käyttämään ero pitkästä parisuhteesta, sen jälkeen tullut väkivaltainen suhde, stressi, masennus, vanhat traumat. Kolme kuukautta olen nyt ollut kuivilla. Tiedän että satutin läheisiäni valtavan paljon aiheuttamalla huolta ja olen pyytänyt anteeksi.

• Anonyymi

Jotkut ajattelevat että on yleensä parempi kun eikaivaisi näin muinaisia ylös.

Mutta vastatakseni alkuperäiseen kysymykseen: syitä on lukuisia ja erilaisia, aivan kuten aineitakin, ja jos alkaisimme kaikkia asioita listaamaani inspiroidut kohta itsekin. Typerää kyllä puhua "huumeista". Jos haluaa keskustella opiaateista niin parempi puhua opiaateista.

Psykedeelit voivat olla tie valaistumiseen, omiin kauniimpiin maailmoihin tai erilaisten psyykkisten häiriöiden hoitoon. Monet käyttävät huumeita parantaakseen työtehokkuutaan tai vähentääkseen jännittyneisyyttä.
      Eniten päihteitä ja huumeita käyttävät luultavasti köyhät yksinäiset miehet koska elämässä pitää olla jotain sisältöä ettei muutu ihan talibaaniksi.

Opiaateille on kyllä monia käyttökohteita myös mutta vaikuttaa olevan hallinta monille vaikeaa ja jatkuvasti sattuu yliannostuskuolemiakin. Tämän vuoksi opiaatit tulisi jatkossakin pitää reseptillä vielä sittenkin kun DMT on ruokakaupoissa ja kannabis kotiinkuljetuksella jne.

• Anonyymi

varmaan joku saa hyvän olon

• Anonyymi

Itsellä on Lievä älyllinen kehitysvamma ja Adhd ja vanhemmat ovat tapellut, että minä olisin saanut Kehitysvamman saaneeena oikean avun, mutta kehitysvamma puolella sanottu tyttö on jäänyt heikkolahjaisuus tasolle joka ei ole koskaan selkeä älyllinen kehitysvamma diagnoosi.

Ja kun vanhemmat erosi äitini ei ole enää jaksanut tapella minun kohdallani asioita äitini on alkanut juoda alkoholia ja nyt kaksi veljeä käyttää huumeita

• Anonyymi

Erittäin yleistä on päihdeongelmat niissä kehitysvamma ihmisten perheessä jossa on laitettu heikkolahjaisuus jutun tilalle Lievä älyllinen kehitysvamma ja Adhd ne perheet ei saa koskaan oikeaa apua.
      Ja kaksi veljeä jotka käyttävät huumeita on saanut kuulla selvittämättä Adhd ja Autismi diagnoosi itse olen saanut kuulla Kehitysvamma puolella on selvittämättä Autismi ja ne joilla on eka diagnoosi Lievä älyllinen kehitysvamma ja liika sosiaalisuus sotii Autismi diagnoosi juttua silloin ei saa koskaan Autismi diagnoosi juttua jos on Kehitysvamma ja Adhd eka diagnoosit.

Ja raivokohtaus on Kehitysvamma ohjaajan mielestä Autismi raivokohtaus minun kohdallani mutta Autismi jutun suhteen en saa koskaan apua, jos kaikki Kehitysvamma psykiatri lääkäri puolella on ehdottomasti sitä mieltä Adhd on oikein laitettu.

Ja veljet jotka ovat alkaneet käyttää huumeita ne on nähnyt minun raivokohtaus jolloin olen ottanut leikkuu veitsen

• Anonyymi

Kehitysvammaisten tukiliitto on todennut ja Adhd ja Autismi liitto on todennut niissä perheissä joissa on yksi lapsi saanut jonkin näistä kolmesta diagnoosista ne perheet ei silloin saa oikeaa apua varsinkin mitä enemmän on Kehitysvamman jutun lisäksi laitettu muita diagnooseja ne perheet ei saa Kehitysvamma puolella oikeaa apua jos on Kehitysvamman lisäksi Adhd laitettu, kun Adhd hoito on katsottu kuuluvan mielenterveyden ja päihde puolelle ja jos on Adhd lisäksi älyllinen kehitysvammaisuus mielenterveys ja päihde puolelle ei hyväksy niitä hoitoon.

Eniten perheessä tulee ongelmia, jos joku ihminen on jäänyt heikkolahjaisuus ja sen tilalle vaikka laitettu Lievä älyllinen kehitysvamma ainoastaan saa työkyvyttömyys eläke rahaa mutta muut tuet kieltää kehitysvamma puolella jos ei ole selkeä älyllinen kehitysvammaisuus todettu olevan.

Ja, kun minun kaltaisille kehitysvammaisilla joilla on Adhd tulee raivokohtaus jolloin otetaan leikkuu veitsi ja uhkaa tappaa isän ja äidin ei minun kaksi sisarusta ole osannut alle 15v iässä käsitellä miksi kehitysvamma diagnoosilla oleva sisko ottaa leikkuu veitsen jne

• Anonyymi

Ostakaa vain hyvää huumetta.
        A rapun huume Tuovinen
        Itä suomen tukku.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3584
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      255
      3532
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2024
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1706
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      15
      1419
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1399
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      388
      1247
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1169
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1025
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      28
      1007
    Aihe