Nesteen mukaan:
"Samepiste eli alin varastointilämpötila tarkoittaa lämpötilaa, jossa
dieselpolttoaineessa olevat parafiinit alkavat vähitellen kiteytyä ja
painua polttoainesäiliön pohjalle."
- Pysyykö nämä kiteytyneet parafiinit kiteisinä vaikka dieselin lämpötila palautuisi yli kiteytymislämpötilan?
- Jos niistä parafiineistä tulee uudestaan liukoisia niin eikö diesel-autojen polttoainesuodattimien lämmitys sitten auta? Niitähän on kai käytössä, muistelen mm. ajamani auton mainoksissa mainitun?
Nesteen mukaan:
"Suodatettavuuspiste eli alin käyttölämpötila tarkoittaa alinta
lämpötilaa, missä polttoaine kulkee suodattimen läpi."
- Tarkoittaako tämä pelkkää dieselin läpäisyä?
- Entäs ne kiteytyneet parafiinit, tukkiiko ne silti suodattimen?
Mitä tarkoittaa dieselin same- ja suodatettavuuspiste?
1
2331
Vastaukset
- Aivan oikein
Kiteet nesteytyvät kun lämpötila nousee jonkin verran samepisteen yläpuolelle. Juuri niin käy autoissa, joissa polttoainesuodatin on lämpimässä paikassa moottoritilassa, on polttoaineenlämmitin tai ruiskutuspuolelta johdetaan lämmennyttä polttoainetta takaisin suodattimelle tai tankkiin.
Jos samepiste on vaikka -15 C ja suodatettavuus -25 C, se tarkoittaa että ulkona saa olla -25 C (käyttölämpäötila) ja sillä voi ajaa, koska polttoaineen lämpötila siellä suodattimella on -15 C tai korkeampi sulattamaan kiteet matkan varrella. Jos polttoaine suodattimella on jatkuvasti -25 C, niin voi ajaa vain jonkin matkaa riippuen siitä miten iso suodatin on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 467455
- 324098
- 573635
- 503150
- 172826
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons522386- 532327
- 432268
- 372268
- 162246