Tapsa on huonoimpia sanoittajia.

Eitaitoo

5. Kalajoen hiekat

Esittäjä: Tapani Kansa, 1978
Originaali: The Mamas and the Papas – California Dreamin', 1965
Sävellys: John Phillips – Michelle Phillips
Sanat: Tapani Kansa
Levytys: CBS Records 6540

Hra Frederik D. Kansa päätti 1970-luvun lopulla voimansa tunnossa ryhtyä »uudistamaan suomalaisen rokin» ja jatkamaan edelleenkin »sanoittamistaan». Mikä Aarre Suomen kansalle. Ihan itse. Tuloksena on vino nivaska kuonatuotoksia, eikä Suomi ole koskaan toipunut.

Kymmenet huipputekstittäjät olivat vuosien ajan joutuneet toteamaan tämänkin klassikon edessä voimattomuutensa, mutta itsekritiikki on tunnetusti köyhien vaiva. »Kalajoen hiekat/voi kun onnistuis». Ei kun.

5

337

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eitaitoo

Esittäjä: Tapani Kansa, 1996
      Originaali: Bryan Adams – Have You Ever Really Loved a Woman, 1996
      Sävellys: Bryan Adams – Michael Kamen – Robert Lange
      Sanat: Tapani Kansa
      Levytys: Columbia 6631581 (CDS)

Mr Adams ei kuulu suosikkeihini, mutta tahdon silti surra.

Kuulin tämän kääntelyn vasta äskettäin (kesäkuu 2005) ja ihan heti ei tule kökömpää sanoitusta mieleen. Freudilaisittain sanottuna se ei istu vaan seisoo. Olennainen on kadoksissa eli kuten hra »Vuokratontilla» meilissään osoitti: »Jos kappaleen kääntäisi [tuosta] takaisin englanniksi, se voisi olla esim. 'Have You Ever Fucked a Real Woman'»

Mutta kyllä Kansa tietää.

• Eitaitoo

ingin keskinkertaiset vedätykset eivät ole koskaan minua heilauttaneet, mutta Kansan rinnalla ne alkavat kuulostaa oopperalta. Tämmöiseen totaalipaatokseen yltää vasta kun on oikein helvetin Ammattitaitoinen ja Taiteilja ja Tulkitsija. Sanoitus on tietenkin täyttä tapsaburgeria.

• Gilla*

No joo... en minäkään läheskään kaikista Tapsan sanoituksista tykkää , mutta on sillä jokunen ihan hyvä ja kaunis sanoituskin. ( Odotan sinua niin, Anna mun jäädä sun luo, Elämäni laulukirja...)

• OK.

Kyllähän olisit voinut ihan ominkin sanoin kertoa mitä mieltä olet Tapsan sanoittamista lauluista.

Minä olen sitä mieltä ,että kun Tapsa on aika paljon sanoituksia tehnyt, niin mukaan mahtuu niin moskaa, kuin ihan kelvollisiakin tekeleitä. Mutta sitä mieltä olen kanssa että seuraavalla albumilla Tapsa voisi luottaa myös muihin tekstintekijöihin. Itse halauaisin että esim Hector, Jukka Kuoppamäki, Mariska ja Vexi Salmi tekisivät Tapsalle vaikka yhden biisin kukin.

• sekäettä

Tapsalla on monia kauniita sanoituksia. Etenkin Alkuaikojen sanoituksistaan osa oli vähän korneja, mutta on niissäkin jotain hyviäkin . Muunmuassa mielestäni Tapsan suomennos "Sä luota päivään nousevaan "on ihan hieno.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      45
      7372
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      4068
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3605
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3130
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2806
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      51
      2314
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      53
      2307
    8. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37